Overstappen van P3D v.2.4 naar v.2.5 - of niet ??

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Overstappen van P3D v.2.4 naar v.2.5 - of niet ??

Bericht door Lion »

Hallo allen,

Ik heb sinds een jaartje nu Prepar3D v 2.4.
Nu zie ik dat steeds meer nieuwe add-ons minimale vereisten hebben voor v.2.5 of hoger.
Nu zie ik wel erg op tegen een complete re-install vanaf het begin. Ik heb nl nogal wat add-ons
(FTX global, FTX base, FTX Europe-LC, veel scenery etc)

Is dit volgens jullie ook zinvol om te doen en biedt v 2.5 zoveel meer als v 2.4 en wat is dan eventueel de vooruitgang?

(PS - Als ik besluit om de upgrade te doen, moet ik dan ook alle software opnieuw downloaden - voor eventuele nieuwe installers of hoe zit dit eigenlijk?)

Ik ben nl wel sinds jaren een fanatieke simmer maar van het "randgebeuren" heb ik eigenijk niet veel kaas gegeten.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Overstappen van P3D v.2.4 naar v.2.5 - of niet ??

Bericht door FlipS »

V2.5 is een update, geen nieuw programma. Bij een update van 2.4 naar 2.5 zou normaal gesproken je hele installatie behouden blijven. Maar ik vermoed dat je alleen naar v2.5 kunt updaten als je die update in het verleden al gedownload hebt, want de huidige versie is 3.2.
Wat er van v2.4 naar v2.5 gewijzigd is kun je hier lezen.

Ik heb v3 nog niet zodat ik geen ervaring heb met de installatie daarvan en of dan alle geïnstalleerde add-ons behouden blijven.

Ik ga er dus vanuit dat je niets opnieuw hoeft te installeren. Zou je dat wel moeten doen, en je hebt de downloadbestanden van add-ons (gewoonlijk .zip-bestanden) bewaard, dan hoef je die niet opnieuw te downloaden. Hoogstens moet je ze opnieuw uitpakken (sommige worden automatisch uitgepakt) tenzij je het uitgepakte installatiebestand ook bewaard hebt.
Zou je wel opnieuw moeten downloaden, dan is dat gewoonlijk geen probleem; als je eenmaal een licentie hebt, kun je het downloadbestand bijna onbeperkt opnieuw downloaden. Je moet dan wel je gebruikersnaam en wachtwoord van die webshop gebruiken.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: Overstappen van P3D v.2.4 naar v.2.5 - of niet ??

Bericht door Lion »

Hallo,
Ik heb gelezen dat v2.5 een volledig nieuwe installatie vereist na eerst volledige verwijdering van v 2.4.
Dit schijnt een vervolg te zijn van een nieuwe indeling en indeling van mappenstructuur is.
Hoe en wat probeer ik uit te vinden maar een echte concrete handleiding heb ik nog niet gevonden.

Wel is het zo dat ik niet opnieuw hoef te betalen, als ik naar de downloadsectie ga van Prepar3D kan ik v 2.5
downloaden. Voor v3 zou ik wel weer opnieuw moeten betalen.

Maar ik vroeg me af of de upgrade zinvol is, buiten dat - zoals ik al eerder schreef - steeds meer nieuwe add-ons min v 2.5 als minimale vereiste hebben.
Thair.nl
Instructor
Instructor
Berichten: 417
Lid geworden op: 25 dec 2012, 10:23
Locatie: EHRD
Contacteer:

Re: Overstappen van P3D v.2.4 naar v.2.5 - of niet ??

Bericht door Thair.nl »

Lion,

de overstap van versie 2.4 naar 2.5 is financieel gezien een update (je hoeft er niet voor te betalen)0, maar technisch gezien een nieuwe versie (je moet er een nieuwe installatie voor uitvoeren in verband met de aangepaste directory structuur). Ik zou zelf de overstap naar v2.5 niet uitvoeren.

Ik zou zelf gaan voor de installatie van v3.2 (moet je voor betalen / nieuwe versie, maar met veel verbeteringen) of bij je huidige versie blijven. Buiten het financiële plaatje is het natuurlijk ook een herinstallatie van alle add-ons. Het is dus een overweging die je zelf moet maken. Vind je het de verbeterde prestaties en grafische presentatie waard, dan zit je inderdaad aan een herinstallatie vast. Als je daar tegen op ziet, dan moet je gewoon bij v2.4 blijven.

Ik draai zelf momenteel met v3.1 (in mijn B738 cockpit) en heb nog geen tijd gevonden om over te stappen naar v3.2. Naar verluid hoeft alleen de content vervangen te worden, maar ik heb eigenlijk naar mijn smaak teveel reacties gelezen dat uiteindelijk toch ook een herinstallatie aan de orde was en dus ook een hernieuwde installatie van FS Global, Global Base, Global Vector, OpenLC en de diverse landgebonden scenery en vliegvelden. Aangezien momenteel veel van mijn tijd "op gaat" aan het ontwerpen en softwarematig bouwen van een C182 cockpit (die direct met v3.2 uitgerust gaat worden) heb ik de overstap naar v3.2 nog niet gewaagd.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: Overstappen van P3D v.2.4 naar v.2.5 - of niet ??

Bericht door Lion »

ok, bedankt voor de tip.
Dan ga ik eerst eens uitpluizen wat de wijzigingen/verbeteringen zijn van v3.2 tov v2.4. en of dit al het werk waard is.
Moet ik dan alles van FTX (Global, Vector, Europe-LC) opnieuw downloaden of kan ik de huidige downloads gewoon direct opnieuw installeren.

mvg
Thair.nl
Instructor
Instructor
Berichten: 417
Lid geworden op: 25 dec 2012, 10:23
Locatie: EHRD
Contacteer:

Re: Overstappen van P3D v.2.4 naar v.2.5 - of niet ??

Bericht door Thair.nl »

Hoi Lion,

je kan de huidige downloads gebruiken. Ik zou er wel voor zorgen dat je de laatste libraries download. De verbeteringen van v2.4 naar v3.2 zijn aanmerkelijk. Niet alleen ziet de gehele scenery er beter uit maar ook de performance is (weer) vooruit gegaan. Ik ga binnenkort de update van v3.1 naar v3.2 uitvoeren en daarbij moet ik vermoedelijk ook alles opnieuw gaan installeren. Is nu eenmaal het "risico van het vak".

Groetjes,

THeo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: Overstappen van P3D v.2.4 naar v.2.5 - of niet ??

Bericht door Lion »

Hallo Theo,

Bedankt voor je advies.
Is het verstandig om alle scenery/vliegtuigen (Aerosoft airbus) /tools (o.a. REX, Opus, FSUIPC, Pro-ATC, FSC, GSX) die ik heb opnieuw te downloaden (nieuwe installers??) of is dit niet nodig.

Verder heb ik begrepen dat de installatie van add-ons op een andere wijze gaat als nu bij mij.
(Mappen staan ergens anders na installatie van Prepar3D??)
Kan je mij aangeven (of een linkje) waar ik dit kan teurgvinden (eventuele installatiehandleidingen) want ik vind eigenlijk alleen maar installatiehandleidingen voor Prepar3D zelf maar niet voor de add-ons...

Alvast bedankt.
Thair.nl
Instructor
Instructor
Berichten: 417
Lid geworden op: 25 dec 2012, 10:23
Locatie: EHRD
Contacteer:

Re: Overstappen van P3D v.2.4 naar v.2.5 - of niet ??

Bericht door Thair.nl »

Lion,

om er van verzekerd te zijn dat je voor alle add-ons de meest recente installatie gaat uitvoeren is het inderdaad aan te raden om alles opnieuw te downloaden. Je beschikt dan namelijk over de meest recente installaties waarin (als het goed is) ook de ondersteuning van Prepar3D v3 is begrepen. Voor eventuele installatie handleidingen zal je op de betreffende websites moeten kijken.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: Overstappen van P3D v.2.4 naar v.2.5 - of niet ??

Bericht door Lion »

Bedankt Theo, ik bedoel uiteraard niet de handleidingen van de add-ons zelf, maar meer de manier hoe dit nu gaat met de nieuwe mappenstructuur, want ik heb inmiddels begrepen dat diverse mappen die tot nu toe in Prepar3D zelf staan nu ergens anders neergezet worden. Worden de files wel weer vanzelf bij installatie in de goede mappen geplaatst? of moet je dit handmatig gaan doen.

mvg
Thair.nl
Instructor
Instructor
Berichten: 417
Lid geworden op: 25 dec 2012, 10:23
Locatie: EHRD
Contacteer:

Re: Overstappen van P3D v.2.4 naar v.2.5 - of niet ??

Bericht door Thair.nl »

Lion,

in de installatie handleiding van v2.5 kan je lezen dat je eerst v2.4 volledig van je systeem moet verwijderen voordat je overgaat tot het installeren van v2.5 (en dus ook voordat je overgaat tot het installeren van v3.2). De bestaande mappenstructuur zal dus eerst worden verwijderd voordat de nieuwe structuur wordt aangebracht. De add-on installatie programma's welke geschikt zijn voor v2.5 / v3.2 gebruiken dus ook deze nieuwe structuur. Je hoeft dus niets zelf te verplaatsen.

Wat ik in dergelijke gevallen zelf altijd doe is de volledige harde schijf opnieuw optuigen (na het de-installeren van Prepar3D om de licentie weer vrij te krijgen) inclusief Windows. Hierdoor weet je zeker dat er geen "rommel" achterblijft en heb je een schone installatie omgeving.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: Overstappen van P3D v.2.4 naar v.2.5 - of niet ??

Bericht door Lion »

Helemaal duidelijk. Dus alleen als je "oude" software (FSX of Prepar3D v2.4 of daarvoor o.i.d.) gaat installeren neem ik aan dat je dit handmatig moet doen. En hoe dit gaat zal dan wel ergens te vinden zijn neem ik aan.

mvg
Thair.nl
Instructor
Instructor
Berichten: 417
Lid geworden op: 25 dec 2012, 10:23
Locatie: EHRD
Contacteer:

Re: Overstappen van P3D v.2.4 naar v.2.5 - of niet ??

Bericht door Thair.nl »

Klopt...
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Plaats reactie