Wanneer nu een go-around als je traffic nog ziet op de rwy?

Soms heb je een vraag die je bij FS9 zou kunnen stellen, maar ook bij FSX. Dat kan nu hier!

Moderator: Moderator-groep

Wanneer nu een go-around als je traffic nog ziet op de rwy?

Berichtdoor KLM1009VATSIM op 24 apr 2017, 12:25

Hallo, en alvast bedank ik iedereen voor zijn reactie(s)!
Om mijn vraag wellicht beter te stellen zal ik een beschrijving geven van een bepaald moment terwijl ik vloog op het FSX online VATSIM netwerk.

Het is 10 uur 's avonds lokale tijd, ik vlieg in een Boeing 747 met de callsign KLM1017... Ik ben fully established op de ILS van landingsbaan 18R... Ik ben nummer 2 voor landing, voor mij is een A321 en achter mij vliegt een company B737.
Traffic voor mij landt op de baan en rolt uit, een beetje een lange rollout als je het mij vraagt want hij was nog niet van de baan af toen ik voorbij mijn decision altitude ging van 755 voet...
Op dit moment had ik nog geen clearence om te landen dus ik besluit te wachten.
Ik passeer 500 voet, dit is het moment dat ik om clearence vraag bij de controller...
"Tower, KLM1017 passing 500 feet, am I cleared to land sir?"
"KLM1017 standby"

Ik zie nog steeds de A321 bezig zijn met zijn rollout aan het einde van de baan, op dit moment passeer ik 250 voet.
"Tower this is KLM1017 I need a decision sir, Go-Around or landing?"
Ik maak me net klaar voor een Go-Around wanneer de controller mij toestemming geeft voor landing op een hoogte van 200 voet...

Dus.... Dit was nogal 'hectisch' als je het mij vraagt. En het eerste waar ik aan dacht was: "dit kon toch eigenlijk niet de bedoeling zijn?"
Dus ik zocht op het internet of de decision height ook een punt was waarop de landingsbaan voor je vrij moest zijn, maar hier vond ik niets over...
Dan lijkt het mij dat het neerkomt op persoonlijk inzicht...

Mijn vraag dus aan jullie:
Was dit de juiste manier van handelen zoals ik hem beschreef hierboven? Of had ik daadwerkelijk moeten kiezen voor een go-around?
En als ik had moeten kiezen voor een go-around, waarom? Is dat dan omdat er nog steeds traffic was op de landingsbaan op het moment van decision altitude? Of iets anders?

Alvast bedankt! :D
KLM1009VATSIM
Observer
Observer

Re: Wanneer nu een go-around als je traffic nog ziet op de r

Berichtdoor greencan op 24 apr 2017, 23:28

Allereerst, welkom!
Het verbaast me dat er nog geen eerdere reacties waren.
Mijn ervaring met netwerkvliegen is beperkt. Een korte periode IVAO, wat langer op A51 -bestaat niet meer helaas- en dat is het dan.
Mijn antwoord is simpel: De controller moet dit soort situaties voorkomen.
En anders in zo goed mogelijke banen leiden door goed te communiceren.
Waarschijnlijk trof je een controller met nog niet al te veel uren en zweethandjes. Iedereen moet ergens beginnen natuurlijk.
Voor de juiste procedures in dit soort situaties laat ik het woord graag aan deskundiger leden.
Afbeelding
greencan
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor VBA007 op 25 apr 2017, 06:43

Nou zie ik mij niet als een expert, maar volgens mij is de captain altijd de baas en dient hij/zij te beslissen of het veilig is om te landen of dat het veiliger is om een go-around te maken. Dat is op een netwerk niet anders, hoewel er controllers bij zitten die daar anders over denken :D

Groeten,

Cor
Join V-Bird VA. Look at vbirdva.com
Afbeelding
VBA007
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor FlipS op 25 apr 2017, 11:38

Zou het niet zo zijn dat de gezagvoerder zijn verantwoordelijkheid overdraagt aan de controller zodra hij binnen de sector van het vliegveld komt? Ik weet het ook niet want ik vlieg nooit online en zelfs niet met verkeersvliegtuigen. Maar stel je de volgende situatie voor: het vliegtuig op de runway heeft een paar lekke banden gekregen en kan niet op eigen kracht verder. De piloot van het landende vliegtuig ziet dat het vliegtuig op de runway al vlakbij een taxibaan is en denkt "dat redden we wel" terwijl de controller weet dat het nog even gaat duren voor de baan vrij is.

De enige die de situatie op het vliegveld kan beoordelen, is de controller en die moet de opdracht geven tot een go-around of opdracht om op een parallelbaan te landen of om uit te wijken naar een ander vliegveld. Het feit alleen al dat de piloot clearance moet vragen, bewijst dat de controller op het vliegveld een hogere verantwoordelijk heeft dan de piloot.
Denk bijvoorbeeld aan de ramp op Tenerife alweer lang geleden, waar de KLM-piloot als enige schuldig was omdat hij op eigen gezag was vertrokken toen de controller nog geen clearance had gegeven.
Ik vermoed dus dat greencan volkomen gelijk heeft.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
FlipS
Moderator
Moderator

Berichtdoor VBA007 op 25 apr 2017, 13:43

Wanneer je een vliegtuig met een lekker band op de runway staat wordt deze gesloten en wordt iedereen naar een andere baan geleid :D

Maar in deze situatie is de controller heel laat met het geven van de clearence om te landen en wanneer dan het geval is dat je niet stable bent om te landen mag jij als piloot de keuze maken voor een go-around. De controller gaat niet over de veiligheid van het vliegtuig want hij kan ook de situatie niet bepalen in de cockpit.

In het voorbeeld van Flips had het KLM toestel geen clearence en dan mag je inderdaad niet vertrekken.

Groeten,

Cor
Afbeelding
VBA007
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor FlipS op 25 apr 2017, 14:30

mag jij als piloot de keuze maken voor een go-around.

Ik zou het andersom willen zeggen: als je geen clearance krijgt en ook geen aanwijzing om op een andere baan te landen, kom je in een situatie van overmacht waarin je geen andere keuze hebt dan het maken van een go-around. KLM1009VATSIM kreeg pas (te?) laat clearance en zonder clearance mag je niet landen, maar je moet toch ergens blijven met je vliegtuig. Als de controller verstek laat gaan, zal de gezagvoerder een beslissing moeten nemen maar dat lijkt me dus een ernstige fout van de controller?

De controller zal inderdaad niet alle details weten van de situatie binnen de cockpit maar hij weet wat voor vliegtuig clearance vraagt, waar zich dat bevindt met welke snelheid en in welke fase van approach. Met een 747 heb je toch wat tijd (en hoogte) nodig, lijkt me.
Ik ben benieuwd of iemand weet op welke hoogte de gezagvoerder van een 747 uiterlijk moet weten wat hem te doen staat.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
FlipS
Moderator
Moderator

Berichtdoor KLM1009VATSIM op 26 apr 2017, 13:15

FlipS schreef:Ik ben benieuwd of iemand weet op welke hoogte de gezagvoerder van een 747 uiterlijk moet weten wat hem te doen staat.

Ja dat is het hem juist, ik zou zelf zeggen dat dat de decision height/altitude zou moeten zijn, wat dus mijn mijn Vref speed in dit geval 755 voet was...
Maar daar kon ik verder op het internet niets over vinden. :(

Ik denk persoonlijk wel dat ik de volgende keer wel voor een go-around kies aangezien ik die keuze zelf als captain ook kan maken.
In dat geval was het (even uit mijn hoofd) runway heading naar 2000 voet en dan wanneer mogelijk een bocht naar rechts maken naar een bepaalde waypoint...
Let wel (en dan had ik nog niet gemeld in mijn eerste bericht) dat daar al een vliegtuig was die ook al een go-around maakte...
Wellicht was het een opeenstapeling van zowel drukte/langzaam verkeer/mensen die door elkaar heen praatten waardoor ik heel laat clearence kreeg. Want deze controller staat bekend als een hele goeie met zeer veel ervaring op het Vatsim netwerk.
Bedankt iedereen voor de replies :D
KLM1009VATSIM
Observer
Observer

Berichtdoor greencan op 26 apr 2017, 16:44

Door elkaar heenpraten.. Daar dus ook al. :mrgreen:
Op IVAO viel dat wel mee, maar men gebruikte Teamspeak ( was het 2?) en daar kon ik vaak niets van bakken.
A51 gebruikte TS3 en dat was een verademing.
Er waren nogal wat praatgrage deelnemers. Reuze gezellig, maar de werkelijkheid werd meestal niet benaderd.
Toch heb ik daar veel geleerd en ik denk met plezier aan die periode terug.
Wie overweegt netwerk te gaan vliegen: Zeker doen.
Het begin is lastig op een serieus netwerk. Wat moet je zeggen, waar en wanneer..
Je kunt natuurlijk ook beginnen met wat kennissen op een eigen netwerk. Kwestie van IP adressen uitwisselen en goede afspraken maken.
:dup:
Afbeelding
greencan
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor KLM1009VATSIM op 26 apr 2017, 17:03

greencan schreef:Door elkaar heenpraten.. Daar dus ook al. :mrgreen:

Ja het is echt geweldig, het niveau van realisme op Vatsim is erg hoog. Weet niet hoe dat ligt bij de rest maar ik hoor dat IVAO ook heel goed is.
Begin voor mij was niet heel soepel. Na readback vergat ik veel dingen, moeite met het jargon... Maar na 20vluchten is dat helemaal weg en nu speel ik alléén nog maar op Vatsim...
KLM1009VATSIM
Observer
Observer

Berichtdoor greencan op 26 apr 2017, 21:46

Wie inlogt op FShostspy krijgt een behoorlijke lijst van netwerken te zien- na installatie van fshost.
http://www.chocolatesoftware.com/fshostspy/
Wat meteen opvalt zijn de slotjes op een groot aantal netwerken.
Die slotjes zijn er niet voor niets: Men probeert vliegende cowboys buiten de deur te houden, en terecht naar mijn mening.
Wie de beginperiode van FSX heeft meegemaakt met Gamespy weet wat een totale anarchie er heerste op dat netwerk.
Microsoft is gestopt met de ondersteuning en ik geef ze groot gelijk.
Fs online vliegen is een hobby voor velen, het saboteren ervan bleek een hobby voor veel anderen.
Vandaar die slotjes.
Maar: Niets proberen = niets leren.
Afbeelding
greencan
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor VBA007 op 27 apr 2017, 07:54

Daarom hebben wij als V-Bird een eigen netwerk voor onze members. Hoewel dat sommigen binnen IVAO een doorn in het oog is geloven wij dat de mensen een keuze moeten hebben en de één wil graag ATC hebben op een heel hoog niveau en die gaan meestal naar VATSIM en sommige willen een wat laagdremelige ATC en die zijn veel te vinden op IVAO waarmee niet gezegd is dat het ene netwerk beter is dan het andere.

Ze hebben allebei hun voor- maar ook nadelen. Het grote voordeel van een eigen netwerk is dan weer dat je daar ook mensen op hun eigen tempo kunt leren om met ATC om te gaan, maar er zijn er ook een heleboel die dat echt niet willen en die gewoon gezellig met een groepje alleen willen vliegen.

Een ieder beleefd de hobby op zijn eigen manier.

Groeten,

Cor
Afbeelding
VBA007
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Kevin op 27 apr 2017, 18:17

Om hier even kort op in te haken: de DA voor een standaard Cat 1 ILS approach op de 18R is 190 ft. Hoewel de controller inderdaad laat was en hiervoor met een 'expect late landing clearance' had mogen waarschuwen, kwam de klaring net boven de DA en is er dus in principe geen probleem.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Afbeelding
Voor de Aviosim webshop: klik links op de Afbeelding knop.
Kevin
Moderator
Moderator

Berichtdoor VBA007 op 01 mei 2017, 10:22

Omdat mijn aanstaande schoonzoon over was vanuit Berlijn hem dit topic
ook even laten lezen en ook hij zei dat een captain altijd gaat over de veiligheid aan boord en
wanneer deze vindt dat het op dat moment niet veilig is om te landen hij altijd een
go-around kan maken.

Voor de goede orde. Aanstaande schoonzoon (vroeger hier op dit forum bekend als Airbusgek)
vliegt zelf voor Easyjet als senior first flight officer :-)

Groeten,

Cor
Afbeelding
VBA007
Site Admin
Site Admin

Keer terug naar Vragen m.b.t. FS2004 & FSX