morsecode

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

triepok schreef: Want in de test zegt die rechte naald juist (als ik op een andere koers zit) : ga naar 135. En niet dat ik dan weet op welk radiaal ik dan zit. Of bedoel je iets anders…of in een andere situatie?
Zo zie je, de praktijk testen met de theorie is toch verwarrend voor een leek als ik…
Het is precies andersom. de naald verteld nóóit in welke mate je moet opsturen. Je kan alleen opmaken of je links- of rechtsom moet gaan sturen, hoeveel? geen idee.

Heading: 125 richting Schiphol
CDI gezet op 125: pijl naar rechts ik moet naar rechts.

Dit klopt, je wilt radiaal 125 inbound vliegen, maar je zit links tov van deze radiaal.

Ik draai aan de OBS bij CDI tot pijl recht is: er staat 135 bovenaan
ja en? dit verteld jou dus helemaal niks. Puur voor oriëntatie kan je nu zien op welke radiaal je zit. Mocht hij nu ´135 FROM´ aangeven, dan weet je dat je (135-125=) 10 radialen naast de gewenste radiaal zit.

Ik Koers naar: 135 om te onderscheppen, radiaal onderschept
Dit klopt niet. Dit moet je echt uit je hoofd zetten. Voor nu: radialen onderschep je ALTIJD in een hoek van 45*. Dus als we hierboven zagen dat je op radiaal 135 zat ipv 125, dan moet je; (125*-45*) heading 080 opsturen.
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

Ik lees de Indicator dus verkeerd af. Als de pijl recht is geeft het aan op welk radiaal ik ben.
Als ik mijn koers ingeef, dan zie ik de afwijking en geeft een indicatie waar ik naar toe moet.
Onderscheppen met hoek van 45*.

Als ik 360* koers, dan is dat dus niet dat ik op radiaal 360 zit.
Het namelijk niet zo dat dat ik per se naar 360 wil maar dat ik nu eenmaal op een bepaald moment 360 koers en vanuit die positie naar het juiste radiaal wil vliegen.

Je zou ook kunnen zeggen; Geef je huidige koers op en je ziet de afwijking. Geef een willekeurige koers op en je weet wat dan de afwijking is. Geef een dusdanige koers op zodat de naald recht is en je weet op welk radiaal je nu zit. (wat niet wil zeggen dat je dat radiaal recht toe recht aan volgt, maar je bent er op en je kan zo door dat radiaal heen vliegen als ik de huidige koers aan hou, terwijl als je erop zit je dan uit vogelt welke koers je moet zetten om op dat radiaal te blijven...dus onderscheppen die hap)

Testvlucht 2.

Ik ben vanaf Hilversum opgestegen en koers 360* (zo ben ik standaard opgestegen). En vlieg uiteindelijk naar Schiphol. Op de map staat Schiphol links. Wanneer ik de CDI op 360* zet, dan moet ik inderdaad naar links. Wanneer ik de CDI op 290 zet, dan is de pijl recht. Ik zit dus op radiaal 290? En wil niet zeggen dat ik naar 290 moet, want dan zit je op het juiste radiaal en dat de lijn dan recht wordt.

Is het misschien mogelijk dat je mij 2 testvluchten geeft, en dat ik dan je vraag beantwoord? BV dat ik een bepaalde koers vlieg. Op welk radiaal vlieg je nu, wat is het juiste radiaal, hoe heb je deze onderschept etc..
Want iedere keer mijn visie/testvlucht die verkeerd is lijkt me erg lastig voor je.

BVD
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

ik begrijp dat ik te omslachtig ben.....
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

Het is ook wel lastig uit te leggen zo via tekst. Ik zou een klein vluchtje voor je maken, eens kijken of ik daar deze week tijd voor heb.

Je hoort van me!
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

Prima.

Neem de tijd. Ik kijk momenteel de WK, dus daar gaat al veel tijd in zitten :)


Bedankt alvast!
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

Ok, ik heb een route bedacht. Deze route is iets langer, waardoor hij ook goed te vliegen is met een jet of twinprop. Ik heb hem zelf grotendeels in het echt gevlogen met de Socata TB20 en voor de NLSers hier op het forum zal de route bekend voorkomen ;)

Faro - Malaga

Vertrek: Faro (LPFR)
Bestemming: Malaga (LEMG)
Route: MINTA R47 SVL A44 MAR

RoutePack: Alle benodigde IFR kaarten
RouteMap: Jeppesen IFR Enroute-kaart (groot)

Note:
Vanuit Faro is er geen vertrekroute naar MINTA, maar omdat ik nog geen moeilijke RNAV-procedures in de route wil gooien vliegen we na take off gewoon direct naar het waypoint MINTA. Voor mensen die de route met een vliegtuig met GPS of FMS willen vliegen; ik heb de RNAV SID's vanuit Faro toegevoegd. Afhankelijk van de runway-in-use vlieg je dan naar NIRAK of TUPIX in plaats van MINTA.


Briefing:
We vertrekken vanaf Faro via de route die ik op de kaart heb gemarkeerd. Nadat we zijn opgestegen vliegen we op de VOR naar MINTA. Zoals je ziet is dit een zwart ingekleurd driehoekje, dit is een zogheten 'compulsary point' en deze zijn verplicht om te melden bij ATC als je er overheen vliegt. Na MINTA vliegen we door over de R47 (zo heet de airway waarover we vliegen, zeg maar luchtsnelweg) naar de VOR bij Sevilla. Hier vervolgen we onze vlucht over de A44 naar Malaga.

We beginnen makkelijk met het vliegen op de instrumenten, maar voor de gevorderde en voor jou in een later stadium, heb ik alvast alle approach kaarten van Malaga toegevoegd.

uitvoering:
Voor nu vertrekken we van baan 28 richting Minta. Ik verwacht dat je daarvoor de outbound radiaal 080 hebt onderschept en rustig naar MINTA vliegt. Laten we op FL080 cruisen (vraag2: wat zijn de cruise altitude restricties?). Nadat we SVL kunnen ontvangen kan je overgaan op het inbound vliegen van radiaal 260 van SVL, dit zal rond ONUBA gebeuren.

Na SVL vliegen we weer 122 outbound en zullen we (om het makkelijk te houden) een straigt-in ILS rwy13 vliegen (kaartje 11-1). Ga na MARTIN outbound 154 totdat je de Localizer onderschept. Hierna is het een kwestie van de Glideslope opvangen en je staat netjes op Malaga :)

Ik zal zeggen; probeer hier eerst eens uit te komen, hopelijk wordt alles wat duidelijk met een echte route. Lukt er iets niet of is er nog wat onduidelijk, dan hoor ik het wel weer.

Ook alle andere lezers: probeer het eens op het handje, het is leuker vliegen dan je denkt ;)
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

Excuus voor de late reactie, ik ben met het WK bezig....spannend. Ik denk dat ik naar Afrika vlieg...

Maar, bedankt voor deze vlucht. ik ga deze aandachtig bestuderen en uitvoeren.


Nogmaals dank!
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: morsecode

Bericht door Kevin »

Joël, ik ga je ook bedanken voor deze prachtige voorbereide trainingsvlucht en ook ik zal 'm binnenkort een keertje vliegen! Hier heeft (denk ik) iedereen wat aan! Super! :dup:
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

Graag gedaan jongens :)

Het is leuk werk om zo wat routes voor te bereiden voor jullie. Ik hoor graag hoe jullie ervaringen waren tijdens het vliegen van de vlucht.
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: morsecode

Bericht door Kevin »

Ik heb de vlucht net gevlogen. Met de PH-KAX nog wel, dus het was even zitten en bij gebrek aan automatische piloot waren pauzes natuurlijk niet mogelijk. :wink: De vlucht verliep, op wat schoonheidsfoutjes na, perfect. Er kwam slechts één vraag in mij op: waarom schakel je, na op de outbound radiaal 80 van VFA te hebben gevlogen, over op radiaal 260 van SVL? Waarom blijf je niet gewoon op radiaal 80 vliegen, maar dan inbound op SVL?
Nogmaals dank voor het voorbereiden van deze vlucht! :wink:
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

Dat is inderdaad een flinke zit. Zelf raad ik een twin of eigenlijk nog beter een Mooney Bravo (sterke single prop met intrekbaar landingsgestel voor de hogere cruisesnelheid). Maar als het goed is heeft de KAX gewoon een autopilot, in het echt in ieder geval wel.

Maar om je vraag even te beantwoorden, moeten we even terug naar het begin van de thread. Ik heb een afbeelding iets aangepast waardoor je vraag eigenlijk al in oog opslag te beantworoden is:

Afbeelding

Hier zie je heel mooi de radialen van een VOR: rechtsboven zie je radiaal 080 zitten, linksonder 260. In het begin vloog je vanaf VFA, radiaal 080 outbound, je bent het met me eens dat je dan vanuit het midden via de 080-lijn naar rechtsboven gaat? Nu, als we dus over diezelfde lijn naar SVL vliegen, vliegen we nog steeds VFA 080 outbound, maar dit is ook SVL 260 inbound. Als we nu de OBS op 080 laten staan, gaan we volgens een compleet andere radiaal navigeren (namelijk de 080 radiaal rechtsboven SVL).

Hopelijk geeft die plaatje meer duidelijkheid.

Halverwege schakelen we over van VFA naar SVL, leuk maar waarom? Zoals je misschien begrijpt, kijkende naar het bovenstaande plaatje, wordt een VOR steeds minder nauwkeurig naarmate je er verder vanaf vliegt (heb je bij een ILS ook). Maar als je te vroeg omschakeld heb je de kans dat de andere VOR nog niet te ontvangen is. Een algemene regel is dan ook om halverwege de airway om te schakelen (108/2= 54nm).
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: morsecode

Bericht door Kevin »

Het plaatje maakt inderdaad veel duidelijk, bedankt voor je inspanningen, Joël! :dup:
dave1997
Gebanned!
Gebanned!
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 feb 2011, 16:34
Locatie: laren (gld)
Contacteer:

Re: morsecode

Bericht door dave1997 »

morsecode hoort toch alleen bij schepen?
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4596
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: morsecode

Bericht door zoek34 »

nee, het hoort ook bij de luchtvaart.

wat behandelen we dan anders in dit topic???
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper
Rob-PA7RM
Instructor
Instructor
Berichten: 446
Lid geworden op: 01 sep 2007, 21:13
Locatie: Heelsum
Contacteer:

Re: morsecode

Bericht door Rob-PA7RM »

dave1997 schreef:morsecode hoort toch alleen bij schepen?
En radiozendamateurs gebruiken het nog :)

Rob
Afbeelding Flightsim news (at) Afbeelding
jeremykou
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1373
Lid geworden op: 17 jul 2008, 22:13
Locatie: Tussen 0 en 40.000 voet. :-)

Re: morsecode

Bericht door jeremykou »

zoek34 schreef:nee, het hoort ook bij de luchtvaart
Basic navigation bij het varen is (bijna) exact hetzelfde als bij het vliegen... :roll:
Groeten,
Jeremy


Afbeelding
ASL Airlines Ireland - First Officer A300-600
triepok
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2010, 23:51
Locatie: Ede

Re: morsecode

Bericht door triepok »

Hallo,
Na lange tijd wil ik het weer gaan oppakken. Nu ik alles teruglees, wordt ik er haast weer warrig van. Ik had altijd de neiging om de gyrokompas en het nav1 instrument door elkaar te halen. Ik krijg binnenkort de Saitek Pro Flight Yoke en wil ook de andere instrumenten hebben, en wil weer fijntjes van start.

Klopt het volgende?
Ik moet 180 inbound vliegen > bij pijltje TO, dan zal er onderaan 180/360 bovenaan bij mij moeten staan als heading. Via de Gyrokompas vlieg ik er naar toe.

Ik moet 180 outbound vliegen > bij pijltje FROM, dan zal er bovenaan 180 moeten staan als heading. Als ik 240 koers, dan moet ik die 180 onderscheppen met een koer van 135 (180-45=135). Dan langzaam en op tijd bijsturen en de naald rechthouden.
--

Stel dat ik 360 graden koers, wil dat zeggen dat ik überhaupt op radiaal 360 zit, ongeacht of ik naar iets toevlieg?
Ik kan me zo voorstellen dat ik wel 360 koers, maar niet per se op radiaal 360 zit en nooit op radiaal 360 kom te zitten aangezien ik Noordelijk/rechtuit vlieg, terwijl radiaal 360 links van me zit. Ik doorkruis dan wel diverse radialen t.o.v. een bepaald baken, 100,110,120 etc, klopt dat?

Wellicht zit hier de verwarring met het Geografische en Magnetische Noorden?

Bijvoorbeeld een situatie waarbij ik 360 koers en een baken rechtsboven van me is; Om erachter te komen op welk radiaal ik me bevind moet ik weten ten opzichte van welk baken dat dan is, niet? Ik stel af op dat baken, en weet waar deze zich bevind t.o.v. mij. Wil ik weten op welk radiaal ik ben t.o.v. dat baken, dan draai ik aan de OBS totdat de naald rechts is, klopt dat?

Als dat zo is, hoe krijg ik die nav1 dan weer in de situatie zoals die was voordat ik aan de OBS draaide? Want ik weet dan wel hoeveel graden ik ervan af ben, maar dan moet ik wel de oorspronkelijke stand weten, toch?
En is het zo dat je niet per se aan die OBS hoeft te draaien, maar op een andere manier er achter kan komen hoeveel je van een bepaald radiaal af bent?


Laatste vraag. Wanneer je van vliegveld 1 naar 2 vliegt, hebben deze afzonderlijke radialen of wordt alles doorgetrokken? Want als je begint op Schiphol en je eindigt op LAX, dan kan ik me wel voorstellen dat LAX ergens in het verlengde ligt van een radiaal vanaf Schiphol, maar dat niet alle radialen op elkaar aansluiten. Hoe zit dat precies in elkaar?

Wellicht zie ik iets over het hoofd of denk ik verkeerd…

Alvast bedankt.
DBoydNL
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2012, 10:59

Re: morsecode

Bericht door DBoydNL »

Enorm uitgebreide en leerzame antwoorden. Ik heb dit opgeslagen in Favorites om nog een goed door te lezen.

Maar wie vertelt mij heel eenvoudig waar ik in FSX die audiopanel vind om dat eindeloze gepiep uit te zetten (nadat ik geveriefieerd heb dat ik de juist VOR heb ingesteld). Plaatjes van de meest voorkomend audiopanels zijn erg mooi, maar helpen alleen als ik ze op scherm kan vinden of tevoorschijn toveren.

David
Mattis
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 126
Lid geworden op: 12 aug 2013, 19:54
Locatie: Emmen

Re: morsecode

Bericht door Mattis »

Euh.
de morse zegt:

TTETTEEEE
Afbeelding
Afbeelding
youtube.com/channel/UCkeSs7nHvaUENzNUq00JwDw
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: morsecode

Bericht door Xolon »

Mooie toegevoegde waarde Mattis..

@DBoydNL:
Beetje afhankelijk van het type toestel, maar ze moeten in de buurt van je radio's zitten. Meestal komt de audiopanel mee naar voren als je de radio-shortcut gebruikt.
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
Plaats reactie