morsecode

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

morsecode

Bericht door triepok »

GERMINGHAUSEN (GMH)
Type: VOR/DME
Class: High altitude
Frequency: 115.40 MHz
Morse: - - . - - . . . .

Ik heb de nav2 ingesteld op 115.40 en ik krijg het ook als ik de nav1 zo instel. Tevens ook bij nav1 & 2 op 117.80.
Komt dat hierdoor allemaal?

Wanneer ik in een cessna de heading instel (met die rode instelbutton) dan kan ik daar met de AP op vliegen.
In een eerdere versie, 2004, kreeg ik geen morse wanneer ik op VOR via de NAV1/2 vloog. Wat is hier dan aan de hand?

Ik vlieg nu dus via de AP (met HDG ingesteld ) omdat ik niet zonder piep kan vliegen wanneer ik op een VOR vlieg via NAV2. In dit geval GERMINGHAUSEN. Vraag is dus eigenlijk, waarom die morse toch....

BVD.
Rob-PA7RM
Instructor
Instructor
Berichten: 446
Lid geworden op: 01 sep 2007, 21:13
Locatie: Heelsum
Contacteer:

Re: morsecode

Bericht door Rob-PA7RM »

Eerlijk gezegd, begrijp ik je verhaal niet.
Maar die morse code hoor je zodat je zeker weet dat je de goede VOR hebt ingesteld. En wil je die niet horen zet je de audio uit.
Afbeelding Flightsim news (at) Afbeelding
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

Ik heb de nav2 ingesteld op 115.40 en ik krijg het ook als ik de nav1 zo instel. Tevens ook bij nav1 & 2 op 117.80.
Komt dat hierdoor allemaal?
Zoals Rob ook aan aangaf, is je vraagstelling nogal onduidelijk. Ik ga er vanuit dat je vraag gaat over waarom én wanneer je nou die morse-code hoort.

Elk baken dat gebruikt wordt in de luchtvaart heeft zijn eigen identificatie. Naast een naam wat het makkelijk maakt om elkaar duidelijk te maken over welk baken je praat, wordt deze naam ook in morse uitgezonden door het baken. De morse is nodig om tijdens de vlucht het baken te identificeren en om te controleren. Tijdens het vliegen op instrumenten kan je niet klakkeloos een frequentie selecteren en gaan vliegen. Om zeker te zijn dat je het juiste baken hebt geselecteerd en dat je het signaal van het baken kan ontvangen, luister je altijd de morse-code uit en controleer je dit met de gegeven code op je kaart.

Om de morse uit te kunnen luisteren moet je op je audio control panel de juiste NAV selecteren. Door NAV1 of NAV2 op de speaker te selecteren krijg je de mrose-code van het desbetreffende ingestelde baken te horen. Nadat je een baken hebt geïdentificeerd, kan je de morse over de speaker weer uitzetten (anders wordt je knettergek ;)).

note: Tijdens een NDB-approach zet je altijd de NDB-morse op de speaker gedurende de nadering. De reden hiervoor is dat dit de enige manier is om te herkennen dat je het signaal van de NDB ontvangt. Bij uitblijven van de morse-code, moet je direct in de Go-Around.

De 2 meest voorkomende audio control panels in kleine vliegtuigen zijn:
Afbeelding
BendixKing KMA 24

Afbeelding
Garmin GMA 340

Bij de wat meer geavanceerdere vliegtuigen met een EFIS, word de naam van het baken op een scherm getoond. Dit gebeurd a.d.v. de morse-code die door het systeem word herkend en omgezet naar de naam op het scherm. Zodoende hoef je niet meer handmatig te morse-code uit te luisteren en vergelijk je de naam op het display met de naam op de kaart:
Afbeelding
Hier zie je mooi dat VOR ´BRG´ is herkend en in NAV 1 staat ingesteld
Wanneer ik in een cessna de heading instel (met die rode instelbutton) dan kan ik daar met de AP op vliegen.
In een eerdere versie, 2004, kreeg ik geen morse wanneer ik op VOR via de NAV1/2 vloog. Wat is hier dan aan de hand?
Nu weet ik niet of het aan het onduidelijke verhaal ligt, of dat je procedures deels niet kloppen. Maar zodra je de autopilot op de NAV-mode zet, vlieg je niet meer op de HDG-bug. Vanaf dat moment vliegt de autopilot op de radiaal die ingesteld is op je OBS of HSI. Vliegen op de HDG-bug doe je in de HDG-mode.

Anyway....De reden dat je geen morse hoort is waarschijnlijk omdat deze staat uitgeschakeld op je audio control panel. Blijkbaar staat deze in FS2004 standaard uit en in FSX standaard aan (iemand die dit kan verifiëren?). Zie verder bovenstaand verhaal.
Ik vlieg nu dus via de AP (met HDG ingesteld ) omdat ik niet zonder piep kan vliegen wanneer ik op een VOR vlieg via NAV2. In dit geval GERMINGHAUSEN. Vraag is dus eigenlijk, waarom die morse toch....
Waarom die morse, is nu hoop ik wel duidelijk :) Na het identificeren van het baken kan je dus prima zonder morse-code vliegen (NDB-approach ff weggelaten). Hoop dat dit allemaal alles wat duidelijker maakt.
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: morsecode

Bericht door Kevin »

Voor zover ik weet, Xolon, moet je in zowel FS9 als FSX bij ieder vliegtuig zelf de speaker van de juiste ontvanger aanzetten via het audiopanel, met uitzondering van de COM1. :wink:
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

Goedemiddag,

Bedankt voor de snelle reacties.

Mijn verhaal is, nu ik het met een bak koffie teruglees, inderdaad onduidelijk en zonder structuur.
Ik kan me herinneren dat ik op een radiosignaal vloog in FS2004. Via de OBS kon ik wat aan de knoppen draaien en zo recht op het signaal vliegen. Met de naald recht en de pijl TO geloof ik.

Wanneer ik via NAV vlieg, vraag ik me af of het wel nodig is om aan die knoppen te moeten draaien zodat die naald weer recht is of dat ik zelf het vliegtuig even een andere koers moet laten vliegen en dat op die manier de naald weer recht staat. Dat is even de verwarring. Ik had toch een mooi boek met tekst en uitleg, maar die is dus weg.

Is het niet zo dat die OBS gekoppeld is aan de NAV? En wanneer draai je aan die OBS knop?
Wat die morse betreft, bedoel je dat wanneer je de NAV aan hebt het geluid hoort en met de NAV uit niet (dan hoor ik het inderdaad ook niet) maar dat je dat geluid wel uit kan zetten terwijl de NAV aanstaat zodat ik met die OBS kan werken? Want als ik de NAV uit zet ziet het er naar uit dat de naald gewoon reageert mits er een geldige frequentie is ingesteld. Maar als die NAV uitstaat, dan kan je er niet via de AP mee vliegen als het goed is....

Misschien is het weer te omslachtig wat ik vertel, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

BVD.
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

Graag gedaan, het is altijd leuk om mensen te helpen. Ik zal je nieuwe vragen ook zo goed mogelijk beantwoorden. Nu gaan je vragen meer in op hoe te vliegen op instrumenten en de werking van een basic autopilot. Hierover staan mooie documenten op DutchFS in het Nederlands. Ik stel je voor om die ook eens door te nemen. En anders weet je me te vinden ;)
Ik kan me herinneren dat ik op een radiosignaal vloog in FS2004. Via de OBS kon ik wat aan de knoppen draaien en zo recht op het signaal vliegen. Met de naald recht en de pijl TO geloof ik.
Hieruit kan ik opmaken dat je precies op de geselecteerde radiaal vloog naar het baken toe. Hieronder een mooi voorbeeldje hoe dat ongeveer eruit ziet. Echter in het voorbeeld vliegt het vliegtuig van het baken af. De geselecteerde radiaal is af te lezen aan de ´platte zijde´ van het driehoekje. In dit geval vliegt het vliegtuig dus op radiaal 254 outbound.
Afbeelding
Wanneer ik via NAV vlieg, vraag ik me af of het wel nodig is om aan die knoppen te moeten draaien zodat die naald weer recht is of dat ik zelf het vliegtuig even een andere koers moet laten vliegen en dat op die manier de naald weer recht staat. Dat is even de verwarring. Ik had toch een mooi boek met tekst en uitleg, maar die is dus weg.
Met het vliegen van radialen is het de bedoeling om een radiaal van/naar het baken te vliegen. Je stelt dus een radiaal in en daarna ga je deze onderscheppen volgens de daarvoor geldende procedures.

Een voorbeeldje:
Laten we dit kaartje voor onze situatie gebruiken: VOR app Everett
Stel je komt uit het zuidwesten aangevlogen inbound de VOR. Eenmaal overhead, stuur je heading 340* en volg je de radiaal 340 outbound. Hierbij is het dus de bedoeling om de radiaal 340 in je OBS te draaien en te laten staan. Deze volg je dan, waarbij je dus evt. correcties moet toepassen voor de wind om de naald in het midden te houden.
Is het niet zo dat die OBS gekoppeld is aan de NAV? En wanneer draai je aan die OBS knop?
Klopt, de NAV-mode van de autopilot maakt gebruikt van wat jij in OBS1 (en de freq. in NAV1) als radiaal hebt geselecteerd. Deze probeert hij te onderscheppen en te volgen. Je draait dus pas weer aan de OBS knop als je een nieuwe radiaal moet selecteren. Precieze uitleg over hoe je met een basic autopilot op bakens vliegt is weer een heel zich.
Wat die morse betreft, bedoel je dat wanneer je de NAV aan hebt het geluid hoort en met de NAV uit niet (dan hoor ik het inderdaad ook niet) maar dat je dat geluid wel uit kan zetten terwijl de NAV aanstaat zodat ik met die OBS kan werken? Want als ik de NAV uit zet ziet het er naar uit dat de naald gewoon reageert mits er een geldige frequentie is ingesteld. Maar als die NAV uitstaat, dan kan je er niet via de AP mee vliegen als het goed is....
Je focust jezelf te veel op de autopilot. Dit is een hulpmiddel, welke je voor nu even volledig moet vergeten. We praten hier puur over het vliegen op de OBS, op het handje.

Om een radiaal te vliegen selecteer je de frequentie in de NAV1 als actieve frequentie. Zodra de ´red flag´ in je OBS is verdwenen heb je ontvangst en controleer je dit door naar de morse code te luisteren. Op je audio control panel selecteer je NAV-1 en luister je de morse uit (vergelijk dit met de morse op de kaart). Nadat je de morse hebt geïdentificeerd als zijnde ´correct´, druk je de NAV1 weer uit op je audio control panel. Zo hoor je de morse niet meer over je headset. Nu je weet dat je de correcte VOR ontvangt, zet je de gewenste radiaal in je OBS en ga je deze onderscheppen. Eenmaal vliegend op de radiaal (en richting de goede kant :wink: ) kan je eventueel de autopilot aanzetten om het werk over te nemen. Dit doe je dan dus door de de NAV-mode te selecteren.

Zoals je ziet kan je de gehele autopilot met zijn NAV,HDG,APP en noem maar op modes lekker naast je neer leggen en vergeten. Iets wat ik je ook aanraadt om het onderdeel ´vliegen op bakens´ beter te leren begrijpen.
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

De Omnibearing Selector Knob

Bericht door triepok »

De Omnibearing Selector Knob

Experiment met AP.

Ik heb de NAV2 op 115.00 (VOR) bij HDO. Wanneer ik aan de OSK Nav1 draai, dan gaat het vliegtuig naar links of rechts. Wanneer ik aan de OSK Nav2 draai, gebeurt er niets.
Ik heb gelezen dat de Nav2 voor VOR is, dus waarom reageert hij niet op de OSK Nav2 wanneer ik daar aan draai? Is dat omdat de AP alleen met NAV1 omgaat zoals je al zei?

En wat betekent nu eigenlijk het volgende; Wanneer ik de naald in het midden heb en het pijltje TO heb, (en volgens de map zit ik op de goede lijn naar VOR toe), maar ik draai aan de OSK, dan gaat de naald uiteraard verspringen…. Wanneer precies zou je aan die OSK zitten, dat is me nog niet duidelijk. Alleen wanneer je een andere radiaal wilt? Maar dat vind ik het verwarrende, dat het pijltje From tevoorschijn kan komen terwijl de VOR voor me ligt. Want als ik namelijk geen map zou hebben, dan zou ik net zolang kunnen draaien aan die OSK totdat het TO pijltje tevoorschijn komt en de naald precies recht…voor een leek is dat lastig te bevatten. (want ik zie werkelijk dat zowel TO als FROM tevoorschijn kan komen. En als TO kan, terwijl het achter me zou liggen.....tja)

Ik snap dus het hele principe niet alhoewel ik wel erover gelezen heb..maar ik heb denk ik een andere manier van uitleg nodig heb. Kan iemand eventueel op basis van dit voorbeeld (dat ik naar HDO vlieg ) een uitleg geven wat het nu betekent als ik aan de OSK knop ga draaien? Of zou het zijn dat je dan vanuit een andere koers aan komt of juist mijlen naast de baan, wanneer ik dat doe, of dat het verder geen nut heeft?

Wellicht.. schiet me net te binnen... is de vraag: als ik gewoon de NAV1 op 115.00 zet, en ik de AP NAV gebruik, gaat hij dan automatisch daar naar toe zonder aan de OBK te zitten, of moet je uberhaupt draaien zolang de naald recht is en TO tevoorschijnt komt (indien het inderdaad voor je ligt? Het laatste ligt voor de hand lijkt me, wanneer b.v. rechts van me het baken ligt...om zo de juiste koers te vliegen...

Een andere goede uitleg is natuurlijk ook goed.

Ik heb net een video bekeken op youtube, vanaf opstijgen. Hierin zag ik dat er op een baken afgestemd werd en de naald was iets links van het midden. Hij zei dat je dan in de lucht naar links moet om zo de juiste koers te krijgen. Maar je kan ook aan de knop draaien zodat de naald in het midden komt te liggen.... maar wat zijn dan de consequenties? Want moet je nu naar links koersen of die naald rechtstellen? Dat is dus mijn verwarring...

BVD.
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

Ik snap je verwarring helemaal, voordat ik met mijn opleiding begon had ik ook de nodige vraagtekens. Ik zal vanavond of morgen het één en ander uitleggen over hoe je de OBS samen met een VOR moet gebruiken.

Ik kom erop terug!
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

WOW bedankt...

Ik ben flink aan het testen wat precies gebeurd als ik draai, instel etc.
ADF begrijp ik weer een klein beetje. VOR en de Naald....en waarom je er aan moet draaien... wat me opvalt is wanneer ik zelf stuur, naar rechts als de naald ook rechts staat, dat denaald dan langzamerhand naar het midden gaat en zo op koers kom.
Wanneer ik er aan draai en ik niet zelf van koers verander, dan lijkt hij gewoon weer naar rechts te gaan... en dat draaien aan die knop, in die situatie, heeft natuurlijk geen nut, want ik blijf afwijken. Maar wanneer ik op de AP zit met NAV, dan gaat de cessna van koers veranderen, omdat je dat aan de OBK/S aangeeft..
Maar waarom als ik naar links ga, de naald naar rechts.....

Navigeren met de HDG gaat aardig.
Nu nog de verschillen NAV1 NAV2, wanneer etc etc..
En hoe er precies mee om te gaan in bepaalde situaties.

Pff, wat vergeet ik veel in een aantal jaar.... ik had het grote boek over 2004.. mooie info...met de instrumenten uitleg, en wat wanneer iets gebeurd..wanneer ik welk instrument gebruik... wellicht dat ik weer een boek ga kopen....
ik ben blij dat jezelf alvast dit voor me doet..... die youtube is ook wel aardig... maar nog niks in het nederlands gevonden..

Ik wacht je reactie af, maar alvast bedankt....!
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

Ok, hier wat uitleg over de VOR en hoe je je ermee om moet gaan. Ik begin eerst met een kleine uitleg. Daarna komt het begrijpelijk uitlezen van de instrumenten met een stukje enroute-navigatie als afsluiter. Mochten er hierna nog onduidelijkheden zijn, dan hoor ik het graag.

De VOR
VOR staat voor VHF Omnidirectional Range. De VOR is zeg maar een voortborduursel op de NDB en helpt de piloot met het navigeren. Een VOR zend 2 signalen uit; een identificatie- (morse) en een navigatie-signaal. Tegenwoordig zie je ook vaak dat er een DME aan de VOR is gekoppeld zodat de piloot ook de afstand tot het baken kan uitlezen.

Radialen

In tegenstelling tot de NDB, waarmee je op ´bearing´ navigeert, navigeer je met de VOR op radialen. Een VOR heeft 360 radialen die rondom alle kanten opwijzen. Per radiaal heb je 2 mogelijkheden: ´inbound´ of ´outbound´, oftewel van of naar het baken toe. Op je vlieginstrumenten word dit ook wel aangegeven met ´TO´ en ´FROM´.
Afbeelding
Afb.1) VOR met de radialen. Hier zie je een vliegtuig op radiaal 315 outbound vliegen.

Stel we nemen een VOR en we moeten radiaal 090 outbound vliegen. Op het bovenstaande plaatje zie we dat radiaal 090 op 90* rechts van het baken ligt. We moesten 090 outbound vliegen, wat dus inhoud het ´090-lijntje´ van de VOR af te volgen.

Laten we nu nog eens naar afb. 1 kijken. Stel je zit op radiaal 135 inbound (dus je vliegt richting de VOR). Wat gebeurd er als je rechtdoor blijft vliegen? Nadat je eenmaal over de VOR bent gevlogen, zul je wel begrijpen dat de VOR achter ons bevindt en we steeds verder van de VOR vandaan vliegen. Onze situatie van ´135 inbound´, is dus ineens veranderd in een ´outbound´ koers. Welke koers dat is kan je zie op afb.1: radiaal 315 outbound. Oftewel: Nadat je over het baken heen bent gevlogen veranderd je inbound (TO) naar outbound (FROM) en de radiaal met 180*.

Radiaal weergave op je CDI

Ik hoop dat mijn bovenstaande uitleg te volgen is en dat je nu een beter beeld hebt, van hoe zon VOR met zijn radialen in elkaar zit. Ik dit ´hoofdstukje´ zal ik je uitleggen hoe je het bovenstaande nu terug kan zien op je instrumenten. De Course Deviation Indicator (CDI) toont de relatieve positieve van het vliegtuig ten opzichte van de geselecteerde track. De naald geeft hierbij de track aan. Mocht je dus links van de geselecteerd track zitten, dan zal de naald naar rechts uitwijken. Een bekende zin die veel in de luchtvaart word gebruikt is dan ook; "Follow the needle", oftewel: "Volg de naald".

Afbeelding
Afb.2) Een CDI met de mogelijkheid tot glijpad indicatie (witte horizontale lijn)

Als we naar de bovenstaande CDI kijken zien we een paar belangrijke onderdelen:
1) 2 Witte lijnen; horizontaal voor de glijpad en verticaal voor de laterale koers.
2) OBS knop; met de Omnidirectional Bearing Selector (OBS) kan je de gewilde koers selecteren op de CDI.
3) Course indicator; de gele driehoekjes boven en/of onder geven de geselecteerde koers aan. de geselecteerd koers staat altijd aan de platte kant van het TO/FROM driehoekje.
4) ´Red flags´; de rode vlaggen worden getoond indien er geen signaal word ontvangen.
5) FROM/TO indicator; gele driehoek rechts geeft aan of je een inbound of outbound koers hebt geselecteerd.
6) ´5 dots´; hier niet zichtbaar, maar onder de 2 witte lijnen bevinden zich witte stippen, 5 aan elke kant. Elke ´dot´ betekend 2* afwijking. ´Full deflection´ oftewel de naald helemaal opzij betekend dus 10 of meer graden afwijking met de geselecteerde koers.

Hieronder een paar situaties die je tijdens je vlucht kan tegenkomen:

AfbeeldingAfbeelding
Afb.3) Naald in het midden, driehoekje wijst naar TO. Vliegtuig zit dus op radiaal 165 en vliegt keurig richting de VOR.

AfbeeldingAfbeelding
Afb.4) Naald in het midden, driehoekje wijst naar FROM. Vliegtuig zit dus op radiaal 345 en vliegt van de VOR af.

AfbeeldingAfbeelding
Afb.5) Naald links en driekhoekje naar TO. Radiaal 165 naar de VOR is geselecteerd, maar het vliegtuig zit rechts van zijn koers. "Volg de naald", dus stuur naar links om de radiaal te onderscheppen.

Afbeelding
Afb. 6) Rode vlag: geen ontvangst! Controleer de ingestelde frequentie en luister de morse-code uit (kan je die al wel ontvangen?).

Enroute navigatie:

Nu je hopelijk begrijpt hoe je de CDI moet uitlezen, zal ik laten zien hoe je hem gebruikt bij een simpel stukje ´enroute navigatie´. Hierbij vliegen we van VOR 1 naar VOR 2 via een airway die tussen beide VOR´s ligt. Het volgen van SID´s, STAR´s en ILS-en komt op hetzelfde neer, maar vergt iets meer aandacht en voorbereiding (lees: aandachtig de kaartjes lezen en vooruit plannen van wat je straks moet doen).

De route:
kaart: link
Hier een mooie airway; de G452E. We vliegen momenteel boven punt TIGER en gaan via de G452E naar de DELHI (VOR). Het is een mooi voorbeeld, aangezien het een TO -> FROM én een VOR wijziging bevat :)

Het begin
We hebben in NAV1 de frequentie van MABOR(117.6 LUN) gezet en de morse die we horen gecontroleerd met wat er op de kaart staat. Onze koers is 086*, inbound radiaal 266. Het driehoekje wijst dus naar ´TO´, zodat we onderin de CDI de radiaal 266 selecteren. Nu is het dus van belang om niet meer aan de OBS te zitten en al vliegend de naald in het midden te houden.

Mocht er een wind van rechts (dus vanuit het zuiden) komen, dan zullen we hiervoor moeten corrigeren door iets tegen de wind op te sturen. Onze heading kan hierdoor 096* worden, terwijl onze track en koers 086* is (we hebben dan dus 10* opgestuurd als zijnde windcorrectie). Zouden we dit niet doen, dan zul je zien dat we langzaam naar links worden geblazen en dus van onze koers afwijken (koers & track zijn niet meer hetzelfde). De naald zal langzaam naar rechts gaan.

Overhead de VOR
Vanaf TIGER naar MABOR is 81nm, maar op den duur vliegen we toch over de VOR heen. Als je goed had gekeken, zag had je al gezien dat er ten hoogte van MABOR een kleine knik in de airway zit. We zullen hierop dus moeten anticiperen.

Zodra we vlakbij de VOR komen, kunnen we beginnen met de voorbereiding van het volgende stukje van de route: MABOR -> PEKIX. Op de kaart zien we dat we hiervoor de radiaal 083 outbound moeten volgen voor de komende 114nm. Zodra we over de VOR vliegen zal het driehoekje wisselen van ´TO´ naar ´FROM´. Op dit moment selecteren we radiaal 083 bovenin de CDI (aan de platte kant van het driekhoekje) door aan de OBS te draaien. Hierna sturen we ook het vliegtuig richting 083* en zorgen we ervoor dat we de naald weer netjes in het midden hebben staan (corrigeren door naar links/rechts te vliegen, niet door de OBS te draaien!!!). Met de naald eenmaal in het midden is het vasthoudne, evt. corrigeren voor de wind en rustig naar punt PEKIX vliegen.

Punt PEKIX
Bij de nadering van punt PEKIX is het tijd om onszelf weer voor te bereiden op de stappen die komen. Punt PEKIX is gedefinieerd door MABOR en DELHI, daar waar hun radialen (083 LUN en 280 DPN) elkaar kruisen. We zullen dus na dit punt moeten overschakelen naar de VOR DELHI (116.1 DPN) om onze weg te kunnen vervolgen.

Bij het naderen van 114 DME (en dus punt PEKIX), zullen we een rechterbocht inbound de DELHI VOR moeten maken. Zet de frequentie van DELHI (116.1) alvast in NAV1 onder standby en wacht met overschakelen totdat we bijna punt PEKIX hebben bereikt. Stuur bij 112-113 DME in naar rechts heading 280* schakel de frequentie van NAV1 over zodat 116.1 de actieve frequente wordt. Luister de morse uit ter identificatie (altijd controleren of we ook echt DPN ontvangen) en draai ondertussen radiaal 280 in de CDI met de OBS. Zodra alles weer is ingesteld en we de ontvangst van DELHI hebben geverifieerd, is het weer de kunst om de naald in het midden te houden voor de laatste 62nm richting DELHI.

´mooier´ navigeren
Het mooist is om bij zo´n overgang gebruik te maken van 2 CDI´s (NAV1 en NAV2). Je kan dan namelijk in NAV2 alvast radiaal 280 van DELHI zetten, zodat je bij het kruisen van PEKIX direct door kan navigeren a.d.h.v. NAV2. Zodra je dan dichter bij PEKIX komt, zal de naald van NAV2 (DELHI) meer en meer naar het midden komen. Zodra deze nog 1 ´dot´ heeft te gaan, kan je beginnen met het insturen naar rechts door zo de radiaal 280 van DELHI te onderscheppen. Eenmaal gestabiliseerd op radiaal 280 inbound DELHI kan je dan rustig ook je NAV1 overzetten, zonder tijdelijk zonder navigatie te zitten. Dit geld trouwens ook bij het overgaan van een inbound koers naar een outbound koers zoals we bij MABOR hebben gezien.

Nog een paar puntjes
- Recht boven een VOR zit de zogenaamde ´Cone of Silence´. Dit is een gebied waar je de VOR (of NDB) niet kan ontvangen. Zodra je over een baken heen vliegt zal je dus zien dat je tijdelijk geen bereik hebt.
- Hoe dichter je bij de VOR komt, hoe gevoeliger de naald zal reageren. Het verschil tussen radiaal 280 en 290 word immers steeds kleiner.
- De afstand die gemeten wordt met de DME is de zogeheten ´Slant-range´ (zie afb.7). Dit is de afstand hemelsbreed tussen het vliegtuig en het baken. Op grote afstanden is de foutmarge klein, maar hoe dichterbij je bij het baken komt, hoe groter de foutmarge wordt. Zodra je recht boven het baken vliegt is de afstand die de DME aangeeft gelijk aan je hoogte boven het baken.

Afbeelding
Afb. 7) Slant-range[1] vs ´echte´ afstand[3]


Ik hoop dat mijn verhaal je een beter beeld geeft over de VOR, radialen en het gebruik van de CDI. Mochten er nog onduidelijkheden zijn, dan hoor ik het wel. succes! :dup:
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

Bedankt voor deze prachtige uitleg! En voor je moeite....

Ik heb inmiddels de 2 boeken Snelgids FSX en Leren vliegen met FSX gekocht.
Daar staat geloof ik niet zo'n mooie uitleg :wink:

Ik keek altijd naar de naald bovenaan, en nooit gedacht in out- of inbound of 135 = ook 315. Want ik dacht: waarom vanaf een baken vliegen... ik wil er naar toe....zo heb ik ook altijd gevlogen.

Ik heb nog wel een probleem met wanneer ik nu precies wel/niet aan die OBS moet zitten of handmatig bijsturen. Maar ik begrijp wel je verhaal over de radialen.
De NAV1 kan je ook voor ILS gebruiken maar verder hetzelfde als NAV2?

Ik heb nog wel een aantal vragen maar ga eerst lezen.... je hoort me nog wel. Het zou prachtig zijn wanneer ik je een keer live achter de SIM zou kunnen zien. Youtube is ook niet alles en dat roept soms ook weer vragen op. Maar er is ook een club toch?

Wel, tot gauw en enorm bedankt!! Ik waardeer het erg.
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

Graag gedaan hoor. Voor mij is dit ook altijd weer een leuke manier om even stil te staan bij de theorie.

triepok schreef: Ik heb nog wel een probleem met wanneer ik nu precies wel/niet aan die OBS moet zitten of handmatig bijsturen. Maar ik begrijp wel je verhaal over de radialen.
Je zit alleen aan de OBS om een nieuwe radiaal in de CDI te draaien. Andere situaties zijn bijv:
- Koers van de ILS erin zetten.
- Bijstellen van CDI tijdens het vliegen van een DME arc.
- Ter referentie kijken op welke radiaal op moment ´x´ zit (gebruik je vaak NAV2 voor).
De NAV1 kan je ook voor ILS gebruiken maar verder hetzelfde als NAV2?
NAV1 en NAV2 zijn in principe hetzelfde, je kan dus ook gewoon een ILS op NAV2 vliegen. Wel moet de CDI die gebruik maakt van NAV2 voorzien zijn van een glijpad indicatie. Op de kleinere toestellen zoals de Cessna zul je waarschijnlijk een CDI zonder glijpad tegenkomen:
Afbeelding
Ik heb nog wel een aantal vragen maar ga eerst lezen.... je hoort me nog wel. Het zou prachtig zijn wanneer ik je een keer live achter de SIM zou kunnen zien. Youtube is ook niet alles en dat roept soms ook weer vragen op. Maar er is ook een club toch?
Kom maar op met die vragen. Daar zijn we hier immers voor :wink:
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: morsecode

Bericht door Kevin »

Ik lees dit topic met veel belangstelling en het is geweldig om dit allemaal van de professional te horen! En ik moet 't kwijt: je 'rang' (je weet wel, onder je avatar) past perfect bij je, Xolon! Maar ga toch vooral door met dit soort ge-wel-di-ge posts!! :dup: :dup:
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

Inderdaad! :dup:
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

Je zit alleen aan de OBS om een nieuwe radiaal in de CDI te draaien. Andere situaties zijn bijv:
- Koers van de ILS erin zetten.
- Bijstellen van CDI tijdens het vliegen van een DME arc.
- Ter referentie kijken op welke radiaal op moment ´x´ zit (gebruik je vaak NAV2 voor).

Is het zo dat de naald aangeeft waar het baken zich bevind of t.o.v. mij... daar zat ik dus mee. Wanneer ik aan de OBS zat te draaien leek het net alsof ik ineens op de juiste koers zat. Lekker makkelijk, draaien en ineens een rechte naald en dus de juste koers.....
Ik begreep dus ook niet waarom: draaien aan de OBS of naar rechts/links koersen totdat je een rechte lijn hebt.
Dat komt waarschijnlijk omdat ik vaak op de AP zat.

Wanneer ik dus iets links van het baken zit, dan ga ik naar rechts en krijg zo een rechte naald, maar als ik aan de OBS draai om een rechte naald te krijgen (dus op juiste radiaal) dan kan ik aflezen waar ik naar toe moet koersen (links of rechts)... volgens mij moet ik zo denken, niet? Maar wanneer je op de AP zit en je draait aan de OBS dan gaat de AP vanzelf van koers veranderen.... dit merk ik op...

Hoe dan ook, ik ga veel vliegen en lezen...en de lessen in het spel volgen.
Ik zou graag nog wat vragen mbt de knoppen in de Cessna. Dit doe ik na dit bericht..
Want nergens zie ik de betekenis of wanneer je deze precies gebruikt.

Edit: ik zat net op de juiste lijn, wanneer ik dus aan de OBS draai, dan verspringt uiteraard de naald. Maar wat is de betekenis van wat ik dan doe? Want wanneer ik niet op de lijn zit, en de naald is niet recht, dan vlieg ik naar de naald toe, of ik draai aan de OBS en dan kan ik zien waar ik naar toe moet vliegen. Als dat zo is, dan ben ik er helemaal uit :)

..aan de Admin: excuus, ik zal er aan denken...
Laatst gewijzigd door triepok op 25 mei 2010, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

Knoppen in Cessna.

Magnetos
OFF - R/L - Both - Start

Master
On/OFF

Fuelpomp
Aan/Uit?

Lights
BCN - Land - Taxi - Nav -Strobe - Pitot Heat

Avionics
On/Master?

Panel LT
Aan/uit?

ALT Static Air

Mixture

Fuel Selector

Fuel Shutt Off


Alvast bedankt.
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: morsecode

Bericht door arno »

Even een huishoudelijke mededeling aan Triepok. Je hebt nu 3 berichten achter elkaar geplaatst en onze server moet daarvoor ook 3 keer je profiel vasthouden. Dus extra serverruimte nodig. Alles is hier gratis en ook de adviezen maar daarvoor vragen we wel terug om berichten te "editten". Dus als er nog niemand op je bericht heeft gereageerd en je wilt nog iets plaatsen binnen een paar uur, wijzig dan je laatste bericht en zet daar bijvoorbeeld bij

edit: Dank u voor het meewerken.

terug naar de morse
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

triepok schreef: Edit: ik zat net op de juiste lijn, wanneer ik dus aan de OBS draai, dan verspringt uiteraard de naald. Maar wat is de betekenis van wat ik dan doe? Want wanneer ik niet op de lijn zit, en de naald is niet recht, dan vlieg ik naar de naald toe, of ik draai aan de OBS en dan kan ik zien waar ik naar toe moet vliegen. Als dat zo is, dan ben ik er helemaal uit :)
Denk weer even aan de radialen... Zodra jij aan de OBS gaat draaien veranderd je de geselecteerde radiaal. Nu is het zo in de luchtvaart dat er gevraagd wordt om volgens 1 specifieke radiaal richting (of vanaf) de VOR te vliegen. Kijk bijvoorbeeld nog eens naar het voorbeeld wat ik eerder al eens had geplaatst (vliegen op de airway van MABOR naar DELHI).

Laten we hetvolgende plaatje er nog eens bij pakken:
Afbeelding

Stel je moet op radiaal 180 naar het baken toe vliegen. Je hebt alles ingesteld; frequentie gechecked, radiaal via de OBS in de CDI gezet en je komt erachter dat de naald helemaal naar rechts staat met het driehoekje naar ´TO´. Je weet nu 2 dingen:
1) De radiaal bevind zich rechts, dus jou positie ten opzichte van de radiaal is links.
2) De ´TO´ laat zien dat je richting de VOR vliegt.

Als we nu onze positie grofweg gaan bepalen kan je zeggen dat we op het bovenstaande kaarten links bovenin zitten tussen radiaal 180 en 270. Nu kan je wel aan de OBS draaien, erachter komen dat je op radiaal 220 zit en de naald laten staan. Maar dit zal betekenen dat je via radiaal 220 naar de VOR vliegt en niet radiaal 180! Wat als er nu ineens een grote berg op radiaal 220 ligt?

Om in deze situatie op de juiste manier terug op radiaal 180 te komen zijn er speciale onderscheppingsprocedures. Maar voordat ik die ga uitleggen, wil ik eerst zeker zijn dat de basis duidelijk is.

OBS draaien = radiaal wijzigen

Edit: Ik stel voor om je vragen mbt de Cessna in een nieuwe topic te vragen. Zo houden we dit topic op alleen VOR vliegen en blijft alles overzichtelijk :)
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

Het verhaal over radialen en dit te onderscheppen begrijp ik wat beter.

Afb.5) Naald links en driekhoekje naar TO. Radiaal 165 naar de VOR is geselecteerd, maar het vliegtuig zit rechts van zijn koers. "Volg de naald", dus stuur naar links om de radiaal te onderscheppen.
Vraag: Stel dat ik aan de OBS draai, zodat de naald recht komt te staan, dan betekent dat dus dat ik zie: ik vlieg nu op radiaal x en zie dus mijn huidige radiaal. Wat uiteraard dan de verkeerde is.

Situatie1: Ik stem af op een frequentie, de naald zit rechts, dus ik moet naar links. Onderaan staat de huidige koers. Ik refereer aan: 3) Course indicator; de gele driehoekjes boven en/of onder geven de geselecteerde koers aan. De geselecteerde koers staat altijd aan de platte kant van het TO/FROM driehoekje.
Vraag: aan de platte kant betekent bij TO onder? Dus als 360 bovenaan zit, dan vlieg ik inbound 180.

Tot slot, wanneer je een frequentie hebt geselecteerd. Je ziet bovenaan waar het baken zich bevindt. Maar wanneer je aan de OBS draait, dan staat er bovenaan geen bv 360 meer, maar bv 300. Wellicht betekent dat weer iets anders. Maar zoals ik het nu begrijp is het: stel een frequentie in. Bovenaan staat waar het baken zich bevindt. De naald geeft aan waar ik ben tov het baken. Stuur naar R/L. De naald wordt recht en onderschep de juiste radiaal. Houd nu de juiste koers, bv 360. Want bovenaan staat op welke radiaal het baken zich bevindt.
Wanneer ik aan de OBS moet draaien; het is me alleen nog niet duidelijk wanneer en waarom ook al lees ik het goed door. Want wanneer ik een frequentie heb ingevoerd, dan staat indien bereikbaar toch al waar het baken zich bevind? Ik lees namelijk dat je via de OBS instelt waar je naar toe moet vliegen, of is het zo dat wanneer je niet op het radiaal zit, je via de OBS instelt waar je naar toe moet vliegen om het te onderscheppen?

Lastig hoor..maar ik haal wellicht veel dingen door elkaar. Ik wil denk ik ook teveel tot in detail weten. Na testvluchten lijk ik het te begrijpen, maar soms kom ik er niet uit. OBS draaien is radiaal wijzigen...
Wanneer valt het kwartje…
:G:


Edit: ik heb een testvlucht gedaan. Afgestemd op 117.80 PAM (bij amsterdam) Rechts van me zie ik. Wanneer ik aan de OBS draai totdat de naald recht is, dan betekent het dat ik moet koersen naar 120. Ik verander dus mijn Heading. Dit is het principe?

Wanneer ik op de lijn zit, dan kom ik niet aan de OBS...
Wanneer je wilt weten waar je naar toe moet dan zit je aan de OBS totdat de naald rechts is...
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

triepok schreef:Het verhaal over radialen en dit te onderscheppen begrijp ik wat beter.

Afb.5) Naald links en driekhoekje naar TO. Radiaal 165 naar de VOR is geselecteerd, maar het vliegtuig zit rechts van zijn koers. "Volg de naald", dus stuur naar links om de radiaal te onderscheppen.
Vraag: Stel dat ik aan de OBS draai, zodat de naald recht komt te staan, dan betekent dat dus dat ik zie: ik vlieg nu op radiaal x en zie dus mijn huidige radiaal. Wat uiteraard dan de verkeerde is.
Dit klopt helemaal :dup:
Situatie1: Ik stem af op een frequentie, de naald zit rechts, dus ik moet naar links. Onderaan staat de huidige koers. Ik refereer aan: 3) Course indicator; de gele driehoekjes boven en/of onder geven de geselecteerde koers aan. De geselecteerde koers staat altijd aan de platte kant van het TO/FROM driehoekje.
Vraag: aan de platte kant betekent bij TO onder? Dus als 360 bovenaan zit, dan vlieg ik inbound 180.
Naald rechts => opsturen naar rechts (dus niet links). De geselecteerd radiaal staat altijd aan de platte kant (dat kan dus bovenaan en onderaan zijn). Jouw koers (de kant die je op gaat) staat altijd bovenin.
Tot slot, wanneer je een frequentie hebt geselecteerd. Je ziet bovenaan waar het baken zich bevindt. Maar wanneer je aan de OBS draait, dan staat er bovenaan geen bv 360 meer, maar bv 300. Wellicht betekent dat weer iets anders. Maar zoals ik het nu begrijp is het: stel een frequentie in. Bovenaan staat waar het baken zich bevindt. De naald geeft aan waar ik ben tov het baken. Stuur naar R/L. De naald wordt recht en onderschep de juiste radiaal. Houd nu de juiste koers, bv 360. Want bovenaan staat op welke radiaal het baken zich bevindt.
Wanneer ik aan de OBS moet draaien; het is me alleen nog niet duidelijk wanneer en waarom ook al lees ik het goed door. Want wanneer ik een frequentie heb ingevoerd, dan staat indien bereikbaar toch al waar het baken zich bevind? Ik lees namelijk dat je via de OBS instelt waar je naar toe moet vliegen, of is het zo dat wanneer je niet op het radiaal zit, je via de OBS instelt waar je naar toe moet vliegen om het te onderscheppen?
Je ziet nooit waar het baken zich bevind, totdat je aan de OBS gaat draaien om te kijken op welke radiaal je je bevindt. De naald heeft aan waar de geselecteerd radiaal zich bevindt tov van jou.
Edit: ik heb een testvlucht gedaan. Afgestemd op 117.80 PAM (bij amsterdam) Rechts van me zie ik. Wanneer ik aan de OBS draai totdat de naald recht is, dan betekent het dat ik moet koersen naar 120. Ik verander dus mijn Heading. Dit is het principe?

Wanneer ik op de lijn zit, dan kom ik niet aan de OBS...
Wanneer je wilt weten waar je naar toe moet dan zit je aan de OBS totdat de naald rechts is...
Dit is een verkeerd gedachte en moet je dus zo snel mogelijk vergeten.

Test vlucht:
Vertrek van Schiphol baan 24. Zet in NAV1: 108.4 (SPL) en draai zet deze op 180 FROM. Je draait dan de OBS totdat het to/from driehoekje naar ´From´ wijst en je Course Indicator ´180´ aanwijst (from = platte kant boven, dus 180 moet bovenin staan).

Na de takeoff (heading 240*) zul je zien dat de naald links zit, dit klopt ook, als we het volgende plaatje bekijken:
Afbeelding

Ok, nu vliegen we dus heading 240*, maar wat we eigenlijk willen is SPL 180 outbound vliegen. Wat we nu doen is, en we blijven van de OBS af!!, naar links opsturen om de radiaal met een hoek van 45 graden te onderschappen. Dit betekend naar links heading 135* (180-135). Zodra de naald naar het midden begint te bewegen en bij ´2 dot afwijking´ komt, sturen we rustig terug naar heading 180*. Met een beetje geluk zitten we dan op heading 180 zodra de naald precies in het midden zit. Op dat moment vliegen we dan radiaal 180 outbound :wink:


Teveel details vragen is nooit erg. Je moest eens weten hoeveel flightsim piloten alleen maar kunnen vliegen met een 737 + autopilot + FMS + ILS op autoland. Er zijn er maar weinig die het aandurven om naar Alicante te vliegen in bijvoorbeeld een B727 waarin je nog op het handje moet navigeren 8)
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

Wow, mooie uitleg... ik heb het geprobeerd en het is inderdaad zo....uiteraard :)

maar zit jij ook wel eens op TS en FSHostClient?

Ik krijg nu een bepaald beeld voor me. Bovenaan zie ik mijn koers. De naald is iets rechts, onderkant van naald is waar/wat de radiaal is. Ik keek altijd bovenaan en dacht dat ik daar heen moest vliegen....maar dat blijkt dus mijn koers te zijn.

Is de volgende bewering waar:
Wanneer ik Zuid vlieg, dan kan ik door de Indicator op Zuid te zetten weten waar ik ben t.o.v. juiste radiaal..want dat geeft de naald dan weer.

Wat kan ik doen als ik bv geen map heb maar wel een frequentie? Hoe kan ik dan weten waar ik naar toe moet vliegen. Dit in een situatie waar ik heb lopen rotzooien met de OBS... :roll:

Steeds meer vragen worden beantwoord, en soms roept dat weer andere vragen op, maar ik heb het idee dat ik er steeds meer zicht op krijg. Therorie klopt, maar alleen nog in mijn hoofd zetten om direct te kunnen beantwoorden aan mezelf..
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

triepok schreef: maar zit jij ook wel eens op TS en FSHostClient?
Nope
Ik krijg nu een bepaald beeld voor me. Bovenaan zie ik mijn koers. De naald is iets rechts, onderkant van naald is waar/wat de radiaal is. Ik keek altijd bovenaan en dacht dat ik daar heen moest vliegen....maar dat blijkt dus mijn koers te zijn.
De onderkant van de naald zegt niks. De naald kan je alleen vertellen of jij tov de radiaal links,rechts of goed zit. Hoeveel je fout zit, laat hij zin in de uitslag naar links/rechts.

Mocht je radiaal 180 moeten onderscheppen en je zit links, dan kan je hooguit even snel aan de OBS draaien totdat de naald recht staat. Je kan dan zien op welke radiaal je op dat moment vliegt en hoever je dus van de gewilde radiaal 180 af zit (dit is straks belangrijk als we radialen gaan onderscheppen volgens de procedures).
Is de volgende bewering waar:
Wanneer ik Zuid vlieg, dan kan ik door de Indicator op Zuid te zetten weten waar ik ben t.o.v. juiste radiaal..want dat geeft de naald dan weer.
Nee, de naald geeft aan waar jij bent tov radiaal 360 of radiaal 180 (afhankelijk of je TO of FROM vliegt). Als jij wilt weten waar jij zit tov een bepaalde radiaal, dan selecteer je deze radiaal op de CDI.
Wat kan ik doen als ik bv geen map heb maar wel een frequentie? Hoe kan ik dan weten waar ik naar toe moet vliegen. Dit in een situatie waar ik heb lopen rotzooien met de OBS... :roll:
Niet, bij het vliegen op instrumenten maak je altijd gebruik van kaarten. Zonder kaarten heb je namelijk geen flauw idee wat en hoe je moet vliegen.

Zonder kaarten kan je hooguit oefenen door zelf een willekeurige radiaal te kiezen en deze dan proberen te onderscheppen. Dus blijf rondom een VOR vliegen en onderschep willekeurig inbound en outbound radialen totdat je de smaak te pakken hebt.
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

Deze zinnen in deze vorm had ik even nodig..

De onderkant van de naald zegt niks. De naald kan je alleen vertellen of jij tov de radiaal links,rechts of goed zit. Hoeveel je fout zit, laat hij zin in de uitslag naar links/rechts.

Mocht je radiaal 180 moeten onderscheppen en je zit links, dan kan je hooguit even snel aan de OBS draaien totdat de naald recht staat. Je kan dan zien op welke radiaal je op dat moment vliegt en hoever je dus van de gewilde radiaal 180 af zit (dit is straks belangrijk als we radialen gaan onderscheppen volgens de procedures).


Nee, de naald geeft aan waar jij bent tov radiaal 360 of radiaal 180 (afhankelijk of je TO of FROM vliegt). Als jij wilt weten waar jij zit tov een bepaalde radiaal, dan selecteer je deze radiaal op de CDI.

Bedankt..
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

Top,

Hopelijk kan je nu weer een stapje verder. Ik zie je vragen wel weer tegemoet komen ;)
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

Testvlucht. Ik vlieg:

Heading: 125 richting Schiphol
CDI gezet op 125: pijl naar rechts ik moet naar rechts.
Ik draai aan de OBS bij CDI tot pijl recht is: er staat 135 bovenaan
Ik Koers naar: 135 om te onderscheppen, radiaal onderschept

Bovenstaand zegt eigenlijk, als ik op 135 zou zitten, dan zit ik goed en is de naald recht.

Wat ik dan denk:
Als ik de CDI op mijn huidige koers afstem, weet ik of ik fout zit of niet.
Wil ik weten hoe ik de radiaal kan onderscheppen, dan draai ik aan de OBS totdat de pijl recht is en dat is op 135. Want als ik inderdaad van 125 naar 135 koers, dan onderschep ik de radiaal. Wat nog niet per se wil zeggen dat dit de exacte koers is naar het baken is.

Het verwarrende is dan de volgende zin: “Mocht je radiaal 180 moeten onderscheppen en je zit links, dan kan je hooguit even snel aan de OBS draaien totdat de naald recht staat. Je kunt dan zien op welke radiaal je op dat moment vliegt en hoever je dus van de gewilde radiaal 180 af zit”.

Want in de test zegt die rechte naald juist (als ik op een andere koers zit) : ga naar 135. En niet dat ik dan weet op welk radiaal ik dan zit. Of bedoel je iets anders…of in een andere situatie?
Zo zie je, de praktijk testen met de theorie is toch verwarrend voor een leek als ik…

Ik ben benieuwd wat ik verkeerd zie, want de praktijk gaat goed, alleen ik moet de theorie nog aan mezelf kunnen uitleggen. En ik weet dat theorie soms anders uit te leggen valt dan de praktijk soms impliceert. Ik mis iets en er ontgaat me iets heb ik het idee. Want je uitleg is zo duidelijk, alleen ik kan de antwoorden op mijn eigen vragen na de praktijk ineens, op mijn manier niet beantwoorden.

Alvast bedankt.
Plaats reactie