Saitek Pro Flight Yoke verdwenen in P3D

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Kees Duijzer
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2016, 12:57

Saitek Pro Flight Yoke verdwenen in P3D

Bericht door Kees Duijzer »

Hallo,

Sinds twee weken heb ik een nieuwe PC. Ik wilde overgaan van FSX naar P3D en aangezien zowel Lockheed Martin als PMDG sterk aanbevelen om Windows 10 te gebruiken en deze alleen bij de nieuwe PC werd geleverd, ben ik daartoe overgegaan. Installeren van P3D ging zonder problemen en de PMDG B737 NGX eveneens. Ik gebruik een Saitek Pro Flight Yoke en Saitek Pro Flight Rudder, die op mijn oude PC met FSX prima werkte. Het installeren van de rudder ging zonder problemen (had daarvoor de driver nog). De driver voor de yoke is onvindbaar en daarom deze van de site van Saitek gedownload. Aanvankelijk gaf dat wat problemen maar na enkele keren opnieuw installeren deze toch aan de praat gekregen en deze werkte daarna goed. Vandaag werd een flinke update van W10 geïnstalleerd en nu kan de PC de yoke niet meer vinden. Opnieuw verschillende malen de juiste driver van Saitek gedownload (P3D - 64 bit) na eerst de oude driver te hebben verwijderd, maar geen enkel resultaat. Bij spelbesturingen van W10 komt hij niet in beeld en uiteraard bij P3D ook niet.
Wie o wie kan mij helpen?

Kees
System: Asus moederbord; Intel i7-6700K CPU 4.00 GHz;16 Gb RAM; Nvidia Gforce GTX 1070; Samsung SSD 750 EVO 250GB; Samsung SSD 850 EVO 500GB; Windows10.
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Saitek Pro Flight Yoke verdwenen in P3D

Bericht door arno »

Zoek eens contact met "Gerbress". Volgens mij was zijn probleem gelijksoortig?
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... 51#p266751
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Kees Duijzer
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2016, 12:57

Re: Saitek Pro Flight Yoke verdwenen in P3D

Bericht door Kees Duijzer »

Bedankt Arno,

Ik ga de tips proberen en heb nog contact gezocht met Gerbress. Wacht dat af.

Groeten,
Kees
System: Asus moederbord; Intel i7-6700K CPU 4.00 GHz;16 Gb RAM; Nvidia Gforce GTX 1070; Samsung SSD 750 EVO 250GB; Samsung SSD 850 EVO 500GB; Windows10.
Kees Duijzer
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2016, 12:57

Re: Saitek Pro Flight Yoke verdwenen in P3D

Bericht door Kees Duijzer »

Beste vrienden,

Na veel zoeken op forums (ben er ook weken niet aan toe gekomen) ben ik er helemaal uit! Het is een probleem in bepaalde versies van W10. De Yoke werkte nl wel in Windows 10 op mijn laptop maar niet op mijn PC (rara hoe kan dat!) Maar de oplossing was eigenlijk heel simpel:
Ga in apparaatbeheer staan op 'onbekend apparaat' of op het symbool 'HID Saitek Proflight Yoke', als dit wordt aangegeven met een driehoekje. Klik rechts en ga naar stuurprogramma bijwerken. Kies voor handmatig bijwerken en browse naar C:\Windows\winsxs. Uitvoeren en het stuurprogramma wordt bijgewerkt en alles werkt weer als vanouds. Een maar: als het apparaat wordt losgekoppeld en weer wordt aangekoppeld moet je de procedure opnieuw uitvoeren.

Groeten van Kees
System: Asus moederbord; Intel i7-6700K CPU 4.00 GHz;16 Gb RAM; Nvidia Gforce GTX 1070; Samsung SSD 750 EVO 250GB; Samsung SSD 850 EVO 500GB; Windows10.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Pro Flight Yoke verdwenen in P3D

Bericht door FlipS »

Dank voor dit bericht, Kees! Daar zullen veel mensen baat bij hebben. Het probleem van Saitek controls in Windows 10 is reden dat ik FSX en P3D nog onder Windows 7 draai.
Moet je alle instellingen (knoppen en assen) opnieuw doen nadat je de yoke hebt los gehad en middels Apparaatbeheer weer opnieuw geactiveerd?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: Saitek Pro Flight Yoke verdwenen in P3D

Bericht door flightlevel1000 »

Beste Kees,

Met hoop op een goede afloop met je simpele methode om de SaitekYoke aan de praat te krijgen, heb ik dit opgevolgd.
Aangekomen bij WinSxS is het niet mogelijk om "uitvoeren"te krijgen. Wel "uitvouwen" en dan zie ik toch een partij items. Wel een paar honderd. Ik neem aan dat ik hier niet in moet zoeken.Hoe verder?

Ik ben zo langzamerhand wel gewend dat de simpele dingen die worden aangegeven bij mij net niet werken. Of op een vreemde manier.
Het was niet mogelijk om de Saitek Multipanel aan de praat te krijgen. Was niet te zien in Apparaten&Printers. Maar na een week ineens wel. De yoke nu wordt niet herkend.
Het rare is dat het Multipanel wel geheel werkt maar geen digits. Deze krijg ik pas te zien als ik het USB stekkertje eruit trek en dan weer erin. Perfect. Niet dus, nu kan ik de kabel niet achter het panelbord laten.

Nu dan maar de vraag, is er een mogelijkheid om dat met de muis in orde te brengen of moet ik nog een handeling verrichten dat de digits ook direct te zien zijn.

Groeten van

Flightlevel 1000
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: Saitek Pro Flight Yoke verdwenen in P3D

Bericht door flightlevel1000 »

Beste Kees,

Ik heb even verder gekeken dan mijn neus lang is,(heb niet zo'n grote) en zag dat ik nog wat kon aanklikken en dat WinSxS werd overgebracht naar waar een regel stond.
Hoera, hoera.

Nu dat Multipanel nog.

Kees, mijn opgeluchte dank voor je simpele methode. Ik verwacht dat je hier veel simmers blij mee hebt gemaakt.

Groeten

Flightlevel 1000.
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Saitek Pro Flight Yoke verdwenen in P3D

Bericht door PeterL »

Ik heb bij het switchen van W7 naar W10 mijn Saitek spullen niet eens losgekoppeld van de pc. Na installatie van W10 werd alles gewoon herkend. Ik heb de Saitek Yoke met TC en daarbij het switch- radio- en multipanel in gebruik. Maar wel via een powered usb-hub, dat schijnt essentieel te zijn als je meerdere Saitek onderdelen tegelijk aansluit. Verder gebruik ik SPAD (Saitek Panels Advanced Drivers) ipv de originele Saitek drivers die op allerlei fora worden afgeraden. SPAD is trouwens freeware.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Pro Flight Yoke verdwenen in P3D

Bericht door FlipS »

Of een powered usb-hub noodzakelijk is, hangt waarschijnlijk af van de voeding van je pc. Ik heb het Saitek X52 Control System, Saitek Throttle Qaudrant (dit dus naast het throttle quadrant van het Control System), Saitek Combat Rudder Pedals, Saitek Cessna Trim Wheel en Saitek Switch Panel allemaal zonder problemen direct aan mijn pc hangen.
Om het Saitek Switch Panel te laten functioneren moet een toevoeging gemaakt worden in AppData\Roaming\Microsoft\FSX c.q. Lockheed Martin\Prepar3D xml.exe. Dat zou bij installatie automatisch moeten gebeuren maar dat was bij mij niet het geval zodat ik de toevoeging handmatig heb moeten doen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie