Doorzichtig vliegtuig

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
klawo
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:03

Doorzichtig vliegtuig

Bericht door klawo »

Hallo,

Sinds een herinstallatie van mijn FSX doet zich het volgende probleem voor.
Als ik FSX opstart en bijv. de PMDG 777 is er geen vuiltje aan de lucht.
Een mooi strak beeld in een "Windows" scherm.
Ook gebruik

Als ik de Ezca camera, werkt ook allemaal goed, maar als ik mijn vliegtuig aan de buitenkant wil bekijken, zie ik een klein stukje doorzichtig cockpit en de rest is niet te zien. Wel de schaduw op de grond van het vliegtuig

Voor de herinstallatie heb ik een nieuwe videokaart gekocht en geplaatst, al kan ik mij niet voorstellen dat het probleem daarin zit. Het is een Asus Geforce 1060 ROG Strix 6 GB.

Heeft iemand een oplossing.
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Doorzichtig vliegtuig

Bericht door arno »

klawo schreef:Heeft iemand een oplossing.
Wellicht staat de oplossing voor jou in onderstaande link op ons forum: ( DX10)
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... ig#p264741

En wellicht kan het onderstaande topic je ook nog wat wijzer maken:
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=18126
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
klawo
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:03

Re: Doorzichtig vliegtuig

Bericht door klawo »

Heb de verwijzingen doorgenomen. Bij mij is DX11 geinstalleerd. Was NIET aangevinkt. DX aangevinkt, maar geen verandering.
Ik heb de Framerate ingesteld op 30 en die staat op 28-30
Gisteren een vlucht gemaakt van OMDB naar EHAM met de 777-300...ging perfect.
Geopend waren Ez camera, en Efass en ook Servinfo. Ingelogd op Onliesim. Werk allemaal prima
Maar aan de buitenkant alleen een doorzichtige cockpit.
Ook heb ik gelezen over die Shader Release, maar kan dit werken voor de DX11?
Mijn systeem W7 64 bit met een I7-2600K
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Doorzichtig vliegtuig

Bericht door FlipS »

FSX werkt met DX9 met de mogelijkheid gebruik te maken van preview DX10. Dat jouw videokaart DX11 ondersteunt, heeft geen invloed op FSX; dat blijft DX9 of preview DX10. Om het effect van DX9/preview DX10 te zien, moet je FSX opnieuw opstarten; dus ook als je van preview DX10 teruggaat naar DX9.

Preview DX10 is een onuitgewerkt programma dat naast verbeteringen ook vele tekortkomingen heeft. Een aantal van die tekortkomingen wordt opgelost met de Shader Release van Steve Parsons. Doorzichtige delen van vliegtuigen blijven echter doorzichtig; als de doorzichtigheid veroorzaakt wordt door preview DX10 kun je alleen DX9 gebruiken.
Preview DX10 is niet backwards compatible en vandaar een aantal grafische problemen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
klawo
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:03

Re: Doorzichtig vliegtuig

Bericht door klawo »

Begrijp ik nu goed dat FSX altijd DX9 gebruikt ondanks dat DX11 is geinstalleerd?
Zo ja, dan kan in principe deze DX11 dit probleem niet veroorzaken omdat de DX9 altijd door FSX wordt gebruikt?
Of lees ik dit nu niet goed.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Doorzichtig vliegtuig

Bericht door FlipS »

Ja, dat begrijp je goed. Of beter gezegd: DirectX is een onderdeel van Windows. Grafische programma's maken daar gebruik van. FSX stamt uit de tijd dat DX9 de nieuwste versie was en er net gewerkt werd aan DX10. FSX kan geen gebruik maken van DX11.
Dat jouw operating system en videokaart DX11 ondersteunen (en wellicht heb je andere programma's die wel gebruik maken van DX11) heeft daar dus geen invloed op.

Zoals ik het begrijp, zijn de DX versies niet backwards compatible maar zijn de oude versies aanwezig naast DX11. Hier zou geen probleem mogen zijn. Maar het blijkt dat FSX in preview DX10 (dat dus geen complete DX10 is) bepaalde grafische elementen soms niet weergeeft. Dit probleem doet zich vooral voor bij vliegtuigen die voor FS2004 gebouwd zijn en met een kleine aanpassing geschikt gemaakt zijn voor FSX, maar ook met sommige oude vliegtuigen voor FSX.
De PMDG 777 is juist een nieuw vliegtuig. Daarom ben ik er niet zeker van dat het probleem waar je tegenaan loopt, veroorzaakt wordt door een verkeerde instelling van de DX-versie in FSX. Maar het is wel heel eenvoudig te proberen door een vinkje voor preview DX10 te zetten, FSX opnieuw op te starten en te kijken, en dan het vinkje weer weg te halen, FSX nogmaals opnieuw op te starten en weer te kijken.
Blijft het probleem dan nog steeds bestaan, dan zit de oorzaak niet in de DX-versie. Dan zou het kunnen dat er iets niet goed is gegaan bij de installatie waardoor enkele van de vele bestanden beschadigd zijn.

Ik weet niet of het probleem veroorzaakt kan worden door de Ezdok camera. Ik heb nog nooit gehoord van problemen met Ezdok maar ik denk dat je het eenvoudig zou kunnen proberen door het vliegtuig van alle kanten te bekijken met de view mogelijkheden van FSX zelf, dus zonder Ezdok. Treden de fouten dan ook op, dan ligt het aan het vliegtuig, treden ze niet op, dan is er kennelijk een probleem tussen de PMDG en Ezdok.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
klawo
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:03

Re: Doorzichtig vliegtuig

Bericht door klawo »

Dank je wel voor je uitleg.
Waarschijnlijk weet je wel als je Ezdok installeert er geadviseerd wordt om een en ander in te stellen:

"Voor u begint met het instellen enz. dient u eerst een aantal Keyboard assignments te verwijderen.
In FSX onder menu/Options/Settins/Controls/tabblad Buttons/Keys:

In de Manual van EZdak wordt in het hoofdstuk PRELIMINARY SETTINGS

1) Look left (pan), Look right (pan) enz

2) A, S, SHIFT-a, SHIFT-S

3) Pijltjes toetsen en Key's 0, 1 , 2 , 3, 4, 5,"

middels "Delete Key Assignments" te verwijderen.

Dat heb ik ook gedaan. Maar vanavond ik ik alles weer teruggezet naar de "Standaard instellingen".
Door nu op de "S" knop te drukken is het vliegtuig aan de buitenkant compleet.

Waarschijnlijk heb ik dan misschien iets in de Ezdok niet goed staan of dat ik in de "Key Assignments" per ongeluk meer heb verwijderd dat goed is.

Wat betreft DX11....Ik heb in "Setting -Display" DirectX 10 staan terwijl mijn systeem zegt dat Directx 11 is geinstalleert. Dus je hebt gelijk dat FSX dus schijnbaar deze DX 10 gewoon vasthoudt.

Ook heb ik een paar keer de DX10 aangevinkt en opnieuw opgestart. Maar ik zie geen verschil. Dus zal FSX geen gebruik maken van deze DX10.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Doorzichtig vliegtuig

Bericht door FlipS »

Dit lijkt inderdaad naar een fout door Ezdok te wijzen. Ik heb Ezdok zelf niet zodat ik je hier niet verder kan helpen. Hopelijk één van de andere bezoekers van dit forum.
PMDG heeft ook een eigen forum; daar zou je ook nog kunnen zoeken of vragen.

Inderdaad kan FSX helemaal geen gebruik maken van DX11.

Als je niet weet waar je op moet letten, zul je niet direct verschil zien tussen DX9 en preview DX10, maar er zijn wel verschillen. Arno verwees naar http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=18126. In dat onderwerp kun je lezen over de voor- en nadelen van preview DX10. Voor mij is het belangrijk dat ik met preview DX10 echte schaduwen heb in de cockpit van de meeste vliegtuigen. Sommige reflecties worden ook mooier. Preview DX10 zou ook iets efficiënter met geheugenruimte omgaan waardoor je minder snel een Out of Memory error krijgt, maar dat verschil is niet erg groot.
Als je gebruik maakt van preview DX10, is het wel aan te bevelen om de Shader Release van Steve Parsons te gebruiken (in elk geval het freeware deel daarvan) die een aantal fouten in preview DX10 van FSX opheft.
Grootste nadeel noemde ik al, namelijk dat oudere add-on vliegtuigen geheel wit of grijs blijven. Die heb ik dan maar van de plaat gepoetst; ik heb voor bijna al die vliegtuigen een nieuwere en mooiere versie kunnen vinden. Maar als je alleen met een recente PMDG add-on vliegt, is er niets aan de hand. Probeer dus gewoon of je ook echte schaduwen in de cockpit krijgt en of je dat een verbetering vindt.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
klawo
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:03

Re: Doorzichtig vliegtuig

Bericht door klawo »

Nogmaal DX10 aangevinkt, maar ik zie geen verschil in het beeld.
Wel heb ik een aantal toevoegingen en wijzigingen in de FSX.CFG gebruikt uit een Kosta document die ik op mijn zoektocht tegenkwam. En daar zag ik wel verschil.

Op zich had ik een goed beeld met een framerate vastgezet op 30 en die bleef staan op 29-30. Maar met die wijzigingen was er toch verschil te zien in de belijning op de start en landingbaan. Mooie strakke lijnen.

Ook heb ik met NvidiaInspector een profile aangemaakt overgenomen van deze Kost handleiding voor de FSX. En dat heeft denk ik ook wel weer iets goeds opgelevert.

Blijft echter staan mijn doorzichtig cockpit als gevolg van de verwijdering van een aantal Key's in de Setting Controls
voorgeschreven in de handleidiing van EZdok camera.

Dus zal ik deze camera maar gaan her-installeren.
klawo
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:03

Re: Doorzichtig vliegtuig

Bericht door klawo »

Heb inmiddels bericht gekregen van Ezdok die na lang zoeken mij een Camera.cfg bestand stuurde waarmee het probleem meteenwas opgelost. Er waren fouten in mijn eigen .cfg bestand.

Jullie van harte bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Doorzichtig vliegtuig

Bericht door FlipS »

Fijn dat het is opgelost en dat je de oorzaak noemt!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie