Hoe maak ik een Flight Plan?

Vragen en opmerkingen over Dutchfs

Moderator: Moderator-groep

Hoe maak ik een Flight Plan?

Berichtdoor Marci op 22 jun 2014, 13:58

Hallo Iedereen. Ik ben weer terug.
Ik ga nu meer vliegen als normaal omdat ik meer vrije tijd heb.
Ik wil vanaf nu een goede vlucht maken, dat ik in het vliegtuig krijg te horen hoe hoog ik moet vliegen en wat de heading is en dat ik voor de landingsbaan kom, een goede flight plan dus.... Ik wil niet meer net als eerst, een vlucht maken en dan er naar toe vliegen en dan kijken waar het vliegveld is en dan met het vliegtuig naar beneden duiken. Nee! Ik wil gewoon een normale vlucht maken. Niet te moeilijk, gewoon de basis. HOE MAAK IK EEN FLIGHT PLAN?.

Graag hoor ik het van jullie. :dup:

Marci :hm
Marci
Controller
Controller

Re: Hoe maak ik een Flight Plan?

Berichtdoor Thair.nl op 22 jun 2014, 14:10

Marci, dat kan op behoorlijk veel verschillende manieren. De meeste zijn echter payware. Waar ik zelf erg goede ervaringen mee heb is PFPX. Dit maakt niet alleen een flight plan, maar berekent ook allerlei andere zaken zoals het brandstof verbruik, kijkt wat het weer is en stelt aan de hand hiervan een baan voor (zowel take-off als landing) en dus ook welke SID en STAR je moet gaan vliegen. Ook worden de engine rating bij take-off en de autobrake stand bij landing berekend en nog veel meer. Een ander alternatief is FS Commander. Ook deze kan flight plans maken, maar heeft meer functies die handig zijn tijdens het vliegen.

Gratis alternatieven zijn onder andere te vinden op rfinder.asalink.net/free en als je met google of zoiets zoekt, kan je er vast nog wel meer vinden, maar deze geven minder informatie als de payware versies.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Thair.nl
Instructor
Instructor

Berichtdoor Marci op 22 jun 2014, 18:12

Thair.nl. Dankje voor de site. Is er ook een handleiding in het Nederlanfds van FS Commander?

Alvast Bedankt :dup:

Sent from my iPhone using Tapatalk
Marci
Controller
Controller

Berichtdoor Thair.nl op 22 jun 2014, 18:23

Marci,

er is volgens mij geen officiële Nederlandstalige handleiding voor FS Commander beschikbaar. De enige 'zelfgemaakte' handleiding is door de HCC Flight Simulator groep gemaakt voor versie 8.5 met een aanvulling voor versie 9.0. Deze is echter alleen te downloaden door leden van de HCC.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Thair.nl
Instructor
Instructor

Berichtdoor Marci op 22 jun 2014, 18:44

Hallo Theo,

Oke jammer had er graag wat over gelezen en hoe het in elkaar zit maarja als ik het koop dan ontdek ik het wel alleen doe ik er wat langer over, omdat ik noet zo heel goed engels kan. Maar tog bedankt

Sent from my iPhone using Tapatalk
Marci
Controller
Controller

Berichtdoor Littlebird81 op 17 jul 2014, 18:19

Hoi Marci,

Ik zal kort omschrijven hoe ik persoonlijk een vluchtplan maak.

Vliegvelden:
Ik zoek eerst de benodigde charts van het departure en arrival airport. Ik weet niet of je bekend bent met SID's and STARS? Daar kan ik evt ook wat over vertellen. De vertrek en landingsbanen is afhankelijk van de windrichting. Ook is het per vliegveld verschillend, zoals Schiphol met meerdere banen. Dit kan je meestal teruglezen voorin je charts.

Route:
Vervolgens ga ik naar http://rfinder.asalink.net/free/ waar ik de ICAO-codes van de betreffende vliegvelden invoer (bijv LEIB en EHRD) en een enroute-hoogte invoer. Bij een B737 zit ik op middellange vluchten tussen de FL300 en FL390. Daarna op [Find route] klikken en voilá, je hebt je route voorzien van waypoints etc. Als je een FMC hebt (met bijv PMDG 737NGX) kan je dit daar invoeren. Hou rekening met de even en oneven vlieghoogtes gezien je vliegrichting voor de separatie.

SID's & STARS:
De SID (standard Instrumental Departure) is makkelijk gezegd de oprit naar een airway. Het begeleidt je veilig uit de vliegveldzone. Dit kan je vooraf instellen met de FMC maar met een ATC zal je over het algemeen headings krijgen. Daarna begint je ROUTE naar de STAR (Standard Terminal Arrival Route). De STAR is dus de afrit om je veilig naar het vliegveldgebied van je eindbestemming te krijgen.

Dus je hebt nu een SID -> ROUTE -> STAR

Weer en wind:
Als je met weerprogramma's als bijv REX werkt kan je hier ook rekening mee houden. Bij mist op je eindbestemming kan je bijvoorbeeld een alternatief vliegveld in je vluchtplan opnemen.

De hiervoor genoemde programma's zoals PFPX (in combinatie met TOPCAT) is leuk en super handig! Maar om te beginnen adviseer ik je om het eerste zelf uit te vogelen. Anders kan het zijn dat je niet weet waar je mee bezig bent ;-)

Groetjes Remco
“If birds can glide for long periods of time, then… why can’t I ?”
Orville Wright.
Littlebird81
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor Deef35 op 17 jul 2014, 20:02

Het vluchtplan dat je maakt in Routefinder kan je kopiëren naar simroutes.com (klikken op Generate Routes). Leuke van Simroutes is dat het het vluchtplan toond\t op een kaart. Een andere feauture is dat je vanuit Simroutes je vluchtplan kan opslaan in o.a. FS9 en FSX formaat en je dit vluchtplan in één keer kunt laden in FS9 en FSX.

Laat je weten of e.e.a. lukt?

Groet, David
Intel® Core™ i3-3120M-processor / Intel® HM76 Express-chipset / AMD Radeon™ HD 7650M / 2 x 4 GB SO-DIMM DDR3-1600 / Windows 8.1 / FS9 SP1 / Wilco Airbus Evolution Vol. 1 en 2 / Quality Wings 757
Deef35
Student Pilot
Student Pilot

Keer terug naar Dutchfs Website