Toetsenbord commando-aansturingen + Tips

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Spacejoy

Toetsenbord commando-aansturingen + Tips

Bericht door Spacejoy »

Beste iedereen,
Na 12 jaar modelbouwheli’s te hebben gevlogen in al zijn mogelijke facetten trok het echte vliegen mij enorm aan en ben ik een aantal jaren geleden vlieglessen gaan nemen. Dit in Cessna’s, motorzwevers en zwevers. Bij het laatste was ik los echter, ik heb epilepsie. Ik ben twee keer flauw gevallen tijdens een vlucht. Wat dat betekend kunnen jullie wel raden. Ik zal nooit door de keuring komen laat staan mijn brevet mogen halen. De vliegkriebels waren verdwenen maar zoals velen dat wel kennen komen bepaalde kriebels weer terug.

Echter, ik wil alle facetten gaan leren dus ook in de grotere jongens. Alhoewel niet echt van de grond kun je hier zeer veel van opsteken. In het verleden ben ik serieus begonnen met FS98. Maar na mijn teleurstelling ben ik weer gestopt. Zo dat het verleden en ter kennismaking 

Enkele maanden geleden heb ik FSX en FS2004 aangeschaft. Ik ben hier intensief mee bezig. Heb ook een yoke en pedalen gekocht. Maar ik loop weer tegen het probleem waar ik destijds ook tegenaan liep namelijk het moeten onthouden van de toetscombinaties. Ik wil zonder gebruik van de muis, de diverse functies in de toestellen, aansturen. Ik ben bezig met het maken van een compleet paneel. Dit gaat het toetsenbord vervangen. En dit werkt dus hierover geen vragen.

Veel lukt me (Radio en GPS volledig) om volledig aan te kunnen sturen via toetscombinaties. (Noodzakelijk om mijn paneel te kunnen laten werken) Maar een aantal functies lukt mij niet om via de toetsen te laten werken. Voorbeeld is de Autopilot. Ik heb bij de “Opties  Settings  Controls” de autopilotfuncties welke nog niet zijn voorzien van een toetscombinatie (9 in getal) voorzien van een toetscombinatie. (Ctrl 1 t/m 9). Ik had gehoopt dat ik hiermee o.a. Altitude, vert Speed, Course en Speed Holt Selector knop had kunnen aansturen maar helaas, alleen de Heading wijzigt door de opties “Autopilot Heading Bug In- Decrement”. Ik dacht dat net als met de radio je de functies zou kunnen aanroepen en dat deze dan doormiddel van de – of = toets kan worden veranderd. Maar ik kan dit niet als zodanig aansturen.
(Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik niet veel weet van een Autopilot. Deze zitten niet in de zwevers en Cessna’s waar ik lessen in heb gehad. Dus moet ik, wil ik deze functies gaan gebruiken, dit aanleren via FSX ) Maar ik weet nog zoveel niet maar snap vaak wel, na het te hebben uitgeprobeerd, waar de functies voor dienen en het lukt me ook om deze functies via het toetsenbord te activeren.
Kort: Mijn vraag is dus, ik wil alle functies via het toetsenbord kunnen aansturen zodat ik niet meer met de muis hoef aan te sturen te beginnen met de Autopilot genoemde.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk en is er iemand die mij kan en wil helpen om informatie te verstrekken wat ik fout doe en hoe dit volledig werkend te krijgen.
Laatst gewijzigd door Spacejoy op 30 jul 2009, 21:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Autopilot volledig via toetsenbord aansturen

Bericht door greencan »

Of het voor FSX ook werkt zou je even moeten proberen, maar ik heb hier de volgende toetsen-combinaties:
Z- autopliot on/off
Crtl+A : ILS approach lock (Houdt ILS-koers vast)
Ctrl+B : Back course lock
Ctrl+D : Yaw demper aan/uit
Ctrl+H : Heading hold
Ctrl+M : Mach hold
Ctrl+N : Nav1 hold
Ctrl+O : Localizer lock
Ctrl+R : Airspeed hold
Ctrl+T : Attitude hold
Ctrl+V : Wing leveler
Ctrl+Z : Altitude hold.
Bron: Leren vliegen met fs 2000, Floris Wouterlood.
In veel opzichten nog altijd actueel.
Voor allerlei andere zaken die we normaal gesproken met de muis doen zijn ook toetsen-combinaties mogelijk.
O, ik vergeet nog iets: Welkom op DFS!
Afbeelding
Spacejoy

Re: Autopilot volledig via toetsenbord aansturen

Bericht door Spacejoy »

Beste Admin,

Ik begrijp uit uw uitgebreide en keurige antwoord (waarvoor hartelijk dank) dat mijn vraag onduidelijk is.
U heeft de standaard meegeleverde toetscombinaties opgesomt. Daar ligt ook niet het probleem (denk ik). Het probleem ligt in het feit dat ik het niet voor elkaar krijg om met de toetsen de getallengegevens te wijzigen van 5 van de 4 displays op de autopilot in de 737. (Zoals dat we lukt met de radio en de GPS) Ik heb in aan alle commando's van de Autopilot (welke nog niet waren voorzien van een toetscombinatie) een toetscombinatie toegevoegd. Ook in versie 2004. Echter, alleen de getallen van de Heading zijn nu met de toetsen te wijzigen. Ook als ik alle toetsen eerst heb ingetyped (welke u o.a. opsomt) en dan op de - of = type dan veranderen de getallen van geen ene van de 5 Autopilot getallenreeksen. (k bedoel natuurlijk eerst een toetscombinatie Ctrl + R en daarna - en =, daarna de volgende enz) Op deze manier heb ik al veel uitgevonden (Wat je uitvinden kan noemen want zo is het allemaal geprogrammeerd alleen weet (wist) ik dat niet :oops: )
Laatst gewijzigd door Spacejoy op 30 jul 2009, 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Autopilot volledig via toetsenbord aansturen

Bericht door greencan »

1) Bedankt voor de extra uitleg. Ik begrijp nu wat je bedoeling is. Misschien komt er een bruikbaar antwoord op je eerste vraag, maar dat kon nog wel eens lastig worden...

2) Wat het tweede deel van je vraag betreft, dat lijkt me altijd mogelijk. Wel zal de af te leggen afstand een rol kunnen spelen. Eventuele afspraken kunnen we per PB afhandelen.
Als alternatief zou on-line contact kunnen plaatsvinden. Een aantal van ons gebruikt daarvoor de A-51 server in combinatie met Teamspeak. Op die server zijn een behoorlijk aantal DFS'ers actief die voornamelijk met FSX vliegen en daar dan ook veel van afweten.
Via A-51 zijn al heel wat 'beginners' wegwijs gemaakt.

3) Wij mogen hier allemaal met 'je' worden aangesproken. 8)
:dup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 841
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:48
Locatie: Zevenaar, Gelderland
Contacteer:

Re: Autopilot volledig via toetsenbord aansturen

Bericht door Jules »

Maar wat is dan eigenlijk de bedoeling van het aansturen van de totale autopilot met een toetsenbord? Wat is het bezwaar tegen het selecteren van de getalletjes met de muis?

Anders is het M-panel van VRinsight wat voor u?
Piloot voor V-Bird VA |www.vbirdva.com|PMDG 747-400X|MD-11X|DA Fokker 100/70|Aerosoft F-16|PBY Catalina
Spacejoy

Re: Autopilot volledig via toetsenbord aansturen

Bericht door Spacejoy »

Beste reageerders,

1. Hopelijk dat iemand mij toch kan helpen als het al mogelijk is. (maar dat lijkt mij niet onwaarschijnlijk)

3. Voortaan "Je" :dup:
Dank voor je reactie.
Even een compliment voor deze geweldige informatieve site die met elkaar is opgebouwd.

Tweede reageerder (Hartelijk dank):
Ik wil absoluut niet met de muis werken. Is persoonlijke kwestie. Er is zoveel met het toetsenbord aan te sturen (en er zijn nog zoveel toetsencombinaties toe te wijzen aan nog openstaande functies) dat het mij mogelijk moet lijken om alles met toetsen te bedienen. Daarnaast ben ik bezig om alle functies die de vliegtuigen herbergen onder te brengen in diverse modeles. Voor mij logisch opgebouwd en voorzien van alleen maar moment-drukschakelaars. (Totaal geen elektronica maar puur vervanger van toetsenbord en dit werkt :ap: ) Feitelijk een simpel, goedkope cockpit waarin alle vliegtuigen uit kunnen worden bedient. En dan is de muis uit den boze. (En ik heb erg veel last van mijn armen, handen en pols (Lichte vorm van RSI)) Bouwen is overigens een heerlijke bezigheid dus FS komt weer mooi uit voor een nieuw project.
Inderdaad heb ik ook naar jou geadvisseerde maar ook naar andere modules gekeken. Echter, financieel matig gaat dit behoorlijk in de papieren lopen en dat wil nu juist voorkomen. Ik krijg de indruk dat alles toetsmatig te bedienen moet zijn.
Laatst gewijzigd door Spacejoy op 30 jul 2009, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frederik92
Instructor
Instructor
Berichten: 319
Lid geworden op: 06 jan 2008, 17:57
Locatie: Venlo

Re: Autopilot volledig via toetsenbord aansturen

Bericht door Frederik92 »

ik weet het niet zeker, maar ik dénk dat je met fsuipc een eind komt:
http://www.schiratti.com/dowson.html

Frederik
AfbeeldingAfbeelding
Spacejoy

Re: Autopilot volledig via toetsenbord aansturen

Bericht door Spacejoy »

Hallo Frederik,

Nou, Ik heb eens even (hmmm) de gebruiksaanwijzing van dat programma doorgenomen en onder toetsen (Key presses) staat inderdaad iets interessants. Namelijk, dat er meer controles toewijsbaar zijn dan standaard onder de controls --> opties --> Assignments toewijsbaar zijn. (rare zin :hm ). Hierin staan, volgens de handleiding: (kopie) "waar het schijnt dat Microsoft de toegankelijkheid naar deze te hebben beperkt naar de meest gebruikelijke dachten zij".
Het zou dus zomaar kunnen dat de aansturing van o.a. het wijzigen van de getallen op de display's van de Autopilot niet in de Assignment-lijst zijn opgenomen. Deze missende functies zijn via de FSUIPC waarschijnlijk dan wel toewijsbaar. Wel staat er dat je goed moet oppassen met het toewijzen.

Ik begrijp dat hierdoor de mogelijkheden nog uitgebreider worden dan de +/- 450 aanwezige commando's in de Assignments. (Ja, ik heb ze allemaal overgetyped in een Exelbestand om te zien welke toetsen er zijn toegewezen en welke nog toewijsbaar zijn.)
Hierdoor kwam ik er achter (Vanaf FSX (dus helaas, niet in 2004) dat de toetsencombinaties legio zijn. Niet alleen zijn alle karakters 3keer te gebruiken (Ctrl, Shift + een karakter (Niet Ctrl+Shift+karakter+karakter)) maar zijn ook de karakters zelf te combineren b.v. Ctlr X (kan netzo goed een cijfer zijn) + een karakter en dit ook nog eens 4x met de Shift en Ctrl toetsen. Voorbeeld: Als Ctrl X nog niet wordt gebruikt dan kan je met alleen Ctrl x alle cijfers en letters combineren. Dus "Ctrl X A", "Ctrl X B" enz.

Maar ondertussen heb ik nu ook dezelfde uitdaging met de G1000 als met de Autopilot. Dus ik ga de komende tijd nog even lekker stoeien. Maar hoop toch nog steeds op een in FS directe oplossing op mijn vraag.

Bedankt voor uw reactie :dup:
Laatst gewijzigd door Spacejoy op 30 jul 2009, 21:47, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Autopilot volledig via toetsenbord aansturen

Bericht door greencan »

Lost dit je probleem dus op?
Binnen 24 uur! :mrgreen:
:dup:
Afbeelding
Spacejoy

Re: Autopilot volledig via toetsenbord aansturen

Bericht door Spacejoy »

Hahahahaaaaa, Hopelijk (Is nog niet zeker maar ga er wel vanuit). Beetje omslachtig maar het is niet anders. Antwoord binnen 24 uur maar ik denk nog heel wat uren (dagen) nodig te hebben om dat programma aan te leren. Aangezien ik niet alle functies snap (in de assignment) en die dus direct kan proberen (en dat kost al heel wat tijd) zal het met het externe programma nog langer gaan duren voordat ik en de functies heb gevonden en wellicht nog extra "handige" aan te sturen functies zal vinden. Maar ik ben blij :y: :D :y: :wink:

Toch heb ik hoop dat er iemand is die weet dat je het ook rechtstreeks in FS kan instellen...
Laatst gewijzigd door Spacejoy op 29 jul 2009, 06:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Autopilot volledig via toetsenbord aansturen

Bericht door greencan »

Dan houden we dit topic nog even open tot duidelijk is of het doel is bereikt.
Je weet maar nooit wat er nog allemaal scheef gaat.
Succes ermee en we horen wel.
:wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Autopilot volledig via toetsenbord aansturen

Bericht door FsTheo »

Spacejoy schreef:iemand is (met veel FS-ervaring) die het leuk vindt om iemand verder wegwijs te maken met FS? Dus gezellig om de Yoke met een bak koffie?
Pak ik dit nog even op, want die iemanden zijn er wel. Je kunt in je profiel een 'woonlokatie' opgeven, wat dan links van je bericht verschijnt.
Bij Greencan zie je Castricum staan, bij mij weer wat anders. Niet iedereen is er even happig op om zijn woonplaats vrij te geven, maar mocht je er geen problemen mee hebben, dan helpt zoiets altijd om 'soortgenoten' (lotgenoten? :P ) in de buurt op te sporen! :lol:

Theo :wink:
MiSpA51
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 672
Lid geworden op: 27 feb 2008, 22:03
Locatie: Zevenbergen

Re: Toetsenbord commando-aansturingen + Tips

Bericht door MiSpA51 »

Andere vraag, mag je via dit forum vragen of er iemand is (met veel FS-ervaring) die het leuk vindt om iemand verder wegwijs te maken met FS? Dus gezellig om de Yoke met een bak koffie? Dit maakt het voor mij in elk geval een stuk eenvoudiger omdat men dan meteen kan zien wat ik fout doe of waar ik wellicht nog rekening mee zou moeten houden. Of als mijn vraag niet duidelijk is, dat je dit meteen kunt bespreken?
Als alternatief zou on-line contact kunnen plaatsvinden. Een aantal van ons gebruikt daarvoor de A-51 server in combinatie met Teamspeak. Op die server zijn een behoorlijk aantal DFS'ers actief die voornamelijk met FSX vliegen en daar dan ook veel van afweten.
Via A-51 zijn al heel wat 'beginners' wegwijs gemaakt.
Hier wil ik nog aan toe voegen.

Wat Greencan al aan gaf kunnen we bij A51 je erg goed helpen met alles op het gebied van Flightsim.
We hebben vliegers die klein en groot vliegen dus in alle markten thuis.

Ook hebben we een variërende leeftijds groepen online.
We hebben al van menig beginnende vliegers een redelijk ervaren vlieger gemaakt.
Zo komen Frederik en Greencan ook bij ons langs. In de server en op Teamspeak.
iemand is (met veel FS-ervaring) die het leuk vindt om iemand verder wegwijs te maken met FS? Dus gezellig om de Yoke met een bak koffie?
Ik zou zeggen geef aan waar je woont en de mensen die Geïnteresseerd zijn zullen wel wat van zichzelf laten horen.
ComputerShop Owner. Specialized in heavy Desktop's and Gaming PC's
Spacejoy

Re: Toetsenbord commando-aansturingen + Tips

Bericht door Spacejoy »

Ik heb eens een aantal uren op de A-51, tenminste als dit hem is, http://www.a51-zone.net/ , rondgekeken inclussief verwijzingen. Helaas voor mij ben ik hier duidelijk nog niet aan toe. Tevens, of ik kijk niet goed of er zijn niet veel forum onderwerpen. (Ik vindt het overigens een rommelige site) Ook zie ik niet hoe je in contact kan komen. Wel is de optie om online te gaan vliegen (in de toekomst) wel een mooie uitdaging.
Ik denk gewoon dat ik hier nog even niet aan toe ben 8) . Ik ga eerst maar eens verder met onderzoeken :SH:, met de modules en de toetsverwijzingen :T: . Gaat nog veel tijd in zitten. Ik vlieg nu van de hak op de tak :fl: en dat zonder de afgelopen 1,5 week ook maar 1 keer met FS (of anders) gevlogen te hebben :roll: .
Nogmaals bedankt voor alle reacties...

Maar nog altijdt hopende op de gouden tip op mijn vraag, dus rechtstreeks in FS...
Laatst gewijzigd door Spacejoy op 30 jul 2009, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4596
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: Toetsenbord commando-aansturingen + Tips

Bericht door zoek34 »

er is een heel forumonderdeel over de server, meer leesvoer:

viewforum.php?f=87
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper
Spacejoy

Re: Toetsenbord commando-aansturingen + Tips

Bericht door Spacejoy »

Dank je Zoek34, mooie handleiding welke ik zeker ga gebruiken zodra ik er aan toe ben :lol:

En ik heb goed nieuws. De gouden tip is gevonden... (Op 1 na) Het is wel mogelijk om met de toetsen de meters in te stellen. Net als met de radio activeer je eerst de meter die je wilt instellen en dan druk je op de toetsen - of = om de functie ook werkelijk te wijzigen.
Ctrl Shift R (IAS MACH Airspeed),
Ctrl Shift Z (Altitude),
Ctrl Shift H (Heading)
Ctrl Shift 1 om de vertical speed in te kunnen stellen.
Zonder MUIS :y: .
Nu alleen nog The Course :hm . (O, en die G1000 instellingen maar dat zal nu ook wel gevonden worden...
(In 2004 dien je bij de commando "VSI Bug select" de toetscombi nog toe te voegen: Ctrl Shift 1. Die toetscombi is standaard vrij en is dan gelijk aan die van FSX)

Maar ondertussen ben ik ook weer op andere uitdagingen gestuit dus ik heb nog een weg te gaan :roll: .

bedankt allemaal,
Laatst gewijzigd door Spacejoy op 30 jul 2009, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjef Gielen
Instructor
Instructor
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 jan 2007, 00:50
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Toetsenbord commando-aansturingen + Tips

Bericht door Sjef Gielen »

Kijk, en daar kan ik dan meteen weer mooi van mee profiteren.
Dus bedankt dat je het hier even meld!!!! :ap: Super!

Ik ben nl zelf bezig om die functies te koppelen (via FSUIPC) aan de knoppen voor op m'n throttle quadrant en m'n yoke!
Spacejoy

Toetsenbord commando-aansturingen + Tips

Bericht door Spacejoy »

Mooi dat men iets aan de info heeft. Kom ik nog even met de laatste:

COURSE Shift V - / =

En de autopilot is volledig werkend.
G1000 werkt ook bijna helemaal (1 functie nog)

Maar dan heb ik opnieuw een uitdagind (Wel meer hoor). :lol:

- Ook de fuel dient toetsenbord gestuurt worden. Ik heb alle Fuel (zover ik kan vinden) voorzien van een toets-combinatie maar geen van alle geeft de werking Links/rechts/Both keuze knop. (Zie bv Cessna)
- Geldt ook voor de diverse Lichten. Een aantal zijn afzonderlijk met het keyboard te bedienen (Strobe/Landings) maar de meeste kan alleen met alles aan of alles uit toets L (zo uit mijn hoofd).
met de muis zijn alle lichten afzonderlijk aan of uit te zetten.

Iemand??? :roll:
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4596
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: Toetsenbord commando-aansturingen + Tips

Bericht door zoek34 »

voor de loight kan je het instellen bij Alt* --> options --> controls --> assignments --> event Catagorie: Lights commands

* = bij fullscreen
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper
Spacejoy

Re: Toetsenbord commando-aansturingen + Tips

Bericht door Spacejoy »

Inderdaad, daar kan je die LICHTEN (LIGHTS) vinden zoals ik al heb aangegeven zoals de Landingslichten en richten ervan, Strobe, Panel, en alle lichten aan uit :tap: . Nu, zoals gevraagt de rest nog zoals NAV-lichten, taxi Beacon, enz...

Iemand die ons duidelijker en gerichter kan helpen! :hm
profclim

Re: Toetsenbord commando-aansturingen + Tips

Bericht door profclim »

Wat is de sneltoets van het stuur?
Ik bedoel, als ik met de pijltjes het stuur helemaal naar voren doe, hoe krijg ik hem dan weer goed in het midden?

B.V.D.
Profclim
jorisfsx
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2010, 19:04

Re: Toetsenbord commando-aansturingen + Tips

Bericht door jorisfsx »

Wellicht heb ik nog een aanvulling voor je:

Kijk of je een preh keytech programmeerbaar toetsenbord kunt vinden. 2de hands.

Deze kun je volledig programmeren. Iedere toets kunt je dus een functie van bijvoorbeeld ctrl+shift+r, oid uit laten voeren. Een labeltje op de toets en je hoeft niet meer na te denken over de toetscombinaties. Erg handig, ik heb dit zelf al enige tijd in gebruik.
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Toetsenbord commando-aansturingen + Tips

Bericht door FsTheo »

Precies een jaar na de laatste reactie Joris! :lol:
Maar toch een handige tip waar sommigen hun voordeel mee kunnen doen.
En dan zit ik cockpitbouwers zoals bijvoorbeeld Beechbaron58 te denken.. :hm :D

Theo :wink:
Plaats reactie