Boeing 737 stort neer na opstijgen

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Japio
Instructor
Instructor

Boeing 737 stort neer na opstijgen

Bericht door Japio » 30 dec 2017, 16:34

Wie weet de oplossing voor het volgende probleem.
Na ongeveer een halve minuut na het opstijgen verlies ik hoogte en stort neer. Ik stijg op met de volgende instellingen:
FD On
Auto throttle. Arm
IAS 200
Alt. 6000ft
Alt/hold. On
CMD. Of
Flaps. 3
Fuel 65%

Op ca. 500 a 600 ft trek ik op bij een snelheid van ca.135 / 140 knots en zetde CMD op on.
Meestal haal ik de 3000ft niet eens omdat ik dan hoogte begin te verliezen.
Het vreemde is dat ik er tot voorheen geen last van had. Het is niet de PDMG maar de standaard 737.
Geprobeerd met verschillende VS. Ook het optrekken bij verschillende hoogtes geeft geen resultaat.
Wellicht komt dit bij sommigen bekend voor en zal er waarschijnlijk wel iets niet goed zij ingesteld, ik ben er in ieder geval nog niet achter, maar is nogal irritant. :idea:

arno
Site Admin
Site Admin

Re: Boeing 737 stort neer na opstijgen

Bericht door arno » 28 jan 2018, 20:14

Iemand die Japio verder kan helpen?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 01 feb 2018, 22:24

Geen flauw idee want ten eerste is het vliegen met tubes mijn ding niet en ten tweede doet de default 737 bij mij wat die moet doen.
Heb je een goede checklist? Anders kun je er bijvoorbeeld één vinden op free checklists. Overigens kun je er op internet veel meer vinden.
Met flaps = 3 bedoel je waarschijnlijk de derde stand = 5°. Vr (afhankelijk van belading) 150 kts. Klimmen op 10° (mag iets meer zijn).

Misschien is het verschil dat ik hoger omschakelde naar de CMD (dat zal tegen de 2000 ft geweest zijn). Verder koos ik voor 250 IAS (zoals de ckecklist adviseert) en vertical speed 1800 ft/min.
Trek ook op tijd landinsgsgestel en flaps in; zie checklist. Maar daar zul je zelf wel aan gedacht hebben.
Wat zou er dan nog mis kunnen gaan? :hm
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

Japio
Instructor
Instructor

Bericht door Japio » 02 feb 2018, 10:36

Dank FlipS voor je reactie, inderdaad bedoel ik met flaps3 , flaps5 ( derde stand ) e.e.a. Inmiddels uitgeprobeerd en m,n probleem is zo goed als verholpen, met name het moment van overschakelen naar de CMD op ca.1500/2000ft en een hogere speed lijkt goed te werken.
Ik heb wel de box versie van de PDMG 737 maar er zijn nog te veel momenten dat ik vast loop met de FMC, o.a. als de controller de opdracht - direct to - geeft, als ook met heading change en speed intervention doe ik nogals eens domme dingen maar hoop toch nog e.e.a. goed werkend te krijgen.

PeterL
Instructor
Instructor

Bericht door PeterL » 02 feb 2018, 11:15

Japio,
De PMDG (en ook de IFly737) verschillen zoveel met de default 737, dat je de "real world" procedures minder strikt moet volgen als je met de standaard 737 vliegt. Tenslotte is de weergaven van dit vliegtuig in FSX zo versimpelt, dat het om een eigen benadering vraagt. Dat geldt overigens ook voor de A321 en de CRJ700)
Een kennis van mij ( zie ook het bericht hiervoor) heeft zo z'n persoonlijke 737 cockpitprocedures ontwikkelt en dat werkt foutloos. Het gaat als volgt:
FD........On
Speed....250 knts
A/T.......arm
A/P.......off (belangrijk)
ALt.......ingesteld 5000, 30000, wat je wilt
ALT HOLD...on
V/S......on, 2000 f/min
Flaps..... 5
Release brakes
Vervolgens druk je op de SPEED knop, de motoren komen automatisch op toeren, dus geen throttle gebruiken!!
Bij V1 gaat de A/P aan, trek even later de neus op.
Je kan nu de stick loslaten, alles gaat nu vanzelf. Behalve Gear Up en Flaps up natuurlijk.
Heb het net nog even getest, gaat foutloos!

Je ziet wel dat vliegen met studiesims, zoals ze de PMDG en de AirbusX, niet geleerd kan worden met de default jets.

Japio
Instructor
Instructor

Bericht door Japio » 02 feb 2018, 11:38

Dank PeterL voor deze info, zoals ik al vertelde hoop ik ooit toch met de PDMG te vliegen maar voorlopig kan ik met dit soort informatie van jullie goed vooruit.

Plaats reactie

Terug naar “Boeing 737”