P3d V2.5 slechte fps

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 773
Lid geworden op: 10 feb 2012, 14:12
Locatie: ergens op de wereld.

P3d V2.5 slechte fps

Bericht door thebest07111 »

Hallo.

Ik heb net P3d versie 2.5 weer is geinstalleerd.
Maar tot mijn verbazig heb ik op b.v. Amsterdam airport. Maar rond de 30 FPS.
Ik heb wel redelijk alles op max settings gezet. Maar dan nogsteeds vind ik het redelijk weinig.
Ik heb een gtx 780 en een intel core I7 4770K. Ik denk dat dit toch wel genoeg zou moeten zijn voor P3D.
Aangezien dit al redelijk slecht is zou ik helemaal geen mods kunnen draaien.
Wat best wel jammer is.
Zou iemand kunnen helpen?
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: P3d V2.5 slechte fps

Bericht door FlipS »

30 fps is een prima frame rate waar menig flightsimmer jaloers op is. Ik heb in P3D v2.5 18 fps ingesteld als Target Frame Rate. Je hebt dus genoeg rekenkracht over om mooie add-ons te installeren. Amsterdam Airport is een vrij zwaar vliegveld, zelfs de default versie. Eenmaal buiten Schiphol zul je een betere frame rate halen.
Waar het om gaat is dat je op Amsterdam nog juist voldoende frames hebt om een nette landing te maken, zelfs al krijg je dan een 'dia show'. Op 'zware' vliegvelden haal ik maar 13 fps en soms zelfs minder, maar nog juist genoeg om netjes te landen. Onder 13 fps ga je te laat reageren waardoor je binnenkomt alsof je dronken bent.
Kortom: met 30 fps is helemaal niets mis!
Het doel van de flight simulator is niet om een zo hoog mogelijke frame rate te halen, maar om (te leren) virtueel te vliegen. De frame rate is maar bijzaak.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 773
Lid geworden op: 10 feb 2012, 14:12
Locatie: ergens op de wereld.

Re: UDitIT FSX/P3Dswitch niet gebruiken!

Bericht door thebest07111 »

Maar 18 FPS speel toch helemaal niet fijn.
Dan zie je toch ook al de aparte frames?
Of licht dat aan mij?
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: P3d V2.5 slechte fps

Bericht door FlipS »

Ik heb je bericht even verplaatst want anders begrijpt niemand er nog iets van.

18 fps speelt (vliegt) uitstekend! En zelfs lager ook nog. Als ik je een paar héél belangrijke adviezen mag geven:

1: Pas de toetscombinatie Shift + Z net zo vaak toe tot de regel waarin je kunt zien hoeveel fps je hebt, verdwenen is. Ga nu fijn genieten van de flight simulator want het is echt een goed en heel plezierig programma waarin je op alle niveaus kunt 'spelen', van gewoon een beetje spelen voor de lol tot en met (bijna) professionele vluchtsimulatie.

2: Zet de Target Frame Rate op 24, tenzij je systeem die frame rate nooit haalt. Haalt je systeem 100 fps? Toch op 24 zetten. Ik gaf dit advies aan iemand met bijna hetzelfde systeem als jij (i7 4770K en ik meen dezelfde videokaart). Hij had de Target op 30 staan, maar hij heeft mijn advies toch geprobeerd. Tot zijn verrassing draaide de flight simulator veel gelijkmatiger, of zoals hij het omschreef: "smooth as silk". Hoe dat kan? Kennelijk had zijn pc te weinig tijd om bestanden te laden. Cpu en gpu maakten 30 frames, maar doordat het laden niet op tijd lukte, waren veel van die frames hetzelfde en het gevolg is dat je maar 15 fps ziet terwijl de regel linksboven 30 fps vermeldt. Door de frame rate omlaag te zetten, kwam er tijd vrij voor het laden van bestanden en werd het beeld dus veel rustiger. Stutters en flashes behoren dan ook (bijna) tot het verleden.
Mijn systeem haalt met P3D maar zelden 24 fps en daarom heb ik de Target op 18 gezet. Vliegt prima.

Als je in de flight simulator vliegt zoals je in een echt vliegtuig zou vliegen, dus in de (virtuele) cockpit met je aandacht gericht op het vliegen, dan merk je het niet als de frame rate onder de 20 zakt. Als je al je aandacht richt op die regel linksboven omdat je volgens sommige mensen minimaal 60 fps nodig hebt om te kunnen vliegen, dan wordt al je plezier in het flight simmen bedorven.
Met antieke beeldschermen is het zo dat die tussen de frames telkens helemaal op zwart gaan. Als je dan minder dan 20 fps hebt, zie je een flikkerend beeld wat heel hinderlijk is. Met de tegenwoordige LCD-schermen blijft het beeld staan tot het volgende beeld (frame) geschreven wordt. Het beeld flikkert nooit en daardoor is een lage frame rate niet hinderlijk. Ja, het klopt dat ik bij 18 fps of minder afzonderlijke beelden kan zien, maar nee, dat verschijnsel is niet hinderlijk. Het wordt pas hinderlijk als ik aan het landen ben en ik zo weinig frames heb dat ik niet nauwkeurig meer kan sturen (ik gebruik de automatische piloot helemaal nooit en doe dus alles 'uit het handje'). Maar met de vliegtuigen waar ik mee vlieg, wordt dat pas een klein probleem bij minder dan 13 fps en dat probleem wordt geleidelijk groter als de frame rate nog verder daalt. Met 7 fps maak ik een landing alsof ik stomdronken ben. Jammer, maar als ik verder voldoende geniet van het flight simmen, is er nog niets aan de hand.

Bij Take Off is het probleem kleiner: dan vertrek je vanuit lage snelheid zodat het geen moeite kost om het vliegtuig uit te lijnen met de runway en als de snelheid dan toeneemt, kost het weinig moeite om het vliegtuig op de strepen te houden, zelfs met minder dan 10 fps. Na het roteren klimt niet alleen het vliegtuig maar ook de frame rate. Niets aan de hand dus. Ik weet niet met wat voor vliegtuig jij simt. Als je tot boven 10.000 ft klimt, is iedere frame rate hoog genoeg, al is het maar 1 fps. Op die hoogte maakt het niets meer uit. Vlieg je VFR (ik ben nu vaak in de 'bush' aan het vliegen op minder dan 500 ft agl) dan zie je het landschap snel voorbijtrekken en dan is het prettig als je wat meer frames ziet. Zelfs dan is een 'diashow' geen probleem, maar doorgaans haalt mijn pc onder die omstandigheden de Target Frame Rate. En mijn systeem is heel wat minder krachtig dan het jouwe.

Daarom schreef ik al dat je gewoon van de flight simulator moet genieten. Je moet je niet druk maken als je even wat afzonderlijke beelden ziet. Gewoon niet op letten. En met jouw systeem zullen die afzonderlijke beelden echt niet vaak optreden. Koop dus gewoon de add-ons die je wilt hebben en ga virtueel vliegen. Zouden de afzonderlijke beelden elkaar zo traag opvolgen dat het echt hinderlijk wordt, dan kunnen we kijken of er nog iets te tweaken is. Of misschien overklokken.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 773
Lid geworden op: 10 feb 2012, 14:12
Locatie: ergens op de wereld.

Re: P3d V2.5 slechte fps

Bericht door thebest07111 »

Ik ga deze tips zeker gebruiken.
Bedankt.
Nog 1 vraagje. is het handig om Vsynch aan of uit te laten staan?
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: P3d V2.5 slechte fps

Bericht door FlipS »

Dat weet ik niet maar ik heb even op forums gekeken en daar vind ik meer berichten van mensen die adviseren om het uit te zetten dan mensen die het gebruiken. Je kunt het gewoon uitproberen. Als je geen verschil ziet, maakt het ook niets uit of je het aan of uit zet. Als je mijn advies opvolgt om de Target Frame Rate op 24 te zetten, verwacht ik dat je helemaal geen verschil zult zien.
De bedoeling van Vsync is om de frame rate te synchroniseren met de verversingsfrequentie van het beeldscherm. Dat heeft vooral zin als de frame rate net iets afwijkt van de verversingsfrequentie. Het zal ook nog wel enig effect hebben als de frame rate iets afwijkt van de helft van de verversingsfrequentie. Maar Vsync kan de frame rate wel verlagen (om daarmee de frame rate en de verversingsfrequentie in de pas te krijgen) maar niet langdurig verhogen.
Als je de Target Frame Rate op 24 zet, zit je al zover onder de verversingsfrequentie dat er alleen theoretisch verschil is; in de praktijk verwacht ik dus dat je er niets van ziet.

Elke flight simulator heeft enkele bottlenecks. Bij P3D en FSX is de cpu de belangrijkste omdat die programma's een deel van de beeldverwerking door de cpu laten doen. Als je een hoge Target Frame Rate instelt, heeft de cpu te weinig tijd om bestanden te laden. Er zijn hele theorieën over de exacte instelling in fsx.cfg (en dus ook p3d.cfg) om de beste frame rate te krijgen waarbij het laden nog snel genoeg zou moeten kunnen gaan. Mijn ervaring is dat de default instelling het beste is. Als je dan toch stutters en flashes hebt, dan verdwijnen die meestal door de Target Frame Rate lager te zetten. Dit heeft naar mijn idee veel meer effect dan Vsync.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 773
Lid geworden op: 10 feb 2012, 14:12
Locatie: ergens op de wereld.

Re: P3d V2.5 slechte fps

Bericht door thebest07111 »

Bedankt voor de vele informatie
Ik ga het proberen.
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Plaats reactie