Prepar3D toch een spel?

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster
Berichten: 3455
Lid geworden op: 06 jan 2007, 09:41
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Prepar3D toch een spel?

Bericht door Leendejager »

Het mag geen spel heten en je moet een serieuze student zijn.
Dat weten we allemaal nog heel erg goed, Prepar3D was een zeer serieuze zaak.



Prepar3D Client

General Platform Updates


New Features
Oculus Rift runtime 1.7 support
•HTC Vive support
•Navigation Visuals UI showing facility, airspace, user, and AI overlays in the 3D world
•Scaleform gauges now support multitouch
Avatar now supports weapons and designators including the ability to fire and aim guns
•Scaleform overlays can now be assigned to cameras
•Added Cinematographer control mode enabling high fidelity camera control
•Added new control events to rotate cameras without snapping back to original orientation when released and to linearly zoom cameras.

Oculus Rift , heel erg mooi en vooral leuk ,maar volkomen zinloos voor echte vluchtsimulatie zolang je met dat ding op je kop nauwelijks iets kunt bedienen op de panels.
Richten en schieten met boordgeschut, natuurlijk ook géén spelletje, maar echte serieuze gevechtstraining. Kom op, even serieus graag!!

Wellicht komt Mattel binnenkort ( in nauwe samenwerking met Lockheed Martin uiteraard ) met een interactieve Barbie-doll in first-officer-outfit.
Leuk voor op de (bureau-) stoel naast je.( uniformpjes van verschillende maatschappijen t.z.t. los verkrijgbaar bij Bart Smit )

Maar denk er om, alléén voor echte studenten.

Blijft natuurlijk een prachtig simulator/spel, dat P3D.
Beetje relativeren is echter nooit weg.


Leen
Afbeelding
"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Prepar3D toch een spelletje?

Bericht door FlipS »

Ik denk dat P3D inderdaad een spelletje is. Het zou namelijk kunnen dat Lockheed-Martin de rechten van FSX gekocht heeft om een simulator te ontwikkelen waarmee piloten thuis kunnen oefenen in het gebruik van het touchscreen van de F-35. Oefenen met de F-35 is niet nodig; de computer bestuurt alles zodat ik niet begrijp waarom de piloot in dat toestel moet zitten. De F-35 thuis, of vanaf een al dan niet geheime basis besturen had net zo goed gekund en is voor de piloot waarschijnlijk veiliger.

Wat is het moeilijke van de F-35? Niet het besturen dus, maar de uitgebreide mogelijkheden van de boordcomputer die je aanstuurt vanaf het touchscreen. Het oefenen van die mogelijkheden in het echte vliegtuig is zinloos, en dit oefenen in een echte flight simulator is ook nodeloos kostbaar. Je kunt piloten nu gewoon thuis laten spelen, uhh ... oefenen. Daarin passen denk ik Oculus Rift en Avatar. Oorlog is tot spel verworden. Of misschien was het dat altijd al?

Ik was zo onnozel om te verwachten dat Lockheed-Martin de flight dynamics zou verbeteren. De kwaliteit daarvan hangt af van twee onderdelen: de algoritmen in het programma, en de nauwkeurigheid van de data bij het virtuele vliegtuig; in FSX en P3D dus in het .air-bestand en aircraft.cfg. De algoritmen in de door Microsoft ontwikkelde flight simulator zijn voor uitbreiding vatbaar. A2A Simulations heeft dat gedaan in Accu-Sim. Lockheed-Martin zou de mogelijkheden van Accu-Sim dus standaard in het programma kunnen zetten. Of mag dat niet omdat A2A Simulations, in de tijd dat dat nog Shockwave Productions heette, de rechten van de MS Combat Flight Simulator gekocht heeft en er toen afspraken gemaakt zijn? Kan ik me niet voorstellen maar ik ben dus wat teleurgesteld dat L-M nog niets aan de algoritmen gedaan heeft.

De kwaliteit van de data is nu geheel afhankelijk van de bouwer van de virtuele vliegtuigen. Tot mijn verbazing krijg je onder andere een oude add-on van Carenado gratis bij aankoop van P3D. Mooi vliegtuig, maar deze bouwer staat niet bekend om de hoge kwaliteit van de flight dynamics. Dat geldt in verschillende mate voor de meeste bouwers van add-on vliegtuigen. Er bestonden programma's die flight dynamics genereren. Je stopt de gegevens van het vliegtuig in zo'n programma, drukt op een knop en .air-bestand en aircraft.cfg worden automatisch gegenereerd. Van deze programma's kan ik alleen nog Airwrench vinden, de rest is kennelijk ter ziele. De kwaliteit van de door Airwrench gegenereerde flight dynamics is redelijk, vermoedelijk beter dan van de andere niet meer bestaande generatoren, maar niet zo goed als binnen FSX/P3D mogelijk is. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat L-M zo'n programma ontwikkelt (moet een fluitje van een cent zijn voor het ACES team in samenwerking met deze vliegtuigbouwer) waardoor je wel zo realistisch mogelijke flight dynamics krijgt.
Maar tot nu toe heeft L-M hier dus nog helemaal niets aan gedaan; het bouwen en verbeteren van flight dynamics blijft voorbehouden aan 'third parties' en hobbyisten.

De 'gewone' gebruiker profiteert in elk geval van een programma dat beter gebruik maakt van moderne hardware waar ook nieuwe grafische bewerkingen aan toegevoegd zijn. Intussen - maar dat gaat eigenlijk buiten dit topic - is P3D bij mij nu net zo instabiel als FSX vroeger was. Nadat ik de consequent terugkerende R6025 error had opgelost, crasht het programma nu even snel op een ntdll.dll error. Heeft me in FSX jaren gekost om het een beetje stabiel te laten draaien ...
Ik ga me dus maar weer verder verdiepen in dll's (dll = dynamic link library). En intussen kunnen we af en toe spelen. :lol:
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie