Het Grote Dutchfs Fokker F27 Topic!

Vragen en antwoorden betreffende "Freeware."

Moderator: Moderator-groep

Het Grote Dutchfs Fokker F27 Topic!

Berichtdoor FsTheo op 15 jan 2007, 21:17

Op het oude forum draaide al jaren(!) een F27 topic en omdat het verhaal daar nog niet af was, heb ik de scherpe kantjes eraf gehaald( :D ) en de hoofdlijnen van het verhaal hierheen gehaald! To be continued...

Op 3 mei 2005 werd op het oude forum een topic gestart waarin gevraagd werd naar een Fokker F27.
eric16071986 van http://www.fokkerf27.nl wilde graag ook in Flight Simulator met het toestel vliegen.
Geconstateerd werd dat het model van Mike Stone niet erg mooi was en er werd een beter model gezocht.

Naast de gewone adviezen ("Kijk eens op Avsim","Kijk eens op Flightsim") werd de site van W.Bruijns ontdekt, die een F27 aan het bouwen was.
Het was een project, gestart voor FS2002 en aangepast voor FS9. In de vrije uurtjes werd er aan gewerkt en het kon nog wel een tijdje duren voordat alles af was; WillemB zoals zijn nickname hier op het forum werd, deed namenlijk alles zelf!

Er kwamen nog verschillende andere tips binnen, zoals (inderdaad op Avsim) de iona_fokker_f27v1.0.1.zip en de fokker27v2.zip
Ook op http://www.wspilots.com werd een F27 ontdekt, alleen met een Beech King Air panel :? , totdat op 3 februari 2006 de F27 van WillemB ontdekt werd op Avsim! :dup:

De commentaren waren niet van de lucht :shock: ; het toestel was lelijk, FS2002 kwaliteit, het model was niet goed, de livery klopte niet, kortom er mankeerde van alles aan. Doorvragen leerde echter dat niemand geprobeerd had met het toestel te vliegen en dat het lelijke uiterlijk vooral in de livery zat, de meesten bleken het model niet zo goed te kennen dat ze daar echt een mening over konden hebben. :cry:

De eerste die serieus met onderbouwde commentaren kwam was PaulB. Hij liet een rijtje foto's en screenshots zien waaruit duidelijk te zien was dat de repaint verre van natuurgetrouw was.

Afbeelding
(Een foto van Willem Honders)

Afbeelding
(Het model van Mike Stone met een repaint van Jaap de Baare)

Afbeelding
(Het model van WillemB met een repaint van WillemB)

Fouter kon eigenlijk niet :lol: ; de kleuren, de plaats van de naam Nederlandse Luchtvaart Maatschappij, geen vlaggen of logo's, de plaatsing van de belijning..

Ook van voren bleek er niet veel van te kloppen:

Afbeelding
(Weer een foto van Willem Honders)

Afbeelding
(Weer de Mike Stone/Jaap de Baare combinatie)

Afbeelding
(En het toestel van WillemB weer)

Toch kwamen er ook wat positieve dingen uit; het model van WillemB was een echte F27-100, terwijl die van Mike Stone een F27-200 is. En het toegepaste panel was het beste panel wat verkrijgbaar was voor de F27, die van Fraser McKay.

Er volgden meer woorden van verdediging, de paint was slecht, okee, maar verder kwam er geen commentaar op het model, geen commentaar op de vliegeigenschappen en geen commentaar op de animaties. Men was het er wel over eens dat zo'n toestel, gebouwd door één man, geen POSKY-ploeg, geen SamDim-ploeg, toch wel een prestatie was.

Gelukkig reageerde Willem zelf ook; hij vertelde wat er voor nodig is om zo'n toestel te bouwen, kennismaken met gMax, de worsteling met dat programma, uitvogelen waarom, als je 's avonds de landingslichten aandoet, het toestel opeens doorzichtig wordt! Er was heel veel werk verzet en omdat je niet alles zelf kunt was de paint een beetje tegengevallen. Maar dit gaf hij zelf ook toe..

Daarna werden de reacties wat positiever, men gaf aan toch waardering te hebben voor het vele werk, wat altijd nog gratis aangeboden werd en kwam voorzichtig met tips, over wat nog beter zou kunnen.

Willem gaf aan ondertussen al een update gereleased te hebben, het geluid was verbeterd, een export foutje vanuit gMax had er voor gezorgd dat de Maingear niet veerde en het neuswieltje niet stuurde..

Hij liet een foto zien waar hij de kleuren van overgenomen had:

Afbeelding
(Foto WillemB)

Er werd door anderen nog wat foto materiaal aangedragen, om aan te tonen dat de kleuren niet klopten:

Afbeelding
Afbeelding

En dit werd weer verdedigd door het aantal kleuren te laten zien, in één klein vlakje:

Afbeelding
Afbeelding<-- En dat bleken er al 826 te zijn!

Ondertussen is het juni 2006 geworden en de discussie ging verder, anderen ontdekten nog weer ander F27-toestellen en die werden door weer anderen mooier of lelijker gevonden, het toestel van Miguel Garnica werd genoemd.

WillemB constateerde dat de F27 (terecht!) veel emoties losmaakte en wist te melden dat de maker van het panel met verbeteringen bezig was.

Op 27 september 2006 kwam dat nieuws binnen, het nieuwe panel van Fraser McKay was zo mogelijk nog mooier geworden en gereleased:

Afbeelding
(O.a. verkrijgbaar op http://www.flightsim.com)

Ook werd het panel van Antonio Bucoli vermeld als zijnde een mooi fotorealistisch panel, kwa funcionaliteit een stuk minder, maar dezelfde Antonio maakte ook cabinefoto's die met wat kunst- en vliegwerk in een ander toestel aangebracht kunnen worden.

Ook voor de sound kwam nog een verbetering binnen, F27sound van alweer Fraser McKay, en Leendejager tipte daarna een bestand van hem wat nog realistischer was:
Afbeelding<--Klik!
(En leg hier je oor te luisteren, maar houdt afstand!! :D )

Leen nam ondertussen kontakt op met Antonio en Fraser, om toestemming te krijgen, de views van Antonio te gebruiken in combinatie met het panel van Fraser. Maar een ander idee van hem was om zelf voor nieuwe foto's te (laten) zorgen en die te gebruiken.

Tussendoor kwam nog even een Checklist van Werner Schott voorbij.

Leen liet daarna zien dat het mogelijk was het panel en de views in het model van WillemB te bouwen:

Hij schreef:

1e Het is mogelijk zonder al teveel moeite het nieuwe panel in de 2D cockpit in te bouwen in de F27 van Willem Bruijns.

2e Het kan ook allemaal nog heel erg mooi worden.

dat deed ik zo:

Paste het panel.cfg ingrijpend aan en plaatste er een interieurtje van een Piper Warrior in.
Dan heb je een tweemotorige Warrior da`s lachen.

Plaatjes vervangen door F27 views , en vliegen met die hap, klaar is Leen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er kwamen vragen van leden die door de bomen het bos niet meer zagen, wat was nu de beste F27?

Leen concludeerde dat een combinatie van elementen, de beste F27 tot nu toe maakten:

Model F27 by Willem Bruijns
Soundpack by Fraser McKay ( laatste versie )
Panel by Fraser McKay ( laatste versie )
Cockpit-view-set by Leen de Jager :oops: :D

Een bericht op 29 september 2006 van Leen, hij meldde dat er speciaal voor dit project, foto's gemaakt gaan worden van de F27 op de Aviodrome, door een 'behulpzame vriend' :shock: ...

WillemB meldde een Panel update en sloeg weer aan het painten. Het resultaat liegt er niet om:

Afbeelding

En kreeg de smaak te pakken:

Afbeelding

En daarmee sloot het F27 topic, na zes bladzijden op 25 december 2006 , op het oude forum.
Mocht ik belangrijke dingen vergeten zijn, dan wil ik ze graag opzoeken, of de schrijvers van destijds weten zelf nog wat ze graag vermeld willen zien en kunnen dat alsnog hieronder posten.

En het verhaal is nog niet af! Dus vond ik het leuk om de hoofdlijnen eruit te halen en hier opnieuw te plaatsen, zodat er doorgegaan kan worden met de mooiste Fokker F27 voor FS9!

Theo :wink:
Laatst bijgewerkt door FsTheo op 07 okt 2007, 19:44, in totaal 2 keer bewerkt.
FsTheo
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Gijsbrecht op 15 jan 2007, 22:03

Mooi! Super handig dit. :D Ik vind ook de 2e paint van WillemB mooi geworden, maar mijn persoonlijke smaak loopt nog steeds naar het Mike Stone model, die 'voelt' echter voor mij aan. Ik gebruik dat lijstje van Leen, maar dan met Mike Stone! :dup:
Glider Pilot (at) Leeuwarden AB
Afbeelding
Gijsbrecht
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor PaulB op 15 jan 2007, 22:19

Waarom voelt die van Mike Stone echter? Kun je dat uitleggen?
Paul.
PaulB
....
....

Berichtdoor Gijsbrecht op 15 jan 2007, 22:26

Bij die 2e reeks shots, van linksvoor, ziet de neus en staart van Mike Stone naar mijn weten er veel beter uit! Maar ik heb weinig verstand van de F-27 hoor. :lol:
Afbeelding
Gijsbrecht
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor PaulB op 15 jan 2007, 23:08

Och. IK heb ook niet zoveel verstand van de F27 hoor. En zeker niet die van de Aviodrome. :lol: :lol:

Ik heb ongeveer 15 jaar als grondwerktuigkundige aan die kisten gesleuteld. :wink:
Ik kom zeer regelmatig in de Aviodrome waar de echte PH-FHF staat en heb daar zelfs vorig jaar ook mee gevlogen!

Gijsbrecht schreef:Bij die 2e reeks shots, van linksvoor, ziet de neus en staart van Mike Stone naar mijn weten er veel beter uit!

De neus van de kist van Mike met de repaint van Jaap de Baare klopt niet helemaal t.o.v. het origineel, hoewel het zeer zeker niet slecht genoemd mag worden !!!
Bekijk de foto's 4 en 5 maar eens goed en vergelijk b.v. de witte baan op de neus maar eens.
En wat is er mis met de staart van de kist van Willem B? Vergelijk die eens met de foto van de echte kist en geef mij dan eens de verschillen .........

En wat bedoel je met tweede serie foto's?
De foto's v/a de foto waar de echte kist op staat met 4 mannen ernaast?

Die kleine plaatjes zijn shots van het EERSTE ontwerp van Willem B en zeker niet representatief voor het latere resultaat !!!.
Om een goede vergelijking te kunnen maken moet je zijn tweede ontwerp bekijken (voorlaatste foto) en die vergelijken met de echte kist (eerste foto). En dan wint voor mij de kist van Willem het beslist van de kist van Mike met de repaint van Jaap !!

Nog een belangrijk verschil (is ook in het eerste bericht van Theo al vermeld):
De kist van Mike Stone is een F27-200 terwijl de PH-FHF een F27-100 is. Deze heeft o.a. andere motoren en propellers. De F27-100 is direct te herkennen aan de afgeronde propellerbladen. De F27-200 heeft rechthoekige bladen.
In het model van Willem B is dat correct. In de kist van Mike Stone niet.
Ook de techniek van de kist van Willem B is veel beter dan van Mike Stone. B.v. een echt bestuurbaar neuswiel !!

Nee voor mij is de keuze wel heel snel gemaakt: de kist van Willem B. :)
Paul.
PaulB
....
....

Berichtdoor Gijsbrecht op 17 jan 2007, 16:08

Ja, maar ik vlieg liever in toestel met een mooiere neus dan een model met juiste propellor bladen en een lelijk neusje! :lol:
Afbeelding
Gijsbrecht
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor FsTheo op 17 jan 2007, 17:39

Maar dan heb je weer lelijker motorgondels! :lol:

Vraagje voor PaulB; die kenmerkende ronde, 'banaanachtige' :D vorm, die je op het orgineel en die van Willem ziet, maar niet op het model van Mike Stone, is dat een verschil tussen de -100 en de -200?

Theo
FsTheo
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor PaulB op 17 jan 2007, 17:59

Gijsbrecht schreef:Ja, maar ik vlieg liever in toestel met een mooiere neus dan een model met juiste propellor bladen en een lelijk neusje! :lol:

Even alle neuzen dezelfde kant opzetten :lol: :

van links naar rechts:
- de originele kist (foto Willem Honders)
- de repaint van Jaap de Baare op het model van Mike Stone
- model en paint van Willem Bruijns

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Voor mij is die laatste toch echt de meest realisatische !!
Kijk b.v. naar de neus-onderstel deuren (de hoek) en de belijning op de neus.
En daarbij komen dan dus de andere pluspunten van het model van Willem.
Geen echt moeilijke keuze dus, lijkt me (althans voor mij :) )
Paul.
PaulB
....
....

Berichtdoor PaulB op 17 jan 2007, 18:17

FsTheo schreef:Maar dan heb je weer lelijker motorgondels! :lol:

Vraagje voor PaulB; die kenmerkende ronde, 'banaanachtige' :D vorm, die je op het orgineel en die van Willem ziet, maar niet op het model van Mike Stone, is dat een verschil tussen de -100 en de -200?

Theo

De motorgondels van de -100 en de -200 zijn, voor zover IK weet, identiek.
Dat het model van Mike Stone daarin afwijkt is volgens mij een "ontwerpfoutje". Maar Mike geef zelf ook toe dat zijn model niet perfect is en slechts gemaakt is voor "his own fun". :)
Paul.
PaulB
....
....

Berichtdoor Flying Dutchman op 17 jan 2007, 21:16

ik wil mij als "nieuwkomer" :( niet gelijk midden in de discussie mengen, maar ik ben zelf ook lange tijd opzoek geweest naar een realistisch model. :roll:

mijn keuze is uiteindelijk gevallen op het model van Miguel Garnica.
ik weet niet of er een rede voor is, dat deze buiten de discussie blijft, maar naar mijn bescheiden mening, is dit een zeer mooi model.

mischien het beoordelen waard?

(repaint heb k zelf gemaakt, vin hem nog lang niet af en sta dus open voor kritiek :oops: :wink: )

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Flying Dutchman op 17 jan 2007, 21:30, in totaal 1 keer bewerkt.
Flying Dutchman

Berichtdoor Gijsbrecht op 17 jan 2007, 21:20

Paul, die neusjes laten duidelijk zien dat die van Mike Stone beter is.
Die van WillemB:
-Romp te hoog boven de grond
-Ramen te hoog
-Neus te spits.

Die van WillemB geeft naar mijn mening meer het gevoel van een dubbeldekker en zal hem nooit gebruiken in FS.

Edit: Die 3e ziet er ook mooi uit! :D
Laatst bijgewerkt door Gijsbrecht op 17 jan 2007, 21:38, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Gijsbrecht
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor hantonov op 17 jan 2007, 21:36

Hey, Flying Dutchman
Leuk ding! Deze neus ziet er goed uit :wink:

Hantonov
hantonov

Berichtdoor willem B op 17 jan 2007, 21:51

Ja ach aan mijn model mankeert best wat hoor. Evengoed mankeert er aan het model van Mike ook een en ander.
Hetzelfde geldt voor het model van Miguel Garnica, die vind ik dan weer niks.
Overigens zullen ook zij naar beste kunnen vele uren aan hun model gewerkt hebben. Alleen al daarvoor verdienen zij respect, zoals iedere designer die een FREEWARE model op het net zet.
Denk daar eens aan...

Het staat iedereen vrij om een mening over iets te hebben. Bevalt het je niet, gebruik lekker iets anders.
(Ik weet niet in hoeverre de "oude discussie" door de huidge posters gelezen is, maar juist bovenstaande was daar een van de rode draden in.)

Maar beter nog, doe het zelf eens. Dat was ook mijn drijfveer om dit model te bouwen.
Het forum heeft tegenwoordig een onderdeel waar je een tutorial voor Gmax kunt vinden. Dus bezoekt de Building Shack mensen!!
Ben benieuwd... :wink:

Overigens zijn op de echte F27 de nacelles van de -100 en -200 vrijwel eender. Er zit wat verschil in vanwege de andere motoren die beide typen gebruikten, maar zo op het eerste oog zie je dat niet.

(at) flying Dutchman: mooie repaint hoor! :ap:
wanneer/waar kunnen we 'm downloaden om er eens goed naar te kijken?? :wink:

groeten
Willem.
willem B

Berichtdoor Gijsbrecht op 17 jan 2007, 21:55

Willem,

Ik heb ook enorm veel respect ervoor dat je het gebouwt heb, ik zou het zelf toch echt niet nadoen. Ik zie dat die van Mike stone andere engines heeft, die 3e (vergeet die naam steeds) een ander staartje en jou model heeft gewoon een ander neusje. Het is niet mijn bedoeling jou model af te kraken, maar ik vlieg graag gewoon in een model dat naar mijn mening goed klopt. :wink:
Afbeelding
Gijsbrecht
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor Flying Dutchman op 17 jan 2007, 21:56

http://www.dutchfs.org/forum/viewtopic. ... niel+jager

staan nog screenshots van n 2 ander repaints en de vedere info ;)
k ben benieuwd, en kritiek is nogmaals altijd welkom, ook al is t negatief :lol:
Flying Dutchman

Berichtdoor PaulB op 17 jan 2007, 22:05

@Gijsbrecht:

Dat de romp te hoog boven de grond staat is afhankelijk van de belading en gewicht van het vliegtuig.
Kijk je goed dan zie je dat bij de kist van Willem het neuswiel (iets) verder is uitgeveerd dan bij de kist van Mike. Dat dan de romp ook hoger van de grond komt is dus normaal. Ik heb zelfs meegemaakt dat het neuswiel soms los kwam van de grond.

De raampartij van de cokpit is inderdaad niet perfect, maar dat was al bij Willem bekend.
Om dat echter helemaal opnieuw te gaan maken is zogezegd een k*o*l*e*r*e klus.

De romp.
Die van Mike Stone is juist te slank t.o.v. het origineel.
Hetzelfde geldt overigens voor de vleugels.

En als ik dan het totaal vergelijk met sommige (soms vrij dure) payware producten (PMDG en CLS om er even twee te noemen) dan vind ik dat dit een pracht van een kist is.
De kist totaal beziend vind IK dit een zeer goed geslaagd model.
En als IK vlieg dan zit ik echt niet van buiten af de ramen te bekijken, maar kijk ik op mijn instrumenten en ga soms eens met de "spot" funtie achter of opzij van de kist "hangen". Maar wel op een fatsoenlijke afstand. En dan zie je dit soort kleine details helemaal niet (meer).

En wat ik ook belangrijk vind is het vlieggedrag van de kist en de werking van de diverse systemen.
In combinatie met het panel van Fraser McKay is dit zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid als met FS9 maar kan.
Ik vlieg dan ook met veel plezier (en vrij vaak) in deze kist.

/off topic/
Helaas doet de kist het in FSX een heel stuk minder goed (ligt aan FSX, niet aan het model van Willem !! :) )
/on topic/

@Flying Dutchman

Jouw repaint ziet er al best goed uit.
Met een screenshot op zo'n grote afstand kan ik natuurlijk nog geen details zien, maar de eerste indruk is goed.
Echter ..............
Het grote bezwaar is hetzelfde als bij de kist van Mike Stone: De kist van Miguel Garnica is een F27-200 en de originele kist is een F27-100.

ps: aan de woorden van Willem heb ik niets toe te voegen! :wink:
Paul.
PaulB
....
....

Berichtdoor willem B op 18 jan 2007, 17:03

Gijsbrecht schreef: Het is niet mijn bedoeling jou model af te kraken, maar ik vlieg graag gewoon in een model dat naar mijn mening goed klopt. :wink:

Prima toch? :D
Ik wilde gewoon even wijzen op het feit dat sommigen niet weten hoeveel moeite ermee gepaard gaat om iets dergelijks neer te zetten.

Zoals Paul al meldde, de tekortkomingen aan het model zijn ook bij mijzelf bekend uiteraard.
Maar soms moet je gewoon een compromis sluiten en zeggen " nu is het goed. Met wat ik nu kan in Gmax zal ik dit niet verbeteren zonder wat anders te verkl*ten."
Het probleem met bijvoorbeeld de cockpit windows is dat de romp enorm vervormd als ik er verder nog enige positie verandering in aanbreng.
Zogezegd een compromis tussen kennis, kunde en zeer zeker ook tijd.

En inderdaad FSX en dit model gaan niet echt goed samen, helaas heeft MS besloten dat vanaf nu ALLES getextured moet zijn in tegenstelling tot FS9 waar je nog de Gmax kleuren kon gebruiken. Ook worden transparantie aansturingen van bijvoorbeeld windows anders gedaan dan voorheen.
Gezien het feit dat ik buitengewoon teleurgesteld ben in FSX en het verwijderd heb van mijn (toch echt niet middelmatige) pc wegens de exorbitante systeemeisen zal een FSX update nog wel even op zich laten wachten. Misschien in de loop van het jaar als de juiste hardware wat betaalbaarder is geworden hoop ik de doos weer eens uit de kast te halen en mijn tweede en laatste activatie te kunnen gebruiken... :?
(Belachelijk systeem overigens... :evil: )

Maar goed, over FSX is al genoeg geschreven dus back on topic nu maar weer...

groeten
Willem.
willem B

Berichtdoor Leendejager op 16 apr 2007, 21:32

Door "omstandigheden" mij de laatste tijd weer wat meer verdiept in de F27.

Ergens lees ik de vraag waarom het model van Miguel Garnica niet ter sprake komt.
Ik acht het niet uitgesloten dat ik daar op het oude forum toch iets over gezegd heb.

Maar dan nu nog een keer.

Persoonlijk vind ik de F27 van Willem het beste ( de neus is niet....helemaal wat het zou kunnen zijn) de van Mike Stone is leuk maar ik raak er niet opgewonden van.
De versie van Miguel Garnica ziet er prachtig uit maar het achterste deel van de romp vertoont een vreselijke "cola-knik" die het helemaal verziekt.

Zodoende dus.

Leen

PS die cockpitviews liggen nu toch bij mij in de maak, nadat ik zelf fotos heb gemaakt op 15 april 2007
Afbeelding
"Non licet omnibus volare cum a