splitsen van neuswiel en rudder

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
michielsweb
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 mei 2014, 10:28

splitsen van neuswiel en rudder

Bericht door michielsweb »

het is eigenlijk een hele simpele vraag

zowel in default vliegtuigen en als in de wilco ejet en airbusses
heb ik het "probleem" dat de neuswiel en de rudder tegelijk worden bestuurd.

is er een setting in fsx om deze te splitsen? of ligt het aan de addon / basis vliegtuigen ?
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: splitsen van neuswiel en rudder

Bericht door Kevin »

Dit kan met FSUIPC. Onder een bepaalde snelheid stuurt de 'tiller axis' dan de rudder aan en boven die snelheid de 'rudder axis' zelf. In FSX zijn neuswiel en richtingsroer echter onlosmakelijk met elkaar verbonden, dus als je het vliegtuig van buiten bekijkt zul je toch nog steeds je richtingsroer zien bewegen tijdens het taxiën.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: splitsen van neuswiel en rudder

Bericht door FlipS »

In de echte wereld zijn neuswiel en rudder in veel vliegtuigen gekoppeld.
In Aircraft > Realism is een optie 'Autorudder' waarmee de rudder aan de ailerons wordt gekoppeld. Ik neem aan dat je die optie hebt uitgeschakeld? Als die optie aan staat, is het neuswiel altijd gekoppeld.
Ik heb in het Aircraft.cfg geen instelling gevonden waarmee het neuswiel wel of niet aan de rudder wordt gekoppeld. Wel heeft de steering angle van het neuswiel invloed op het gedrag. Je kunt eens proberen wat het effect is als je die op 72° of kleiner zet.

EDIT: interessante reactie van Kevin die me net voor was, waardoor ik zijn reactie pas las nadat ik de mijne had geplaatst. Hoe het bij verkeersvliegtuigen zit, weet ik niet, maar bij kleine vliegtuigen reageert het vliegtuig (in RW) beneden een bepaalde snelheid nog niet op de rudder en dan kun je alleen sturen door differentieel te remmen. Ik meen dat het neuswiel in FSX wel zwenkt als je differentieel remt zonder beweging van de rudder maar ik heb de flightsim pc nu niet aan zodat ik het niet kan bekijken.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: splitsen van neuswiel en rudder

Bericht door Kevin »

In verkeersvliegtuigen is de uitslag van het neuswiel, wanneer dit met de roerpedalen wordt bediend, beperkt. Groot genoeg om zo'n toestel bij relatief hoge snelheid op de baan te houden, maar te klein om bij het taxiën (scherpe) bochten te maken. Daar is dan de 'tiller' voor. Met mijn oplossing wordt dit gedrag via FSUIPC gesimuleerd.

In FSX zwenkt in ieder geval het staartwiel van taildraggers bij differentieel remmen. Of het neuswiel van bijvoorbeeld een Cessna dat doet weet ik niet; ik heb er eigenlijk nooit op gelet! :wink:
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: splitsen van neuswiel en rudder

Bericht door FlipS »

Die oplossing bij verkeersvliegtuigen is dan vergelijkbaar met die bij veel taildraggers. Die laatste hebben de neiging om bij (te krachtig) differentieel remmen een ground loop te maken. Daarom hebben die een tailwheel lock die de uitslag van het staartwiel sterk beperkt. Om bij het taxiën scherp te kunnen draaien, moet je het staartwiel vrijgeven (in FSX net andersom: default is het staartwiel vrijgegeven en met een commando moet je het vastzetten).

Bij de P-51 uit Acceleration Expansion Pack is de neiging tot het maken ground loops zo erg dat je die nauwelijks op de baan kunt houden; het zou best kunnen dat dat realistisch is. Bij dat vliegtuig was Microsoft de tailwheel lock helemaal vergeten; die moet je toevoegen in het Aircraft.cfg.
De T-6 Texan/Harvard is ook berucht vanwege zijn ground loops. P-51 en T-6 (zowel de echte als de A2A versies) hebben daartoe een tailwheel lock die via de stuurknuppel wordt bediend. Die speciale versie van tailwheel lock zit niet in FSX maar moet apart toegevoegd worden. Warwick Carter had dat met zijn T-6 gedaan met een xml-bestandje en dat xml-bestandje (of eigenlijk de hele CAB-file) had ik toegevoegd aan de Acceleration P-51 (met in panel.cfg alleen een koppeling naar de tailwheel lock).
Zo zal FSUIPC de 'tiller' toevoegen; ik neem althans aan dat die ook niet standaard in FSX zit.

Of het neuswiel stuurt heb ik eigenlijk nooit bekeken; ik meen dat dat bij de A2A GA in elk geval wel het geval is. Gewoonlijk zit ik in de VC als ik aan het taxiën ben. Bij taildraggers kijk ik soms wel in spot view omdat je in sommige taildraggers helemaal geen uitzicht hebt of hoogstens zie je het uiterste randje van de taxibaan. Bij vliegtuigen met neuswiel kijk ik tijdens het taxiën nooit in spot view. Zal ik vanavond eens doen!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: splitsen van neuswiel en rudder

Bericht door FlipS »

Heeft iets langer geduurd maar ik heb een paar proefjes gedaan:
default Cessna 172SP: neuswiel is gekoppeld aan rudder; neuswiel stuurt niet bij differentieel remmen.
RealAir Lancair Legacy: idem
Aerosoft Diamond DA20-100 Katana: neuswiel is niet gekoppeld aan rudder; neuswiel stuurt bij differentieel remmen maar niet bij uitslag rudder.
(bij alle proefjes geen vinkje voor Autorudder)

Blijkbaar wordt het neuswiel óf aan rudder óf aan differentieel remmen gekoppeld en is een combinatie (in default FSX) niet mogelijk.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
michielsweb
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 mei 2014, 10:28

Re: splitsen van neuswiel en rudder

Bericht door michielsweb »

Dankjulliewel heren ik heb het ook getest moet met rudder idd
Plaats reactie