FSX scenery DVD's installeren in P3D

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Hansonius
Observer
Observer
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2017, 21:05

FSX scenery DVD's installeren in P3D

Bericht door Hansonius »

Hi,

Kent iemand een methode om FSX scenery dvd's te installeren in P3D?

ORBX reageert: "krijgen we veel vragen over, gaan we aan werken"
Flylogic (Zwitserland prof.) : "Gaan we in 2017 aan werken".
Tja,
bestaat er een workaround zodat ik mijn vele (oudere)ORBX sceneries en Sion+Zwitserland proff. nu kan gaan gebruiken?
Hans
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX scenery DVD's installeren in P3D

Bericht door FlipS »

Veel scenery kan via de Scenery Library zonder problemen gekoppeld worden. Als scenery een eigen installer heeft die automatisch in FSX installeert, moet je ene kleine omweg maken. Je maakt dan een lege directory Microsoft Flight Simulator X en installeert de scenery add-on. Vaak kun je dan kiezen waar je de scenery installeert want die hoeft niet binnen het programma te staan. Je kunt op een willekeurige plaats een directory maken die je bijvoorbeeld 'Scenery' noemt. Na het installeren open je P3D en koppelt de scenery via de Scenery Library.

Dit werkt alleen als de scenery geen extra programma's heeft zoals bijvoorbeeld ORBX. Als je ORBX scenery in FSX installeert en koppelt aan P3D, werken delen van de scenery niet.

Als je alleen P3D hebt geïnstalleerd, dan wil het bij een aantal add-ons wel lukken door een bestand FSX.exe in de root van P3D te zetten. Dat hoeft geen kopie van FSX.exe te zijn; als je een tekstbestandje hernoemt als FSX.exe werkt het doorgaans ook. Deze truc werkt alleen voor add-ons die in de root naar FSX.exe zoeken. Als een programma in de registry zoekt naar FSX, gaat het niet lukken.
ORBX heeft een tijd lang een mogelijkheid geboden om FSX scenery om te ruilen tegen dezelfde scenery voor P3D. Ik dacht dat dat aanbod allang voorbij is. Of bovenstaande truc werkt, heb ik niet geprobeerd omdat ik zowel FSX als P3D heb geïnstalleerd en in ORBX add-ons zit een beveiliging waardoor je hun add-ons maar in één simulator kunt installeren. Daardoor weet ik niet of de add-ons voor FSX en P3D verschillen of dat alleen het installatiepad verschilt.

Sommige scenery vervangt een deel van de default bestanden, met name van autogen objecten. Dat lukt ook alleen maar als je het pad zelf naar P3D kunt leiden. Anders zou je nog kunnen zoeken waar vervangende bestanden geplaatst zijn, die je dan vervolgens handmatig verplaatst naar dezelfde directory in P3D.

Kortom: het zal vaak wel mogelijk zijn om FSX scenery in P3D te installeren maar het vraagt wat werk en soms ook wat denkwerk.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Hansonius
Observer
Observer
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2017, 21:05

Re: FSX scenery DVD's installeren in P3D

Bericht door Hansonius »

Flip,

Bedankt voor jouw uitgebreide reactie, ik ga er mee aan het werk.
Hans
Hansonius
Observer
Observer
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2017, 21:05

Re: FSX scenery DVD's installeren in P3D

Bericht door Hansonius »

Flip,

Bij mij gaat het vooral om ORBX scenery en dat geeft toch wel problemen. Voorlopig ga ik maar verder met FSX, dat op dezelfde pc staat geïnstalleerd en wacht op de toegezegde Multi installer van ORBX waar aan gewerkt wordt en waarmee DVD (FSX)versies ook in P3D terecht zouden kunnen.
Wel zal ik zoveel mogelijk, o.a. scenery Zwitserland en TongassFjords in een aparte map Addon Scenery gaan zetten, kan ik ze vanuit beide simulatoren gaan benaderen.
Nogmaals bedankt zover,

Hans
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX scenery DVD's installeren in P3D

Bericht door FlipS »

Op zich maakt het niets uit waar je scenery zet om het vanuit P3D (of omgekeerd vanuit FSX) te benaderen. Kan dus ook binnen ..\Microsoft Flight Simulator X\Addon scenery. Maar voor je eigen overzicht kun je natuurlijk een andere map maken.
Als ik ORBX scenery die ik in FSX heb geïnstalleerd, koppel vanuit P3D, blijven gebouwen zwart. Ik heb niet geprobeerd of de instellingen via FTX Central werken; ik neem aan van wel als ik ze voor FSX instel. Maar zwarte gebouwen zijn niet echt mooi dus ik heb de pogingen maar opgegeven.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie