Prepard3D v4: The in's and out's!

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Littlebird81
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 jun 2012, 22:44
Locatie: Lekkerkerk

Prepard3D v4: The in's and out's!

Bericht door Littlebird81 »

Hoi allen!

Lang afwezig geweest maar met de release van V4 toch weer overstag gegaan om de virtuele lucht te verkennen. Omdat simulatiesoftware toch wel een beetje bekend staat om problemen (bij de ene wel, bij de ander niet) dacht ik: "Ik maak een V4 topic om ideeën en gedachten te bundelen".

Bij mij is inmiddels gebleken dat er wat installatie problemen optraden. In de FSX en de eerste P3D tijd heb ik veelvuldig gebruikt gemaakt van handleidingen zoals die van Nick'N en Costas. Dan met name voor een stabiele hardware setup en software installatie. Ik weet dat we een aparte hardware-afdeling op Dutch-FS hebben dus misschien handig om het hier op P3D v4 software te houden. Maar goed, gaan die oude handleidingen nu op met de nieuwe release van P3D (64-bit :y: )? Ik zal een paar vragen ventileren, alle tips of opmerkingen zijn welkom:

1. Ik heb P3D v4 gedownload met Download Manager 5. Echter, bij unzippen geeft hij aan dat de cab.1 file uit het ZIP-bestand corrupted is. Hetzelfde probleem heb ik met de ZIP-file van FS Global 2018. Is dit een P3D aangelegenheid of ligt dit ergens anders aan? NOTE: Kan een lage internetsnelheid hier debet aan zijn? KPN heeft een kabelbreuk geconstateerd en inmiddels vervangen.

2. Okay, met installeren van P3D weet ik nog: liefst een aparte SSD (niet op de C:/ schijf dus), Na installatie een vlucht starten, even de lucht in (voor shaders), afsluiten en pc opnieuw opstarten. Moet ik daarna nog iets doen? Ik kan me iets herinneren over een programma installeren in de 'redist' map van P3D. Moet dit nu nog steeds?

3. Ik heb gezien dat de tweak Affinitymask bij mijn CPU gewoon nog werkt (waarde 14 met 4 cores). Het ontlast de core0 aanzienlijk. Toch heb ik bij middelhoge graphic settings een klein beetje stutters en maar maximaal 30 tot 40 fps. P3D is nog default dus geen addons. Ik heb HT off in de BIOS, XMP nog disabled en nog geen overclocks. Shadows laag en Dynamic Lightning uit. Ik gebruik voor als nog geen Nvidia Inspector settings. Hieronder zal ik mijn pc-specs nog even neerzetten

4. Wat gebruiken jullie als begin graphic-settings met testen? Of waar letten jullie op? Ik weet dat oa shadows, vehicles en Dynamic Lightning FPS vreet. Wat doen jullie met MSAA, fps-limiet, V-Sync en dat soort instellingen?

5. Over Nvidia Inspector gesproken. Gebruiken jullie die nog met goede resultaten? Of gebruiken jullie het Nvidia-config (3D-instellingen beheren). Of juist helemaal niet?

6. Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe met P3D v4?

Tot zover mijn opmerkingen. Kijken of jullie nog tips of vragen hebben.

Mvg Remco


Specs: Asus Z170 Pro Gaming - Asus GTX 1080 8gb - 2x G.SKill 8gb RAM (2666MHz) - 1x SSD Windows 10 x64 Home
1x SSD P3D 256GB - 1x WD HDD 1TB - Watercooler van Intel - "27 Samsung Syncmaster scherm.
“If birds can glide for long periods of time, then… why can’t I ?”
Orville Wright.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Prepard3D v4: The in's and out's!

Bericht door FlipS »

Dank je voor het openen van dit onderwerp! Veel flight simmers (behalve degenen die X-Plane hebben) wachten al jaren op een 64-bits versie (die X-Plane dus allang heeft). De almaar beter (en mooier) wordende mogelijkheden vragen steeds mee geheugenruimte en die wordt in 32-bist toepassingen te weinig toegewezen.
Ik heb P3D v4 nog niet aangeschaft maar ben dat wel van plan. Ik vrees dat mijn huidige zes jaar oude pc daar niet voldoende rekenkracht voor heeft en als dat zo is, zal ik eerst een andere pc moeten kopen. Ik ben dus heel benieuwd naar ervaringen met P3D v4 en ik zal de enige niet zijn.

Nou heb ik meteen een vraag over die hardware: je vermeldt de specificaties van je pc behalve de cpu. Ik zou dus graag willen weten welke cpu je hebt.

Verder zal ik je lijstje nauwelijks kunnen beantwoorden.

1 Corrupte zip-bestanden kunnen volgens mij niets met P3D te maken hebben. Opnieuw downloaden. Soms helpt het om op een ander tijdstip te downloaden als er minder internetverkeer is.

2 Aparte SSD lijkt me niet nodig maar lijkt me zeker niet verkeerd. Vooral opstarten gaat dan een stuk sneller. Je zou zelfs bestanden kunnen verdelen, bijvoorbeeld het programma zelf op een snelle HDD en grote sceneries op een SSD. Verder zul je niet veel kunnen verdelen.

3 Je kunt altijd een AffinityMask instellen (als dat nog niet in het programma gebeurd is) maar of je er effect van hebt moet je zelf controleren. Voor P3D v2 en P3D v3 werd bij mijn weten geadviseerd om geen AffinityMask in te stellen omdat het programma zó over de cores verdeeld werd dat al optimaal van de rekenkracht gebruik werd gemaakt. Stel eerst geen AffinityMask in en kijk dan in Taakbeheer > Prestaties naar het gebruik van de cores. Wordt core 0 bijna frequent voor 100% gebruikt? Stel dan een AffinityMask in. Wordt in core 0 100% bijna nooit bereikt? Doe het dan niet.

De andere vragen kan ik niet beantwoorden. Ik denk dat voor fps-limiet nog steeds hetzelfde geldt: als je stutters of flashes krijgt, kan dat betekenen dat de limiet te hoog staat. Een vloeiend beeld zonder stutters en flashes is belangrijker dan een hoge frame rate. Ik zou beginnen met een Target van 30 fps.

Veel plezier met versie vier!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Littlebird81
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 jun 2012, 22:44
Locatie: Lekkerkerk

Re: Prepard3D v4: The in's and out's!

Bericht door Littlebird81 »

Haha ik wist dat ik wat vergat!
Ik heb een i7-6770K@4.0GHz maar die kan ik eventueel nog opkrikken als ik alles heb geïnstalleerd. Ook mijn RAM-kaarten moet ik nog even goed instellen denk ik (met XMP functie).

Vloeiend beeld ga ik zeker voor. Dat is ook mijn prio. Maar als ik nu al op redelijk lage settings maar 30 fps haal dan zegt dat niet veel goeds voor de toekomstige addons (PMDG uiteraard). Sowiezo hebben addons als ORBX en FS Global hun eigen handleiding wat betreft mesh settings enzo. Ik denk dat ik (zodra ORBX Vector released is) alles ga installeren. Daarna met de settings spelen. Ik heb gelezen dat Nvidia Inspector niet tot nauwelijks nodig is. Daar ga ik ook mee spelen. Als mensen suggesties hebben spuw ze vooral hieronder.

Greetz!
“If birds can glide for long periods of time, then… why can’t I ?”
Orville Wright.
willy647
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:57

Re: Prepard3D v4: The in's and out's!

Bericht door willy647 »

Ik neem aan dat je en 6700K hebt - de 6770 is een notebook processor :)

Ik heb een 7700K (OC (at) 4.9)'geloc en heb alle mogelijke AM getest. Beste resultaat : geen AM en HT aan.
P3D4 gebruikt netjes alle 8 cores. (vooral bij laden scenery)

Ik gebruik geen Nvidea inspector.
FXAA: off
AA: 4xSSAA
filtering: 8x
texture: 4096x4096
Vsync: off
Frame rate staat 'gelocked' op 26

Dat geeft mij met een GTX970 een vloeiend beeld zonder haperingen.
Ook in een PMDG met ORBX global en OpenLC en de meeste sliders op 1 na naar rechts

Kortom HEEL tevreden met v4
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Prepard3D v4: The in's and out's!

Bericht door FlipS »

Welkom op dit forum en dank voor deze informatie!
Ik aarzel nog met v4 omdat ik vrees dat mijn pc dat niet kan trekken. Maar als jij zelfs met PMDG en ORBX een bevredigende frame rate haalt, zou mijn pc dat toch ook moeten kunnen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Littlebird81
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 jun 2012, 22:44
Locatie: Lekkerkerk

Re: Prepard3D v4: The in's and out's!

Bericht door Littlebird81 »

@willy647
Bedankt voor je input! Ik heb inderdaad een 6700K en moet dus leren wat minder snel te typen haha.
Op dit moment ervaar ik wat 'issues' met P3Dv4 en dan voornamelijk op gebied van textures. Ik heb dus nog niet echt met de settings kunnen stoeien. Zodra ik ORBX opnieuw geïnstalleerd heb en alles draait dan ga ik er eens goed voor zitten.
“If birds can glide for long periods of time, then… why can’t I ?”
Orville Wright.
Gebruikersavatar
zzip
Instructor
Instructor
Berichten: 292
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:44
Locatie: Tsonjingboldog/Mongolia

Re: Prepard3D v4: The in's and out's!

Bericht door zzip »

Hoy Remco,
wat dat corrupt bestand betreft, daar zal de kabelbreuk waarschijnlijk wel iets mee te maken hebben .
Het installeren op een andere schijf is geen must maar mag .
Mijn broer heeft P3Dv4 al aangeschaft en ik volg weldra .
Wat ik wel heb gezien is dat als je een vlucht hebt die afgebroken is door een crash
en deze terug opstart je automatisch terug naar de crashsite gaat met je gecrashte toestel .
Dit zal wel ergens aan een instelling liggen .
Verder zorg ik dat mijn drivers en programma's up to date zijn .

Ik heb ook een vraag,
Heeft er al iemand ervaring met het converteren van een FSX scenerie naar een P3Dv4 scenerie ?

Veel P3Dv4 genot
Peter
Afbeelding
Gebruikersavatar
zzip
Instructor
Instructor
Berichten: 292
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:44
Locatie: Tsonjingboldog/Mongolia

Re: Prepard3D v4: The in's and out's!

Bericht door zzip »

Ik heb enkele dagen geleden kontakt gehad met Arno van FSDeveloper .
En de vraag gesteld wanneer je eigenlijk een echte P3Dv4 scenerie hebt .

Scenery converteren van FSX naar P3Dv4 :

De FSX scenery openen met ADEP4 (airport Design Editor voor P3Dv4) .
Compileren met de compiler voor P3Dv4 ( en NIET die van FSX !!!) .
Opmerking : De SDK van FSX is NIET dezelfde als die van P3Dv4 .

Thats it
Peter
Afbeelding
ph-dla
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 jan 2014, 16:27
Locatie: delft

Re: Prepard3D v4: The in's and out's!

Bericht door ph-dla »

Hallo

Ook ik heb p3d v4 incl de update geinstaleerd, verder met orbx vector / ftx clobal base pack / lc Europa en trees . AS 2016 en ACSA ,en flytampa eham.
Verder draai ik prosim wat nu nog niet match met p3dv4 ,

op eham draai ik bijna met alle sliders naar rechts ca 70 fps , stijg ik op dan is het gemiddelde fps boven de 200

spec I7 6700K , asus Z170 de luxe en 32 gig geheugen , 2x 256 ssd schijven en 1070gtx videokaart

al met al tevreden
Gebruikersavatar
zzip
Instructor
Instructor
Berichten: 292
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:44
Locatie: Tsonjingboldog/Mongolia

Re: Prepard3D v4: The in's and out's!

Bericht door zzip »

Ik wou nog even terugkomen op een vraag van mij hierboven .

Stel : ik vlieg en crach, het toestel stuittert verder over de grond en ik stop P3Dv4 .
Start ik nadien P3Dv4 terug op (met hetzelfde toestel), dan vertrek ik niet vanuit de normale startpositie,
maar stuiter ik verder waar ik de vlucht afgebroken heb .

heeft iemand dit ook al voorgehad ?
Afbeelding
Plaats reactie