Wat is het nut van een AIRAC

Nieuwtjes over releases die in beide versies gebruikt kunnen worden.

Moderator: Moderator-groep

Wat is het nut van een AIRAC

Berichtdoor Tsaar Martijn I op za feb 20, 2010 9:07 pm

Ik hoor men wel eens over AIRAC, en weet ook wat het is. Maar wat ik me afvraag is. Wat is het nut er van?

Want als je de AIRAC van de PMDG update dan komt hij toch niet meer over een met de ene van FS en FScommander. Dus dan zitten er bepaalde runways wel in PMDG en niet in FS(commander). Dus kan je volgens de PMDG wel op een niet bestaande runway landen.

Ook kom ik wel eens tegen dat ik in FScommander een route heb en die invoer in mijn FMC en dat er soms waypoints niet in de database staan. Heeft dit ook te maken met de AIRAC?
Gereisd met het vliegtuig 7960 KM. Gereisd met de trein 25799KM
Tsaar Martijn I
Supervisor
Supervisor

Re: Wat is het nut van een AIRAC

Berichtdoor zoek34 op za feb 20, 2010 10:53 pm

Airac zijn bestanden die de meest recente (in dit geval airac 1002) waypoints, VOR's, NDB's, runways toevoegen.

als in Fscommander een runway niet bestaat die volgens PMDG dan wel bestaat dan heeft Fscommander de foute info (als je de airac recentelijk hebt geupdate).

over waypoint die niet bestaan, alles veranderd, maar in dit geval zal de PMDG weer de meest ecente bestanden hebben.
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper
zoek34
Senior Executive
Senior Executive

Woonplaats: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Berichtdoor Jules op za feb 20, 2010 10:56 pm

Voor FSCommander zijn ook AIRACs te downloaden. Ook bij Navigraph, en daar betaal je niet extra voor als je al betaalt hebt voor bijvoorbeeld PMDG.

Wat betreft je laatste vraag komt dit inderdaad doordat de AIRACs niet met elkaar overeenkomen.

AIRACs zijn belangrijk als je veel online vliegt. Dan is het handig om alle SID's en STAR's te kunnen vliegen, of directs-to meteen te kunnen opvolgen, enzovoorts.
Piloot voor V-Bird VA |www.vbirdva.com|PMDG 747-400X|MD-11X|DA Fokker 100/70|Aerosoft F-16|PBY Catalina
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor Tsaar Martijn I op za feb 20, 2010 11:10 pm

Maar heeft FS dan ook AIRACS?
Tsaar Martijn I
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor FsTheo op za feb 20, 2010 11:36 pm

Nee, ik dacht het niet. FS heeft een ingebouwde database, een soort AIRAC ( Aeronautical Information Regulation And Control :D ) in de GPS. En dat is dus static, er zijn geen updates voor.

Theo :wink:
FsTheo
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Patrick op zo feb 21, 2010 12:15 am

FS heeft geen Airac nodig. Omdat FS eigenlijk alleen een verzameling van sceneries is. De flightplanner van FS slaat helemaal nergens op. Zit vol met airway fouten.

FS commander "moet" je net als je toestellen, iedere maand updaten. Is zo gedaan. Ik heb een airac abonnement van 13 maanden bij Navigraph. Dan kan ik "gratis" alle airacs downloaden. Hoef ik niet te betalen per airac.

Patrick
Patrick

Berichtdoor Tsaar Martijn I op zo feb 21, 2010 12:45 am

Maar staan die "waypoints" van de airac nou in de scenerie van FS? Of in een bestandje met coördinaten die de FMC goed plaatst?
Tsaar Martijn I
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Kevin op zo feb 21, 2010 12:54 am

De FMC van add-ons die met een AIRAC geüpdatet kunnen worden, gebruiken de waypoints en airways in de AIRAC bestanden van de add-on en dus niet naar databasegegevens van FS. Als je je vluchtplannen creëert met een AIRAC-updatebaar programma als FS Commander of vRoute premium, zullen er geen conflicten optreden en kun je altijd perfect up-to-date vliegen, volgens de airways en waypoints zoals die in real-life op dat moment ook in gebruik zijn. :wink:
Afbeelding
Bezoek Aviosim Nederland nu ook op Facebook!
Wij zijn de nederlandse reseller voor Sismo Soluciones en Simworld producten.
Kevin
Moderator
Moderator

Berichtdoor Patrick op zo feb 21, 2010 2:04 am

Tsaar Martijn I schreef:Maar staan die "waypoints" van de airac nou in de scenerie van FS? Of in een bestandje met coördinaten die de FMC goed plaatst?

Nee, die staan niet in de scenery. Scenery is gewoon wat je ziet. Waypoints zijn denkbeeldige punten, die zie je niet. Het heeft niets met elkaar te maken.
Je Airac en dus de waypoints worden in de FMC geplaatst. Net zoals bij echte airlines. Daar worden ze ook met grote regelmaat bijgewerkt. Daarom moet je ook per programma (Vroute, FScommander, etc) en per vliegtuig (Wilco, PMDG, etc) andere airacs downloaden.

Het plaatsen van airacs heeft o.a. te maken met de drukte op bepaalde (delen) van airways. Daarom worden airacs met enige regelmaat aangepast. Men kijkt waar men ruimte heeft. Ook kunnen frequenties van bakens of ILS banen, etc worden aangepast. Nog een reden. Je kan prima vliegen met een oude airac in Flightsimulator. Maar als je streeft naar realisme, dan is het leuker om te vernieuwen. Nadeel van niet vernieuwen is dat je de kans loopt dat je bij routeprogramma's zoals Vroute op een gegeven moment airways of waypoints krijgt, die niet in jouw FMC staan.
Patrick

Berichtdoor Tsaar Martijn I op zo feb 21, 2010 9:59 am

Kijk nu wordt het me duidelijk. Bedankt voor de info.
Tsaar Martijn I
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Kevin op zo feb 21, 2010 11:18 am

Patrick schreef:
Tsaar Martijn I schreef:Ook kunnen frequenties van bakens of ILS banen, etc worden aangepast.

De frequenties van bakens en ILS-installaties zitten echter ingebakken in FS. Als de ILS van een bepaalde baan in real-life een nieuwe frequentie krijg, zul je in FS toch nog de oude moeten gebruiken, omdat de database van FS pas wordt aangepast bij een nieuwe versie. En helaas weten we allemaal dat die er niet meer komt.
Hier in de IVAO quickview van EHEH wordt ook verwezen naar een ILS frequentie die in real-life inmiddels is veranderd, maar in vele FS versies nog steeds actief is (kijk bij de rode kruisjes). :wink:
Afbeelding
Bezoek Aviosim Nederland nu ook op Facebook!
Wij zijn de nederlandse reseller voor Sismo Soluciones en Simworld producten.
Kevin
Moderator
Moderator

Berichtdoor Nocila op zo feb 21, 2010 3:26 pm

Patrick schreef: Nadeel van niet vernieuwen is dat je de kans loopt dat je bij routeprogramma's zoals Vroute op een gegeven moment airways of waypoints krijgt, die niet in jouw FMC staan.

Bij Vroute is dat niet zo Patrick, daar kan je altijd dezelfde AIRAC gebruiken als de gene die je op een bepaalt moment gebruikt voor je vliegtuig.
Want je zult de AIRAC bij Vroute ook altijd moeten opwaarderen naar de gene of meest huidige die je gebruikt voor je vliegtuig.
De code daarvoor kan ook opgehaald worden bij Navigraph.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Nocila
Instructor
Instructor

Berichtdoor Patrick op zo feb 21, 2010 3:57 pm

Volgens mij is dat deels waar Nico. Er zijn een aantal oude airacs te gebruiken. 4 of 5 dacht ik. Dus als je bv de PMDG kisten net geinstalleerd hebt, bv de 747, dan zit er een airac uit 2008 in. Die is niet meer beschikbaar bij Vroute.
Patrick

Berichtdoor Nocila op zo feb 21, 2010 6:21 pm

Je hebt gelijk Patrick, een denk foutje mijnerzijds.
Het is wel zo dat als je een wat oudere AIRAC gebruikt je nog wel de flightplans van de desbetreffende AIRAC kunt gebruiken.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Nocila
Instructor
Instructor

Berichtdoor Patrick op zo feb 21, 2010 9:43 pm

uiteraard.
Patrick

Berichtdoor Rene op do mei 06, 2010 12:56 pm

Is mij niet helemaal duidelijk waar ik een AIRAC bestand in moet zetten als je er een gedownload´ hebt.

In een map van een aircraft of een algemene fsx map ?

groet.
i7-930 GTX 465
Rene
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor Patrick op do mei 06, 2010 1:22 pm

Als je bij Navigraph een abonnement voor een jaar neemt, kan je iedere maand de Airacs downloaden voor elke add-on die je hebt. (In real life worden Airacs ook aangepast overigens, maar dat is even beside the point). Die komen met een installatiebestand, die exact aangeeft waar je die moet installeren.

Dat is voor de vliegtuigen meestal in de root van je FS. Tenminste die moet je aangeven. Voor FSC moet je die installeren in de root van FSC. Voor Vroute zie je het midden boven het zoekprogramma. Daar wordt aangegeven dat je daar je airac nummer moet intoetsen. Overigens geeft het installatiebestand het altijd zelf aan.

Als je andere airacs dan die van Navigraph gebruikt, dan moet je het in het Navdata mapje installeren van je Add-on. Over het algemeen zit er dan een read me bestand bij de gegevens.
Patrick

Berichtdoor Rene op do mei 06, 2010 7:37 pm

Bedankt voor je antwoord.
Maar begrijp ik goed dat je dus een programma als Vroute of FS Commander moet gebruiken ?

Of werkt het ook in fsx zelf.
Ik bedoel bijv. ,mijn Wilco 737 PIC kent soms bepaalde punten niet. ( niet in database)
Als ik dan zo'n cycle download en in de navdata-map van die kist stop,dan werkt het ?

Of herkent fsx ze dan alsnog niet ?

B.v.d. Rene.
i7-930 GTX 465
Rene
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor Patrick op do mei 06, 2010 8:09 pm

Nee, dat begrijp je verkeerd. Echter deze programma's maken ook gebruik van een airac, vandaar dat ik ze noem.
Patrick

Berichtdoor Rene op vr mei 07, 2010 12:31 am

Ok, bedankt !
i7-930 GTX 465
Rene
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor DC Daan op wo dec 22, 2010 12:36 pm

Beste forumleden

Ik wil graag leren om met het FMC te leren vliegen. Vandaag zou ik dat doen door de handleiding van Stefan Kok te lezen (en de test vlucht natuurlijk ook te vliegen). Ik ben compleet nieuw hiebij, op het forum had ik gelezen dat je een Airac nodig had om up to date te blijven voor het FMC.
Ik vlieg meestal offline(misschien later niet meer) maar heb me een tijdje gelden ingeschreven bij het dutchflightnetwork [vlieg]
Mijn vraag: Is het handig voor mij om een Airac te downloden om te leren omgaan met het FMC of is dat niet nodig?

Alvast bedankt

Gr Daan 8)
DC Daan
Instructor
Instructor

Berichtdoor RB16015 op wo dec 22, 2010 2:51 pm

Als je echt alleen de lessen van Stefan gaat volgen is het niet nodig.
Als je in de nabije toekomst met ander vluchtplannen gaat werken die je op het internet vindt wel.
De nieuwe airac kan je hier vinden.
Is wel payware!!!

Succes met de lessen van Stefan :dup:
Afbeelding
MSI Z87-G45 Gaming│ Intel Core I5 4670K (at) 3.8 GHz │ MSI N760GTX Gaming 2GB GDDR5 │ Corsair 16GB DDR3-1866 │ W7 Pro x64
RB16015
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor DC Daan op wo dec 22, 2010 3:13 pm

Als ik de departures wil in voeren kan ik geen sids vinden hoe komt dat?
DC Daan
Instructor
Instructor

Berichtdoor RB16015 op wo dec 22, 2010 4:27 pm

Dan is mogelijk de airac die jij beschikbaar hebt in de FMC toch verouderd ten opzichte van die van de tutorial.
Onderaan deze pagina kan je de 0609 gratis downloaden.
Deze demo versie is voor zowel de PMDG kisten als voor de Level-D.
Afbeelding
MSI Z87-G45 Gaming│ Intel Core I5 4670K (at) 3.8 GHz │ MSI N760GTX Gaming 2GB GDDR5 │ Corsair 16GB DDR3-1866 │ W7 Pro x64
RB16015
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor DC Daan op wo dec 22, 2010 4:59 pm

Deze heb ik geprobeert maar ook deze doet het niet.
De Airac die ze in de handleiding gebruiken is: 0409 en de mijne 0609.
Dan is die van mij toch meer up to date :hm
DC Daan
Instructor
Instructor

Volgende

Keer terug naar Nieuws m.b.t. FS2004 & FSX