ATC programma

Vragen en antwoorden betreffende "Freeware."

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
marchellodelaglande
Controller
Controller

ATC programma

Bericht door marchellodelaglande » 01 jan 2017, 23:02

Hallo allemaal, ik ben op zoek naar een ATC programma voor FS2004. Ik was het standaard atc van deze flightsimulatorversie meer dan beu en ben intussen overgestapt naar het welbekende Radar Contact 4, maar ook daar zijn de gebreken al ontstaan omdat ze bijvoorbeeld de huidige baannummers niet goed dooggeven (19L i.p.v. 18L) Ook heb ik onlangs gemerkt dat het programma niet de goede ATIS-info doorgeeft. Naar mijn idee hapert het aan alle kanten.

Mijn vraag is of er betere en modernere programma's zijn? Payware is natuurlijk geen probleem, aangezien het hier in dit forumblok over freeware gaat ;-)

Groetjes Marcel

citroene
Student Pilot
Student Pilot

Re: ATC programma

Bericht door citroene » 01 jan 2017, 23:04

Ik gebruik pro atc, weet niet of dit werkt met fs2004.

Ik ben er allesinds tevreden over !

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Afbeelding

PeterL
Instructor
Instructor

Bericht door PeterL » 02 jan 2017, 17:21

Al 2 keer heb ik nu een uitgebreid antwoord geschreven op de vraag van Marchellodelaglande, maar beide keren werd ik spontaan uitgelogd voordat ik mijn bericht kon bevestigen. Het was een nogal uitgebreide tekst en werd ook 2 keer onderbroken, dus dat nam nogal wat tijd in beslag. Is er soms een maximale tijd dat je ingelogd kan zijn ??
Goed, alle tekst verdwenen. Dus ik laat het erbij met de opmerking dat RadarContact volkomen achterhaaldis, al jaren niet meer bijgewerkt en volgens mij is er ook geen support meer voor is. ProATCX lijkt mij het beste ATC add-on te zijn op dit moment, ik heb het zelf niet maar volg de ontwikkeling op de voet. Het is wel duur.
Verder is er ook nog ProFlight Emulator. Dat heb ik wel gehad, maar was te gecompliceerd om nog lol van het vliegen te hebben. Vliegplan maken, importeren en converteren in PFE, lastig om mee te werken. Trouwens, gebaseerd op het oude ProFlight200 voor FS2000 toen we nog geen ingebouwde ATC hadden. En dan heb je nog VOC ATC, met spraakherkenning, maar ja, tegen een computer lu.... n gaat me te ver, zelfs als er niemand in de buurt is. Dat kletsen tegen een pc krijgt wel een heel ander dimensie als je online gaat vliegen bij IVAO. Dan communiceer je "life" met een aantal controllers die je met real life procedures begeleiden. Je moet dan wel vooral 's-avonds en in het weekend vliegen, de uren daarbuiten zijn meestal doodstil. Overigens zijn vooral de controllers in Zuid-Europa niet te verstaan, die hanteren een eigen versie van het engels.
Tja, uitgekeken op de standaard ATC? kan ik me wel een beetje voorstellen. Zelf maak ik er toch wel vaak gebruik van. Ik vlieg meestal in de US en daar komt het het meest tot z'n recht. Het programma heeft veel meer potentie dan veel simmers zich realiseren. Microsoft heeft indertijd samengewerkt met Jeppesen en er zijn duizenden procedures ingebouwd, al zou je dat op het eerste zicht niet zo zeggen. Dat komt omdat men meestal het vliegplan zoals het door de flightplanner gemaakt wordt gewoon accepteert. Zo zie je vaak dat het eerste waypoint dichtbij of zelfs boven het veld van vertrek ligt. Omdat de ATC je altijd naar dit eerste wpt stuurt heb je gelijk al een probleem omdat je dit al voorbij bent. Beter is om dit eerste wpt gewoon te verwijderen. Standaard kent de FS ATC geen SID en STAR procedures. Vertrek maar eens van Rotterdam. het eerste wpt zal WOODY of zelfs NIK zijn. Door aan de hand van een kaart waarde SID's op te vinden zijn kan je het vliegplan met de functie EDIT aanvullen door de diverse onderdelen waaruit de SID bestaat in te voegen. Departure zal daar geen enkele opmerking over maken en je kan gewoon direkt na de start de GPS/NAV of LNAV inschakelen.
Interessanter wordt de nadering. Op een gegeven moment zie je de volgende opties:
1. acknowledge assigned approach
2. standby---select another approach
3. say again
De meeste simmers kiezen nu optie 1. het gevolg is heel vaak het irritante en onrealistische wijzigen van de heading, vaak een aantal keren. Dit komt omdat vaak niet geheel en strak op koers wordt gevlogen en ook om je "in te voegen" tussen het AI verkeer, als dat gebruikt wordt. Kies je nu optie 2 : standby---select another approach, dan krijg de keus "select an approach from the list" met daaronder alle voor het veld van bestemming aanwezige procedures. Al naar gelang de richting waaruit je het veld nadert, en/of de windrichting kies je nu een transitie en een star. Vervolgens krijg je de optie: "request approach from controller" Je wordt nu verder niet gehinderd door de vervelende koerswijzigenin en je krijgt voorrang boven het AI verkeer
Probeer het een keer, het vereist wel weer enige oefening.

marchellodelaglande
Controller
Controller

Bericht door marchellodelaglande » 02 jan 2017, 19:44

Zeer bedankt voor deze uitgebreide reactie Peter L. En ook bedankt dat je erg volhardend bent om dit bericht toch nog te schrijven, zelfs na twee keer. Ik ga ermee aan de slag! Ik denk wel dat ik door deze reactie tot een mooi besluit kom wat ik ga doen.

Groetjes van Marcel, oja en nog de beste wensen he!

Kevin
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Kevin » 03 jan 2017, 15:13

PeterL schreef:Al 2 keer heb ik nu een uitgebreid antwoord geschreven op de vraag van Marchellodelaglande, maar beide keren werd ik spontaan uitgelogd voordat ik mijn bericht kon bevestigen. Het was een nogal uitgebreide tekst en werd ook 2 keer onderbroken, dus dat nam nogal wat tijd in beslag. Is er soms een maximale tijd dat je ingelogd kan zijn ??
Dit heb ik ook wel eens meegemaakt. Balen! Daarom schrijf ik langere berichten meestal in kladblok of een tekstverwerker als MS Word en copy-paste het dan op het forum. :wink:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Freeware Addon's FS9”