FSWeekend 2009 ervaringen delen?

Vragen en opmerkingen over Dutchfs

Moderator: Moderator-groep

Re: FSWeekend 2009 ervaringen delen?

Berichtdoor FsTheo op 08 nov 2009, 11:53

Erwin schreef: een paar uurtjes dicht :shock:

Nee hoor, 1 uurtje. Tussen 10 en 11, dus iedereen uit het Noorden kan er weer langs! :lol:

Wel voorzichtig hoor, met die hardnekkige mist!

Theo :wink:
FsTheo
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Jules op 08 nov 2009, 13:04

En is het vandaag weer net zo gezellig als gisteren?
Piloot voor V-Bird VA |www.vbirdva.com|PMDG 747-400X|MD-11X|DA Fokker 100/70|Aerosoft F-16|PBY Catalina
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor FsTheo op 08 nov 2009, 14:13

Tja, jij bent er niet natuurlijk... :fl:

(Verschillende interpretaties mogelijk! :y: )

Maar het loopt, niet zo druk als gisteren. Het weer zit natuurlijk ook niet mee..

FsTheo
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Jules op 08 nov 2009, 15:13

Ik neem aan dat het voor jou in ieder geval een gezelligere dag is dan gisteren, samen met Nico :)
Piloot voor V-Bird VA |www.vbirdva.com|PMDG 747-400X|MD-11X|DA Fokker 100/70|Aerosoft F-16|PBY Catalina
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor FsTheo op 08 nov 2009, 15:37

In ieder geval wat makkelijker.
Vandaag had ik de kans om zelf ook even rond te kijken, dat schoot er gisteren bij in!

FsTheo
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor PatsTeam op 08 nov 2009, 17:08

Kijk, da's toch is leuk.
Ben vandaag ook geweest.
Heb ook even gekegen bij dutchfs standje.
PatsTeam
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor captain-floris op 08 nov 2009, 17:32

Jeetje..

Ik ben vandaag geweest, maar ik ben de Dutchfs stand helemaal vergeten :shock: Ik heb ze trouwens ook niet gezien. Waar stonden jullie als ik vragen mag, want ik heb maar liefst 2 keer door het gebouw gelopen.

ahá nu zie ik het.. Ik ben er gewoon langs gelopen :tap: Dom..Dom..Dom van mij :oops:
captain-floris

Berichtdoor arno op 08 nov 2009, 17:38

captain-floris schreef: Dom..Dom..Dom van mij :oops:

Inderdaad foei :down: . Theo en Nico waren erg benieuwd naar jou :y:

Belangrijkste is dat je het toch wel naar je zin hebt gehad. Volgend jaar krijg je weer een kans :G:
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
arno
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor captain-floris op 08 nov 2009, 18:30

arno schreef:
Volgend jaar krijg je weer een kans :G:

Hou ik jullie aan ! :D
captain-floris

Berichtdoor chiemboeing op 08 nov 2009, 19:16

Mooie stand van KLM en IVAO! DutchFS was ook mooi. Maar ik heb 1 vraagje, welke IVAO server gebruikt KLM - VA eigenlijk?? Ik zit net op IVAO, even een beetje orienteren met IVAP enzo.
Een geslaagde dag heren!
chiemboeing
Instructor
Instructor

Berichtdoor Jules op 08 nov 2009, 20:10

Hallo chiemboeing, welkom!

Die stand van de KLM-VA was inderdaad heel mooi. Ik denk dat ze vele een plezier hebben gedaan met de map met vliegplannen die ze uitdeelden.

Voor zover ik weet heeft de KLM geen eigen server. De servers zijn van het netwerk IVAO en wij kunnen daar, als vlieger alleen of als VA, gebruik van maken. Het maakt dan ook niet uit welke server je gebruikt. Je vliegt altijd met dezelfde vliegtuigen om je heen.

Misschien bedoel je een Teamspeak-kanaal? Het is gebruikelijk dat alleen de vliegers van de VA op zo'n companychannel zitten. Maar voor meer informatie over de KLM-VA moet je bij de KLM-VA zelf zijn denk ik. En voor al je andere vragen over het vliegen online kun je in ons forum-onderdeel Online Flying terecht.

Jules
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor FsTheo op 08 nov 2009, 20:46

captain-floris schreef:Waar stonden jullie

Eens kijken, aan de foto's te zien was je ook bij IVAO, dus zaten we zo'n 5 meter verderop. :fl:

Verder, tja, wat zal ik zeggen, 'Het waren twee geweldige dagen...' :D
Een hoop bekenden weer teruggezien, een aantal mensen langs de stand zien schuiven met zo'n blik van 'dat moet Theo zijn' en vervolgens snel verder schoven. :oops: :lol:
En ook dit jaar weer nieuwe gezichten. Al wel bekend van het forum, maar nog niet in Real Life meegemaakt. En dan is het leuk dat je een bepaald type bij de posten bedenkt en vervolgens ziet zo iemand er heel anders uit! :mrgreen:

Al met al, weer voor herhaling vatbaar, zo'n weekend! :dup:

FsTheo
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor spaantje op 08 nov 2009, 22:12

FsTheo schreef:Een hoop bekenden weer teruggezien, een aantal mensen langs de stand zien schuiven met zo'n blik van 'dat moet Theo zijn' en vervolgens snel verder schoven. :oops: :lol:
Dat moet ik zijn geweest :twisted: :oops: ..
Laatst bijgewerkt door spaantje op 09 nov 2009, 00:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Greetings, Spaantje || - Ben niet gek, ben een vliegtuig 8) -
AfbeeldingAfbeelding
spaantje
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor greencan op 08 nov 2009, 22:46

FsTheo schreef: Al met al, weer voor herhaling vatbaar, zo'n weekend!

En daar ben ik na vandaag een beetje bang voor.
Het aantal deelnemers was al minder dan voorgaande jaren.
Het aantal bezoekers, geen idee.
Waren er in de voorgaande jaren steeds nieuwe ontwikkelingen te zien, nu viel mij dat tegen.
De afdeling 'knopjes en lichtjes' was als vanouds weer indrukwekkend, maar dat hoef ik niet ieder jaar opnieuw te zien.
Ik heb wat mensen gesproken die er net zo over dachten.
Wel voelde ik een toenemende belangstelling voor het on-line vliegen, dat is in ieder geval zeer positief.
Samen in plaats van alleen.
En verder zien we wel.
Afbeelding
greencan
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Patrick op 08 nov 2009, 23:17

In Navolging van Jan is nog een oud-moderator terug. Ik heb een goed gesprek gehad met Theo, wat via mail niet wilde lukken. Nocila was erbij, dus we hadden een scheidsrechter ;-). Nee, alle gekheid op een stokje.

De lucht is nu weer redelijk geklaard denk ik. Er moeten wat plooien worden rechtgestreken. Maar dat hoeft niet in het openbaar.

Ik ben vandaag lid geworden van Sabena Virtual Airline. http://www.svagroup.org/ Verder heb ik een goed gesprek gehad met Marco Meerkerk van IVAO. Gisteren ben ik geslaagd voor mijn 2e theorie examen voor ATC, ga binnenkort op voor de eerste Gouden Ster, wil graag eerst getraind worden, dus heb Marco gevraagd dit voor me te regelen.

Ook op pilotengebied ga ik binnenkort in de boeken. Wil in een jaar trachten om alle examens af te ronden, zodat ik mijn kennis kan overdragen aan anderen. Wil dus werken naar het instructeurs examen IVAO. Of dat lukt, moeten we nog maar zien.

Was een productief dagje dus.
Patrick

Berichtdoor Rongoos op 08 nov 2009, 23:49

Ik was er dus ook vandaag, en hartstikke voor het eerst.
Veel indrukken opgedaan en daardoor compleet vergeten even bij het DFS-standje te stoppen :(
maar veel mooie selfmade cockpits gezien en dat is toch waar ik naar toe wil.
mijn eigen replica van een airliner cockpit. (waarschijnlijk met veel dummy knoppen)
want om een redelijke replica te bouwen mag je wel een zak geld meenemen.
maar wie weet veranderen de dummymeters en knoppen langzaam in echte :wink:
Rongoos

Berichtdoor 89vliegaap op 09 nov 2009, 03:23

greencan schreef:
FsTheo schreef: Al met al, weer voor herhaling vatbaar, zo'n weekend!

En daar ben ik na vandaag een beetje bang voor.
Het aantal deelnemers was al minder dan voorgaande jaren.
Het aantal bezoekers, geen idee.
Waren er in de voorgaande jaren steeds nieuwe ontwikkelingen te zien, nu viel mij dat tegen.
De afdeling 'knopjes en lichtjes' was als vanouds weer indrukwekkend, maar dat hoef ik niet ieder jaar opnieuw te zien.
Ik heb wat mensen gesproken die er net zo over dachten.
Wel voelde ik een toenemende belangstelling voor het on-line vliegen, dat is in ieder geval zeer positief.
Samen in plaats van alleen.
En verder zien we wel.

Ik denk dat dat een aantal oorzaken heeft.
1. Veel informatie is nu via internet toegankelijk op het moment dat je het wilt weten, daarvoor hoef je niet meer naar een beurs.
2. Misschien is het elk jaar teveel van hetzelfde waardoor veel mensen het niet meer interessant vinden om te komen.
3. In het algemeen is hardware online bestellen bij een online-computer-boer nu ook goedkoper dan om een computerbeurs te gaan afzoeken, misschien geld dat ook voor FS-specifieke hardware.
4. De economische situatie zal ook niet meehelpen. Als je FSX koopt in combinatie met wat leuke add-ons dan ben je zo een paar honderd euro kwijt. Daarbij nog een leuke computer en je zit alles bij elkaar snel richting 2000 euro of meer. Veel mensen houden nu het geld liever in de knip...

Daarnaast denk ik dat het voor het online-vliegen goed is als er meer mensen aan gaan beginnen. Ik heb een paar vluchtjes op VATSIM gemaakt, maar ik heb een andere geluidskaart nodig zodat ik spraak naar de koptelefoon kan sturen en het vliegtuiggeluid over de boxen, anders is er op VATSIM niks van te verstaan.
IVAO is wel goed te verstaan, maar daar heb ik nog niet gevlogen alleen een beetje RT geluisterd. Vliegen komt daar van de week wel.
Maar goed, meer traffic betekent meer uitdaging voor controllers, dus meer controllers online en meer ATC dekking.
Het zou ook niet verkeerd zijn als de twee grote netwerken overgingen in een omdat je dan ook meer traffic en controllers hebt, maar gezien het verleden zal dat wel niet gaan gebeuren.

En vergeef het me als ik ernaast klets, het is wel heel erg bedtijd inmiddels...
Afbeelding
89vliegaap
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor VBA007 op 09 nov 2009, 07:57

Het was weer een heel gezellig weekend geweest. Voor de 5e jaar op rij op ons vertrouwde stekkie onder de F27.
De zaterdag begon om 7:30 met de opbouw van alles en een bak koffie want anders functioneren de meeste niet :)

Om 10 uur gingen de deuren open en het was direct heel druk en 2 uur later begon ik mijn stem al wat minder te klinken. Leuke gesprekken gehad met mensen die al bij de VA zitten maar ook mogelijk nieuwe mensen. Zoals altijd hadden wij ook 2 computers beschikbaar voor de kids om eens virtueel een vluchtje te laten maken. De zaterdag schijnt een topdag te zijn geweest en moe en voldaan vetrokken wij met zijn allen naar de chinees in Lelystad. En ook bij de chinees kom je dan FS fanaten tegen :mrgreen:

De zondag begint gelukkig 2 uurtjes later, maar het was erg mistig en ik had toen al het gevoel dat het wel eens wat rustiger kon gaan worden en dat bleek ook wel, de dag kroop voorbij en dan ga je ook voelen dat je moe bent en je eigenlijk iets te lang hebt gestaan. Maar des ondanks hele goede gesprekken gevoerd met bv de mannen van OnlineSim. In de VA komen we toch mensen tegen die bang zijn om met ATC te vliegen, maar die wel eens gezamelijk een vlucht willen maken en heel rustig het vliegen met ATC willen leren. Iets wat op het drukke IVAO gewoon een stuk moeilijker is.De komende tijd gaan we dat verder uitwerken.

Wat wel erg opviel is dat er veel buitenlanders op bezoek waren, hoorde een hoop duits en engels in de zalen. Qua software en hardware was het wel een beetje hetzelfde, geen nieuwe dingen.

Uiteraard ook de boys van Dutchfs gezien en gesproken en ook wat andere contacten gelegd. Omdat het zo rustig was werd er al vroeg begonnen met alles af te breken en vertrokken we in de mist weer naar huis. Op naar het volgend jaar.

Groeten,

Cor
Join V-Bird VA. Look at vbirdva.com
Afbeelding
VBA007
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Jimbo op 09 nov 2009, 10:23

Ik ben zaterdag ook geweest. Voor het eerst. Voor het eerst op vliegveld Lelystad zelfs. :D

Eerst een klein uurtje door de zalen gelopen en gekeken naar al het speelgoed wat er beschikbaar is. Nog even gezocht naar de Logitech G940, maar helaas niet tegengekomen. Ik wist trouwens niet dat er een soort seminar door Mathijs Kok/Aerosoft werd gegeven. Had ik graag willen zien/horen.

Daarna de stand van DutchFS opgezocht en een babbeltje met FSTheo gemaakt. Vervolgens door naar de stand van V-Bird om daar met een aantal leden kennis te maken IRL.

Ik vond het een erg leuke, lekker gemoedelijke, beurs. Ook leuk om te zien dat de mensen zo enthousiast vertellen over hun 'deeltje' binnen FS-land.
Afbeelding Passing the cone of confusion living in the land of ambiguity
P3D - WIN8 64 i72600K 8GB 2x Vertex 3 Raid0
Jimbo
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor Nocila op 09 nov 2009, 13:03

Een goeden smiddags allemaal.

Hier ook even een verslag van mijn belevenissen gisteren in verband met het FSWeekend.
Gistermorgen om even over halfacht vertrokken vanaf de basis Alphen aan den Rijn om lekker op tijd aanwezig te zijn bij het Aviodrome. Tot aan de Stichtse brug was het zicht vrij goed, maar zodra ik Zuidoost Flevoland in dook zat het betrekkelijk dicht vanwege de mist. Om even over half negen was ik bij het Aviodrome en na het melden kon ik doorlopen naar onze stand. De tafel van ons was vrij leeg, na de posters uit gespreid te hebben ben ik alvast hier en daar wezen kijken en zie je dat erop diverse plekken hard gewerkt wordt om de boel weer opgebouwd en draaiende te krijgen.

Tegen negenen arriveerde Theo die gelijk zijn laptop in orde maakte en de verbinding via via met de WWW regelde. Daarna zijn we, na een bak koffie geregeld te hebben, voor de niet zo broodnodige vitamine K even naar buiten gegaan waar we in gesprek raakten met een wat oudere persoon van wie mij de naam is ontschoten, naar ik dacht vliegt hij momenteel bij de KLM VA .

In de loop van de ochtend kwamen diverse hotemetoten :lol: van DFS langs zoals Leen, Harro en Cor, en dan word het al gauw heel gezellig zo onderling. Theo en ik hebben afwisselend onze rondes door de verschillende zalen kunnen doen, wat voor Theo natuurlijk een uitkomst was na de voor hem zo zware zaterdag die hij wat het runnen van de stand betreft geheel in zijn eentje moest doen :ap:

Mijn algehele indruk van het FSWeekend gebeuren is dat het in feite elk jaar weer meer van hetzelfde is, er is in wezen op dit moment dan ook weinig nieuws onder de zon. Ook om op je gemak ergens naar te kijken komt niet veel van vanwege de drukte, behalve als het tegen het einde loopt en het staat allemaal toch wel te dicht op elkaar. Een minpunt vind ik ook dat alle zalen zo verduisterd zijn behalve die waar HCC Haaglanden staat, dat is veel beter naar mijn mening en je kan daar ook mooiere foto's maken wat ik dit jaar bewust niet heb gedaan heb met uitzondering van een paar staatsie foto's van onze stand.

Mijn speciale aandacht ging uit naar de MCP Combo van http://www.vrinsight.com/, ik heb dan ook diverse gebruikers gevraagd naar hun ervaringen hiermee en ik moet zeggen dat het over algemeen wel positief was zodat dit het eerst volgende hardware apparaat is wat ik ga aanschaffen.

Ik heb met Theo leuk kunnen praten over diverse onderwerpen buiten FS om daar er toch genoeg gelegenheid was dit te doen. Het bezoek, of beter gezegd het in gesprek raken met de bezoekers van onze stand was heel summier, ik had de indruk dat er wel vogels bij waren die de site regelmatig bezoeken maar het toch niet aandorsten om een gesprekje aan te knopen, ik hou het er maar op dat dit planken koorts is.

Patrick, een voormalige moderator, kwam ook bij ons langs, nadat hij zijn naam genoemd had en ik hem mijn badge met mijn naam liet zien raakte hij in gesprek met Theo en hebben ze wat misverstanden uit de weg kunnen ruimen. Het leuke was toen het gesprek kwam op de vertaling van PMDG 747 die hij samen met Paul B had gemaakt het mij ineens duidelijk werd wij hij is, nadat ik mijn Nickname had genoemd was het voor hem ook gelijk duidelijk wie ik ben, ik moet zeggen dat ik me toch een heel ander persoon bij de naam had voorgesteld.

Tegen vijven werd het tijd om de boel weer in te pakken, Theo was daar rap mee klaar en zijn we daarna naar de parkeerautomaat gegaan. Na afscheid te hebben genomen ben ik weer rap op huis aangegaan, in de polder was het nog wel mistig maar het viel niet tegen en was even over zessen weer thuis.

Tot zover de bijdrage van uw speciale reporter en nu terug naar de cockpit :y:
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Nocila
Instructor
Instructor

Berichtdoor FsTheo op 09 nov 2009, 13:21

Nocila schreef:een wat oudere persoon van wie mij de naam is ontschoten, naar ik dacht vliegt hij momenteel bij de KLM VA .

Vul ik dat maar even aan, we spraken met Gerard. Hier bekend als "opavliegtuig"! :lol:
En inderdaad wat ouder, hij is een van onze 70+ bezoekers! :dup:

FsTheo
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Erwin op 09 nov 2009, 16:28

Wat mij opviel, dat veel mensen met een beamer vlogen :M:

Lijkt mij ook wel wat, zo'n groot beeld in de Flightsim kamer :y:
Afbeelding
Flown Aircraft,, 3x B767-300 ER,, 7x B737-800 NG,,
Flown Airlines,, Martinair,, Transavia.com,, Arkefly,,KLM,,
Erwin
Instructor
Instructor

Berichtdoor Jules op 09 nov 2009, 16:34

Ik heb in de meivakantie met een beamer gevlogen. Deze had ik kunnen lenen van een oom van mij. Ik had mij er ontzettend op verheugt. Helaas was het niet zo mooi als ik verwacht had. Het was nogal een oude beamer, en het beeld was niet scherp. Daardoor kon ik niet eens de scnelheid op het PFD aflezen :( Ik kreeg er hoofpijn van. Na twee dagen vloog ik dus weer met een gewoon schermpje. Wat mij ontzettend goed bevalt, zeker nu ik sinds een paar maanden een extra breedbeeld HD schermpje heb (met zo'n glaswand). Toch zou je denk ik met de modernere (maar o zo dure) beamers heel goed moeten kunnen vliegen. Maar dan zou ik eerder Tripple head 2 go nemen. Dat vond ik echt prachtig...
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor Janco op 09 nov 2009, 21:03

De projectoren die er gebruikt werden, waren niet om over naar huis te schrijven! Niet eens de moeite nemen om jouw 'speciale ding' fatsoenlijk af te stellen (m.a.w.: zodat ik mijn hoofd niet bijna 45 graden moet draaien om het beeld recht te zien) en je bent meteen mijn aandacht verloren. Redelijk critisch heb ik mijzelf dan ook over de beurs bewogen, met in het achterhoofd houdend dat het gros particulieren zijn, die met alle goede bedoelingen hun naam willen verkondigen, maar ook de 'grote jongens' zoals Saitek bijvoorbeeld, die het met een paar vodjes afdeed om producten te slijten... ><

De enige échte projector die ik heb zien staan was een dikke PTD5600 van Panasonic, bij een stand 'boven' bij het maan-landing-gebeuren van het aviodrome zelf. Standhouder overigens vergeten... :G:

Ook ben ik één van de diverse 'langs-schuifel-vluchtig-aankijken' personen geweest. Voelde niet de behoefte om een gesprek aan te knopen. Lag niet aan de persoon in kwestie (Theo!), overigens.

Wat me overigens opviel, was dat het gros ook met zijn rug naar het publiek zat 'te gamen'. Als ik in een winkel een wasmachine wil kopen, sta ik toch ook niet met mijn rug naar de toonbank? Dé oplossing wat mij betreft is om gewoon 2 monitoren neer te zetten. Eén voor jou, en één met het gekloonde beeld van jouw pc en/of laptop. Zo kan je de mensen aankijken, en motiveren om te praten en dus je product te laten zien...

Wie weet, tot volgend jaar.............................. :fl:
Met groet,
J. Kildger
Janco
Controller
Controller

Berichtdoor greencan op 09 nov 2009, 22:52

Terechte klacht.
Veel lieden doen 'hun ding', en wij schuifelen langs.
Enige jaren geleden was er dan ook het verzoek aan de deelnemers om het publiek er meer bij te betrekken.
Eén keer gedaan voor Game-Village, en één keer voor DFS.
Je eigen spullen naar Lelystad transporteren, op eigen kosten uiteraard, en vervolgens zien hoe die spullen worden afgeragd ter meerdere glorie van dit evenement.
Dat doe ik dus niet meer.
Maar goede suggesties: Ik houd me aanbevolen.
:dup:
Afbeelding
greencan
Site Admin
Site Admin

VorigeVolgende

Keer terug naar Dutchfs Website