Bitmap afbeeldingen

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Bitmap afbeeldingen

Bericht door Japio »

Ik gebruik AVG Tuneup om m,n pc in conditie te houden, een van de opties is o.a. het zoeken naar dubbele bestanden waarbij bleek dat ik ca. 100 GB dubbele bestanden op m,n pc heb staan. 96 procent daarvan betreft bitmap afbeeldingen die allen op m,n D schijf staan, dit is ook de schijf waar FSX staat geinstalleerd.
Als ik e.e.a overzie blijken het allemaal scenery fragmenten te zijn en voornamelijk van ORBX welke ongeveer de helft van m,n geinstalleerde addon,s zijn
Het vreemde is dat die bitmapjes - ca. 12.000 stuks - zomaar op de D schijf staan en ik kan niet ontdekken waar deze vandaan komen, eerlijk gezegd heb ik er ook nooit naar gezocht.
Inmiddels ben ik bezig met het verwijderen van de kopieen, elke regel van die 12000 heeft dus een kopie en het handmatig verwijderen is een hels karwei, ongeveer 1000 per uur, nu nog 10.000 te gaan.
M,n vraag nu is, kan ik die bitmap afbeeldingen, ik bedoel dus de overige 10.000 niet gewoon verwijderen of is dat te makkelijk gedacht.
Wellicht is er iemand die hier iets vanaf weet. :G:
Thair.nl
Instructor
Instructor
Berichten: 417
Lid geworden op: 25 dec 2012, 10:23
Locatie: EHRD
Contacteer:

Re: Bitmap afbeeldingen

Bericht door Thair.nl »

Klopt volledig. Zodra je ORBX scenery installeert (met name Global Base en Global Vector en dergelijke) wordt er gevraagd naar een directory waar de originele scenery bestanden naar gekopieerd kunnen worden zodat bij de-installatie van ORBX de originele situatie weer hersteld kan worden. Als je ervoor gekozen hebt om deze backup op dezelfde schijf te plaatsen als waarop het origineel staat, dan vindt AVG inderdaad dubbele bestanden. Je kan deze backup natuurlijk naar een andere schijf verplaatsen (zelfs een externe) maar je moet er dan wel rekening mee houden dat, als je ORBX wilt gaan de-installeren, je eerst deze bestanden weer op de originele backup locatie moet gaan terugzetten.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: Bitmap afbeeldingen

Bericht door Japio »

Dank voor je reactie Theo, maar stel dat ik nu alle bitmap afbeeldingen zou verwijderen, heb ik dan een probleem met FSX of is dat alleen het geval bij een herinstallatie ?
Thair.nl
Instructor
Instructor
Berichten: 417
Lid geworden op: 25 dec 2012, 10:23
Locatie: EHRD
Contacteer:

Re: Bitmap afbeeldingen

Bericht door Thair.nl »

Als je alle bitmap afbeeldingen gaat verwijderen heb je inderdaad een probleem want dan blijft er totaal geen scenery over. Als je alleen de bitmaps in je ORBX backup folder verwijdert dan heeft dat op zich geen problemen voor het functioneren van FSX. Het enige "probleem" dat er dan overblijft is wanneer je de ORBX scenery zou willen de-installeren, dan kan ORBX niet meer de originele FSX bestanden terugzetten. Op zich ook geen probleem, maar dan moet je wel FSX opnieuw installeren om de originele FSX bestanden weer terug te krijgen.

Ik zou niet weten waarom je ORBX zou willen de-installeren (ziet er aanmerkelijk beter uit dan de FSX scenery) dus dat in acht genomen staat niets het verwijderen van de ORBX backup directory in de weg als je te weinig schijfruimte over hebt. Als je wel voldoende schijfruimte hebt, waarom zou je je dan ook zorgen maken over de ORBX backup bestanden (enkel en alleen omdat AVG tune-up daarover meldingen geeft?).

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: Bitmap afbeeldingen

Bericht door Japio »

Nee het is niet zo dat ik ORBX wil de-installeren, ik wil alleen die vele bitmaps kwijt, zoals ik al zei zijn het er abnormaal veel. Het is trouwens zo ik geen backup van m,n ORBX folder heb, ik zie wel bij de gewijzgde situatie- orbx direct en FTX Central3- dat wordt gevraagd om een backup te maken maar dat heb ik in het verleden nooit gedaan, simpel omdat ik dat waarschijnlijk niet in de gaten had.
Anderzijds staan al die bitmaps niet in een map maar zomaar prompt verloren op m,n D schijf buiten de FSX lokatie dus vroeg ik me af welke invloed deze uitoefenen op de werking van FSX.
Plaats reactie