GSX installatie, kom er niet uit... Problemen met SODE

Payware Addons die geen eigen forumonderdeel op Dutchfs hebben.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
zwanenbloem
Controller
Controller

GSX installatie, kom er niet uit... Problemen met SODE

Bericht door zwanenbloem » 25 nov 2018, 18:53

Goedenavond,

Ik heb GSX gekocht. Dacht dat het installeren (zoals bij alle add-ons) zo gedaan lijkt, echter, ik ben ruim drie uren bezig geweest dit voor elkaar te krijgen maar ik kom er niet uit. Ik loop steeds vast bij SODE platform manager (waar ik overigens nog nooit van gehoord heb)
Er staat dan een rode balk met 'SODE not registered' Ik kan op dat moment ook niets wijzigen of veranderen, zou ook niet zo snel weten wat....
Omdat er niets anders op zit quit ik dat stuk maar en krijg ik foutmeldingen met een soort .dll melding, vervolgens 'rond hij de installatie af'

Ook in FSX, wat ik overigens heb, staat in de menubalk wel add-ons met daarbij SODE om de verbinding te controleren maar er gebeurt niets.

Na drie uren heb ik geen idee meer wat ik aan het doen ben en kom ik ook om op allerlei andere forum met informatie die me geen oplossingen bieden.

Wie met GSX kan me hierbij helpen? Bij voorbaat ontzettend bedankt!
Laatst gewijzigd door zwanenbloem op 27 nov 2018, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

arno
Site Admin
Site Admin

Re: GSX installatie, kom er niet uit...

Bericht door arno » 25 nov 2018, 19:39

Kan dit je verder helpen?

SODE = Simobject Display Engine zie :

https://sode.12bpilot.ch/

en: https://sode.12bpilot.ch/?page_id=9
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

PeterL
Instructor
Instructor

Bericht door PeterL » 25 nov 2018, 22:24

Uit jouw beschrijving maak ik op dat er eigenlijk niets fout gaat.
Tot aan de melding "SODE not registered" gaat alles goed. Naast deze melding staat "register now" of iets van die strekking.
Door daarop te klikken wordt SODE binnen jouw systeem geaktiveerd en gaat de installatie van GSX verder.
SODE ( Sim Objects Display Engine) wordt het o.a. mogelijk gemaakt om vanuit GSX alle jetways beweegbaar te maken.
Laat even weten of het nu lukt.

Groet, Peter

zwanenbloem
Controller
Controller

Bericht door zwanenbloem » 26 nov 2018, 04:18

Hallo Peter,

Vanaf dat punt stokt de installatie... In het rood staat dan links 'SODE NOT REGISTERED' en rechts een klikknop 'Activate'
Ik kan daarop blijven klikken maar de rode bar links wordt niet groen en er gebeurt verder niets.
Ik vraag mij af wat ik niet goed/fout doe..... :?: :?:

Bedankt voor het reageren tot nu toe!

PeterL
Instructor
Instructor

Bericht door PeterL » 26 nov 2018, 11:35

Tja, nu wordt het lastig. Om eens te kijken wat er nu precies gebeurt, heb ik GSX gedeinstalleerd, pc opnieuw gestart en GSX er weer opgezet. Wanneer de melding SODE not registered verschijnt en ik op het balkje REGISTER klik, gebeurt er inderdaad nog even niets. Eerst moet je de setup van SODE nog afsluiten met het kruisje rechtsboven, maar ik neem aan dat je dat gedaan hebt. Waar heb je deze add-on gekocht? Kijk eens op het forum van de ontwikkelaar van GSX:
www.fsdreamteam.com Ik kijk in de loop van de dag ook even verder.

groet, Peter

Edit. Heb je "run as administrator" aangevinkt bij de installatie? Er wordt ook aangeraden de virusscanner uit te schakelen. Dus niet alleen het kruisje rechtsboven aanklikken, maar het aktieve anti-virusprogramma in windows zelf.

Verder kan ik nog niet veel vinden over het registreren van SODE. Nog iemand anders misschien met een idee?

zwanenbloem
Controller
Controller

Bericht door zwanenbloem » 26 nov 2018, 14:54

Voordat je bij SODE platoform manager komt geeft hij een melding dat;

1. register SODE for each of your installed simulator platforms
2. Important! Close the SODEplatform manager utility window to complete the SODE installation.

In de twee balkjes daarboven staan verwijzingen naar me FSX folder, moet kloppen, daaronder naar de Appdata/roaming/FSX etc.
Ook staat er bovenaan SimConnect OK.
Als ik hem wegklik, zoals beschreven (maar het balkje connected niet groen is) krijg ik dll.xml error on line 1 position 46.

Geen flauw idee wat dit dus is en hier stokt het hele proces, omdat ik ook verder niets anders kan met de SODE installatie en de klikknop activate niet werkt klik ik m maar weg en dan krijg je dus dit......

Dit zet dus niet echt SODE aan de dijk... :lol:

GSX heb ik aangeschaft op simmarket!

arno
Site Admin
Site Admin

Bericht door arno » 26 nov 2018, 15:40

Als je "googled" op de foutmelding dan lees ik het onderstaande:
https://sode.12bpilot.ch/?topic=sode-ha ... l-xm-paths
Kan dit je verder helpen?

Er is nog meer over te lezen bij deze foutmelding: dll.xml error on line 1 position 46
Het gaat te ver om die links allemaal hier te plaatsen. Misschien vind je anders de oplossing?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

zwanenbloem
Controller
Controller

Bericht door zwanenbloem » 26 nov 2018, 16:02

Bedankt voor de linkjes! Echter met schaamte, ik snap niet wat er allemaal wordt bedoeld met die termen en codes, of wat ik zou moeten wijzigen om het gewoon werkend te krijgen...

Ik gebruikte altijd AES op aerosoft mega airport amsterdam, was een simpel en goed programma maar toe aan wat nieuws maar omdat ik nu ben overgestapt op flytampa wilde ik graag GSX erbij hebben.

Bovendien, als ik het zo goed begrijp is SODE een programma wat jetways bediend, deze kun je al handmatig bedienen op Schiphol, enige wat ik nodig heb is de bagageafhandeling.

Wat betreft de installatie, die dll.xml errors kan ik ook niets wijzigen wat in rood staat o.i.d. kortom, je kunt tijdens de installatie van SODE niets wijnzigen waardoor het programma ook niet gaat werken.

In FSX staat in de menubalk onder add-ons>SODE natuurlijk, check DLL connection. Zou ik m wel eerst moeten kunnen activeren :cry:

arno
Site Admin
Site Admin

Bericht door arno » 26 nov 2018, 19:26

Aan het einde van "mijn" link staat een "solution" oplossing. Kan je daar niets mee?

zwanenbloem
Controller
Controller

Bericht door zwanenbloem » 26 nov 2018, 21:26

Die heb ik inderdaad gezien, maar snap de bedoeling niet helemaal, al zit dit (lijkt me) wel in de goede hoek...

Ik citeer;

1)Opening the dll and exe files in notepad ++

2)Changing the encoding to ANSI

3)Saving the files as an ANSI file

Staan of zijn deze dll en exe files te vinden in de map waar sode is geinstalleerd? Voor mij is dat dan C:/programdata/12bpilot/SODE.

In SODE platform manager 1.6.3. staat bovenaan een 'show log' als ik hierop klik is deze onderstaande regel oranje.... Wat houd dit precies in?

[15:28:16.022] WARN SODE.FSLOOP : No SimObjects inside Lists! SODE runs in 'External Jetway Triggering Mode' only...

Ook geeft hij aan dat FSX SP2 goed geinstalleerd is.

En als laatst, wat u als link heeft gegeven beweert de persoon dat hij de encoding(?) heeft veranderd in een ANSI(?)

Ik heb deze files (EXE en DLL) wel gevonden en deze staan in C:/gebruikers/mijnnaam/AppData/Roaming/Microsoft/FSX
Kan ze openen maar snap niet wat de bedoeling is om deze te wijzigen in een zogenaamde ANSI file....

Ik zit in de goede richting maar nog niet helemaal..... :dup:

arno
Site Admin
Site Admin

Bericht door arno » 26 nov 2018, 22:18

Misschien dat PeterL nog even kan bijspringen. Ik begreep dat hij ook in het bezit is van GSX. Ik niet in ieder geval. Dus ik kan het ook niet uit proberen en verder op je vragen reageren.
Waar denk ik PeterL ook nog nieuwsgierig naar is, zijn vraag of je het programma "als administrator" hebt geinstalleerd. Als je dat namelijk niet doet
(ook al ben jij de enige op die PC) loop je vaak ook tegen problemen aan.

zwanenbloem
Controller
Controller

Bericht door zwanenbloem » 26 nov 2018, 22:21

Programma is geinstalleerd als administrator met alle virusscanners uit...

Absoluut niet persoonlijk bedoeld maar in de richting van de uitgever, dat ik al zo lang bezig ben met iets simpels te installeren waar ik nog niets van gezien heb. Ben zeker niet van plan de strijdbijl neer te leggen met jullie goede hulp, plus dat het me 28 euro heb gekost en tot nu toe een beetje hoofdpijn.... :shock:

Ik wacht PeterL zijn bevindingen in die tijd rustig af!

Bedankt

arno
Site Admin
Site Admin

Bericht door arno » 27 nov 2018, 10:08

zwanenbloem schreef:
26 nov 2018, 22:21
tot nu toe een beetje hoofdpijn.... :shock:
Gaat wel weg als alles in beweging komt. :tap:

We blijven proberen je verder te helpen.

Ik heb PeterL even een PB gestuurd met de vraag of hij nog mee kan denken. Even wachten nog dus.

PeterL
Instructor
Instructor

Bericht door PeterL » 27 nov 2018, 12:14

Een .dll of .xml bestand kan je openen met kladblok, maar om het dan te wijzigen in ANSI gaat mij ook te ver. Ik zou het niet doen, als ik jouw was. Ik heb nog een paar ideeën:
1. Ergens heb ik tijdens het zoeken gelezen dat het installatieprogramma zoekt naar het default pad: c:\program files(x86)\enz. Heb je FSX daar geinstalleerd of eerder gebruikt als locatie en daarna bij een nieuwe installatie ergens anders?
Misschien zijn sporen achter gelaten in het register. Met CCleaner kan je het register opschonen.

2. GSX is nu deels geinstalleerd, maar de installatie is afgebroken. Kijk eens of er nog bestanden te vinden zijn, zoja dan verwijderen. Op de site van FSDreamteam kan je GSX downloaden, dan heb je een trial versie die je kan gebruiken. Er werken dan slechts 2 vliegvelden. Misschien werkt dit wel omdat je dan de laatste bijgewerkte versie hebt van FSDT Life Update. Er is een kans dat bij een derde verkoper (nog) niet de laatste versie bij de downloads staat.

3. Als laatste redmiddel FSX opnieuw installeren met de nadruk op "laatste" Want ja, dat is ook zowat.

We horen het wel weer.

Groet, Peter

zwanenbloem
Controller
Controller

Re: GSX installatie, kom er niet uit... problemen met SODE

Bericht door zwanenbloem » 27 nov 2018, 15:21

Hallo Peter, bedankt voor het wederom reageren,

FSX is inderdaad geinstalleerd op C:\programfiles(x86)\etc. Zover ik weet nooit veranderd of iets aan gedaan...

GSX is inderdaad geheel geinstalleerd tot het stukje met het aanmelden bij SODE komt. Zoals eerder omschreven lukt dit niet. Als ik bij 'log' kijk komt deze regel oa naar boven, in oranje gekleurd... (er staan er meerdere)

[22:18:13.508] WARN SODE.XML : No XML Files found! Lists are still empty.

Nadat ik niets met dit programma kan doen, wijzigen of een path veranderen bijv. ben je dus genoodzaakt om SODE weg te klikken, hierna krijg je de eerder genoemde foutmelding en rond hij de installatie een soort van af en heb ik een map met Addonmanager geinstalleerd staan.

Trialversie heb ik naar gezocht maar hij pakt de setup installer, dus geen demo installer, GSX gaat dus op de reguliere manier installeren, ook dan kom ik niet om SODE heen.

lastig, laatste redmiddel voordat ik FSX geheel opnieuw dien te installeren en nogal huiverig ben dat dit me meer inlevert dan oplevert vraag ik mij af of er geen mogelijkheid is SODE gewoon in z'n geheel over te slaan? Naar mijn idee heb ik dit ook niet nodig (of zeg ik nu iets heel geks?)

arno
Site Admin
Site Admin

Re: GSX installatie, kom er niet uit... problemen met SODE

Bericht door arno » 27 nov 2018, 16:33

zwanenbloem schreef:
27 nov 2018, 15:21
FSX is inderdaad geinstalleerd op C:\programfiles(x86)\etc. Zover ik weet nooit veranderd of iets aan gedaan...
Met ingang van windows 7/Vista is door velen gewaarschuwd om FSX niet te installeren in C:\programfiles.....
Maak een nieuwe map op C en noem die bijvoorbeeld flightsim of iets dergelijks. Het kan nu goed gaan maar in de toekomst kan je problemen verwachtten. Dat zal wellicht ook nu het probleem kunnen zijn met GSX. En altijd installeren als "administrator".

zwanenbloem
Controller
Controller

Re: GSX installatie, kom er niet uit... Problemen met SODE

Bericht door zwanenbloem » 27 nov 2018, 19:10

Heb ik al eens gedaan, lang geleden maar ondervond daar meer problemen mee dan dat ik hem in een aanbevolen map installeerde. In C:/x86 heb ik nooit klachten mee ervaren. Ik heb behoorlijk wat payware add-ons, tot nu GSX, is de eerste waarvan ik dusdanige hinder van ondervind.

Kun je aub iets expliciter zijn met wat je bedoeld omtrent het aanmaken van een nieuwe map in C?
Bedoel je dat tijdens de installatie van de GSX setup naar deze aangemaakte map een path aanmaakt?

arno
Site Admin
Site Admin

Bericht door arno » 27 nov 2018, 19:23

zwanenbloem schreef:
27 nov 2018, 19:10
Kun je aub iets expliciter zijn met wat je bedoeld omtrent het aanmaken van een nieuwe map in C?
Bedoel je dat tijdens de installatie van de GSX setup naar deze aangemaakte map een path aanmaakt?
Met een nieuwe map aanmaken bedoel ik dit voor FSX. Dus opnieuw installeren van fsx ( na uiteraard een goede dé-installatie) en dan zelf kiezen waar je deze installeert. En het niet aan Microsoft laten ( want die installeert automatisch in programm files.....)om zichzelf te installeren.
Mbt tot CSX moet ik wederom zeggen dat ik die niet heb, dus ook niets over kan vertellen hoe en wat daarmee te doen tijdens de installatie.

zwanenbloem
Controller
Controller

Bericht door zwanenbloem » 27 nov 2018, 20:04

Ik snap het, alhoewel ik het nog te rigoureus vind om alles wat me lief is en geinstalleerd staat op FSX weg te gooien met dat er nog een mogelijkheid is tot oplossing hiervan. Als alle andere add-ons die ik bezit nooit geen probleem hebben gevormd tijdens installatie of werking ervan blijf ik tot nu toe aannemen dat GSX/SODE een uitzondering op de regel is.

Ik heb dit nu ook voorgelegd op het platform van SODE zelf, kijken of dat SODE aan de dijk zet.... ja sorry maar deze woordgrappen komen steeds in mij op met al dit geSODEmieter...... :mrgreen:

Maar jou tip ga ik zeker, als er geen point of return is zeker meenemen Arno! :dup:

arno
Site Admin
Site Admin

Bericht door arno » 27 nov 2018, 21:06

SODEju, ook zo'n woordgrap :y:

zwanenbloem
Controller
Controller

Bericht door zwanenbloem » 13 dec 2018, 01:18

Beste forumleden,

Ik wil hierbij toch nog even terugkomen op het probleem wat ik had met SODE in FSX.
Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een nieuwe PC speciaal voor gaming. Ik ben overgestapt op P3D versie 4.4. Ik heb hier uiteraard GSX op geinstalleerd en de installatie, evenals SODE verliep probleemloos... Heel vreemd dat het in FSX niet lukte!

Bedankt voor de hulp en tijd die jullie er in hebben gestoken in ieder geval :dup:

Dit topic mag als afgerond worden beschouwd.

arno
Site Admin
Site Admin

Bericht door arno » 13 dec 2018, 09:45

Dank voor de terugkoppeling. :dup:

Plaats reactie

Terug naar “Overige Commercials”