Tweaken van FSX

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
CordeBruin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 791
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:37
Locatie: Brasschaat, Belgium
Contacteer:

Re: Tweaken van FSX

Bericht door CordeBruin »

De ene PC is de andere niet en wat voor de één werkt is voor de andere een drama. Wat ik wel weet dat wanneer je een NVidiakaart hebt, je NVidiainspector nodig hebt.

Ik heb nu een aantal PC´s gehad, want om de 2 a 3 jaar wordt er een upgrade uitgevoerd en niet eens met de snelste CPU. Op dit moment heb ik een I5 6600K en de PC kast heeft een 6 fans draaien dus blijft lekker koel :-)

Er zijn verschillende handleidingen om FS te tweaken maar er zijn er een aantal bij die niet geupdate zijn en zoals bij zoveel dingen is dat wanneer de hardware veranderd ook het gedrag van programma veranderd.

Wat je kan doen is samen met iemand eens de boel na te lopen. Ik weet niet waar je woont maar er zijn in den lande diverse Flightsimclubs die iedere maand bij elkaar komen en waar een hoop expertise zit.

Je moet vooral veel geduld en hebben en wanneer je een tweak hebt uitgevoerd gelijk je sim checken, maar altijd wel in een gelijke situatie.

Groeten,

Cor
Join V-Bird VA. Look at vbirdva.com
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Tweaken van FSX

Bericht door FlipS »

Ticon, dat je door de bomen het bos niet meer ziet, begrijpen we! Inderdaad spreken de 'experts' elkaar vaak tegen. Ik zet 'expert' tussen aanhalingstekens omdat er meer mensen zijn die zich expert noemen dan die dat ook werkelijk zijn. Ik heb de indruk dat Bojote (die in het dagelijks leven Je-sus Altuve heet) en NickN (Nick Needham) de meeste kennis hebben. Maar ook hun kennis is niet volmaakt en soms spreken ook zij elkaar tegen. Ik zou haast zeggen: vergeet alle andere 'experts'.

Wat Kevin en Cor schrijven over het intern dan wel extern locken van de frame rate, is ook mijn ervaring. Bij mij werkte een externe frame rate locker perfect, tot ik een tweede beeldscherm aansloot. Ik ben maar weer terug gegaan naar de interne locker. Om een vloeiende beweging te zien is 17 fps is net genoeg, daar ben ik ruim boven gaan zitten (in mijn geval 24 fps; mijn pc is niet zo krachtig als die van Kevin) om de terugval bij lage frame rates te beperken.
Ik denk dat 30 fps voor jouw pc een prettige waarde zal zijn. Zoals Kevin al noteerde, gaat een hoge frame rate ten koste van laadtijden. Je raakt van de wal in de sloot. Probeer dus zelf wat voor jouw pc het beste is: hoe hoger je de Target zet, hoe hoe de frame rate onder alle omstandigheden, maar ga niet verder dan waar je een onrustig beeld krijgt (er kunnen zich vele grafische problemen voordoen die tot een onrustig beeld leiden. Het kan zelfs gebeuren dat FSX aangeeft bijvoorbeeld 24 frames/sec te maken terwijl je er toch echt maar 12 ziet; m.a.w. de grafische verwerking slaat dan telkens een frame over).

[Jobscheduler] is de categorie werkzaamheden; AffinityMask is de opdracht. Als je de regel [Jobscheduler] niet opneemt maar AffinityMask=84 wel, werkt het ook.

Van de meeste andere tweaks heb ik geen merkbaar effect ondervonden. De frame rate wisselt altijd zo sterk dat je een verandering van 5% niet kunt opmerken. Vele malen 5% is natuurlijk ook een groot verschil, tenzij de ene 5% een verbetering is en de andere een verslechtering. Staar je daarom niet blind op tweaks en beperk je tot de meest effectieve.

DX10 zou een (kleine) verbetering moeten geven. Weet je zeker dat je DX9 en Preview DX10 onder exact dezelfde omstandigheden met elkaar vergelijkt?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Ticon65
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2017, 06:36

Re: Tweaken van FSX

Bericht door Ticon65 »

Hallo allemaal,

Dank voor de duidelijke uitleg. Dit geeft me weer wat meer inzicht in het, op de beste manier, Tweaken van mijn systeem.

Dit lijkt zeker per Pc te verschillen. Zelfs bij twee identieke systemen schijnt Fs zich anders te gedragen.

Ik heb AM op 84 gezet maar mijn systeem begon direct te protesteren. Ik kreeg last van "stutters" en de Rwy-lights werden eerst zwarte blokjes voordat ze zichtbaar werden. (Schijnt te maken te hebben met ORBX-Trees).

Tevens heb ik ook maar eens geëxperimenteerd met de FPS.
Wanneer ik die op Unlimited zet is mijn systeem net een op hol geslagen paard. Hij schiet van de 40 naar 140 om dan weer een paar seconden te blijven hangen rond de 15 Fps.
De "logische" 30Fps zit mijn Pc ook niet lekker. Uiteindelijk heb ik gemerkt dat, wanneer ik hem lock op 40Fps, hij als een zonnetje draait. Ik zie dan nergens stutters, flitsen of andere rariteiten. Dus, so be it.

Ook kwam ik op YouTube nog een toelichting van Chrisrambo tegen. Hij heeft toevallig de zelfde Gpu als ik en wat hij vertelde over zijn settings klonk heel erg logisch en verhelderend.

https://www.youtube.com/watch?v=LEVTMN6cHI8

Waar het (denk ik) op neer komt is het volgende:
'wanneer je een paar mooie schilderijen op de maan zet zul je deze absoluut niet kunnen zien. Wanneer je je Pc zo instelt dat hij ook deze details moet gaan berekenen is dit dus een belasting die ten koste zal gaan van je eigen beleving en observatie'.

Zo heeft hij zijn resoluties een stuk lager staan dan dat ik had. Toen ik ook bij mij de resoluties (bijna) halveerde zag ik geen enkel verschil in detail t.o.v. de Max-settings. Alleen werd het beeld weer een heel stuk rustiger.
Dit in combinatie met de Fps die bij mij op 40Fps staan is voor mij denk ik de beste setting. Het enigste dat ik bij mij wel nog heb toegevoegd is FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.15

Dan nog even een mazzeltje voor mij persoonlijk.
Een kennis van me heeft Fsx-Steam thuis liggen dit ik zo kan ophalen. Hij heeft het ooit gekocht op een markt en dacht dat het een leuk schietspelletje was. Hij is meer een GTA type :twisted: .

Aangezien ik nog niet veel Add-ons heb geïnstalleerd en nu toch wat meer kennis heb van het Tweaken vraag ik me af of het de moeite is over te stappen van de Boxed versie naar Steam. Er schijnen migratie-mogelijkheden te zijn maar zoals ik al zei heb ik op dit moment alleen ORBX en REX gebruikt en die zijn zo overgezet. Is dit de moeite waard denk je?

Ik sta uiteraard open voor reacties en meningen.

Groet,

Ticon65 :wink:

(at) FlipS:
Excuus, ik lees je reactie pas nu ik ben ingelogd op Dfs.
Ik kan je slotvraag met "Ja" beantwoorden.
Wanneer ik Dx-10 activeer sluit ik Fsx eerst helemaal af (om de wijzigingen in mijn Cfg door te laten voeren) en na een tijdje start ik hem weer op. Ik zie dan meteen dat Dx-10 actief is.
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: Tweaken van FSX

Bericht door Kevin »

Goed om te horen dat e.e.a. verhelderend is geweest voor je!

Wel wil ik nog even ingaan op je opmerking m.b.t. FSX Steam Edition. FSX:SE is, de naam zegt het natuurlijk al, een versie van FSX op het Steam platform. Dit is een download platform, waarbij de software onlosmakelijk verbonden is met jouw persoonlijke account. Tenzij je een heel account overneemt (en dus ook alle andere software die aan dat account verbonden is) kun je FSX:SE dus niet zomaar van iemand overnemen. 'Ooit gekocht op de markt' klinkt dus hoogst onwaarschijnlijk...

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Ticon65
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2017, 06:36

Re: Tweaken van FSX

Bericht door Ticon65 »

Pfff...klopt inderdaad!

Net even langs geweest bij deze kennis. En inderdaad had hij een 'versie van Steam' voor me liggen maar ook een hoop 'ander zaken' die hij op de Markt verkocht (garantie tot de voordeur zal ik maar zeggen) :down: .
Ik heb hem een paar dingen toegewenst... "een fijn weekend" behoorde daar niet toe.
Ticon65
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2017, 06:36

Re: Tweaken van FSX

Bericht door Ticon65 »

Hallo allemaal,

Eerst even mijn dank voor jullie bijdragen, tips, trucks en leesvoer. Mijn FSX heb ik nu op topniveau draaien (denk ik)! Er is geen enkele flits of schok meer te zien en ook "voelt" het allemaal heel soepel aan.

Toch (daar heb je hem weer) kwam ik nog iets tegen waar ik nog vragen over heb. Namelijk het audio-gedeelte van FSX.
Op diverse Fs fora wordt daar best lacherig over gedaan want "wat heeft geluid nou met Fs te maken? Het draait immers toch allemaal om het hoogste aantal FPS"?

Toch denk ik hier anders over en laat me hier uiteraard graag weer over informeren.
Als voorbeeld neem ik even de standaard-sound van de B-737. Deze is zeker niet te vergelijken met het geluid van de "PDMG of I-Fly" maar die staan nog op mijn lijstje en komen tzt wel aan bod.

Het geluid van de 737 werkt op zich prima. Bij elke view wordt het "doppler-effect" goed weergegeven en ook verloopt het allemaal soepel wanneer je een toestel van voor naar achter beluisterd.
Er zit trouwens wel één "bug" in de software. Wanneer je in de cockpit zit en de enginesound hoort klopt de balans wanneer je naar links en rechts kijkt. Maar wanneer je kiest voor de "wing-view" is links en rechts precies omgedraaid. Dit zal wel te corrigeren zijn in de sound.cfg maar dat zijn voor mij details van latere zorg. Waarschijnlijk heeft de PMDG daar geen last van.

Even terugkomend op de belasting van het systeem en mijn vragen hierover.
Wanneer je kiest voor "instant-replay" (als ik een keer een goeie landing heb gemaakt). Klinkt het geluid als een té vaak gebruikt en vastlopend cassettebandje. Ook staat het beeld te schudden en te zwaaien alsof je een glaasje te veel op hebt. Zelf drink ik geen alcohol maar er staat me nog iets bij van mijn studenten jaren.

Deze "replay" moet ergens vandaan komen en dus tijdens de vlucht worden geregistreerd. Beeld en geluid moeten du synchroon worden afgespeeld en daar lijkt mijn FSX nog niet heel erg goed in. Wellicht weten jullie me hier iets meer over te vertellen.

Zoals ik eerder al meldde loopt mijn systeem op dit moment als een zonnetje maar, terecht werd ik er hier op gewezen dat ik de boel pas echt ga belasten wanneer ik de PMDG en Tampa- of Aerosoft ga draaien.
Wanneer ik dan 50% van mijn huidige systeem-prestaties over hou is dit nog steeds bovengemiddeld.

Ik hoor graag jullie mening, adviezen en op- of aanmerkingen.

Met vriendelijke groet,

Ticon65 :wink:
Plaats reactie