UDitIT FSX/P3Dswitch niet gebruiken!

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

UDitIT FSX/P3Dswitch niet gebruiken!

Bericht door FlipS »

Ik had zowel FSX als Prepar3D v2.2 geïnstalleerd. In de veronderstelling het installeren van add-ons wat te vereenvoudigen, had ik de freeware migration tool 'FSX/P3Dswitch' van UDitIT geïnstalleerd. Deze tool heeft een dusdanige ravage aangericht door het verwijderen of bewerken van registerbestanden dat ik genoodzaakt was om behalve deze tool, ook P3D en FSX geheel te verwijderen en een registry boost uit te voeren. Hoewel FSX/P3Dswitch waarschijnlijk niet als virus bedoeld is, was het effect hetzelfde. Niet gebruiken dus!

Bij mij werden 'native' FSX add-ons na installatie van FSX/P3Dswitch in P3D geïnstalleerd en bij installatie van 'native' P3D add-ons in P3D kreeg ik een foutmelding; deze add-ons konden niet geïnstalleerd worden. Installeren in FSX was helemaal niet meer mogelijk. Het maakte daarbij helemaal niets uit of de switch op FSX of P3D stond.
Geleidelijk begonnen de scenery add-ons die ik al in FSX had geïnstalleerd vóór ik de tool installeerde, uit FSX te verdwijnen, waarna default scenery terugkwam. In NL-2000 vielen vierkante gaten in bossen en ook een aantal 3D-objecten verdween. In P3D werd ORBX FTX gelijktijdig met default geladen. Door onverklaarbare oorzaak waren ORBX FTX en default door elkaar zichtbaar (zowel ground textures als bomen en 3D-objecten) wat natuurlijk geen gezicht is en wat ook dubbel rekenwerk kostte (met dramatisch gevolg voor de frame rate).
Als ik P3D of FSX wilde opstarten via de migration tool, kreeg ik een foutmelding dat MSMXML6.dll niet gevonden werd. Dit is een bestand dat gebruikt werd t/m Windows XP SP3. In Windows 7 en 8 komt het niet meer voor en is daarin niet meer nodig.

Ik zocht in de registry naar UDitIT. In HKEY_LOCAL_MACHINE vond ik een map UDitIT. Daarin staan enkele registrybestanden, waaronder FSXpath en P3D2path. Deze bestanden kunnen geopend worden met het kladblok. In beide bestanden staan twee paden aangegeven: FSXpath en P3D2path. Bij mij liepen alle paden naar P3D zodat installeren in FSX helemaal niet meer mogelijk was, terwijl de FSX/P3Dswitch op FSX stond!
Herschrijven van deze bestanden had geen effect op de problemen bij installeren. Het was dus duidelijk dat onherstelbare veranderingen in de registry waren aangebracht.

Omdat de problemen niet oplosbaar waren, heb ik de FSX/P3Dswitch verwijderd, waarna ik een registry boost uitvoerde en de pc heb herstart. Installeren in FSX was nog steeds niet mogelijk, ook niet na een repair van FSX. Daarna heb ik P3D verwijderd, wederom een registry boost uitgevoerd en de pc herstart. Ook toen kon ik nog niet in FSX installeren, ook niet na (wederom) een repair van FSX. In deze situatie werd ORBX FTX als zelfstandige map op de C:-schijf geïnstalleerd, waarna een foutmelding verscheen dat de scenery niet aan een flight simulator was gekoppeld.
Tenslotte heb ik FSX verwijderd en nogmaals een registry boost uitgevoerd. De nieuw installatie van FSX verliep anders dan wat ik in het verleden heb ervaren; kostte veel meer tijd en alle tijd bleef het scherm vrijwel zwart met alleen een klein venster met melding "Removing applications". Toen er na lange tijd helemaal geen activiteit meer was, heb ik de installatie afgebroken; toen kreeg ik error 1601. Deze foutmelding treedt op als de Windows installer beschadigd is. Ik heb de installer kunnen herstellen, waarna ik de installatie hervat heb. Ook toen bleef het scherm vrijwel zwart, maar na lange tijd draaiden FSX + Acceleration Expansion Pack weer zoals het hoorde en was installeren van FSX add-ons in FSX weer mogelijk. Het lijkt me niet nodig om te vertellen hoeveel tijd dit allemaal gekost heeft. :twisted: :twisted: :twisted:

Op de website van UDitIT wordt naar ervaringen gevraagd, ook als die negatief zijn, en daartoe wordt een e-mailadres gegeven. Op mijn ervaringen en vragen werd nooit gereageerd ...

Mijn advies is om zolang het niet echt nodig is, helemaal geen migration tool te installeren. Probeer zoveel mogelijk handmatig te installeren. Van bijvoorbeeld ORBX FTX zijn versies voor FSX en voor P3D; gebruik de versie waar die voor bedoeld is, dan is installeren geen probleem.
Er is een foefje om FSX add-ons met automatische installer in P3D te installeren, maar dat foefje werkt niet altijd. Het foefje bestaat eruit dat je een kopie van FSX.exe in de hoofddirectory van P3D zet. Het hoeft zelfs geen kopie te zijn van FSX.exe; een als zodanig hernoemd (leeg) tekstbestand is al voldoende. Zodra de installer het path naar FSX aangeeft, wijzig je dat in P3D.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: UDitIT FSX/P3Dswitch niet gebruiken!

Bericht door flightlevel1000 »

Hallo Flips,

Ik heb een tooltje gekocht van Estonia. Staat in Simmarket. Kost 12,15 en werkt als een tierelier.
Als het tooltje is geinstalleerd zie je het niet meer terug om FSX te installeren.
Gewoon als anders installeren. Het tooltje doet de rest zonder dat je het ziet.
Dit tooltje werkt met een virtueel FSX. En vandaaruit wordt het gemigreerd. AANBEVELINGSWAARDIG.

Heb afgelopen dagen al mijn FSX-en er weer ingezet. In Prepar dus.
Gezien de datum ben je inmiddels ook wijzer. Maar goed. Je weet maar nooit.

Joop.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: UDitIT FSX/P3Dswitch niet gebruiken!

Bericht door FlipS »

Hallo Joop,

Dank voor je tip! Waarschijnlijk zal ik intussen wel wat wijzer zijn geworden, maar één van de problemen die ontstaan zijn in de periode dat ik met UDitIT werkte, heb ik nog nooit kunnen oplossen. Dat is namelijk het probleem dat ik in NL2000 (zowel in FSX als in P3D) heel veel bomen ben kwijtgeraakt. Ik heb hier al vele tientallen uren aan besteed maar vooralsnog zonder succes. Het is me niet duidelijk of dit nog een gevolg is van UDitIT of dat een bestandje van ORBX FTX in de weg zit. Vroeger had ik in FSX zowel NL2000 als ORBX FTX Pacific Fjords en ORBX FTX England (en nog diverse freeware sceneries) helemaal in orde. Die 'beten' elkaar dus niet. Later heb ik nog een onderdeeltje van ORBX geïnstalleerd (freeware IJsland). Misschien is dat de boosdoener en niet UDitIT. Wat overigens niet wegneemt dat ik met UDitIT nog meer problemen had.

Uiteraard heb ik geprobeerd weer add-ons te verwijderen (de laatst geïnstalleerde als eerste) om te kijken of de bomen van NL2000 terugkeerden, maar ook zonder succes.
De add-ons die ik nu in P3D heb geïnstalleerd, heb ik daar handmatig gezet. Ik wil nog een keer een poging doen alles opnieuw te installeren (na formatteren van de C:\-schijf) en kijken op welk moment fouten ontstaan. Maar daar wacht ik even mee tot ik ook een andere reden heb om deze klus uit te voeren. Als alles dan goed gaat, zover als ik het handmatig kan doen, kan ik Estonia proberen voor add-ons waarvan het me niet lukt ze handmatig te installeren.
En ik ga de nieuwe installer van NL2000 (die nu zowel voor FSX als P3D werkt) ook nog proberen.

Voorlopig houd ik zowel FSX als P3D in de pc. Ik sleutel namelijk veel aan flight dynamics en de tool die ik daarvoor heb, werkt alleen met FSX. Daarna kopieer ik de gewijzigde bestanden naar P3D. In theorie zou het mogelijk moeten zijn deze tool met P3D te laten werken, als ik kan vinden waar ik het pad moet wijzigen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
zzip
Instructor
Instructor
Berichten: 292
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:44
Locatie: Tsonjingboldog/Mongolia

Re: UDitIT FSX/P3Dswitch niet gebruiken!

Bericht door zzip »

Hier nog een tool voor P3Dv4 addons te installeren :

http://lorby-si.weebly.com/downloads.html

Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd omdat ik nog even wacht met de aanschaf van P3Dv4 .

Grtz
Peter
Afbeelding
Plaats reactie