Tekstkleur aanpassen?

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Tekstkleur aanpassen?

Bericht door greencan »

Shift-Z geeft linksboven een rode tekst.
Ik wil soms een zwarte of witte tekst.
Kan dat ergens ingesteld worden?
Nog nooit iets over gelezen, maar misschien...
Afbeelding
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door arno »

Misschien met onderstaande link?: ( bij beide links van onder naar boven lezen)

https://www.flightsim.com/vbfs/showthre ... text-color

of deze:

https://www.flightsim.com/vbfs/showthre ... t-messages

nog een link:
https://www.avsim.com/forums/topic/3816 ... or-change/

Of in Google zoeken naar : "textcolor in fsx"

Je leest dan meer berichten daarover :mrgreen:
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door greencan »

Wat ik dus ook gedaan heb! (Bedankt voor de links overigens, moet je weer de nodige tijd gekost hebben).
Ik had deze:
https://www.flightsim.com/vbfs/showthre ... olor/page3
En deze: http://www.tayloredmktg.com/rgb/
Maar het werkt weer niet zomaar. Morgen verder.
:dup:
Afbeelding
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door arno »

Het is niet tegen dovemansoren denk ik, maar.....backup eerst het bestandje wat je gaat wijzigen :rr:
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door greencan »

Zeker!
Ik heb de wijzigingen precies uitgevoerd zoals wordt beschreven in de link hierboven, die van flightsim.com.
Er verandert helemaal niets. Alles blijft in rood.
:?:
Afbeelding
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door arno »

Als ik vandaag of morgen ( of overmorgen :mrgreen: ) een paar minuutjes vind zal ik de links ook eens doorlezen en kijken of het mij lukt.

Welke link heb je precies gebruikt?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door greencan »

De eerste van mij. Straks ga ik de tweede van jou proberen.
Edit:
Die 2e link van jou levert in ieder geval wel iets op: Rechtsboven heb ik nu een blauwe test (als je van view verandert) en linksonder (parkingbrakes of differential brakes) is de tekst nu oranje.
Maar voor shift-z verandert er niets. En daar gaat het nu juist om.
Edit 2: Logisch dus, want er is niets veranderd in de cfg aan de upperleftcorner.
Ik zoek dus verder.
Afbeelding
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door greencan »

Even dit geprobeerd:
The data after the "=" for each value are "line" and "order". The number on the section name, in this case TextInfo.1, is the "level". The "level" corresponds to the number of times you press SHIFT+Z. With nothing being displayed, the first time you press SHIFT+Z, you see the data above. The second time you press SHIFT+Z, you see the stuff in TextInfo.2 section. The third time you press SHIFT+Z, you see the stuff in TextInfo.3 section.

By default, as you know, we get red text on an invisible background. You can add two values to the section:

TextColor.1=255,255,255

BackGroundColor.1=0,0,0,128

The ".1" after TextColor and BackGroundColor is the "level" at which the colors are to apply. In this case, the first level. The TextColor data is RGB and the BackGroundColor is RGBA. The example above changes the TextInfo.1 to display white text on a 50% transparent black background.


De backgroundcolor werkt. De textcolor blijft rood.
Link naar het hele verhaal: https://www.avsim.com/forums/topic/3816 ... or-change/
Zelfde link had Arno ook geplaatst.
Afbeelding
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door arno »

greencan schreef:TextColor.1=255,255,255
Gisteren meen ik ergens gelezen te hebben dat de tekst maar in 2 kleuren kon, namelijk rood en wit

Als je in het geciteerde nu eens andere getallen zet. Bijvoorbeeld uit onderstaande link?:
http://www.tayloredmktg.com/rgb/
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door greencan »

Ik ga het wel proberen, maar als de kleur wit wordt heb ik daar alleen iets aan tegen een donkere achtergrond. En dan is rood ook goed.
Ik wilde nu juist zwart omdat ik vaak in de wolken ben. :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door greencan »

Niet helemaal wat de bedoeling was, maar hier kan ik ook mee leven:
Afbeelding
Een verbetering in ieder geval, dit is onder alle omstandigheden goed leesbaar.
Maar rood blijft rood, wat ik ook probeer.
Mocht iemand nog tips hebben, ik houd me aanbevolen.
Sim: FSX
Toestel: Milviz Huey.
Afbeelding
Gerbress
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 146
Lid geworden op: 30 jan 2008, 11:06
Locatie: Leidschendam

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door Gerbress »

Hoi greencan, Wat jij wil, gaat wel. Ik heb in het eerste level even de twee regels toegevoegd welke in de Avsimlink bij jou staan. Daarna heb ik de kleur veranderd in 173,255,47 en krijg nu een donkere achtergrond met GreenYellow letters. Gerard.

Edit: Zie onder de twee regels;

[TextInfo.1] (een stukje uit FSX.cfg)
Latitude=1,1
Longitude=1,2
Altitude=1,3
Heading=1,4
AirSpeed=1,5
WindDirectionAndSpeed=1,6
TextColor.1=173,255,47
BackGroundColor.1=0,0,0,128


Nu ook gedaan bij [Textinfo.2] en [Textinfo.3] Alle drie werken perfect in de gekozen kleur
Windows 10 Home Premium 64 bit, Processor:Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU (at) 3.4GHz. Geheugen 8.00 GB. Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 560 Directx11.2 SaitekX52
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door greencan »

Het is me een raadsel waarom het bij jou -en anderen- wel werkt en hier niet.
Die BackGroundColor werkt ok, tekst rechtsboven en linksonder ook.
Maar dat rood krijg ik niet veranderd. Ik heb FSX Acceleration, boxed versie.
Ik ga eens kijken wat er in P3D gebeurt.
Edit: Niets, zelfs geen BackGroundColor. De p3d.cfg is op dit onderdeel gelijk aan de FSX.cfg.
Ach...geen superprobleem in ieder geval.
Afbeelding
Gerbress
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 146
Lid geworden op: 30 jan 2008, 11:06
Locatie: Leidschendam

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door Gerbress »

Ik heb Microsoft Simulator X De Luxe Edition Box versie. Jammer dat het nog niet lukt :?: :?: , maar met rood valt er nog te vliegen. Voor jullie hierover begonnen was het me niet eens opgevallen. Het maakt mij altijd wel nieuwsgierig om het ook eens te proberen. En zo blijf je bezig. Gerard :dup:

edit: Ik heb nu rechtsboven een kleur veranderd, en toen opgestart en wat gebeurt er? Nu start Shift-z weer in het rood, terwijl de regels wel in de config blijven staan. Gooi ik die verandering weg dan start hij weer in mijn kleuren op. Dit is mij ook gebeurd toen ik in FSX even slew probeerde. Toen stond Shift-z weer in rood. Dus er zijn een paar gekke effecten. Waarschijnlijk zijn er bij jou ook gekke dingen, omdat jij teveel hebt gedaan.

Probeer net als ik nog eens met een oude fsx.cfg alleen volgens mijn voorbeeld die twee regels erbij te zetten en dan in FSX proberen, dus niets rechts en onder invullen. succes
Windows 10 Home Premium 64 bit, Processor:Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU (at) 3.4GHz. Geheugen 8.00 GB. Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 560 Directx11.2 SaitekX52
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door greencan »

Ach, ik heb ook jaren met 'rood' gevlogen, maar mijn ogen worden er niet beter op en dit is een flinke verbetering.
Maar...: Je raad heb ik opgevolgd. Oude cfg teruggezet en aangepast. En nog altijd rood op een donkere achtergrond, zie mijn screenshot. :G:
Afbeelding
Gerbress
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 146
Lid geworden op: 30 jan 2008, 11:06
Locatie: Leidschendam

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door Gerbress »

Dit is einde oefening >< , wel vreemd, hij kijkt naar de config voor de instellingen, daar staan de RGB,s ingevuld en hij doet er niets mee. Als hij ze wel zou gebruiken en je verandert in een andere kleur, dan kan hij daar niet om heen, ja toch. Die invulling van de config staat er niet voor niets. Je zou dan bijna zeggen dat hij die rood ergens anders als default heeft staan. Dus komen we nier verder, dan maar weer aan het vliegen. Groet Gerard [vlieg]
Windows 10 Home Premium 64 bit, Processor:Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU (at) 3.4GHz. Geheugen 8.00 GB. Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 560 Directx11.2 SaitekX52
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Tekstkleur aanpassen?

Bericht door greencan »

Ergens anders, ja. Er is ook nog een cfg.txt, daarin staat hetzelfde als in de FSX.cfg. Maar mijn veranderingen daar hadden ook geen effect -wat ik ook niet verwachtte.
Alle posters in ieder geval bedankt voor het meedenken en misschien duikt er onverwacht nog iets op.
:dup:
Afbeelding
Plaats reactie