Geen power

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Arie
Instructor
Instructor
Berichten: 335
Lid geworden op: 23 feb 2007, 21:39
Locatie: Almere

Geen power

Bericht door Arie »

Goede dag. Heb een probleem, wanneer ik met een propeller toestel wil gaan vliegen dan kom ik niet of maar iets omhoog. Ook als ik op F4 druk krijg ik niet meer power. Met de straal motoren heb ik geen problemen. Met FSX SE heb ik geen enkel problemen. Ik gebruik Saitek Yoke Pro. Heb voor de zekerheid de nieuwste drivers en programma geinstalleerd, maar het probleem blijft in P3D. Vr. Gr. Arie.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Geen power

Bericht door FlipS »

Welke versie van P3D heb je? Doet dit probleem zich voor met alle propellervliegtuigen, dus ook met de default vliegtuigen? Hoe heb je de yoke geconfigureerd, met P3D, FSUIPC of met SPAD?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Arie
Instructor
Instructor
Berichten: 335
Lid geworden op: 23 feb 2007, 21:39
Locatie: Almere

Re: Geen power

Bericht door Arie »

Goede dag FLIPS. Sorry ik had wat duidelijker moeten zijn. Heb P3D 4, dus de laatste versie Academie. Dit probleem heb ik met alle propeller toestellen en de Saitek heb ik geconfigureerd met P3D. FSUIPS en SPAD heb ik niet. Nog vriendelijk bedankt voor jouw reactie!! Vr. Gr. Arie.
Gebruikersavatar
zzip
Instructor
Instructor
Berichten: 292
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:44
Locatie: Tsonjingboldog/Mongolia

Re: Geen power

Bericht door zzip »

Hoy Arie,
Ik werk ook met P3Dv4 en dit al geruime tijd .
een maand geleden ging het bij mij ook mis, ik kreeg niet genoeg snelheid, met alle gevolgen van dien .
Ik heb daar toen weinig aandacht aan besteed omdat ik liever met jets vlieg .
Ook als ik een scenery aan het maken ben, dan vlieg ik heel weinig .

Daar ik dringend een format C van mijn systeem moest doen heb ik daar helemaal niet meer aan gedacht .
Na de format C en uiteraard de herinstallatie van P3Dv4 werkt alles weer normaal .

Misschien eens overwegen om een herinstallatie uit te voeren ?
Maar ik zou toch eerst aanraden om te Googlelen .

Grtz
Peter
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Geen power

Bericht door FlipS »

Waar ik aan dacht was de propeller. Als die in de spelbesturing niet of verkeerd wordt aangestuurd, zal de motor ook geen vermogen leveren. Je kunt dus nog eens kijken of de propeller goed geprogrammeerd is. Maar de ervaring van Peter doet vermoeden dat er ook bij de installatie iets mis gegaan kan zijn.
Ik heb de meeste vliegtuigen met zuigermotor en propeller uitgebreid met RealEngine. Ik vermoed dat die uitbreiding ook werkt in P3D v4 maar daar heb ik nog geen ervaring mee. In RealEngine kun je niet alleen instellen dat storingen optreden als je het vliegtuig mishandelt maar je kunt ook precies aflezen wat motor en propeller doen. Misschien helpt dat om de oorzaak te vinden.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Arie
Instructor
Instructor
Berichten: 335
Lid geworden op: 23 feb 2007, 21:39
Locatie: Almere

Re: Geen power

Bericht door Arie »

Goede morgen Flips en Zip. Heb P3D 4 geinstaleerd , op het moment dat deze verscheen. Van begin afaan had ik dit prbleem. Heb toen al van alles geprobeerd en zovaak opnieuw geinstaleerd dat ik de melding kreeg dat ik over het limiet van 10 keer downloaden zat. Hierna heb ik een paar dagen moeten wachten op de toestemming om weer te mogen downloaden. Inmiddels heb ik een nieuwe laptop waar ik uiteraard weer alles moest instaleren , maar het is weer precies het zelfde. Nu is het zo dat, ik vlieg eigelijk maar zelden met een propeller vliegtuig, en toch zit het mij niet lekker. Dus het is niet zo erg maar toch blijft het vreemd. Vr. Gr. Arie.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Geen power

Bericht door FlipS »

Welke versie heb je, v4 of v4.1? Ik weet niet of daar de oplossing in zit, maar ik begreep dat in v4.1 enkele fouten zijn opgelost.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Arie
Instructor
Instructor
Berichten: 335
Lid geworden op: 23 feb 2007, 21:39
Locatie: Almere

Re: Geen power

Bericht door Arie »

Dag Flips Heb de eerste keer V4 geinstalleerd. Wanneer er een nieuwe versie verschijnt krijg je daar dan een bericht van? Wanneer je ,zoals ik, diverse keren het programma hebt verwijderd en opnieuw hebt geinstalleerd krijg je dan automatisch de nieuwste versie? Zo niet, wat moet je dan doen om deze te verkrijgen en is dat dan gratis? Vr. Gr. Arie.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Geen power

Bericht door FlipS »

Ik weet niet zeker of je bericht krijgt. De upgrades van een versie zijn gratis; pas bij v5 zou je die nieuwe versie weer moeten kopen. Vanaf het verschijnen van een upgrade is dat de enige die je kunt downloaden. Als je recent gedownload hebt, zou dat dus v4.1 moeten zijn. Ik weet niet wanneer die gepubliceerd is. Je moet kunnen zien welke versie/upgrade je hebt; ik denk in het openingsscherm of anders waarschijnlijk in het Windows configuratiescherm/programma's (instellingen/apps).
Bij upgrades van vorige versies was het zo dat je de oude moest de-installeren voor je de nieuwe installeerde. Ik heb een keer geprobeerd de nieuwe versie over de oude te zetten om alle add-ons niet opnieuw te hoeven installeren, maar toen werkte het programma niet goed.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
zzip
Instructor
Instructor
Berichten: 292
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:44
Locatie: Tsonjingboldog/Mongolia

Re: Geen power

Bericht door zzip »

Filip en Arie,

ik heb reeds 2 x 4.1 geinstalleerd
1 x met addons geinstalleerd en dus 4.1 erbovenop
1 x volledige herinstallatie van 4.0 en 4.1 .

In bede gevallen heb ik niet het minste problemen odervonden .

Grtz
Peter
Afbeelding
Arie
Instructor
Instructor
Berichten: 335
Lid geworden op: 23 feb 2007, 21:39
Locatie: Almere

Re: Geen power

Bericht door Arie »

Goede morgen Flips en Peter. Ben blij met jullie reacties. Heb gekeken welke versie ik heb, op 25-11- 2017 heb ik de laatste installatie gedaan, heb versie 4.1.7.22841. Dus daar ligt het niet aan. Het is wel tegen mijn principe maar zolang ik hiervoor geen oplossing kan vinden leg ik mij er maar bij neer en zal de propeller vliegtuigen laten voor wat zij zijn. Nogmaals vriendelijke dank. Vr. Gr. Arie.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Geen power

Bericht door FlipS »

Het zint mij ook niet dat de propellervliegtuigen bij jou niet goed functioneren. Omdat dit probleem zich bij anderen niet voordoet, kan er geen sprake zijn van een bug in het programma. Er is bij jou dus kennelijk iets mis gegaan met de installatie of (wat waarschijnlijker is) met de aansturing. Wat je eens kunt proberen, is om de spelbesturing helemaal af te koppelen en (bij voorkeur met een default vliegtuig) te proberen wat er gebeurd met alleen keyboard commando's:
full throttle = F4
propeller high speed = Ctrl + F4
mixture full rich = Ctrl + Shift + F4
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
zzip
Instructor
Instructor
Berichten: 292
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:44
Locatie: Tsonjingboldog/Mongolia

Re: Geen power

Bericht door zzip »

Arie,
ik hab alles nog eens overlopen en ben het met Filip eens .
Het zit ergens bij u denk ik .

Ik zou voorstellen om naar de website van uw grafische kaart te gaan en eens een oudere versie van uw drivers te installeren .
Als je dit doet, zorg dan dat uw huidige drivers volledig verwijderd zijn .

Hou ons op de hoogte,

Grtz
Peter
Afbeelding
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Geen power

Bericht door greencan »

Bij mij voelt dit aan als een propeller-axis probleem. De propellerblades staan zo te lezen verkeerd en dan heb je inderdaad geen power. Omdat ik geen p3d heb kan ik er weinig nuttigs over zeggen. Geen idee waar je dat in p3d moet regelen.
In FSX wel: Je kent de stand-regeling toe aan een axis van je hardware, of het moet met de muis in de VC.
In de Maule is dat het duidelijkst te zien: De blauwe lever in het midden tussen de twee sturen moet je dan hebben.
Maar p3d heeft misschien geen Maule.. :mrgreen:
Mocht er een prop bij zitten met zo'n blauwe lever, kijk dan eens wat er gebeurt als je er met de muis aan trekt/duwt.
Als er geen beweging in zit of het gaat stotterend, dan is de axis toegekend aan een ander apparaat dan de muis.
En dan zien uit te vinden welk apparaat dat is.
Dat is in FSX te vinden in het menu controls/control axes. En dan kijken bij propeller axis.
In p3d..? Lijken de menu's op die van FSX, of is het totaal anders?
Afbeelding
Arie
Instructor
Instructor
Berichten: 335
Lid geworden op: 23 feb 2007, 21:39
Locatie: Almere

Re: Geen power

Bericht door Arie »

Goede dag. Nu heb ik van alles uit geprobeerd. Heb de Saitek besturing uit geschakeld maar met F4 enz gebeurt er niets meer mee, geen power. Heb een Trust Predator stick aan gesloten helemaal geen power 0,0.
Hierna heb ik FSX SE op gestart, Saitek besturing uit geschakeld en alles werkte perfect met de toets bord knoppen ( F4 enz ). Zo ook met de Trust Predator werkte alles goed. Zou denken, het moet dan in de software van P3D zitten, en dat geloof ik niet, want deze heb ik al meer dan 13 keer opnieuw geinstaleerd . Blijft over de instellingen van de Saitek besturing in P3D. Deze heb ik gecalibreerd en dan op Save gedrukt. Wat mij opvalt, wanneer ik dit weer opent dan staat er bovenaan ,i.p.v. Saitek Pro flight, Saitek Pro rudder. Wanneer ik Saitek Pro Flight weer bovenaan zet, met een 1, daarna op save druk, en ik kijk hierna weer naar de instellingen dan staat Saitek Pro Rudder weer bovenaan. Zou dit dan het probleem kunnen zijn? En hoe zou ik dat dan kunnen oplossen? Vr. Gr. Arie.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Geen power

Bericht door FlipS »

Wat er bovenaan staat, is alleen van belang bij het toekennen van assen en knoppen en bij het kalibreren. Op het moment dat je assen en knoppen toekent aan de yoke met throttle quadrant, moet die dus bovenaan staan. Dat er na het opslaan weer iets anders bovenaan komt, is geen bezwaar.
In FSX krijgen alle spelbesturingen een aantal functies toegekend. Bij mij krijgt het trim wheel (dat slechts één as heeft) drie functies toegekend. Daardoor loopt er van alles door elkaar. Je moet dus alle overbodige toekenningen van functies in het instelmenu per spelbesturing verwijderen. Het is mogelijk dat dat in P3D nog steeds zo is.
Verder moet je kijken of de toegekende functies ook werkelijk opgeslagen worden. Ik had in P3D v2 dat ik functies een aantal keren moest toekennen voor ze opgeslagen werden. Ik heb geen idee waarom dat niet meteen lukte.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Geen power

Bericht door greencan »

@Arie:
Je hebt de Saitek Yoke pro. Die heb ik ook. Als ik me niet vergis komt die met een zwart kastje met 3 levers. Zwart, blauw en rood. Later heb ik er nog wat aparte lever-kastjes bijgekocht om te experimenteren met viermotorige props. Ik wilde de motoren afzonderlijk kunnen bedienen. Te veel gedoe en ik gebruik ze verder niet. Maar wel interessant:
De kastjes hebben een usb aansluiting of een ronde plug die past in de socket rechts achter in de yoke. Die laatste gebruik ik. En dan kan ik via het Yoke menu /axis dat kastje perfect afstemmen op mijn wensen: Throttle, prop axis en in mijn geval elevator trim.
Hoe zit dat bij jou?
Afbeelding
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Geen power

Bericht door PeterL »

Inmiddels zijn er 2 topics aktief over problemen met Saitek Yoke en/of panels. FlipS heeft ergens een link geplaatst waarin ik een bericht van mijzelf tegenkom, wat achteraf gezien behoorlijk voorbarig was. Na het plaatsen van dit bericht zijn alle problemen zoals hier in deze topics beschreven langsgekomen. Als je eens goed gaat zoeken met google zie je dit op allerlei buitenlandse fora ook terug. Ik heb een oplossing gevonden die voor mij in ieder geval altijd werkt tot nu toe. Dus als er geen functie meer aan 1 of meer assen is toe te wijzen, er calibratieproblemen zijn of displays leeg blijven van de Saitek panels probeer het volgende eens.

Configuratiescherm/Apparaten
Klik op eigenschappen van het apparaat wat niet werkt.
Klik op Hardware, USB invoer, eigenschappen.
Klik op Details, Apparaatbeschrijving, 2e regel van boven (pad naar....)
In het tekstvlak staat nu een waarde: 2 combinaties van cijfers en letters gescheiden door een /
Zet dit venster even apart op je bureaublad.

Open nu regedit.exe (zoeken in windows en type regedit)
klik nu achtereenvolgens open:
hkey_local_machine
system
current_control_set
enum
usb
Nu zie je een lijstje met net zulke cijfer\letter combinaties als in het venster wat op je bureaublad staat.
Kies het deel wat overeenkomt, als je door klikt komt het deel achter de slash tevoorschijn.
Nu heb je de mogelijkheid Select Device Parameters, klik op de regel Enhanced Power Management
Links wordt een vakje zichtbaar met een waarde
Hoogstwaarschijnlijk een 1 (cijfer één) Is dit geen 1, dan gaat dit verhaal niet op
Verander dit in 0 (cijfer nul)
Nu alles afsluiten door overal op OK te klikken en de pc opnieuw opstarten.
Herhaal deze procedure voor alle apparaten die niet werken.

Nu lijkt het misschien dat ik weet waar ik het over heb, maar ook voor mij is dit alles een combinatie van hogere wiskunde en geheimtaal. Ik heb dit ergens op het web gevonden en door precies de beschrijving te volgen bleek het te werken. Saitek en Windows blijken geen vrienden te zijn en zeker de updates van Win 10 zijn een oorzaak.
Na de laatste Win10 update werkte mijn Thrustmaster Stick niet meer en ook hier was de oplossing zoals hierboven beschreven nodig. (waarde was spontaan op 1 gezet, terug op 0 en alles deed het weer.)

Probeer het eens, je weet het nooit met windows
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Geen power

Bericht door greencan »

Kijk! Dit soort nuttige berichten sla ik altijd op in een tekstdocument.
Zoals wij allen weten kun je deze informatie later met geen mogelijkheid meer terugvinden omdat je niet meer weet in welk topic het stond.
Zoekfunctie: :mrgreen:
Een eigen archiefje aanleggen werkt voor mij beter.
Dank je PeterL!
Afbeelding
Arie
Instructor
Instructor
Berichten: 335
Lid geworden op: 23 feb 2007, 21:39
Locatie: Almere

Re: Geen power

Bericht door Arie »

Goed nieuws!! Peter heb jouw route gevolgd. Zag bij apparaten een onbekend USB apparaat. Bleek Flight Yoke Systeem te zijn. Nadat ik dit op het bureaublad had gezet naar Regdit.exe gegaan enz. Het hel lijstje gevolgd tot USB. Divice Parameters, hier zag ik o.a. bij Standaard Reg_SZ ( geen waarde in gevuld) . Heb hier een 0 ingevuld, na een paar keer op OK gedrukt , de computer opnieuw op gestart. P3D op gestart eerst met de Maule gevlogen gestart , de Blauwe knop uit getrokken en daar ging hij als een speer de lucht in. Nog maar andere toestellen, zonder een blauwe knop geprobeerd en ook deze gaan als een speer de lucht in. Ben vergeten om het nog te proberen met FSX SE maar als alles goed gaat geef ik dat nog wel even door. Heb jouw gegevens uit geprint zodat ik de volgende keer het weer kan terug zien. Nu iedereen vriendelijk bedankt voor de reacties, en zo zie je maar "wat moet ik zonder The Dutch FS Site". Vr. Gr. Arie.
Arie
Instructor
Instructor
Berichten: 335
Lid geworden op: 23 feb 2007, 21:39
Locatie: Almere

Re: Geen power

Bericht door Arie »

Goede dag. Ook met FSX SE gaat alles prima!! Vr. Gr. Arie.
Gebruikersavatar
zzip
Instructor
Instructor
Berichten: 292
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:44
Locatie: Tsonjingboldog/Mongolia

Re: Geen power

Bericht door zzip »

Bedankt PeterL .
En zoalsgreencam zegt, een bestandje maken van dit, an opslaan ergens ... ja je ziet maar .

Succes Arie, doet me lol dat alles nu werkt .

Grtz
Peter
Afbeelding
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Geen power

Bericht door greencan »

Top!
@Arie: Als ik de 'blauwe knop' helemaal uittrek, slaat de motor af. In de Maule zit een RPM gauge. Het zal wel voor zichzelf spreken dat de naald daar in het groene gebied moet staan. Bij takeoff mag dat best 25 zijn, eenmaal op gewenste hoogte ga ik naar 20.
@PeterL: :R:
Afbeelding
Arie
Instructor
Instructor
Berichten: 335
Lid geworden op: 23 feb 2007, 21:39
Locatie: Almere

Re: Geen power

Bericht door Arie »

Dag Peter. Bedankt voor de tip. Twijfel of ik hem naar voren of naar achteren hed geplaatst, in iede geval ging hij veel harder. Vr. Gr. Arie.
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Geen power

Bericht door PeterL »

Mooi dat het bij jullie nu werkt. Als doorsnee computergebruiker en flightsimmer kom je daar nooit uit jezelf achter. Ik had op een gegeven moment mijn Saitek hardware niet meer in gebruik vanwege deze narigheid. Maar het stoorde me mateloos dat ik een paar honderd euro aan spullen in de kast had liggen, dat ik een hele avond op het net ben gaan zoeken tot ik de oplossing vond. Het komt ook voor bij P3D en XPlane omdat het een windowsprobleem is, met name windows10. En dan zijn er natuurlijk mensen die er nooit last van hebben, zo gaat dat met computers.
Wel nog een waarschuwing: wees voorzichtig met dat regedit, je zit wel in het register te sleutelen en daarmee kan je goed de fout in gaan!!!

groet, Peter (PeterL, er zijn er meer)
Plaats reactie