Crashen FSX in Windows 10

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Crashen FSX in Windows 10

Bericht door ray123 »

Ik zag dat er al een soortgelijk topic was, maar daarin was het laatst gereageerd in 2011...

Ik heb er vroeger in Windows 7 nooit last van gehad, maar nu in Windows 10 crashed FSX steeds tijdens de vlucht... HEEL irritant!
Zijn hier al oplossingen voor gevonden?

Edit: Nu start ik FSX opnieuw op en krijg meteen de melding: Er is onvoldoende geheugen beschikbaar. Terwijl in de Task Manager hiervan niks te zien is :G:
Snap er niks van
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door FlipS »

FSX boxed of SE? Indien boxed, heb je de oude versie van UIAutomationCore in de root van FSX geplaatst?
Over OOM's kun je wat lezen in http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=18438. Het zou me verbazen als je tijdens opstarten al over de grens van de VAS gaat. PMDG + ORBX moet mogelijk zijn. FSX ruimt de rommel slecht op en daardoor neemt het RAM-gebruik door FSX tijdens het vliegen geleidelijk toe en dan kun je een hoeveelheid bereiken die groter is dan de VAS. Bij opstarten komt er doorgaans niet meer dan 2,5 GB van FSX in het RAM terwijl de VAS ongeveer 3,5 GB is. Als je pc bij opstarten van FSX al meldt dat de beschikbare geheugenruimte wordt overschreden, kun je in Taakbeheer > Prestaties > Broncontrole zien welke processen geheugenruimte vragen en hoeveel.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door arno »

Ik zag dat er al een soortgelijk topic was, maar daarin was het laatst gereageerd in 2011...
Je had je vraag ook aan kunnen sluiten bij een recent topic ( 2016) daarover:
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... nvoldoende

Dan had je bijna hetzelfde antwoord gekregen als FlipS in dat topic ook beschrijft.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door ray123 »

FlipS schreef:FSX boxed of SE? Indien boxed, heb je de oude versie van UIAutomationCore in de root van FSX geplaatst?
Ja dat heb ik toevallig gister gedaan na wat googlen...

Ik zal bij zo'n crash idd eens kijken in de task manager. goed idee

Na opnieuw opstarten van PC en meteen FSX opstarten heb ik het probleem niet.

Het lijkt wel of het is begonnen sinds het installeren van de Aerosoft Airbus 320. Misschien lopen daar dingen van mee op de achtergrond?? :hm
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door ray123 »

Ik krijg deze melding:

Your computer has run out of available memory. Please restart Flight Simulator and select different graphics, scenery, or traffic settings :G:

Deze melding krijg ik sinds ik de Aerosoft airbus en Ezdok heb geïnstalleerd. Deze allebei verwijderd en nieuwe CFG laten aanmaken... Geen succes :down:

Ik zit eraan te denken om terug te gaan naar windows 7. Daar had ik nooit problemen.
Alleen ECHT GEEN ZIN om weeeeerr ALLES opnieuw te installeren ><
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door ray123 »

Hoe denken jullie erover? Windows 7 of Windows 10?

En ik heb gelezen dat een aparte partitie voor FSX beter draait. Klopt dat?
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door PeterL »

Hmm, ik heb je andere topic ook gevolgd, daar melde je ergens dat alles geweldig draaide. Had het zo gelaten, denk ik dan. (Sorry, bedoel het niet hatelijk, maar nu heb je chaos ipv vliegplezier !!)
mijn advies: alles eraf, grote schoonmaak in je systeem en windows 10 met Steam erop en vliegen.
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door ray123 »

Ja dat zou het allerbeste zijn... FXT SE op W10... Alleen zo jammer dat ik dan al mijn Orbx pakketten niet kan installeren wat het juist zo mooi maakt :roll:
Ook de PMDG 737 vind ik een geweldig toestel. Die krijg ik ook niet werkend in de Steam editie :down:

Heb zowel Windows 10 als 7 liggen. Vraag me af welke versie het beste is kwa prestaties :G:

Ik ga sowieso een nieuwe installatie van Windows doen, want ik vind echt OVERAL bestanden van aerosoft, aerosim, pmdg, fsx etc etc... Ook in de registers.

Deze keer geen geprul meer met EZDOK en vage addons. Gewoon FSX en het liefst ORBX en PMDG erbij.
Denk dat ik het deze keer ook gewoon bij dx9 hou ipv dx10 met fixer. Wat doet die fixer eigenlijk precies? Brengt die alleen wijzigingen aan in de CFG of ook in de mappen van FSX zelf?
citroene
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2016, 20:39

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door citroene »

De pmdg en orbx pakketten moeten gewoon werken in de steam versie. Hier hebben ze altijd gewerkt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Afbeelding
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door ray123 »

Hoe heb jij ze geïnstalleerd dan? Bij mij vinden ze de FSX Steam folder niet eens :hm
citroene
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2016, 20:39

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door citroene »

Heb je de laatste versie van pmdg en orbx ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Afbeelding
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door PeterL »

Helaas, vanmorgen een uitgebreide reaktie geschreven op je probleem, maar bij bevestigen van het bericht bleek ik weer eens uitgelogd te zijn. Dit is me al eerder overkomen, uiterst irritant is dat. Vergeet natuurlijk eerst een concept te maken. Dus hierbij nog een verkorte versie van mijn niet verzonden tekst.
Even over DX10: microsoft had bij het lanceren van FSX deze sim al "voorbereid" op DX10, vandaar de optie Preview DX10 ergens in het menu. Daar is nooit wat van gekomen, maar een zekere Steve Parson heeft een deel van het werk gedaan, aanvankelijk met een freeware versie (Shaders Release) en toen dat echt bleek te werken kwam er een uitgebreide payware fixer. In het kort: het zorgt voor een betere werking van de antialiasing en aanverwante zaken, schaduwwerking in de cockpit en minder last van OOM's. Hier op DFS heeft FlipS al eerder in diverse topics een uitgebreide uitleg gegeven. DX10 werkt echt, maar je moet het wel punt voor punt volgens de manual installeren. Mijn kennis van Flight Simulator is gebaseerd op 20 jaar simervaring vanaf FS4. Elk jaar begin ik met een nieuwe installatie op een schone pc, dus ook nu is alles weer geinstalleerd zonder één enkel probleem. In de loop der tijd heb ik bij diverse mensen die het zelf niet voor elkaar kregen de boel geinstalleerd en dat lukte altijd op de volgende manier.
Je hoeft windows echt niet te verwijderen, gewoon laten staan.
1. Verwijder alle add-on's zoveel mogelijk met de bijbehorende uninstaller.
2. Kijk ook linksonder in "alle programma's" wat je daar nog tegen komt. Soms vind je de optie uninstall alleen daar
3. Vervolgens met de verkenner zoeken naar de mappen van de verwijderde add-ons, wat je vind weggooien.
4. FSX uninstallen.
5. In Mijn Dokumenten de map Flight Simulator X Files verwijderen.
6. In C:/Gebruiker/Naam/AppData/Roaming/Microsoft de map FSX een schop onder z'n kont geven, hup weg ermee
7. In C:/Program Data/Microsoft de map FSX het raam uit.
8. De hoofdmap van FSX is nog steeds aanwezig, weggooien.
9. Nu met CCleaner en/of Advanced System Care je systeem opschonen, zeker het register. De freeware versie van CC en ASC voldoen prima. Computer opnieuw starten en defragmenteren. Let op! NIET de SSD !!!
Nu na een nieuwe herstart beginnen met FSX erop te zetten. Ik heb nog nooit gehad dat dat niet lukt. FSX Steam verkiest de voorkeur, dat is geheel gereviseerd, behoeft nauwelijks nog getweaked te worden, is stabieler en heeft nog support, ook niet onbelangrijk. Eenmaal geinstalleerd direkt een default flight maken waarin alle opties en instellingen worden vastgelegd. Ik zet er nu altijd de freeware versie van FSUIPC op. En dan je favoriete add-ons stap voor stap installeren, testvlucht maken, afsluiten en daarna weer verder. Vaak moet je de locatie van Steam in de browse functie van de add-on handmatig invoeren, maar alles werkt in SE. PMDG en ORBX kosten nu éénmaal veel rekenkracht, dat zal je altijd merken op een gemiddeld systeem
Verder zou ik slechts 1 sim gebruiken, ik zie het voordeel niet van zowel FSX boxed als Steam naast elkaar.

Het zou me verbazen als het op dezxe manier niet lukt.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door FlipS »

En nog een paar adviezen: verander maar één ding tegelijk. Als je add-ons installeert, doe er maar één tegelijk en maak dan eerst een vlucht om te proberen of alles naar behoren werkt. Als je alles tegelijk verandert en de flight simulator werkt niet goed meer, weet je nooit wat het probleem veroorzaakt.
Volg alle instructies, zowel de instructies van de softwaremakers als de instructies die je hier op het forum krijgt. Bij payware krijg je altijd uitgebreide documentatie, ook over de installatie, en bij freeware zit altijd op zijn minst een read-me bestand. Lees die documentatie.
Sommige instellingen (DirectX versie, Anti-Aliasing, Filtering) werken pas na opnieuw opstarten van FSX.
Wederom succes gewenst!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
EZYTWIV
Observer
Observer
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jan 2017, 21:25

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door EZYTWIV »

Hallo, wellicht heb ik niet goed genoeg gezocht op het forum, maar ik wil even inhaken op dit onderwerp. Ik wil ook mijn computer W10 en FSX SE opnieuw installeren. Ik lees regelmatig het advies om FSX SE niet op de C: drive te installeren. Heeft iemand hier enige ervaring/tips voor? Ik gebruik hoofdzakelijk de FSL A320 add on, EZDOK en Opentrack met trackhat, FSUIPC, ASN+SC, en NL2000 scenery.

Alvast bedankt...ook mogelijk voor een verwijzing naar de juiste topic :wink:
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door FlipS »

Welkom op dit forum!
Ik heb SE niet maar ik veronderstel dat de argumenten om dit niet op de C:-drive te installeren dezelfde zijn als bij de boxed version van FSX. Bij de boxed version wordt de default directory enigszins beveiligd waardoor je configuratiebestanden niet zonder meer kunt wijzigen. Daar is een eenvoudige omweg voor, maar add-ons die automatisch wijzigingen aanbrengen, kunnen die omweg niet altijd bewandelen. Met FSX op een andere schijf doet dit probleem zich niet voor.
(Ik heb P3D op C: geïnstalleerd. Alleen het configureren van spelbesturingen gaf toen enige moeite, maar is nu ook voor elkaar. Ik meen dat P3D in dit opzicht hetzelfde is als FSX).
Belangrijker is om FSX (SE) als Administrator te installeren, evenals alle add-ons. Het simpelst is om jezelf permanent rechten als Administrator toe te kennen.

Als je C:-drive een HDD is, zou het soms kunnen dat Windows en FSX tegelijk actie vragen waardoor laden van textures wat vertraging zou kunnen oplopen. Ik denk dat je met een snelle HDD (vaak aangeduid als 'black edition') al geen problemen meer hebt en met een SSD zeker niet.

Verder zijn mij geen bezwaren bekend.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
EZYTWIV
Observer
Observer
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jan 2017, 21:25

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door EZYTWIV »

Bedankt voor de reactie. Ik zit toch te denken aan W10 op de C: (SSD). En Steam, FSX SE en alle add ons op de D: (HDD, later te upgraden naar ook SSD).

Ik heb op mijn vorige computer mijn Steam en FSX SE verplaatst van C: naar D:. Het was niet echt een bijzonder succes want ik kreeg veel config fout meldingen bij het installeren van scenery waaronder NL2000. Waarschijnlijk heb ik die verhuizing gewoon niet goed aangepakt.
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door ray123 »

Bedankt allemaal voor jullie reacties! :dup:

Zo... na gister zowat heel de dag installeren heb ik weer een schone installatie van Windows 10 en een schone installatie van FSX SE... Geen addons.
Vanmorgen meteen een vluchtje gedaan met de mooney bravo van Eindhoven naar Woensdrecht :)

Alles draaide soepel. Vrijwel alle sliders open en shadows/bloom etc allemaal aan en 30-40fps op unlimited. (dx9)

Ik was geland in Woensdrecht en toen ik tot stilstand was gekomen vliegtuig gewisseld naar 737. Nog steeds geen problemen.
Ik geef een beetje gas en mee dat het vliegtuig in beweging komt...

FOUTMELDING EN CRASH TO DESKTOP :down:

Ik ben het vertrouwen in FSX echt aan het verliezen... Misschien toch maar eens volledig overstappen naar P3D, alleen vind het jammer dat die niet zo vloeiend loopt kwa fps :roll:
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door FlipS »

Bij een Crash To Desktop moet je in het Windows Gebeurtenissenlogboek > Toepassingen zoeken naar de oorzaak.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door PeterL »

En nu niet na 1 teleurstelling weer overschakelen naar een andere sim. Dan blijf je bezig en begin je eer opnieuw. Je hebt nu een schone w10 en een lege sim zonder addon's dus de fout is nu makkelijk te vinden.
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door ray123 »

Heb de pc opnieuw opgestart en weer wat vluchtjes gedaan. Deze keer zonder problemen :dup:

Denk dat het door het wisselen van vliegtuig kwam (wat ik zelden doe)
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door FlipS »

Eén van de meest voorkomende storingen in FSX (na UIAutomationCore.dll) zijn g3d.dll storingen. Die kunnen talloze oorzaken hebben. De belangrijkste oorzaak wordt verholpen door FSUIPC. Deze oplossing zit al in het freeware deel. Ook na installatie van FSUIPC kun je g3d.dll errors krijgen maar het worden er wel minder. PeterL adviseerde al om het freeware deel van FSUIPC te installeren en dat is zeker aan te bevelen.
Blijft staan dat het altijd nuttig is om via de logboeken naar de oorzaak van fouten te speuren. Je kunt er niet alles mee oplossen (soms wordt een storing veroorzaakt door een module met 'onbekende naam' en dan kom je niet verder) maar ook dit is een hulpmiddel om FSX stabieler te maken.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door ray123 »

FlipS schreef:Bij een Crash To Desktop moet je in het Windows Gebeurtenissenlogboek > Toepassingen zoeken naar de oorzaak.
Hoi Flip,

Waar vind ik dat ergens? Nu crashen al mijn spellen ineens elke keer??

Er moet iets niet goed zitten in mijn Windows 10. Spijt dat ik er niet W7 opgezet heb :(
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door arno »

ray123 schreef:
FlipS schreef:Bij een Crash To Desktop moet je in het Windows Gebeurtenissenlogboek > Toepassingen zoeken naar de oorzaak.
Waar vind ik dat ergens? Nu crashen al mijn spellen ineens elke keer??:(
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... 94#p264394
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door ray123 »

Dank je.

Heb t gevonden... enige wat er bij staat is APPCRASH
Antwoord: Niet beschikbaar

Eronder zie ik wel ergens het woordje memory staan.
Heb weleens ergens gelezen dat het vergroten van het virtuele geheugen ook kan helpen. Misschien dat ook eens proberen...

Ben meer bezig met installeren en fouten oplossen dan met vliegen :down:
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Re: Crashen FSX in Windows 10

Bericht door ray123 »

Nu wilde FSX SE niet eens meer opstarten... weer een of andere vage melding :twisted:

Windows 10 eraf geflikkerd, Windows 7 erop! Nu eerst maar eens alle updates installeren en dan eens kijken of er verbetering is
Plaats reactie