traag laden fsx

Soms heb je een vraag die je bij FS9 zou kunnen stellen, maar ook bij FSX. Dat kan nu hier!

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
herman
Instructor
Instructor

traag laden fsx

Bericht door herman » 31 jul 2018, 13:43

Laatste tijd veel last van traag laden van de bestanden. Wijzigen vliegtuig, wijzigen luchthavens, wijzigen weertype.
Dit gebeurt zeer traag met steeds een zwart scherm er tussen en enige seconden terug naar buroblad! Heb acceleration pack ,
een I-5 en 16GB geheugen. Gezocht op onze site maar niets gevonden. (PS heb W10)
Dank alvast,
Herman

arno
Site Admin
Site Admin

Re: traag laden fsx

Bericht door arno » 31 jul 2018, 16:24

Ik kan 2 dingen bedenken. 1/ Videokaart is traag misschien updaten. 2/ Als je het weer gaat laden via internet is misschien die server voor het weer te traag om alles bij te benen.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

herman
Instructor
Instructor

Bericht door herman » 31 jul 2018, 18:49

Mijn videokaart is een Nvidia Geforce 1050 GTi,(met laatste drivers) dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen.
Wellicht dat iemand anders nog enig licht kan werpen?!

arno
Site Admin
Site Admin

Bericht door arno » 31 jul 2018, 19:10

Heb je de fps niet te hoog staan? En heb al eens "gespeeld" met de autogen density, wat hoger of lager zetten?
En het weer ( weather)laden doe je dat via een externe website?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

Polito
Instructor
Instructor

Bericht door Polito » 01 aug 2018, 09:09

Een nieuwe add-on, die verkeerd op de maag is gevallen?
Intel P43 Dual-Ch 3.0Ghz - Windows 10 Home 64 bits - 4 Gb RAM - ASUS HD6850 - LG/L225WS - Microsoft Sidewinder

Boldie
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Boldie » 01 aug 2018, 15:48

- (Haast) geen ruimte meer op de Systeem- harddisk (meestal C:)?
- Virusscanner geïnstalleerd?

herman
Instructor
Instructor

Bericht door herman » 02 aug 2018, 13:03

Met slepen van de sliders naar links is er enige vooruitgang. Heb al mijn freeware downloads van Zuid-amerika eruit gegooid en de scenery.cfg gekuist. Fps terug naar 20. Krijg wel na het afsluiten steeds de melding "Comptabiliteitsprobleem, de comptabiliteitsinstellingen zijn toegepast, programma uitvoeren" Destijds FSX onder WXP geïnstalleerd.(als admin.) Maar er blijven nu nog vreemde flitsen zitten bij het schakelen van vliegtuig, tijdsverandering etc. Ik heb Norton Virusscanner(die ik vaak uitschakel tijdens het vliegen vanwege eerdere OOMS.
Ccleaner ook gebruikt.Denk er over om FSX maar eens te re-installen, wellicht helpt dat.

herman
Instructor
Instructor

Bericht door herman » 02 aug 2018, 13:11

PS heb nog ruim 400GB op de C-schijf

greencan
Site Admin
Site Admin

Bericht door greencan » 06 aug 2018, 17:54

Dat traag laden heeft volgens mij te maken met een combinatie van addons. Zou ik weten welke, dan zou ik het meteen melden.
De praktijk hier:
Ik klik op het FSX icoon.
Daarna moet ik tenminste 2 minuten wachten voordat ik ergens binnen FSX op kan klikken, anders loopt de zaak vast.
Houd ik die 2 minuten aan, dan is er niets aan de hand -soms.
Vaak is de scenery erg blurry. Oplossing: FSX afsluiten en een nieuwe start.
Daarna gaat alles meestal wel zoals ik dat zou willen.
Dit met pc's ingericht op uitsluitend gebruik met FSX.
Mwah..
Afbeelding

herman
Instructor
Instructor

Bericht door herman » 09 aug 2018, 20:33

Tja, soms valt FSX (en ook andere programmaś) niet te begrijpen. Momenteel heb ik vrede met de zaak. Heb het comptabiliteitsprobleem nu achter de rug. De sceneries zijn super scherp en het vliegen gaat goed. En dat is de hoofdzaak. Dank allemaal voor de reacties.

Frisian
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Frisian » 27 okt 2018, 18:57

Naarmate ik meer addons installeer, wordt FSX bij mij ook trager met opstarten. Ik heb niet de krachtigste videokaart, maar hij zou het moeten doen. Voornamelijk highend sceneries of vliegtuigen veroorzaken bij mij dit trage opstarten. Soms werkt een defragmentatie van de schijf waar FSX op is geïnstalleerd.

Je bent dus niet de enige!
The Flying Dutchman

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 27 okt 2018, 20:16

De snelheid van laden wordt door een aantal factoren bepaald: de snelheid van de cpu, de snelheid van de drive waar FSX staat, de snelheid van het RAM (vooropgesteld dat er voldoende RAM aanwezig is) en uiteraard de hoeveelheid en grootte van add-ons. En zelfs de kwaliteit van het moederbord.
Met een solid state drive gaat laden merkbaar sneller dan met een harde schijf. Een snelle harde schijf (soms aangeduid als 'black edition') is sneller dan een gewone. Op sommige solid state drives worden geïnstalleerde bestanden geleidelijk langzamer geladen. Daar zijn 'restauratieprogramma's' voor.

Als er te weinig RAM is, worden bestanden waarvoor geen plaats is in het RAM, weer op de harde schijf teruggeschreven op een deel dat daartoe aangewezen is ('virtueel geheugen'). Maar dat kost vreselijk veel tijd. Er moet voor FSX altijd 4 GB vrije ruimte in het RAM zijn. Andere programma's (in elk geval Windows) en updates nemen ook ruimte in beslag. Totaal is daarom minimaal 6 GB nodig; 8 GB is nog iets veiliger. Voor 64 bits programma's (X-Plane en Prepar3D v4) is veel meer RAM nodig.

Net als greencan heb ik FSX op een SSD en net als bij greencan duurt het bij mij circa twee minuten voor ik het openingsmenu van FSX krijg. Dan kies ik een vlucht, en begint het wachten opnieuw. Met de relatief zware scenery en gemiddeld zware vliegtuigen die ik geïnstalleerd heb, duurt het laden van een vlucht bij mij nogmaals circa twee minuten. Hier merk ik dus wel verschil welke scenery en welk vliegtuig geladen moet worden.

De grootte van het videogeheugen heeft hier geen invloed op. Wel heeft de grootte van het videogeheugen invloed op het al dan niet optreden van flashes. Voor FSX is minimaal 1 GB video RAM nodig. Hedendaagse videokaarten hebben meestal al meer. Voor X-Plane en P3D v4 is veel meer video RAM nodig.

Als het laden aanmerkelijk langer duurt dan je gewend bent, is dat vaak een gevolg van het downloaden van updates. Veel updates worden automatisch tegengehouden zolang FSX of een andere FS draait, maar de updates van Windows gaan gewoon door. Dat kost een stuk kracht van de cpu en er wordt een flink deel RAM in beslag genomen.

Vooral bij FSX geeft het toevoegen van affinitymask verbetering, ook in het laden. Daarmee kun je de 'engine' van FSX van de eerste naar de tweede core verplaatsen. In principe worden alle programma's toegewezen aan de eerste core. Als er vier cores zijn (wat nog steeds het meest algemeen is) wordt de 'engine' van FSX dus aan de eerste core toegewezen en de grafische verwerking aan de drie andere. Die drie cores houden redelijk veel capaciteit over terwijl de capaciteit van de eerste core verdeeld moet worden over alles dat dan draait (dus op zijn minst Windows en FSX). Verplaats je FSX naar de tweede core, dan blijft Windows in de eerste en de grafische verwerking van FSX naar de derde en vierde core. Die hebben daar voldoende capaciteit voor; ze zijn dan meestal nog steeds minder belast dan de tweede core.
FSX hoeft de capaciteit van de cpu dan niet te delen met updaten van Windows. Maar omdat de updates ook RAM nodig hebben, zul je ook dan invloed op de snelheid van FSX (laden en frame rate) merken.
Met X-Plane en P3D heeft affinitymask geen voordeel omdat die beter verdeeld worden over de cores. De 'engine' van FSX is relatief zwaar waardoor de performance vrijwel alleen bepaald wordt door de core waarin de 'engine' draait.

Het laden kan een heel klein beetje versneld worden door in de Scenery Library alle scenery uit te schakelen die niet gebruikt wordt. Vinkje weghalen is voldoende. Omdat ik alleen in Europa of Noord-Amerika vlieg, heb ik alle andere werelddelen uitgeschakeld. Verwacht hier geen wonderen van.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

PW053
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door PW053 » 28 okt 2018, 11:04

FSX is volgens Herman niet het enige wat traag is :idea:
Zelf heb ik goede ervaringen met Schijfopruiming, Alle herstelpunten (op 2 na) wissen, Defragmenteren.

Zolang je geen SSD hebt werkt ook ReadyBoost goed als versneller, ongeacht welke versie besturingsysteem je ook hebt. De gedachte hierachter is dat een flashcard of usb stick (mits snelle typen) sneller kleine bestandjes schrijven en weer uitlezen dan een roterende schijf.
Aanbevolen word 1 tot 2 x het ingebouwde ram-geheugen, en maximaal 32 gb per poort.
Het maximum is 8 poorten met 32 gb ieder. 256 gb totaal.

Bij mij (W7) gaf een sdsc kaartje met 32 gb een duidelijke verbetering, met nog eens 32 gb usb stick nog wat meer.
Op het ongeblik zitten er op die manier 3 x 32 gb aan ReadyBoost in het systeem.

Zo duurt het systeem opstarten meestal onder de minuut, zelfs onder 45 seconden.
FSX plus Steam plus REX plus FSC9 staat er in een minuut of 2 (afhankelijk van de startlocatie in FSX)

Het effect van ReadyBoost is ook min of meer te monitoren mbv de prestatie meter in het besturingsysteem.

Het is in ieder geval iets wat eenvoudig uit te proberen is, iedereen heeft vast nog ergens een usb stick(je) over.
Met 4gb zou je al een verbetering moeten zien :!:

Mvg, Frank [vlieg]

Frisian
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Frisian » 06 nov 2018, 17:59

Ik heb misschien nog een handige applicatie, welke je kan helpen met het versnellen van je FSX. Het heet 'Razer Cortex'. Dit programma bevat een zogenaamde 'booster', welke meer RAM (tot wel 800mb) vrij maakt. Dit doet hij door onnodige processen stop te zetten en dus extra veel RAM vrij maakt voor FSX of een game.

Succes [vlieg]
The Flying Dutchman

Plaats reactie

Terug naar “Vragen m.b.t. FS2004 & FSX”