Oude vliegbasis Eindhoven/ Welschap

Vragen en opmerkingen over Dutchfs

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Alf
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2018, 17:22

Oude vliegbasis Eindhoven/ Welschap

Bericht door Alf »

Beste mensen,
Is er in het verleden ooit gedacht over een FSX uitbreiding met de voormalige vliegbasis Eindhoven/ Welschap?
Ik heb jaren onder de aanvliegroute gewoond en zou zoiets fantastisch vinden.
Via het NIMH heb ik een groot luchtfofo's van de vliegbasis en omgeving uit de fities en sixties en zou die ter beschikking stellen van hen die het willen en kunnen doen.
Grote voorbeeld is de vliegbaxis Kleine Brogel voor FSX. Benieuwd naar een reactie.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Oude vliegbasis Eindhoven/ Welschap

Bericht door greencan »

Welkom!
Gezien het feit dat dit je eerste post is hier ben je misschien nog redelijk onbekend met alle mogelijkheden die er zijn als je je met Fs gaat bezig houden.
Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met het freeware programma ADE 'gewoon' zelf vliegvelden aan te leggen.Je kunt de werkelijkheid net zo nauwkeurig benaderen als je zelf nodig vindt.
Ik wil het niet eenvoudiger voorstellen dan het is: Dat lukt niet binnen een uur. :mrgreen:
Gebruik je addon scenery voor Nederland? In NL2000 zit Eindhoven er gewoon standaard in, maar dan de huidige situatie.
NL2000 is freeware en mooiere freeware zal lastig te vinden zijn, zo al helemaal niet...
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Oude vliegbasis Eindhoven/ Welschap

Bericht door FlipS »

Welkom op dit forum, Alf!
Leuk, nog een flight simmer uit Eindhoven! Tot mijn twintigste woonde ik in Strijp. In die tijd bezat de KLu nog voldoende materieel om regelmatig te kunnen oefenen. Ik schat dat de Thunderstreaks en T-33’s in de bocht van base leg naar final over ons huis draaiden. Op school moesten de lessen wel eens onderbroken worden als een squadron straaljagers bij een bepaalde windrichting stond warm te draaien. Niet dat ik het erg vond dat de lessen onderbroken moesten worden …

Op mijn tiende zag ik een oude Spitfire (wat heet: oud? Die was pas 17 jaar) achter de zijpoort (vanaf 1964 de toegang tot het Prinses Irene Kamp) staan. Die is later op een paal voor de officiersmess aan de Sliffertsestraat gezet. Harrie van der Meer heeft me het hele verhaal verteld. In die tijd vervulde hij zijn militaire dienstplicht op vliegveld Welschap (dat nooit zo geheten heeft, maar iedereen in Strijp had je vragend aangekeken als je het over Vliegbasis Eindhoven had) en in die tijd is zijn liefde voor Spitfires ontstaan. Maar dat er in het Engelse kamp een Spitfire stond die eigenlijk van de KLu was, daar kwam hij pas na zijn dienstplicht achter.
Hoe dan ook, waar mijn belangstelling voor vliegen en flight simmen (en vooral voor warbirds) vandaan komt, valt wellicht te begrijpen.

Ik meen mij te herinneren dat iemand Nederlandse vliegvelden uit vervlogen tijden gebouwd heeft voor FS2004. Die zijn helaas niet bruikbaar in FSX of nieuwer en ik vrees dat de bouwer in kwestie het enthousiasme niet meer kon opbrengen om alles opnieuw te bouwen.
Natuurlijk heeft Greencan gelijk dat je alles zelf kunt maar een mens heeft maar één leven. Hoewel ik heel graag een virtuele versie van vliegveld Welschap (dat zo’n anderhalve kilometer zuidoostelijk lag van Eindhoven Airport) zou hebben, kom ik daar, in elk geval nu en de komende jaren, niet aan toe.
Mocht jij het enthousiasme kunnen opbrengen om een virtuele versie van vliegveld Welschap te maken voor FSX en/of P3D, dan ben je in ieder geval verzekerd van één download. Op oude topografische kaarten werd vliegveld Welschap niet ingetekend als zijnde militair geheim maar op de kaarten uit de jaren ’80 van de vorige eeuw staan zowel het oude vliegveld als de nieuwe baan (die nu deel is van Eindhoven Airport) broederlijk en gedetailleerd naast elkaar aangegeven. Toen waren de banen die door de Duitsers waren aangelegd ook nog grotendeels aanwezig, hoewel ze in die tijd al niet meer bruikbaar waren.

Ik neem aan dat je de RealAir Spitfires met repaints van John Glanville (onder andere MK959 en MK732) bezit, evenals Harvards (hetzij freeware van Warwick Carter, hetzij de versie van A2A Simulations) met repaints van Marcel (mgr) van de Harvards van de SKHV. Bij gebrek aan een virtuele versie van het oude Welschap heb ik de MK732 en die Harvards maar voor de hangaar van de SKHV op Gilze-Rijen geparkeerd.
Van Dino Cattaneo is er een T-33 maar die heeft niet de grafische kwaliteit van zijn andere vliegtuigen en er is bij mijn weten geen repaint van een exemplaar van de KLu. Ik heb een Thunderjet met KLu repaint gehad maar sinds ik ben overgeschakeld naar preview DX10 blijft die geheel wit zodat ik die weer van de plaat heb gepoetst. Ik wacht op de Starfighter van A2A Simulations. Er is een mooie Starfighter van Sim Skunk Works maar die heb ik niet.
Er is ongetwijfeld veel meer virtueels te vinden van wat er ooit op Welschap gevlogen heeft maar ik heb lang niet alles uitgezocht.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Alf
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2018, 17:22

Re: Oude vliegbasis Eindhoven/ Welschap

Bericht door Alf »

Beste FlipS,
Bedankt voor je reactie en idd erg leuk met een enthousiast te kunnen praten uit die tijd.
Iets van mij achtergrond en beweegredenen vind je hier;
http://www.eindhoven-in-beeld.nl/pictur ... orid/56727
en vooral hier relatie FS:
http://www.eindhoven-in-beeld.nl/pictur ... utorid/912

NIMH=Nederlands Instituut van Militaire Historie, Toen Den Haag.

Ikzelf zag op deze site iemand erg positief praten over zo'n poging/ ontwerp in FSX, ik haakte daar op in.
Ik heb nog nooit iets aan zelfbouw gedaan en toen ik de vliegbasis Kleine Brogel, net over de Belgische grens hier tegenkwam heb ik even gemaild met de bouwer.
Ik zag mezelf daarna niet zo'n zelfde poging wagen maar hoopte hier iemand te treffen. wilde er zelfs, mits zo kundig gebouwd als Keebee (B), voor betalen.

Zal er wel nooit van komen maar het was een poging waard.

Met vriendelijke groet,

Alf
Alf
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2018, 17:22

Re: Oude vliegbasis Eindhoven/ Welschap

Bericht door Alf »

Beste Greencan,
Bedankt voor je reactie.
Ik put er wat moed uit, even afwachten of ik er nog mee verder kan/ ga.

Misschien pas later.

Met vriendelijke groet,

Alf
willem
Controller
Controller
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 feb 2007, 19:28
Locatie: Nieuwvennep

Re: Oude vliegbasis Eindhoven/ Welschap

Bericht door willem »

Vergeet ook de Philips vloot niet met diverse type vliegtuigen,o.a. een F-27,die ook hangaars in een hoekje van het veld hadden aan de kant van het Oorschots kanaal.
Gebruikersavatar
Polito
Instructor
Instructor
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:59
Locatie: Euskal Herria

Re: Oude vliegbasis Eindhoven/ Welschap

Bericht door Polito »

In 1957 was is één van de toeschouwers op het vliegfeest, waar een show met een dubbeldekker eindigde met een duik in het gras van dit toestel.
De piloot kwam er met breuken en brandwonden vanaf.
Maar nergens kan ik iets over dit ongeval terugvinden.

Wel zie ik op één van de foto´s een donkere rookwolk, maar het jaar klopt niet. En deze rook was van gedropte bommen.
Intel i5-8400CPU 2,71Ghz - Windows 10 Pro 64 bits - 16Gb RAM - Geforce GTX1050 - HPCompaq LA2206xc/LG L225WS - T.Flight Stick X
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Oude vliegbasis Eindhoven/ Welschap

Bericht door FlipS »

Ik was ook toeschouwer van een airshow op Welschap. In mijn herinnering was dat in 1958 maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Ik kan me geen buiklanding van een dubbeldekker herinneren, wel rookwolken van 'bommen'.
Je zou Coen van den Heuvel (Flash Aviation Shop in Eindhoven) eens kunnen vragen. Die stelde enkele boekjes samen, onder andere 'KLu Crash Archief. Ongevallenfoto's 1945-1965'. Daarin heeft hij geen foto opgenomen van een ongeval in 1957; zelfs geen ongeval met een dubbeldekker op Welschap in welk jaar dan ook. Het boekje is een selectie, met name ongevallen waarbij geen dodelijke slachtoffers vielen. Het door jou genoemde ongeval had dus een plaatsje kunnen krijgen. Misschien kan hij er wel meer van vertellen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Alf
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2018, 17:22

Re: Oude vliegbasis Eindhoven/ Welschap

Bericht door Alf »

Bedankt Willem,

De Philips vloot was erg actief en dient zeker meegenomen te worden.
De hangaar lag enigszins verscholen maar wel erg dicht bij de spottersplaats aan de Sliffertsestraat.
Zonder Philips is de basis uit die tijd niet compleet.

Mvg

Arie
Mathieu
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 dec 2009, 10:46

Re: Oude vliegbasis Eindhoven/ Welschap

Bericht door Mathieu »

Polito schreef:In 1957 was is één van de toeschouwers op het vliegfeest, waar een show met een dubbeldekker eindigde met een duik in het gras van dit toestel.
De piloot kwam er met breuken en brandwonden vanaf.
Maar nergens kan ik iets over dit ongeval terugvinden.

Wel zie ik op één van de foto´s een donkere rookwolk, maar het jaar klopt niet. En deze rook was van gedropte bommen.
Misschien deze? https://nimh-beeldbank.defensie.nl/memo ... a084fa5310
Gebruikersavatar
Polito
Instructor
Instructor
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:59
Locatie: Euskal Herria

Re: Oude vliegbasis Eindhoven/ Welschap

Bericht door Polito »

Dank je voor het zoeken :dup: , maar het was echt een tweedekker, geel van kleur.
Het is lang geleden, maar ik meen dat de piloot een Brit was.
Wij stonden op een dijklichaam en hij kwam vlak ervoor dwars over, wat al een stunt was.

Bij Flash aviation shop info gevraagd, maar nog niet ontvangen.
Intel i5-8400CPU 2,71Ghz - Windows 10 Pro 64 bits - 16Gb RAM - Geforce GTX1050 - HPCompaq LA2206xc/LG L225WS - T.Flight Stick X
Plaats reactie