Drukknopjes Saitek AP doen het niet met AP in VC

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Drukknopjes Saitek AP doen het niet met AP in VC

Bericht door flightlevel1000 »

Hallo Simmers,

Pas geleden een Embraer170 gekocht. Fijn vliegtuig. Maar de Saitek Autopilot werkt er niet goed mee samen. Ik heb wel de draaiknop die het doet (ias, altitude, vs, hdg,crs) maar de drukknopjes doen niet mee. Wel licht het knopje van de autopilot op als ik de AP in de VC aanzet.
Ook het alt-knopje brandt. Maar gebruiken kan ik ze niet. Ze connecteren niet met de VC. Met geen enkel vliegtuig meegemaakt.

Is er iemand die hiervan weet heeft of er een idee van heeft hoe te handelen om dit weer werkend te krijgen?

Er is weinig configuratie te vinden voor dit Multipanel.

Groeten van

Flightlevel1000
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Drukknopjes Saitek AP doen het niet met AP in VC

Bericht door greencan »

Dit is een regelmatig voorkomend probleem met niet standaard FSX toestellen.
Toen ik mijn kastjes kocht is me dat ook eerlijk verteld.
In de praktijk blijkt het vaak toch nog mee te vallen: Inderdaad moet dan alles eerst via de autopilot in de VC aangezet worden. Vervolgens laten een behoorlijk aantal niet standaard FSX toestellen zich alsnog via de draaiknopjes op het panel besturen. Ik gebruik meestal alleen alt en hdg.
Maar er zijn toestellen waarbij dat ook niet werkt. Een oplossing weet ik er niet voor.
Afbeelding
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: Drukknopjes Saitek AP doen het niet met AP in VC

Bericht door flightlevel1000 »

Greenscan,

In ieder geval bedankt voor je bericht. Ik heb gisteren wel gemerkt dat er toch iets moet werken. Ik vloog op een heading. Met VOR aan voor de DME.Ik had al eens eerder bij deze vlucht op NAV knopje gedrukt. Maar ja, niets dus. Toch , toen ik de hdg naar rechts wilde veranderen ging het vliegtuig juist de andere kant op. Tot ik er achter kwam dat de VOR LOC was ingeschakeld. En die kon ik uit/en inschakelen via mijn knopje op de Saitek. Ik ga dat vandaag eens proberen met een FMS vlucht. Kijken of die ook wordt ingeschakeld. Zou leuk zijn.Het knopje is dan wel niet verlicht maar zie dat wel in MFD. Wel de ALT en de AP knopzijn verlicht. Half werk zogezegd.
Ik heb wel een paneeltje gemaakt met drukknoppen AP-ATr-ALT-HDG-NAV. Dat werkt ook goed. Knoppen geconfigureerd met de sneltoetsen. Bijv. Ctrl+Z is ALT. enz.

Groeten.

Flightlevel1000.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Drukknopjes Saitek AP doen het niet met AP in VC

Bericht door greencan »

Ik ben benieuwd. Succes in ieder geval!
Afbeelding
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Drukknopjes Saitek AP doen het niet met AP in VC

Bericht door PeterL »

Hou er ook rekening mee dat de werking van de Saitek Panels gebaseerd is op de standaard data van FSX. Payware vliegtuigen hebben vaak een A/P waarvan veel data buiten FSX om wordt berekend en dat herkent het Saitek panel niet. Ik weet niet van wie de E170 is die je gebruikt, maar misschien is dit hier ook het geval. Zelf heb ik het Multi-, switch- en radiopanel van Saitek en dat werkt perfect met de default A321, maar met de Aerosoft Airbus zijn deze panels nutteloos.
Is het display op je Saitekpanel gewoon verlicht en branden de lampjes HDG, ALt, NAV enz. ? Als dit ergens niet het geval is zou het een USB probleem kunnen zijn. Hoe dit te controleren en evt. op te verhelpen is heb ik enige tijd geleden in een andere topic beschreven, maar dan moet ik even gaan zoeken.
Laat het even weten.
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: Drukknopjes Saitek AP doen het niet met AP in VC

Bericht door flightlevel1000 »

Hoi Petert,

Zoals geschreven, alleen het ALT en AP lampje brandt. Voor de goede orde, de flaphendel doet het prima.
Wat de verlichting betreft kan dit een registerprobleempje zijn. Dit had ik ook met de digits maar daar is een goede registeroplossing voor die ik gebruik.

Ik wacht af. Wel branden ALLE knopjes wel eens bij het opstarten. Niet elke keer.
Maar ik heb nu mijn eigen knoppen gemaakt zoals geschreven. Maar liever een Saitek die het goed doet.

Ik had gedacht een overhead na te maken maar ik kan die knoppen ook niet bereiken. Ik vlieg met de Embraer 170. Prepar V4.2.
Het enige wat kan is een schakelaar op mijn mip van de APU. Via FSUIPC. Veel met FSUIPC lukt nog niet. Andere benamingen.D us niet weten wat te configureren.

Maar ik vlieg er wel lekker mee. En ook langere vluchten. Ja, met 320 knots en 385 Ground Speed schiet het wel op.
Gisteren toevallig een tocht Geneve - Rotterdam gemaakt. In Geneve gestart , zomaar even omhoog, en dan.... nou, dan maar naar Rotterdam. Kijken hoe lang dat duurt. Ik was eerder van de korte tochten 70-100 nm omdat het landen zo leuk is.
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: Drukknopjes Saitek AP doen het niet met AP in VC

Bericht door flightlevel1000 »

Hoi Petert,

Het knopje NAV op de Saitek werkt inderdaad. Maar is niet verlicht. Dit wilde ik je nog even laten weten. Bij deze dus.

Ik houd me wel aanbevolen voor een eventuele oplossing voor de verlichting dis jij schijnt te kunnen oplossen.
Hoor ik dan wel.

Groeten.
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Drukknopjes Saitek AP doen het niet met AP in VC

Bericht door PeterL »

Omdat je P3Dv4 gebruikt heb ik het idee dat daar het probleem zit. De Saitek panels zijn al jaren op de markt en niet ontwikkeld voor P3D. Als je eens gaat zoeken met de zoektermen Saitek en P3dV4 komt er van alles tevoorschijn.
Overigens heeft Logitech -de nieuwe eigenaar van Saitek als het goed is nieuwe drivers voor de saitek hardware ontwikkeld speciaal voor P3D.

PeterL (en dus niet Petert) Er zijn meerdere leden die peter heten, vandaar !
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: Drukknopjes Saitek AP doen het niet met AP in VC

Bericht door flightlevel1000 »

Peter, neem me niet kwalijk. Door die punt achter de L leek het bij mij op de monitor een t. Zal de ouderdaom wel zijn.
Ja, een naam is belangrijk voor de persoon in kwestie en je hebt groot gelijk om dit even aan te stippen.

PeterL, bedankt.

Ik heb wel de drivers van P3D via Logitech. Maar alles is onder controle.

Ook bedankt ik de andere simmers.

Flightlevel1000.
Plaats reactie