Zijn vinkjes te programmeren?

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Zijn vinkjes te programmeren?

Bericht door greencan »

greencan weer in de bocht met zijn idiote vragen. Sorry.
Als ik een EFIS display wil moet ik bij 'aircraft' een vinkje zetten bij EFIS display. En eventueel vinkjes bij nog wat andere zaken.
Bij een groot aantal toestellen verschijnen er handjes/pijltjes om dingen aan/uit/om te zetten.
Allemaal zaken die niet terug te vinden zijn in het FSX buttons/axis menu, en ook niet bij FSUIPC.
Ik ga er dus van uit dat dit soort zaken niet te benaderen zijn zonder diep inzicht in deze materie.
Hoe ik op deze vraag kom:
Sinds een week ben ik in het gelukkige bezit van een Hotas Warthog.
Daarbij komt een programma waarmee je al je knoppen en assen zelf kunt programmeren.
Heftige materie en goed voor weer vele uren studie -als het zin zou hebben.
En dan kom ik dus bij mijn vraag in de titel van dit topic.
Zelf denk ik dat het niet kan, maar ik zit er wel vaker naast.
:?:
Afbeelding
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Zijn vinkjes te programmeren?

Bericht door greencan »

Ik heb een screenshot gemaakt ter verduidelijking.
Ik ben van plan om verschillende profiles aan te maken voor verschillende toestellen.
Bij de Hotas is het mogelijk om alle bedieningfuncties naar een menu 'te slepen'.
Bij 'Control' zie je staan: EFROVER, de naam van de knop die ik in het menu gesleept heb.
Maar om dat werkend te krijgen moet er wel een bijbehorende toets of toetscombinatie worden ingegeven.
De meeste kun je vinden in het FSX/controls menu onder buttons, maar lang niet altijd.
Voorbeeld: De F4 van Milviz heeft een dragchute. De key-combinatie hiervoor is shift-j. Die weet ik dan toevallig omdat de combinatie wordt genoemd in de handleiding van de F4. Maar FSX zelf heeft geen dragchute, dus daar is niets te vinden. En zo zijn er nog een aantal knoppen die niet voorkomen en dan kom je niet achter de key.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Zijn vinkjes te programmeren?

Bericht door FlipS »

Dat lijkt me een ingewikkeld verhaal. Een add-on zal op de één of andere manier gebruik moeten maken van de berekeningen die in het FS programma zitten. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een bestaande eigenschap voor iets anders gebruiken. In mijn review van de Aeroplane Heaven Hawker Typhoon noemde ik het gebruik van WEP voor een two stage supercharger. FSX en P3D kennen wel een supercharger maar geen two stage supercharger. In dat geval moet je uitzoeken welke toets FSX/P3D gebruikt voor WEP. Het vreemde is: je kunt WEP wel programmeren in het aircraft.cfg maar er is geen toets voor. De toets die daaraan wordt toegewezen is de W die gewoonlijk gebruikt wordt voor het view commando 'panel next'. Zoals guns gebruik kunnen maken van de I die normaal gebruikt wordt voor het smoke system.

Eigenschappen kunnen ook worden toegevoegd met een toepassingsuitbreiding (die dan weer moet ingrijpen in een bestaande berekening). Daar bestaat uiteraard geen default toetscombinatie voor en vaak worden deze eigenschappen niet via een toets aangestuurd maar door gebeurtenissen tijdens de vlucht (bijvoorbeeld RealEngine) of via het beeldscherm (aanwijzen met de muis, zoals bijvoorbeeld de FMC van verkeersvliegtuigen).

Er zijn meer mogelijkheden. De vraag is dan steeds hoe de toepassingsuitbreiding ingrijpt en of dat op een berekening is waar een key commando voor is. Voor het voorbeeld van de drag chute: in FSX/P3D zit een aantal berekeningen voor de luchtweerstand van het vliegtuig waar je in kunt ingrijpen. Daar zijn geen key commando's voor. Maar je kunt ook gebuik maken van andere eigenschappen zoals bijvoorbeeld luchtweerstand van spoilers. Waarschijnlijk heeft het vliegtuig dat een drag chute heeft, óók spoilers en die kun je dan niet twee keer gebruiken. De mogelijkheden van het toevoegen van drag zijn: landing gear, flaps en spoilers. Als die alle drie gebruikt zijn, zit er niets anders op dan in een eigenschap ingrijpen zonder dat daar een key commando voor bestaat.

Kortom: ik denk dat er lang niet altijd een key commando bestaat voor toegevoegde eigenschappen en als het er wel is, kan het zijn dat je een tijdje moet zoeken voor je gevonden hebt welke eigenschap met key commando gebruikt wordt.

Moet je zowel de uit te voeren actie als het bijbehorende key commando invoeren of is één van beide voldoende?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Zijn vinkjes te programmeren?

Bericht door greencan »

Beide.
Overigens kan ik ook zonder profiles uitstekend uit de voeten dankzij de Milviz Mvams en de Tacpack Manager.
Maar profiles zijn uit te wisselen, zoals al ter sprake kwam in een pm wisseling.
Gelijke configuratie, gelijke instellingen, dat kan handig zijn.
Ook kun je iemand helpen met een kant en klaar profile als die zelf niet zo bedreven is in dit soort zaken.
Bottomline: Zelf programmeren met de Target script editor.
Misschien ga ik daar op studeren, nu nog even niet.
Afbeelding
Plaats reactie