geen trim

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

geen trim

Bericht door flightlevel1000 »

Beste Simmers,

Windows 10Pro, Prepar V3. Hiermee vlieg ik. Althans dat tracht ik te doen.

Ik kan niet trimmen. Niet met de Saitek yoke, niet met een Logitech Joystick en ook niet met het keyboard in Nummeric. Met de pijltjes dus.
Nu is het zo dat als ik de Autopilot aanzet, de plane direct naar de grond vliegt. Als ik deze dan na uitzetten van de AP wil opvangen dan schiet de plane omhoog en ben dan te laat om een overtrekcrahs te voorkomen.

Ik ben nu 2 dagen aan het zoeken waar dit in kan zitten. Mijn conclusie is dat er ergens de trim op de laagste stand staat en dat deze overheerst. Vreemd wel dat de AP hierin mee gaat.

In alles geconfigureerd. In FSUIPC, in Controls, zelfs in de nieuwe installatie van W10 logitech yoke. Daar kon ik deze ook configureren. Ook dat hielp niet.

Iemand een idee of zekerheid waar dit in kan zitten voordat ik Prepar er overnieuw inzet en dan ook weer de vliegvelden?

Groeten van
Flightlevel1000.
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: geen trim

Bericht door arno »

flightlevel1000 schreef:Iemand een idee of zekerheid waar dit in kan zitten voordat ik Prepar er overnieuw inzet en dan ook weer de vliegvelden?
Wie kan hem verder helpen?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: geen trim

Bericht door Kevin »

Misschien is je trim per ongeluk aan een bepaalde axis toegewezen. Je zou eens kunnen proberen alle controls eruit te gooien en te kijken of je dan in ieder geval wel met de toetsen kan trimmen. In FSX kun je het vinkje voor 'Enable Controller(s)' weghalen. Ik neem aan dat P3D een soortgelijke functie heeft. Voor FSUIPC kun je het bestand fsuipc.ini tijdelijk uit de modules-map halen.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: geen trim

Bericht door flightlevel1000 »

Hallo Kevin,

In Prepar 2.5 geprobeerd. Wel trim maar een eigenzinnig roer. Bij taxiën, en in de lucht wil die maar naar rechts. Ruddertrim had geen effect.
In Prepar V3 nog eens geprobeerd. Eerst, zoals gezegd, zonder vinkje enable. Het keyboard reageerde direct. Maar nu vloog de plane juist omhoog in plaats van omlaag.
Terug trimmen ging niet met de pijltjes.

Controls er maar weer in. En nu ook direct omhoog. Het voorwiel staat bij stilstand al van de baan af. De hoogste trim staat dus ergens vast ingesteld.
Hier ook geen trim mogelijk. Moest hard duwen aan de joystick om horizontaal te kunnen vliegen. Wat beslist niet meeviel
Ik heb geen idee wat er aan de hand is maar ik zal alles eruit gooien en W10pro opnieuw een schone installatie laten doen. V3 er weer in en dan maar afwachten.

Nog even een vraag. Ligt dit aan het systeem of aan de Prepar? Als het aan Prepar ligt hoef ik die W 10 niet overnieuw te installeren.

Ik hoor het wel.

Groeten van

Flightlevel1000.
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: geen trim

Bericht door Kevin »

Ik gebruik P3D niet, maar FSX. Veel zaken komen echter wel overeen natuurlijk. Ik weet het dus niet zeker, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het aan Windows ligt.

Maak je gebruik van meerdere verschillende controllers of een enkele joystick?

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: geen trim

Bericht door FlipS »

Ik ben het met Kevin eens dat het niet aan Windows kan liggen. Maar er is wel iets vreemds aan de hand. Elevator trim heeft bij stilstand geen effect. Trimvlakken oefenen pas een kracht uit als het vliegtuig snelheid heeft. Als het neuswiel bij stilstand al omhoog staat, is er iets helemaal niet in orde en het lijkt me dat dat zelfs niet aan de spelbesturingen kan liggen. Bij stilstand zal bewegen van de spelbesturingen alleen tot verdraaien van de roeren leiden; het kan dan niet tot een verandering van de stand van het vliegtuig leiden, of slechts in beperkte mate bij draaiende motoren door de luchtstroom achter de motoren die langs de roervlakken strijkt. Maar daarmee krijg je de neus niet van de grond.
Het lijkt op een fout in Weight and balance (Fuel and Payload). Daar zou een fout in kunnen zitten of er zou een fout in het Aircraft.cfg kunnen zitten (Contact_Points).
Welk(e) vliegtuig(en) doet/doen dit?

Zoals al gesuggereerd moet je van al je spelbesturingen controleren of daar geen verkeerde functies (assen) aan toegewezen zijn. Als je bijvoorbeeld de Saitek rudder pedals aansluit en niet configureert, dan is de default instelling dat bij intrappen van de pedalen niet de remmen worden bediend, maar ailerons en elevator. Samen met een joystick of yoke is je vliegtuig dan onbestuurbaar. Ook default instellingen van andere spelbesturingen kunnen ailerons en/of elevator ongewenst aansturen.

Los hiervan: spelbesturingen met potentiometers (alle goedkope spelbesturingen en meerdere dure) slijten precies in het centrum omdat ze daar het meest intensief gebruikt worden. Op gegeven moment maakt de potentiometer geen contact meer in het centrum en dat leidt tot heen en weer / op en neer schieten van het vliegtuig. Je kunt dan het versleten deel overbruggen door nulzones in te stellen. Maar dat is niet ideaal; het is dan hetzelfde als een auto met veel teveel speling op de stuurinrichting. Sommige joysticks werken met (contactloze) Hall sensoren; die verslijten nooit.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: geen trim

Bericht door flightlevel1000 »

Aan Kevin,

Ik vloog met Saitek Yoke. Is een paar weken goed gegaan. Toen ineens deed die het niet meer.
Op Google schreef iemand hoe toch de Saitek aan te sturen. Via een simpele methode eindigend in WinSxS.
En zie, de yoke deed het prima. Behalve de trim.
Zoeken. zoeken. zoeken. Geen oplossing.

Heb toen een Logitech joystick aangesloten. Die doet het overal bij en heb ik al 13 jaar. Vliegen ging goed. Maar ook geen trim.
Nu, de rest weet je al.
Gisteren nog eens geprobeerd. Nu omgekeerd. Kan alleen maar omhoog. Maar dat schreef ik al dacht ik.

Ik wacht op een ACE desktop Yoke. Als ik die heb zal ik eerst Prepar V3 maar eens overnieuw installeren. Dan zien we wel verder.

FlipS gaf ook wel nuttige informatie. Dat het niet aan W10 ligt. Die had ik ook wel overnieuw willen installeren.

Ja, je probeert van alles. Maar met jullie hulp heb ik wel wat meer inzicht gekregen.

Ik houd jullie op de hoogte. Ik kan nu nog niet vliegen maar besteed dan maar de tijd aan de opbouw. Ben direct aan een nieuw panel begonnen.
Beviel niet goed.

Heren, bedankt voor de support.

Groeten van Flightlevel1000.
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: geen trim

Bericht door flightlevel1000 »

Hallo FlipS,

Ik heb je suggesties opgevolgd. Weight and Balance is prima.
Aircraft.cfg gevonden en ook "Controls_Points."Maar hier kan ik niets mee. Ik zie wel een hele hoop vermeldingen maar wat zou er eventueel veranderd moeten worden? Ik heb geen idee.

Mag ik dat van je weten?

Groeten.

Flightlevel1000
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: geen trim

Bericht door flightlevel1000 »

Hallo Kevin en FlipS,

Ik heb W10 overnieuw geinstalleerd. Schone installatie. Daarna Prepar3D V3 er in.

Het zelfde euvel. De trim doet het niet. Niet met het keyboard en niet met de joystick. Ook niet in Prepar V2.5.

Wat kan dat toch zijn? Zo is er geen lol aan. Een mooie cockpit en niet kunnen vliegen.

Groeten.
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: geen trim

Bericht door PW053 »

Met W7 had ik eens problemen met de Saitek hardware.
Na lang zoeken (natuurlijk eerst van alles geprobeert, zonder resultaat) vond ik "ergens" op een forum de volgende suggestie:
1) Sluit alle programma's en
2) schakel de computer uit
3) eerst met de net voeding schakelaar
4) trek alle verbindengen eruit (USB / monitoren etc.)
5) dus ook de netsnoer eruit en geheel verwijderen.
6) sluit alles opnieuw aan, als laatste de netsnoer
7) zet de voeding schakelaar aan.
8) start de computer op.

Cross your fingers.......Wat deze actie doet met je computer weet ik niet, bij mij werkte alles weer :wink:

Misschien kun je dit eens proberen?

Mvg, Frank
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: geen trim

Bericht door flightlevel1000 »

Hallo PWo53,

Ik heb je suggestie opgevolgd. Noppes. De trim doet het gewoon als ik met FSX vlieg in mijn bureaucomputer.

Na jouw suggestie Prepar V3 gevlogen. Geen trim. Met FSX - geen trim. Nu zet ik V2 er nog in. Maar daar verwacht ik hetzelfde van.
Ik denk dat het toch een computerprobleem moet zijn.

Ik heb al 4 jaar lang ellende. De ene na het andere idioot probleem. Het zullen er ongeveer een 70 geweest zijn in de loop der tijd. Niemand had van die problemen ooit gehoord of gehad. Mijn vragen over diverse problemen bleven meestal zonder resultaat. Te moeilijk. Logisch. Kwam bij anderen niet voor.

Op een gegeven moment deed Prosim niets meer, geen GSX- geen ATc.
Toen heb ik mijn mooie Boeing cockpit maar afgebroken en ben over gegaan naar propeller vliegtuigen. Bijna geen configuraties en alles heel simpel.
Dacht ik dus.
Sinds dat heb ik al de nodige problemen weer gehad. Het houdt ook niet op. Als een probleem is opgelost, ik zeg als, dan dient zich weer een ander probleem aan.

Het moet wel de PC zijn. Die heb ik laten assembleren bij Alternate, speciaal voor FS. Heeft al eens een kapotte GPU in gezeten. Werd een andere ingezet.
Maar het bleef tobben. Ik laat mijn PC maar eens doorlichten.

Spec: GTX1070, CPU i7-3770 met enorme koeling erop. Werkt allemaal prima. Het kan hoogstens nog het moederbord zijn. Wie weet.

Maar goed. We zullen dit probleem maar sluiten.

Bedankt voor je meedenken. Ook de anderen bedankt.

Flightlevel1000
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: geen trim

Bericht door flightlevel1000 »

Hallo,

Toch nog even dit. Het schijnt in orde te zijn. Mijn vrouw die eens even kwam kijken en zag dat ik FSUIPC configureerde zei toen:

Zal het daar niet in zitten? Want toen ik de config er uit gooide deed de trim het op dat moment wel. Het was de enige config. Om te proberen.
Ik heb toen alle draadjes los gemaakt en ben toen één voor één vanaf 32 op Pokeys terug gaan werken. Elke keer 1 aansluiting. Schakelaars allemaal.
Bij elke aansluiting deed de trim het. Totdat ik veel verder kwam en een aansluiting maakte in een van de ingangen. Als de schakelaar aangezet werd kreeg ik een andere view. Dus die ingang vermijd ik dan. Ik denk dat bij de eerste ingangen er een fout zit.

Bijna alle schakelaars zijn nu aangesloten en ik heb geen moeilijkheden meer. Startschakelaars moeten nog worden gedaan maar die gaan denk ik naar een volgende Pokeys die ik toch moet kopen omdat ik toch al niet voldoende inputs had.

Ik neem na vandaag aan dat dit probleem is opgelost. Nooit aan gedacht dat FSUIPC en/of Pokeys daar de boosdoener van kon zijn. Ik denk Pokeys.

Beste mensen bedankt voor de steun.

Fleightlevel1000
Plaats reactie