Reverse Trust / F2 FSX-SE

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Reverse Trust / F2 FSX-SE

Bericht door PW053 »

Reverse Trust doet het niet meer :? Maar heeft wel gewerkt :hm
Dat wil zeggen bij indrukken van de F2 toets gaan wel de gashendels wat "schudden" (in de VC) en je hoort ook het motorgeluid veranderen, maar remmen of zelfs achteruit taxieen lukt niet meer. Bij straalmotoren zie je de motorbehuizing wel een beetje open en weer dichtschuiven.
Als je dan met de muis over de gashendels gaat geeft het 1% weer. Het is niet mogelijk de handels op nul te krijgen, terwijl dat om de reverser te activeren wel zou moeten.
Het verschijnsel doet zich bij alle vliegtuigen voor waar in de aircraft.cfg reverse trust = 1 staat, default of addon maakt ook geen verschil.
Opvallend is onder settings / controls staat de gevoeligheid op 127, en "null-zone" op 1.
Die laatste zou toch ook 0 (nul) moeten zijn?

Wie O Wie :?:

Mvg, Frank
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Reverse Trust / F2 FSX-SE

Bericht door greencan »

Dat schudden herken ik, overigens niet van de F2 toets. Ik had het ooit eens met een throttle-axis als ik me niet vergis.
In mijn geval was er een dubbele toekenning.
Nu zul je zelf al wel gekeken hebben of F2 meerdere keren voorkomt in je controls menu.
Zo heb ik hier Yoke, Pedals en TPM waar van alles toegekend kan worden. Loop alles wat je hebt even na, je weet nooit.
Als het daar niet zit, dan heb ik verder geen idee...
Afbeelding
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Reverse Trust / F2 FSX-SE

Bericht door PW053 »

Nee, daar zit het niet, maar je hebt me wel op een :idea: gebracht :!:
Ik ben nl aan het experimenteren met link2fs.....plus een Arduino :wink:
Zou best wel eens kunnen dat er in/door/met de interface van link2fs iets gebeurd wat het probleem veroorzaakt, dat ga ik uitzoeken.

Link: http://www.jimspage.co.nz/Link2fs_Multi.htm

Thnx :!: , Mvg Frank
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Reverse Trust / F2 FSX-SE

Bericht door greencan »

:D
Dit is ver boven mijn niveau.
Maar die link kan anderen weer helpen een antwoord te vinden. De cockpitbouwers op DFS zullen dit misschien herkennen.
Succes!
Afbeelding
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Reverse Trust / F2 FSX-SE

Bericht door PW053 »

Update:
Nee Link2fs was het niet, Vjoy (was ik even vergeten) ook al niet. De 1% throttle is blijkbaar een standaard.
De laatste drivers installeren en de TPM opnieuw kalibreren maakt niet uit.
Zodra echter de usb stekker uit het systeem word gehaald, werkt FSX weer als vanouds....
Al is het besturen via toetsenbord niet mijn feestje :down:
Het probleem is dus de TPM unit zelf :evil:
Terwijl ik juist op zoek was naar een (mogelijk zelfbouw) TPM unit die nauwkeuriger werkt.

Zoiets dus met rotary encoders:
https://www.youtube.com/watch?v=6Ji-sXNsUeQ

Mvg, Frank.
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Reverse Trust / F2 FSX-SE

Bericht door greencan »

Hmm...
Een TPM gaat niet zomaar kapot.
Een usb port reset misschien, ik roep maar wat. Het onderstaande heb ik in mijn archieven opgeslagen, kan altijd handig zijn.

USB poort resetten
door PeterL op 08 dec 2017 18:06
Configuratiescherm/Apparaten
Klik op eigenschappen van het apparaat wat niet werkt.
Klik op Hardware, USB invoer, eigenschappen.
Klik op Details, Apparaatbeschrijving, 2e regel van boven (pad naar....)
In het tekstvlak staat nu een waarde: 2 combinaties van cijfers en letters gescheiden door een /
Zet dit venster even apart op je bureaublad.
Open nu regedit.exe (zoeken in windows en type regedit)
klik nu achtereenvolgens open:
hkey_local_machine
system
current_control_set
enum
usb
Nu zie je een lijstje met net zulke cijfer\letter combinaties als in het venster wat op je bureaublad staat.
Kies het deel wat overeenkomt, als je door klikt komt het deel achter de slash tevoorschijn.
Nu heb je de mogelijkheid Select Device Parameters, klik op de regel Enhanced Power Management
Links wordt een vakje zichtbaar met een waarde
Hoogstwaarschijnlijk een 1 (cijfer één) Is dit geen 1, dan gaat dit verhaal niet op
Verander dit in 0 (cijfer nul)
Nu alles afsluiten door overal op OK te klikken en de pc opnieuw opstarten.
Herhaal deze procedure voor alle apparaten die niet werken.
Afbeelding
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Reverse Trust / F2 FSX-SE

Bericht door PeterL »

Nog even een aanvulling op het antwoord van Greencan hierboven en een eerder bericht van mij over het USB Power probleem:

Link:

Het is een probleem wat op diverse fora steeds weer ter sprake komt, vooral met Saitek hardware. Misschien heeft iemand hier weer wat aan.

Edit. Vergeet het maar, de link heb ik weggehaald, werkte niet
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Reverse Trust / F2 FSX-SE

Bericht door FlipS »

Ik weet niet wat je al allemaal geprobeerd hebt, zodat het mogelijk is dat ik dingen opschrijf die je allang weet.
Voor default vliegtuigen en veel add-ons werkt het zo: 'hold F2' is het keyboard commando maar dat werkt alleen als er geen andere input is. Je kunt het vermogen zowel met het keyboard, met een spelbesturing of via de grafische interface (muis op het scherm) regelen. Als je met F2 en F3 of via de grafische interface regelt, wordt de instelling voor de spelbesturing genegeerd. Regel je met de spelbesturing, dan worden keyboard en grafische interface genegeerd. FSX schakelt van keyboard naar grafische interface of spelbesturing heen en weer op het moment dat je één van die drie gebruikt.
Als je F2 vasthoudt (reverse thrust), dan hoeft er maar even een signaaltje van de spelbesturing te komen (bijvoorbeeld door een trillinkje als je iets anders met je spelbesturing doet) en FSX reageert weer op de spelbesturing. Het zou kunnen dat de oorzaak daar zit.
De laagste stand van de thrust is nooit nul (dat staat los van de null zone; die zou 0 moeten zijn maar het heeft voor reverse thrust geen invloed als de null zone op 1 staat).

Probeer eens met alleen het keyboard (dus het USB stekkertje van throttle quadrant uitgetrokken) F3 (kortstondig herhaald indrukken om het motorvermogen te vergroten en dan F2 vasthouden om reverse thrust in te schakelen. Werkt reverse thrust dan wel?

Het throttle quadrant van Saitek (onderdeel van de Yoke of los gekocht) heeft een stand voor reverse thrust die je bereikt door de hendel tot onder nul te draaien. Die functie moet je volgens mij wel toewijzen in het controls menu. Ik heb dat niet ingesteld (omdat ik momenteel niet met vliegtuigen met reverse thrust speel) en als ik de throttle hendel tot onder nul draai, begint view in hoog tempo in een cyclus te wisselen. Dus kennelijk wordt default 'next view' aangestuurd en moet je dat zelf wijzigen in 'reverse thrust'.

Voor sommige add-ons werken de default commando's niet en voor sommige add-ons werken de spelbesturingen niet (of althans niet zonder meer). Dan zou de manual van die add-on moeten aangeven hoe je reverse thrust inschakelt. Ik neem aan dat het probleem bij jou daar niet zit want je schrijft dat het wel gewerkt heeft.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Reverse Trust / F2 FSX-SE

Bericht door PW053 »

Dat is een prima uitleg, FlipS :dup:
Ik maak gebruik van de TPM omdat de originele TQ spikes gaf en niet nauwkeurig genoeg was.
De originele TQ heeft inderdaad een stand met 1 klik naar onderen waar je de F2 functie kunt toewijzen.
Dat werkte prima! Terwijl die in idle toch ook 1% aangaf......

Wat ik nu doe is als ik tijdens het vliegen van toetsenbord en/of muis besturing gebruik wil maken is
alle schuiven van de TPM dicht zetten (induwen), met de F1 toets ingedrukt.
Zolang je er niet aankomt werkt alles naar behoren, zoals je duidelijk uitlegt. Op deze manier hoef je niet de USB stekker eruit te halen.

Dus de reverser werkt wel, maar niet icm de TPM.

Die 1% is trouwens een gekend probleem, wat niet op te lossen is door in FSX "even" iets aan te passen.

Mvg, Frank [vlieg]
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Plaats reactie