Hal Stoen - Basic Navigation

Vragen en antwoorden over het Instrument vliegen.

Moderators: Xolon, jeremykou, Moderator-groep

Hal Stoen - Basic Navigation

Berichtdoor Flyby99 op 21 mei 2017, 09:51

Ik veronderstel dat veel (oudere) flightsimmers bekend zijn met de artikelen/tutorials van Hal Stoen. Een daarvan heet "Basic Navigation" part I (1/2/2000, Revised 7/13/2015). Deze tutorial beschrijft een route van Crystal Airport via de stad Hopkins, een stuk restricted airspace R-207, Lake Minnetonka naar Oxford Airport. Ik wil graag deze route vliegen om flightplanning te oefenen op de manier zoals Hal Stoen dit op een heldere manier in zijn tutorial beschrijft. Het probleem is echter dat ik alle moeite heb gedaan om deze beide vliegvelden en de VOR/DME's (Crystal VOR 116.5 en Sparta VOR 114.2) te vinden (o.a. m.b.v. http://www.skyvector.com) maar deze vliegvelden en bakens niet kan vinden. De vliegvelden die ik heb gevonden en wellicht lijken op Crystal airport en Oxford airport zouden kunnen zijn: 3CK (Lake in the Hills) of IL18 (Crystal Lake Holiday Inn Heliport) en KOXD (Miami University Airport, Ohio). De bakens zijn helemaal onvindbaar. Misschien is de informatie in deze tutorial out of date, misschien niet omdat de tutorial nog gerevised is op 7/13/2015.

Kan iemand mij helpen aan de actuele ICAO informatie van deze beide vliegvelden en VOR/DME's?
Alvast zeer bedankt voor de moeite.
Flyby99
Student Pilot
Student Pilot

Re: Hal Stoen - Basic Navigation

Berichtdoor herman op 21 mei 2017, 14:51

Hi Flyby99,
Wellicht kan dit je op weg helpen. Deze tutorial van Hal Stoen kun je vinden op www.flyingway.com/airlecture/Understanding VOR's....
Daar staat een complete beschrijving hoe je de VOR's kunt aanvliegen. Crystal ID: KMIC. Ér is geen VOR op deze luchthaven maar je kunt afstemmen op Farmington 115.70 Airport ID: 69MY. Magnolia(Ohio) VOR heb ik ook niet kunnen vinden, maar de airport ID is OH04. Oxford ID. KOXD en heeft een NDB 282.0 (miami University)Jammer dat je het Hal Stoen niet meer kunt vragen want daar was hij zeer open in, heb ik gelezen. Vorig jaar is hij overleden.
Groet,Herman
herman
Instructor
Instructor

Berichtdoor Flyby99 op 21 mei 2017, 17:01

Beste Herman,
bedankt voor je snelle response; je hebt mij zeer geholpen!
Groet, Flyby99
Flyby99
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor Flyby99 op 21 mei 2017, 19:32

Beste Herman,

Nog een vraag n.a.v. je reactie. Ik heb de tutorial van Hal Stoen nog eens gelezen en daar staat dat de totale afstand voor de vlucht tussen Crystal Airport en Oxford airport 223 miles bedraagt (zie de VFR navigation flight plan onder "A better plan"). Als ik in www.skyvector.com de afstand tussen KMIC (Crystal airport) en KOXD (Oxford airport) ingeef, heeft dit als resultaat een distance 506,3 miles. Ik vraag me dan af of KMIC wel Crystal airport is? Uitgaande van een afstand van 223 miles gerekend vanaf KOXD (dat zonder twijfel Oxford airport zal zijn) zou je op de sectional chart vla www.skyvector.com uitkomen in de buurt van DKB (De Kalb Taylor Muni) bij een heading van 131 degrees of andere locaties vlak in deze buurt.
Ik blijf dus nog in het ongewisse wat nu de "echte" airports van vertrek en (mogelijk ook van) aankomst zijn die Hal Stoen noemt in zijn tutorial.
Flyby99
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor herman op 22 mei 2017, 20:48

Net terug van weggeweest.Zal er morgen nog eens naar kijken.
herman
Instructor
Instructor

Berichtdoor herman op 23 mei 2017, 09:05

Beste Flyby99,
Ik moet het opgeven,heb mijn eigen navigatie-software geraadpleegd maar kom er ook niet helemaal uit behalve dat wat ik in mijn vorige bericht schreef. Iets anders: waarom zoek je het niet wat dichter bij huis om te leren navigeren op de bakens. Vlieg bijv. eens met de Cessna van de Kooy via Spijkerboor en PAM naar baan 27 van Schiphol.
Leuk tochtje.
herman
Instructor
Instructor

Berichtdoor Flyby99 op 23 mei 2017, 17:26

Beste Herman,
In de door jou genoemde tutorial "Understanding VOR's" van Hal Stoen staat onder VOR Navigation part 2 dat het VOR baken Farmington op precies 90 gr ligt t.o.v. Crystal Airport. Op de sectional chart (zie www.skyvector.com) daarentegen ligt Farmington op 162 gr van Crystal Airport. Ik begrijp er dan ook niets van. Ook Crystal Airport wordt in de tutorial afgebeeld met 1 runway terwijl KMIC er 4 heeft (RWY 14/32 left and right en RWY 6/24 left and right). Daarom kan het naar mijn mening niet anders zijn dan dat KMIC niet de Crystal Airport is waar Hal Stoen het over heeft. Maar welke airport het dan is blijft voor mij een mysterie.
Al met al tamelijk verwarrend en dus niet goed bruikbaar.

De reden waarom ik de tutorial "Basic Navigation" van Hal Stoen zo interessant vind is dat hij laat zien hoe je voor de vlucht Crystal Airport - Oxford Airport met een plotter de afstanden en richtingen van de legs bepaalt en daarop een flight plan maakt. Vervolgens geeft hij duidelijk aan hoe je dat flightplan tijdens de vlucht moet bijhouden en je estimates (fuel, leg time distance) tijdens de vlucht voortdurend moet actualiseren en zo nodig je vlucht daarop tijdens de vlucht moet aanpassen.

Dichter bij huis vind ik ook prima maar dan zou ik zo'n vlucht aan de hand van een vliegplan willen maken zoals Hal Stoen dit in zijn tutorial heeft uitgelegd. Misschien heb jij zo'n tutorial dichterbij huis?
Flyby99
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor Kevin op 23 mei 2017, 22:25

Waar is deze tutorial te vinden? Bovenstaande link werkt niet. Als ik hem kan vinden kijk ik graag eens mee!

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Afbeelding
Voor de Aviosim webshop: klik links op de Afbeelding knop.
Kevin
Moderator
Moderator

Berichtdoor herman op 24 mei 2017, 08:32

herman
Instructor
Instructor

Berichtdoor PeterL op 24 mei 2017, 16:28

Goedemiddag,
Ik heb me er ook eens in verdiept, maar kom tot de conclusie dat deze tutorial onbruikbaar is. Als ik met airnav.com de hierboven genoemde VOR's opzoek vind ik het volgende:
Farmington VOR 115.70 FGT ligt ten zuiden van Minneapolis en zou voor een vluchtplan gebruikt kunnen worden,tenminste als KMIC het vliegveld van vertrek is.
Magnolia VOR 113.20 MHZ wordt in de tutorial genoemd, maar ligt in de staat Mississippi, dus niet logisch om dat in een vluchtplan op te nemen.
Crystal VOR 116.50 bestaat niet (meer?) en Sparta VOR 115.70 SAX ligt in New Jersey.
Deze tutorial stamt uit 1998. We hadden toen net de beschikking over FS98, de meeste simmers deden het nog met FS5.0 onder DOS of FS5.1 onder windows 3.0 Als ik het me goed herinner was er toen nog geen wereldwijde scenery beschikbaar, dus ik vraag me af met welke database deze tutorial is gemaakt.
Groet, Peter
PeterL
Instructor
Instructor

Berichtdoor Kevin op 24 mei 2017, 22:03

Via de link die Herman gaf vond ik de tutorial, maar helaas werden de afbeeldingen op deze pagina niet geladen. Toen ben ik op zoek gegaan naar een andere bron en vond een pdf op onderstaande URL. Deze heb ik eens doorgenomen en ik ben tot de conclusie gekomen dat Crystal Airport, Oxford Airport, Farmington VOR en Magnolia VOR 'denkbeeldige' navigatiepunten moeten zijn, alleen bedacht om de materie te verduidelijken en niet om daadwerkelijk in FS gebruikt te worden.

Kijk maar:

Afbeelding

Bij VOR NAVIGATION, part 2 ligt Magnolia VOR op een koers van 135° vanaf Farmington VOR; de afstand is onbekend. Maar dan, bij FLYING AN ESTABLISHED AIRWAY, ligt Magnolia opeens op 89° en 100 nm vanaf Farmington:

Afbeelding

De andere velden/VOR's die in het artikel genoemd worden (onder ORIENTATION AND OVER-VIEW en USING THE VOR AS AN AID IN AN APPROACH zijn gewoon te vinden via Skyvector.

http://californiaair.net/files/pilot-tr ... gation.pdf
Afbeelding
Voor de Aviosim webshop: klik links op de Afbeelding knop.
Kevin
Moderator
Moderator

Berichtdoor Flyby99 op 25 mei 2017, 09:25

Weliswaar is de tutorial "Understanding VOR's" afgeconcludeerd als niet vliegbaar in FS, het gaat mij eigenlijk om de tutorial "Basic Training" waar ik deze thread mee begon. Mij lijkt dat deze tutorial wel bedoeld is om na te vliegen gezien de gedetailleerdheid waarmee Hal Stoen deze vlucht in zijn tutorial beschrijft, op welke checkpoints je onderweg moet letten e.d. (ik weet niet hoe ik deze Tutorial moet bijvoegen bij mijn reactie; ik zie nergens een toets - paperclip o.i.d. - om aan te klikken). Verder lijkt me het kunnen vliegen van deze tutorial aannemelijk aangezien de tutorial juist bedoeld is om dead reckoning in de praktijk toe te passen. Dat kun je zien aan het bijgewerkt vluchtschema onder "Using the dispatch form on the Crystal to Oxford flight" van de tutorial.
Daarom heb ik de route die Hal Stoen schematisch weergeeft onder Part 1 nog eens gecheckt met de werkelijkheid. Hij noemt de volgende locaties:
* Crystal Airport (KMIC): ligt net boven Minneapolis
* Hopkins ligt tussen Lake Minnetonka en Minneapolis in: dit staat op Chart 1 van de tutorial helemaal boven Lake Minnetonka, hetgeen dus niet klopt met de werkelijkheid
* Eden Prairie ligt net boven Flying Cloud Airport (FCM) ofwel tussen Lake Minnetonka en Hopkins maar dan wat lager: dit staat op Chart 1 van de tutorial boven Lake Minnetonka hetgeen dus ook niet klopt
* Oxford ligt bij Miami University Airport (KOXD) dat maar liefst 506 miles van Crystal Airport (KMIC) ligt ofschoon de tutorial een afstand noemt van 223 miles.
Ik heb