Tweaken van FSX

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Tweaken van FSX

Bericht door Kevin »

Wil je het beste uit FSX halen, dan is goede hardware (zie verderop in dit bericht) natuurlijk onontbeerlijk. Zonder goede onderdelen (processor, videokaart, geheugen) zal FSX simpelweg nooit optimaal werken en dikwijls eindigen in een crash. FSX is echter, in relatie tot de nieuwste hardware, een oud programma dat hier en daar een beetje bijgeschaafd moet worden d.m.v. kleine aanpassingen in de instellingen, die niet in het hoofdmenu terug te vinden zijn. Dit wordt 'tweaken' genoemd. Het internet staat er vol van, maar niet alles werkt even goed en sommige tweaks zullen zelfs een averechts effect hebben. Wij krijgen hier vaak vragen over en daarom heb ik besloten dit bericht te plaatsen, met een tweetal links die algemeen gezien worden als een goede leidraad om FSX te gaan tweaken.


Voor wie het allemaal automatisch wil laten doen: http://www.venetubo.com/fsx.html.
Hier voer je jouw fsx.cfg bestand in plus een aantal vragen over je hardware en je kunt een aangepaste versie van jouw fsx.cfg downloaden. Uiteraard geheel op eigen risico! :mrgreen:


Voor wie het liever handmatig doet en ook geïnteresseerd is in wat de verschillende tweaks nou eigenlijk doen: http://forum.avsim.net/files/file/1-fsx ... are-guide/.
Onder de 'software guide', waarin naast tweaks voor FSX ook instellingen voor je Nvidia grafische kaart middels het programma Nvidia Inspector aan bod komen, vind je ook een hardware guide. Het is handig deze te raadplegen wanneer je een nieuw systeem voor FSX wilt kopen of een bestaand systeem wilt upgraden. Ook hier geldt natuurlijk: alles op eigen risico! :mrgreen:


Veel succes met het tweaken van FSX! :dup:
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: Tweaken van FSX

Bericht door Kevin »

Met dank aan Marco voor de oplettendheid, heb ik in bovenstaand bericht een van de links verbeterd.

Tevens een tweede Software & Hardware Guide, welke ik zelf heb gebruikt voor mijn huidige setup: http://kostasfsworld.wordpress.com/fsx- ... are-guide/. :wink:
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Tweaken van FSX

Bericht door FsTheo »

Ronald Vermeij is opnieuw in het 'hacken' van FSX gedoken en heeft geprobeerd alles wat op het internet te vinden is plus eigen ervaringen, onder te brengen in een document met de welluidende titel, "FSX_CFG_Hacking_Project_v1". :D
Nu beschikbaar in het Engels, maar er wordt een een Nederlandse versie gewerkt die binnenkort beschikbaar is. Voor mensen die daarop niet willen wachten (of niet hoeven te wachten :) ) hier de link naar de handleiding:

FSX_CFG_Hacking_Project_v1

Feedback is hier natuurlijk welkom, zou dat nodig zijn om er een nòg beter document van te maken!

Theo :wink:
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Tweaken van FSX

Bericht door FsTheo »

Nederlandse versie binnengekregen en beide versies toegevoegd aan de bieb! :dup:

Theo :wink:
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Tweaken van FSX

Bericht door arno »

Ik heb er geen Nederlands woord in kunnen ontdekken :G: Het aantal kb's is ook nagenoeg gelijk aan de Engelse versie. Misverstandje?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Tweaken van FSX

Bericht door FsTheo »

En daar kwam Ronald ook achter. :D En dus is de Nederlandse versie nu vervangen door een 'Dutch' versie! :lol:

Dus nu zou het moeten kloppen! :dup:

Theo :wink:
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Tweaken van FSX

Bericht door arno »

Bedankt ook aan Ronald!
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Re: Tweaken van FSX

Bericht door ray123 »

Ik wilde even mensen een tip geven die fsx op een dual core draaien (i5).
Ik heb sinds kort affinitymask=4 toegevoegd en de anti aliasing via het programma van de videokaart laten draaien en krijg ineens veeeel meer frames en geen stutters meer. Ook ben ik terug gegaan naar dx9.
Met de standaard vliegtuigen en de project airbus a380 makkelijk 30 frames met alle sliders open!!
Met de pmdg en aerosim 787 moet ik wel wat sliders terug brengen...

Al met al draait het nu EINDELIJK geweldig met orbx global, vector en openlc.
Enige wat ik heb gedaan is highmemfix, affinitymask, dx9 en anti aliasing via videokaart.

Hopelijk kan ik hier mensen mee helpen die ook fsx draaien via een dual core i5 (met HT)
wietske
Controller
Controller
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 nov 2010, 11:46
Locatie: Lemmer

Re: Tweaken van FSX

Bericht door wietske »

FsTheo schreef:Nederlandse versie binnengekregen en beide versies toegevoegd aan de bieb! :dup:

Theo :wink:

Waar vind ik de bieb met de versie in NL/
FSX
Ticon65
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2017, 06:36

Ik zit vast in het verkeerde topic...

Bericht door Ticon65 »

Hallo allemaal,

Excuus voor het "inbreken" maar ik kom hier net kijken en wilde mij even voorstellen.
Ik ga ervan uit dat de moderators mijn topic weten te verplaatsen naar het juiste forum-onderdeel.

Ik ben al jaren een liefhebber van Fs. Dit begon al met ge eerste versie waarin alleen nog maar een aantal polygonen, cirkeltjes en cijfers te zien waren.
Om een lang verhaal kort te maken ben ik begin dit jaar van Fs9 overgestapt op FSX. Uiteraard kwam ik de nodige problemen tegen want FSX is geen "lieverdje".
Zodoende ben ik op internet nogal wat "tweaks" tegengekomen. Van Bojoto via Nick naar NVidia-Inspector en terug naar diverse anderen die het beste met FS voorhebben.
De "Bufferpools", Affinitymasks en zeer veel andere termen vlogen me om de oren :hm . Uiteindelijk heb ik ze (zo goed als) allemaal uitgeprobeerd met Engelengeduld.

Inmiddels heb ik mijn Pc ge-update maar ik gebruik (volgens velen) nog een té oude videokaart, tsja.
Uiteindelijk ben ik maar gaan vertrouwen op mijn nieuwe MB en Processor. Ik dacht, ik laat die het zelf maar uitzoeken. Zodoende heb ik mijn FSX.cfg gewist en Fsx een nieuwe aan laten maken.
Deze heb ik zonder ook maar enige toevoeging (zelfs Highmem ontbreekt) de boel op laten starten. Het resultaat ik dat FSX nu loopt als een zonnetje, zonder vastlopers of andere ongein.
Het beeld loopt vloeiend op 40Fps gelocked (als ik deze los laat schiet hij ver boven de 100 uit). Verder heb ik alle settings (tegen alle adviezen in) op het hoogste niveau gezet.

In ieder geval is het nu weer tijd om de lucht weer te gaan verkennen na al dat gepriegel [vlieg] . Ik heb nog een hele hoop vragen en hoop dat ik op dit forum mijn antwoorden zal vinden.

Voor nu een vriendelijke groet en alvast een fijn weekend.

Ticon65 :wink:
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Tweaken van FSX

Bericht door PeterL »

Dag Ticon65,
Een "kale"FSX zonder add-ons loopt normaal gesproken bij iedereen als een zonnetje. Problemen ontstaan vaak bij het installeren van zwaardere add-ons. Berucht zijn PMDG, ORBX en/of een combinatie met ActiveSky. De meeste tweaks waar je het over hebt deden goed werk bij de vorige generatie pc's, zijn voor een deel inmiddels achterhaald en bij de moderne systemen vaak niet meer nodig. Zo draait mijn FSX Steam zonder één enkele tweak omdat de HIGHMEMFIX en de uiautomationcore bijv. al in FSX SE zijn verwerkt. Mijn advies is om heel terughoudend te zijn met het aanbrengen van wijzigingen.

Sukses verder
Ticon65
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2017, 06:36

Re: Tweaken van FSX

Bericht door Ticon65 »

Hoi Peter,

Dank voor je reactie.

Zeker is FSX een 'zware jongen' en ik ben dan ook voorzichtig met het installeren van add-ons. Ik heb het geluk dat ik een snelle Pc heb en dus ook snel even een backup kan maken voordat ik iets ga testen.
Ik kan me voorstellen dat men hier tegenop ziet wanneer dit een half uur of langer duurt.

Ik werk overigens met Windows-10. Dit bleek geen goede combinatie want ik kreeg vastloper op vastloper ondanks een goede processor en voldoende geheugen. De foutmeldingen waren mij veel te technisch dus op een gegeven moment heb ik deze naar Microsoft verzonden.

Ik kreeg een berichtje terug waarin ze me voorstelden om even iets uit te proberen. Zodoende heb ik FSX in comptabiliteitsmodus (Win-Vista met SP-2) opgestart en sindsdien gedraagt FSX zich voorbeeldig!
Ik kan terwijl FSX draait alles aanpassen en selecteren. Dus van een Glider in Innsbruck overdag naar een 747 in Nice 's Nachts zonder het gevoel te hebben dat het programma of mijn Pc te zwaar worden belast.

Kortom na lang uitvogelen heb ik FSX nu toppie draaien en kan ik me weer vergapen aan de schitterende scenario's en locaties waar ik kom.

Voor nu is het voor mij ff sparen om de Pmdg-737 aan te schaffen. Lijkt me geweldig om hier eens mee aan de gang te gaan :dup: !

Groetjes,

Ticon65
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Tweaken van FSX

Bericht door FlipS »

Welkom op dit forum, Ticon65!

Wel of niet tweaken hangt af van de versie van FSX die je hebt. De oude boxed version zou ik zeker wel tweaken (in beperkte mate), de nieuwe Steam Edition moet je juist niet tweaken. De boxed version is al ruim tien jaar oud en loopt nogal uit de pas bij moderne pc's; vandaar de noodzaak tot tweaken. De Steam Edition wordt onderhouden zodat die wel is aangepast aan moderne pc's.
De oude boxed version stelt geen hoge eisen aan de videokaart. Toen FSX ontwikkeld werd, stelden videokaarten nog niet zoveel voor en daarom moest Microsoft erg veel grafisch werk door de cpu laten verrichten, die daardoor de bottleneck is. Natuurlijk, je moet wel een 'high end' videokaart hebben maar dat hoeft zeker niet de duurste of nieuwste te zijn. Steam Edition laat een groter deel van de grafische werkzaamheden door de videokaart verrichten en stelt daardoor wat hogere eisen aan de videokaart.

PMDG: kijk hier eens: http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=41&t=20612
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Ticon65
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2017, 06:36

Re: Tweaken van FSX

Bericht door Ticon65 »

Hoi FlipS,

Dank je voor het welkom heten :dup: .

Ik ben ook zeker de Steam edition gaan bekijken. Zo heb ik Jordan King's vergelijking op Youtube bekeken en een aantal topics via Avsim en Flightsim nagelopen.
Ik denk dat het klopt wat je vertelde over de belasting van je Processor en Gpu in Fsx boxed to Fsx Steam.

Zoals ik al vertelde heb ik een iets oudere Gpu (NVidia GTX-750TI 2GB). Deze vind het blijkbaar niet zo erg dat veel werk uit handen word genomen door de Cpu (i7-7700).
Misschien maak ik wel een denkfout maar mijn indruk is dat mijn systeem op dit moment een goede balans heeft tussen de belasting van de Gpu t.o.v. de Cpu. Mocht je hier anders over denken dan hoor ik dat graag.
Ik denk dat ik het eerst maar even hou bij de Fsx-boxed versie. Misschien is er ergens een Demo-versie van Steam te downloaden zodat ik die enigszins kan vergelijken maar die ben ik nog niet tegengekomen.

Ook Peter heeft een goed punt: Ik heb nog geen écht zware Add-ons geïnstalleerd.
Op dit moment alleen Rex Texture Direct Soft-Clouds, Essential + Overdrive en ORBX Global, N-America en Europe. Deze Add-ons lijken FSX alleen maar sneller te maken.
De zwaardere Add-ons (NL-2000, Pdmg en ORBX Vector) wil ik nog gaan proberen.

In de nabije toekomst gaat er zeker ook een nieuwe Videokaart komen maar dat is op dit moment geen "must'.

Ook bedankt voor het wijzen op de aanbieding van de PMDG-737 in een ander topic. Dit lijkt me zeker de moeite waard alleen wil ik wel zeker weten dat het een 100% legale versie betreft.

Vriendelijke groet,

Ticon65 :wink:

P.s. Tips of "let hier even op's" zijn zeer welkom, hiervoor alvast mijn dank!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Tweaken van FSX

Bericht door FlipS »

Waar je in elk geval op moet letten, is http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=18436 en http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=18437.
Lees http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=18438 ook alvast; met zware add-ons zul je daar waarschijnlijk mee te maken gaan krijgen.

Wat betreft tweaken: affinitymask kan een merkbare verbetering geven. Het getal dat je na het = teken moet invullen, hangt af van de omstandigheid of hyper threading wel of niet wordt toegepast. Zo niet, dan is het getal 14; is HTT wel actief, dan wordt het getal 84.
Highmemfix wordt al genoemd in één van de berichten die ik hierboven noemde. Dat kun je nauwelijks een tweak noemen; het is een aanpassing aan moderne (lees: niet al te antieke) pc's.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Ticon65
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2017, 06:36

Re: Tweaken van FSX

Bericht door Ticon65 »

Dank je!

Ik heb een en ander doorgelezen en mocht FSX vastlopen weet ik in ieder geval waar ik de fout mee zou kunnen oplossen.
Voor nu ben ik zoals gezegd eerst maar even met een solide basis voor FSX bezig (o.a. ORBX en REX). Ondertussen hou ik in de gaten hou mijn Pc omgaat met de verdeling van het geheugen. Tot nu toe word alles eerlijk verdeelt en waar nodig doorgeschoven naar reserve-locaties wanneer er nét even iets extra's nodig is.

Wat mij wel opvalt is dat FSX nog zoveel moeite lijkt te hebben met DX-10 :G: . Ik heb hier ook veel over gelezen en het word door veel Simmers aangeraden.
Wanneer ik "Preview DX10" aanzet (en de Pc opnieuw opstart) zie ik geen echte verbeteringen. Ik heb wel begrepen dat je de DX10-modus moet gebruiken om schaduw in de cockpit te krijgen, iets wat mij heel mooi lijkt :dup: .
Ik heb inmiddels ook gezien waarom er zoveel Shadow-fixers" in omloop zijn. Het activeren van de schaduw in de cockpit ziet er zeer onnatuurlijk uit. Zo'n beet je als een zaagtand.

De Fixers zijn bijna allemaal "batch-bestanden" die op diverse plekken binnen FSX een aantal aanpassingen doen. Deze aanpassingen lijken niet zomaar even terug te draaien wanneer het resultaat tegenvalt dus hier ben ik maar even voorzichtig mee. Tuurlijk heb ik een goede backup gemaakt maar ik hou FSX het liefs zo schoon mogelijk.
Mocht je daarentegen tips hebben die ervoor zorgen dat DX10 gewoon aangezet kan worden hou ik me zeker aanbevolen.
Sorry als ik overkom als een "zeur" maar ik heb ook voorbij zien komen dat DX10 niet goed kan omgaan met ORBX-Trees. Waar ook weer een fix voor schijnt te zijn maar zoals ik al zei, FSX moet niet 'aan dunne draadjes' aan elkaar hangen om goed te kunnen draaien.

Groet :wink: ,

Ticon65
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Tweaken van FSX

Bericht door FlipS »

Over Preview DX10 kun je het één en ander lezen in http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=18126. Het is geen uitgewerkte versie en vandaar dat er veel aan ontbreekt.
Ik gebruik alleen het freeware deel en daarin zitten geen batch bestanden. Het belangrijkste is dat je een aantal shaders vervangt en die kun je altijd terug zetten als je de oude bewaart. Als je oude bestanden ergens bewaart, doe er dan een tekstbestandje bij met omschrijving wat voor bestanden het zijn en waar ze stonden, dat vereenvoudigt het terug zetten.
De schaduwen krijgen soms zaagtanden. Ik weet niet waarom dat soms gebeurt. Mij storen die relatief kleine zaagtanden zelden.

Veel vliegtuigen krijgen schaduwen in de cockpit met Preview DX10 maar niet alle. Ik heb nog geen tijd genomen om uit te zoeken of dat bij andere vliegtuigen te realiseren is. Omdat ik vrijwel alleen in relatief kleine vliegtuigen vlieg en vrijwel alleen VFR zie ik de schaduwen in de VC vaak en daarom gebruik ik Preview DX10 permanent.
Verder veranderen reflecties iets; ik ervaar ze als iets realistischer.
Je moet deze verschillen kunnen zien, maar vooral de verbetering van reflecties is niet groot. Verder zouden de prestaties van FSX iets moeten verbeteren en zou FSX iets beter omgaan met geheugenruimte. De verschillen zijn niet verbijsterend groot. Nadelen staan ook in het hierboven genoemde onderwerp.
DX11 (geen preview maar uitgewerkte versie) in Prepar3D geeft een aanmerkelijk grotere verbetering; daar hebben alle vliegtuigen schaduwen in de VC en reflecties zijn nog realistischer.
Preview DX10 kan prima omgaan met ORBX trees (en alle andere add-on trees).

Als je pc bestanden doorschuift naar reserve locaties, klopt er iets niet. Als het zou gebeuren, levert dat vertraging op en dat is nooit goed in FSX. FSX kan maar weinig RAM toegewezen krijgen (nog geen 4GB) en die hoeveelheid zou in elke hedendaagse pc gewoon beschikbaar moeten zijn, tenzij je tegelijk veel andere programma's hebt draaien die geheugenruimte vragen. Met alleen Windows en FSX zul je zelden aan 6GB geheugengebruik komen. Zou er toevallig net een zware update van Windows voorbij komen, dan merk je dat wel, ook aan het processorgebruik.

Je wilt FSX 'zo schoon mogelijk' houden. Dat is een loffelijk streven dat volstrekt niet te handhaven is. Als je add-ons installeert, worden duizenden bestanden aan FSX toegevoegd. Daar heb je doorgaans alleen maar plezier van. Maar sommige add-ons brengen veranderingen aan in programmabestanden van FSX en dan wil het ook wel eens gebeuren dat de ene add-on daar anders mee omgaat dan de andere of wijzigingen van een andere add-on ongedaan maakt waardoor sommige add-ons niet zonder meer compatible zijn. Meestal zijn daar wel weer oplossingen voor maar daar ben je veel tijd aan kwijt.

Met de 'dunne draadjes' van FSX valt het wel mee. FSX draait bij mij erg stabiel (na plaatsen van de oude versie van UIAutomationCore.dll in de root van FSX). Dunste draadje is de VAS (als omschreven in http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=18438). Vooral ORBX heeft veel geheugenruimte nodig en samen met een vliegtuig dat ook relatief veel geheugenruimte eist, kom je niet ver. Met een uitgekiende combinatie kan ik FSX binnen een minuut laten vastlopen in een OOM. Met een andere combinatie kan ik uren probleemloos in de virtuele lucht blijven, ook met alle sliders naar rechts en Texture_Max_Load op 4096. Dat laatste is nodig voor bijna alle hedendaagse vliegtuigen en voor veel scenery add-ons, ook voor REX, maar FSX heeft de onhebbelijke eigenschap deze instelling steeds terug te zetten naar 1024 als je ook maar één wijziging aanbrengt in Settings > Display. Er is een programmaatje (Texture_Max_Load editor) dat de waarde automatisch of met één muisklik terug zet naar de door jou gewenste waarde.

Op deze website 'zeurt' niemand. We zijn er om elkaar te helpen. :wink:
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Ticon65
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2017, 06:36

Re: Tweaken van FSX

Bericht door Ticon65 »

Dank voor je reactie.

Ik was het afgelopen uur bezig hierop te reageren maar bij het verzenden bleek ik 'automatisch' uitgelogd te zijn. Dus mijn tekst weg :roll: .
Ik heb ruim voldoende leesvoer aan de topics waar je me op wees dus ik ga eens met DX-10 aan de slag. Tenminste daar kwam het min of meer op neer :dup:

Groet,

Ticon65
Gebruikersavatar
CordeBruin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 791
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:37
Locatie: Brasschaat, Belgium
Contacteer:

Re: Tweaken van FSX

Bericht door CordeBruin »

Ticon,

Kijk ook eens hier als je voor DX10 gaat https://stevesfsxanalysis.wordpress.com/
Ik heb dit aangeschaft en tevens ook https://stevesfsxanalysis.wordpress.com ... dows-v1-6/
wardoor ik mooie schaduwen krijg op het land en water.

Dat geeft voor mij een leuke FSX

Afbeelding
Afbeelding

Verder hier nog RexTexture direct en soft clouds en ORBX.

Je kan tevens op Youtube goede filmpjes vinden voor het tweaken van FSX. Voor mij zijn de filmpjes van Froogle Sim een bron van inspiratie en heeft mij geholpen om mijn FSX te tweaken.

Groeten,

Cor
Join V-Bird VA. Look at vbirdva.com
Ticon65
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2017, 06:36

Re: Tweaken van FSX

Bericht door Ticon65 »

Dank voor jullie reacties :dup: .

Ik heb een en ander doorgelezen en uitgeprobeerd maar helaas is DX-10 nog niet voor mijn Pc-tje besteed.
Het is simpelweg een té zware belasting voor mijn huidige GPU. Ik zal dit even toe lichten:

Ik heb de video's van Froogle allemaal bekeken, geweldig accent heeft die man. En er zeker een hoop van opgestoken en toegepast. FSX loopt mede hierdoor als een zonnetje. Ik maak gebruik van REX Essential Plus Overdrive, Softclouds, ORBX Global en Europe.
Ik maak voorlopig ook nog geen gebruik van Payware Airports (hoewel het wel kriebelt om Tampa helemaal leeg te kopen).
Dit geldt voorlopig ook voor de PDGM 737. Er moet eerst een zwaardere Videokaart (GPU) komen.

Gisteren heb ik de nieuwste drivers van NVidia gedownload en geïnstalleerd. De settings van NVidia-Inspector worden daardoor weer teruggeplaatst op hun standaard-niveau. Dit is me heel erg goed bevallen.
Ze hebben een aantal opties toegevoegd die (in ieder geval bij mij) FSX een, net weer wat rustiger beeld geeft.

Een tussendoor, ik was ook even bezig met de resolutie van de Runway-textures en zodoende ben ik deze gaan bekijken op mijn default Airport, Nice in de standaard Beechcraft.
Wat me ineens opviel is dat de piloot mij continue bleef aankijken en zelfs met zijn ogen knippert (ik schrok me rot! :shock: ).
maar dat terzijde het was me alleen eerder nog niet opgevallen.

Zoals ik al vertelde heb ik de Topic's van FlipS doorgenomen en DX-10 eens uitgeprobeerd. Terwijl ik dit testte in FSX heb ik de belasting van mijn CPU en GPU een in de gaten gehouden met onder andere GPU-Z en de door NVidia geleverde monitor-software. Het resultaat (de schaduw in de cockpit) was zeker beter maar nog niet wat ik ervan verwacht had.

De belasting voor mijn GPU daarentegen schoot enorm omhoog. Waar de temperatuur na een vlucht van een uurtje rond de 49c blijft hangen schoot deze omhoog naar 68c terwijl ik nog take-off moest gaan (Innsbruck).
Deze waarden zijn niet echt alarmerend, want sommige "collega's" draaien vrolijk op temperaturen van rond de 78c maar ik wil mijn GPU nog even heel houden totdat ik een nieuwe kan kopen. Ook speelt natuurlijk het % mee waarmee de belasting omhoog schoot. Mijn CPU heeft hier nagenoeg geen moeite mee en de belasting hiervan bleef ongeveer hetzelfde.

Het zou kunnen komen doordat ik in mijn FSX.cfg geen AffinityMask en Bufferpools gebruik maar deze tweaks zijn (voor zover ik heb begrepen) er juist voor doordat de vorige generaties Pc's te trage CPU's aan boord hadden en de belasting wilde doorschuiven naar de GPU. Door de PC-upgrade die ik in December heb gedaan is mijn GPU op dit moment even de bottleneck.

Voor de volledigheid even een paar technische gegevens:

- Processor Intel Core i7-7700 (at) 3.60GHz 29 °C Kaby Lake 14nm Technologie
- Moederbord MSI B250M PRO-VD(MS-7A74) (U3E1) 112 °C (Deze temp klopt niet omdat "Speccy" een bug schijnt te hebben).
- Grafisch PL2788H (1920x1080@60Hz) / 2047MB NVIDIA GeForce GTX 750 Ti (ASUStek Computer Inc) 29 °C
- Opslag 931GB Seagate ST31000528AS (SATA) 28 °C / 232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SSD) 31 °C
- RAM 8,00GB DDR4 Single-Kanaal Onbekend (at) 1064MHz (15-15-15-36) P.s. volgens mij klopt de kloksnelheid van mijn RAM ook niet. Dit zou 2133MHz moeten zijn.

Ik maak gebruik van Windows-10 64BIT en start FSX op in Comptabiliteits-modus (Windows-Vista SP-1 en 2).
P.s. kan ik hier afbeeldingen uploaden? Misschien is dat handig om vragen of aanpassingen van mijn kant te kunnen toelichten of verduidelijken.

Voor nu wederom heel veel dank voor jullie reacties en Tips! Ik ga nog ff richting EDDF en dan waarschijnlijk richting "mandje".

Groet,

Ticon65 :wink:
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Tweaken van FSX

Bericht door FlipS »

Heel vreemd, Ticon, want de grafische verwerking zou met DX10 juist beter verlopen en dat is ook mijn ervaring (hoewel het verschil niet erg groot is). Vergeleken met jouw pc is de mijne maar armzalig (i5 2500K op standaardfrequentie en HD6950) en ik kon wat verbetering van de prestaties dus wel gebruiken.
Wat betreft tweaks: die hebben niets te maken met oude generaties pc's maar met het feit dat FSX ruim tien jaar oud is. Er is geen sprake van dat er met deze tweaks meer werk wordt doorgeschoven naar de videokaart; was dat maar waar! De tweaks persen wat meer capaciteit uit de cpu. Ik begrijp niet waarom de videokaart warmer werd; dat zou ik goed uitzoeken. Misschien andere instellingen waardoor de cpu harder moest werken en er ook meer werk naar de gpu kwam?
Met FSX Steam Edition en met Prepar3D heb je geen tweaks nodig, met de oude boxed FSX heb je daar wel voordeel van.
Je huidige videokaart zou voor FSX heel aardig moeten presteren; ik kan niet voorspellen of een zwaardere videokaart een verbetering biedt maar misschien valt dat wel tegen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
CordeBruin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 791
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:37
Locatie: Brasschaat, Belgium
Contacteer:

Re: Tweaken van FSX

Bericht door CordeBruin »

Ik gebruik BufferPools en de affinity mask. Dat een GPU warl wordt wanneer je op een veld staat met veel scenery is normaal.

Ik heb een NVidia 1060 GTX en op Idle zit die al gauw boven de 40 graden. Zorg voor goede koeling in je PC. Op het moment dat je een PMDG gaat draaien zal je zien dat de temperatuur ook omhoog gaat.

Groeten,

Cor
Join V-Bird VA. Look at vbirdva.com
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Tweaken van FSX

Bericht door arno »

Ticon65 schreef:P.s. kan ik hier afbeeldingen uploaden?
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=12041
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Ticon65
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2017, 06:36

Re: Tweaken van FSX

Bericht door Ticon65 »

Dank allen voor jullie reacties!

Pfff...! Er komt nogal wat voorbij aan kennis van FS hier. Ik valt, zie ik, nog een hele hoop te leren ;-)

Even "een klein beetje voorgeschiedenis" in een notendop:
Ik ben al een tijd Fs-fan. Begonnen met de allereerste poligoon-versie overgestapt op Fs5 en daarna op Fs9 (FS-2004).
Deze laatste was tot vorig jaar mijn grote liefde want hij was niet kapot te krijgen. Je kon hem bij wijze van spreken op diskette (of usb stick) zetten en hij draaide ook op de Pc van de buurman.
Natuurlijk ook niet te vergeten waren de heerlijke Add-ons zoals FS-Navigator en Enviro. Deze werkte perfect en gewoon altijd. Fs-Nav is blijkbaar écht niet meer terug te vinden voor FSX, jammer. Enviro (programmaatje met backround chatter) is met een paar trucjes wel weer naast FSX te gebruiken. Gelukkig heb ik daar altijd een kopietje van bewaard.

Terug naar de dag van vandaag:
Vorig jaar december heb ik FSX als kerstcadeau gekregen, geïnstalleerd op mijn vorige Pc en (huilen geblazen). Bijna dan.
Deze sim is toch een stukkie zwaarder dan zijn voorganger. Zodoende werd ik gewezen op een aanbieding voor een upgrade van mijn Pc (zie bovenstaande specificaties). Deze componenten heb ik toen laten inbouwen en ik ben er zeer tevreden over.
Hoe kan het ook anders, het schijnt een hele snelle jongen te zijn.

Gaandeweg heb ik natuurlijk een en ander over FSX voorbij zien komen en kreeg de koorts mij weer goed te pakken. Ik ben, zoals ik eerder al meldde fanatiek aan de gang gegaan met het "tweaken" van FSX. Maar hoe meer ik las hoe tegenstrijdiger en vager de adviezen leken te worden.
Bojote beweert het een en Nick weer iets anders dit wordt weer tegengesproken als je de "Bijbel" doorneemt en "Froogle" denkt er weer het zijne van.
Ook de NVidia Inspector heeft mij weinig positiefs kunnen laten zien. Buiten een onscherp beeld maar (toegegeven) een toename in het aantal FPS.

Tevens blijk (mijn nieuwe FSX) ook alweer voorbij gestreefd te worden door de Steam-Edition en Prepar3D.
Ik heb het met FlipS al even over DX-10 gehad. Na een en ander na te hebben gelezen dit uitgeprobeerd met een zeer grote belasting voor mijn GPU tot gevolg. Ik ben nog even bezig om hier de oorzaak van te vinden. Mocht ik erachter zijn laat ik dat hier wel even weten.

Het Tweaken heb ik even gelaten voor wat het was maar ik denk dat FlipS gelijk heeft en er ergens iets dwars zit in mijn FSX configuratie. Ik kwam bijvoorbeeld gisteren een scenery tegen die ik "even" was vergeten maar wel conflicten bleek te hebben met andere gebieden.

Aangezien ik een leek ben op FS-gebied maak ik daarom graag gebruik van jullie kennis en ervaring.
Mijn FSX is nu niet getweaked. Buiten het bekende 4096 en Lod-raduis=6.500000 verhaal.

Ik heb me zitten vastbijten in de termen Jobsheduler, BufferPools, AffinityMask en RejectThreshold.

Om met de eerste te beginnen is het handig om te weten hoeveel "Cores" mijn Pc heeft. Wanneer ik Ctrl-Alt-Delete kies en kijk naar de Broncontrole zie ik er 8 (0 t/m 7).
Ook is het blijkbaar van belang te weten of mijn Pc gebruik maakt van Hyperthreading. Dit laatste is inderdaad zo.

Het getal achter AffinityMask is afhankelijk van het aantal Cores (=Processoren?). Ik las dat, wanneer je er 4 hebt je het getal 12 moet gebruiken maar wanneer je een 8-Core pc hebt moet dit 84 worden.
Ik dach het mezelf makkelijk te maken door een hier te kijken:

http://www.gatwick-fsg.org.uk/affinitym ... m=utilties


Ik kom dan uit op een getal van 21844 :hm . Mooi hoor, maar ik kan dat even niet rijmen met de 12 of 84 waar ik zoveel over lees. Mij is het verschil tussen een "Core een een "Physical-Core) niet duidelijk. Ik vind het leuk om te expirimenteren maar dan wil ik wel graag weten hoe men aan al deze waarden komt en welke er nu echt op mijn Pc van toepassing is.
Zo ook de term RejectThreshold. Ik ben zeker niet te lui om te lezen en heb me ook daar in verdiept maar als leek zie ik door de bomen het bos niet meer.

Frame-rates zijn ook iets ongrijpbaars lijkt het. Waar de een zweert bij het "locken" van het aantal FSP op 30 verteld de ander dat juist "unlimited" het beste resultaat geeft.
Een normaal persoon ervaart niet meer dan 20 FPS, ik 25 8) dus staar ik mij daar niet blind op.
Waar mij het wel om gaat ik dat ik mijn Pc gebalanceert belast. Voor een Pc is het aantal FPS wel belangrijk.
Dan heb je natuurlijk ook nog de "Framrate-limmiters" etcetera :?: .

Tot slot: Ik heb zeker een snel systeem en ben daar ook heel tevreden mee. Ik ben zelf ICT-er maar het Tweaken van Fs is weer een ander verhaal. Dit laat ik daarom ook graag over aan de experts. In ieder geval wil ik me graag goed laten voorlichten. Vandaar ook dat ik bij Dutchfs terecht kwam.

Ik hou me aanbevolen voor jullie Tips en maak graag gebruik van de hier aanwezige kennis :dup: .

Groetjes en alvast een goed weekend!

Ticon65 :wink:
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: Tweaken van FSX

Bericht door Kevin »

Ticon65 schreef:Om met de eerste te beginnen is het handig om te weten hoeveel "Cores" mijn Pc heeft. Wanneer ik Ctrl-Alt-Delete kies en kijk naar de Broncontrole zie ik er 8 (0 t/m 7).
Ook is het blijkbaar van belang te weten of mijn Pc gebruik maakt van Hyperthreading. Dit laatste is inderdaad zo.

Het getal achter AffinityMask is afhankelijk van het aantal Cores (=Processoren?). Ik las dat, wanneer je er 4 hebt je het getal 12 moet gebruiken maar wanneer je een 8-Core pc hebt moet dit 84 worden.
Ik dach het mezelf makkelijk te maken door een hier te kijken:

http://www.gatwick-fsg.org.uk/affinitym ... m=utilties


Ik kom dan uit op een getal van 21844 :hm . Mooi hoor, maar ik kan dat even niet rijmen met de 12 of 84 waar ik zoveel over lees. Mij is het verschil tussen een "Core een een "Physical-Core) niet duidelijk.
Hier kan ik wel wat over zeggen: als je in Windows acht cores zichtbaar hebt en Hyperthreading staat aan, dan zijn vier van die acht cores 'virtueel' en heb je dus vier fysieke cores. In jouw geval kom je met die calculator dus uit op een Affinitymask van 84.
Ticon65 schreef:Frame-rates zijn ook iets ongrijpbaars lijkt het. Waar de een zweert bij het "locken" van het aantal FSP op 30 verteld de ander dat juist "unlimited" het beste resultaat geeft.
Een normaal persoon ervaart niet meer dan 20 FPS, ik 25 8) dus staar ik mij daar niet blind op.
Waar mij het wel om gaat ik dat ik mijn Pc gebalanceert belast. Voor een Pc is het aantal FPS wel belangrijk.
Dan heb je natuurlijk ook nog de "Framrate-limmiters" etcetera :?:
Of je de framerate moet vastzetten of niet is een kwestie van persoonlijke voorkeur (zoals eigenlijk alle tweaks). 'Unlimited' geeft je in alle situaties de hoogst haalbare framerate, soms ten koste van laadtijden van bijvoorbeeld textures en scenery. De framerate kan in sommige gevallen behoorlijk fluctueren en dit kan resulteren in hinderlijke flikkeringen etc. Daarom is mijn framerate intern gelocked op 30 fps. Dit drukt de framerate met 1 à 2 frames, maar geeft me een rustiger en vloeiender beeld. Dat vind ik persoonlijk prettiger, maar nogmaals: een ander zweert weer bij (en schept soms op over :fl:) torenhoge framerates. Probeer het gewoon eens uit; je komt er snel genoeg achter! :wink: Ik adviseer geen gebruik te maken van 'externe framerate limiters', deze gaven mij niets anders dan gelazer...
Plaats reactie