Bijzondere add-ons voor FSX en P3D

Vragen en antwoorden betreffende "Freeware"

Moderator: Moderator-groep

Bijzondere add-ons voor FSX en P3D

Berichtdoor FlipS op 07 nov 2016, 16:26

Tijdens het FSWeekend toonde ik een aantal freeware add-ons die FSX/FSX SE/P3D verbeteren, mooier maken of de mogelijkheden uitbreiden. Er werd me gevraagd hier op het forum nog eens aandacht aan te besteden.

Er zijn diverse payware add-ons die FSX/P3D mooier of beter maken; de meeste daarvan (zoals REX, Active Sky) zijn wel bekend. Iets minder bekend is Accu-Feel van A2A Simulations dat geen invloed heeft op de grafische kwaliteit maar wel op bewegingen en geluiden. Er is natuurlijk veel meer.
En daarnaast is er dus veel freeware. Het loont om op de downloadsites ook in de rubriek ‘Miscelaneous’ te zoeken. Sommige van deze add-ons vervangen bestanden in mappen van FSX/P3D, andere voegen een programmaatje toe dat buiten FSX/P3D draait. Alle hiergenoemde add-ons zijn voor FSX. In hoeverre ze geschikt zijn voor FSX Steam Edition heb ik nog niet kunnen uitzoeken en ik heb deze add-ons ook nog niet allemaal in P3D geprobeerd.
Ik heb er nog een paar aan toegevoegd die ik in Lelystad vergeten was.

AI carriers 2 - Lamont Clark
viewtopic.php?f=45&t=15996&start=275#p223157 (als je niet op de goede screenshots terechtkomt, scroll dan naar 14 december 2011)
In FSX c.q. P3D is een mogelijkheid om te oefenen vanaf een vliegdekschip. Met AI carriers worden de mogelijkheden enorm uitgebreid. Je kunt kiezen uit een aantal schepen waarvan je de locatie heel eenvoudig zelf kunt bepalen. Je kunt nu ook andere vliegtuigen kiezen dan de FSX default F/A-18 Hornet, bijvoorbeeld de mooiere Boeing T-45C van Dino Cattaneo. Er is een goed werkend Optical Landing System. Om het goed te zien zul je in de VC wel moeten inzoomen.
Als installatie in P3D niet lukt, moet je dll.xml zelf aanpassen. Bij mij werkt AI carriers in P3D.

ACG Duxford (Airfield Construction Group)
viewtopic.php?f=45&t=18347&start=150#p255105 (23 november 2013)
Er zijn voor alle flight simulators duizenden vliegveld add-ons. Het bijzondere van ACG Duxford (voor FSX maar ook geschikt voor P3D) is dat je daar een airshow kunt laten opvoeren (uiteraard van warbirds). De airshow is voorgeprogrammeerd maar dat is een normaal programma voor AI vliegtuigen zodat je het zelf zou kunnen wijzigen.
Als je de airshow installeert, zal er ook publiek op het vliegveld zijn. De airshow biedt de mogelijkheid tot formatievliegen met warbirds; iets wat met andere AI vliegtuigen natuurlijk ook te realiseren is.
Als je dan bovendien A2A Accu-Feel (payware) installeert, dan ervaar je dat formatievliegen nog niet zo simpel is.

FS Water Configurator - Ashton Lawson, Paul Wheeler en Nick Needham
Afbeelding
Dit programma biedt de mogelijkheid om vele eigenschappen van de reflectie van het water aan te passen. Er is echter maar één instelling tegelijk mogelijk zodat bijvoorbeeld rustig water zich niet beperkt tot vennen en meertjes maar de zee is dan ook rustig. Ik heb het nog niet in P3D geprobeerd maar waarschijnlijk is het daar helemaal niet nodig omdat grafische effecten in dat programma al verbeterd zijn.
De nieuwste versie die ik vond is v3.15.
Afbeelding


McCoy Water Landing Effect 2 - Vince McCoy
Afbeelding
Nauw verwant aan het vorige. Hiermee krijgt de landing van watervliegtuigen een mooier visueel effect. Het al genoemde payware A2A Accu-Feel verbetert ook de bewegingen van vliegtuigen op het water.
Ik heb nog niet uitgezocht of dit een nuttige aanvulling is voor P3D; het lijkt me dat het in elk geval wel mogelijk is om het te installeren. Ik las dat voor P3D v3.2 een nieuwe versie van deze add-on is ontwikkeld.

Drzewiecki Design GrassX (gras en sneeuw)
FSX en P3D gebruiken dezelfde texture (Scenery\World\Texture\Detail1.bmp) voor gras, sneeuw en zand met verschillende inkleuring. Alles ziet er even ‘blurry’ uit. Van een afstandje prima, maar dichtbij niet om aan te zien. Je kunt het gras verbeteren door een andere versie van Detail1.bmp, bijvoorbeeld van REX of van Aimé Leclercq. Maar dan ziet zand eruit als dennenaalden en sneeuw als bevroren gras. Er is geen mogelijkheid om gras, sneeuw en zand gelijktijdig in eigen vorm te laten zien. Met Drzewiecki Design GrassX kan op eenvoudige wijze tussen gras en sneeuw gewisseld worden. Ben je met geen van beide tevreden, dan kun je het default Detail1.bmp ook weer eenvoudig terugzetten.

Real Engine v1.4 - Gunter Teson
Hier kan ik kort over zijn: lees mijn vertaling van de handleiding die je via deze website kunt downloaden. Bruikbaar in FS2004, FSX en P3D.

Buiklanding
Geen add-on maar een logisch gevolg van Real Engine: als je flaps of gear bij een veel te hoge snelheid gebruikt, kan het hydraulisch systeem dusdanig beschadigd raken dat het niet meer functioneert. Dan kan de situatie ontstaan dat je het landingsgestel niet meer kunt gebruiken en dan moet je een buiklanding maken. Maar FSX en P3D kennen geen buiklanding. Zodra je de grond raakt, meldt het programma een crash en is het einde verhaal. Je kunt de mogelijkheid van buiklandingen aan een vliegtuig toevoegen door in de Contact Points in het Aircraft.cfg van dat vliegtuig floats toe te voegen. Je moet dan wel experimenteren met de hoogte.
Dit is ook van belang voor de Dakota (zowel default, JustFlight als Manfred Jahn). Dat vliegtuig werd ontwikkeld in de tijd dat vrijwel geen enkel vliegtuig een intrekbaar landingsgestel had. Geleerden waarschuwden al voor de ongelukken die zouden ontstaan door vliegtuigen te voorzien van een intrekbaar landingsgestel. Douglas heeft toen voor de Dakota een landingsgestel ontworpen waarvan de wielen verticaal ingetrokken worden en dan nog ver genoeg buiten de motorgondels blijven uitsteken om daar op te kunnen landen en toch al een betere stroomlijn te hebben. Bij een buiklanding draaien dan alleen de propellers kapot maar het vliegtuig blijft heel.
Zie viewtopic.php?f=17&t=19153

HeliForce - Simon Robbins
Afbeelding
Veel vliegtuigen en helikopters in FSX en P3D hebben nogal simpele vliegeigenschappen. Dit geldt niet alleen voor de meegeleverde exemplaren maar ook voor veel add-ons. Voor helikopters bouwde Simon Robbins een eenvoudig programmaatje om een aantal eigenschappen aan te passen. Probleem is dat je dan wel moet weten hoe echte helikopters vliegen …
En een ander probleem is dat je bij installatie een foutmelding krijgt dat msvcr71.dll niet gevonden kan worden. Dat bestandje komt uit Windows Vista (System32) en is op Internet te vinden. Je moet dit bestandje niet in System32 maar in de map van HeliForce zetten; dan werkt het. Of het in P3D werkt, heb ik nog niet geprobeerd.
Een vergelijkbaar programmaatje voor het aanpassen van vliegtuigen bestaat vermoedelijk niet.

Shader Release - Steve Parsons
Bijna vier jaar geleden was er een discussie over het gebruik van Preview DX10 in FSX; zie viewtopic.php?f=17&t=18126. In dat topic worden de belangrijkste voor- en nadelen opgesomd. Als je de nadelen kunt omzeilen, dan vind ik preview DX10 een aanrader. Wel heb je dan de Shader Release van Steve Parsons nodig; minimaal het freeware deel. De laatste versie op dit moment is v3.2.3.
P3D werkt met DX11 zodat je helemaal geen Shader Release nodig hebt. Met welke DX versie FSX Steam Edition werkt, weet ik niet.

Texture_Max_Load Editor - Brandon Filer
Tegenwoordig zijn ‘HD’ textures van 4096 x 4096 algemeen. Helaas staat FSX standaard op 1024 x 1024 (in FSX.cfg Texture_Max_Load=1024). Veel add-ons met HD textures passen die regel automatisch aan en als dat niet gebeurt, kun je het handmatig doen. Probleem is dat bij elke wijziging in Settings > Display FSX deze waarde weer terugzet op 1024. Hoe dit in Steam Edition is, weet ik niet. In P3D maakt de instelling van de resolutie gewoon deel uit van het menu Settings > Display.
Met de Texture_Max_Load Editor van Brandon Filer kun je de resolutie op zeer eenvoudige wijze steeds terug laten zetten op 2048 of 4096.

Touchdn (log) Iñaki Mayora
Bij touchdown heb je meestal wel een redelijk idee of je een nette landing hebt gemaakt. Maar hoe zacht was die landing nu werkelijk? Met dit programmaatje verschijnt na touchdown een groene balk waarin staat aangegeven hoe groot de optredende G-kracht was bij touchdown. Naarmate de klap harder was, verandert de kleur van de tekst zodat je tevens een indicatie hebt van wat nou fluweelzacht en keihard is.
Nog niet geprobeerd in P3D.

CockpitSounds v2 - Daniel Gauthier
In FSX en P3D ontbreken veel geluiden van schakelaars en handels in de cockpit. Sommige add-ons hebben wel geluiden bij alle schakelaars etc. maar daar profiteren andere vliegtuigen niet van. Het programmaatje CockpitSounds voorziet hierin. Dit programmaatje werkt bij de meeste vliegtuigen met stille cockpit (helaas niet altijd). Er is keuze in de zwaarte van de geluiden.
In P3D heb ik dit programmaatje nog niet aan de gang. Het zijn gewone wav-bestanden die in P3D weergegeven moeten kunnen worden maar blijkbaar worden de geluiden anders aangestuurd of moet ik een pad in een cfg-bestand nog aanpassen. Ik zoek verder.

TreeX
Aimé Leclercq
was niet tevreden over de bomen in FSX. Hij fotografeerde bomen en bewerkte die voor FSX. Hij maakte drie uitvoeringen: ‘Performance’ (lage resolutie en daardoor een iets hoger frame rate), 'Quality' en 'Hi-Fi' (met hogere resolutie dan de default bomen en daardoor een iets lagere framerate). Voor de VFR vliegers zijn de HD bomen een leuke verbetering en met de huidige pc’s is het verlagen van de framerate nauwelijks een probleem. TreeX vervangt niet alle bomen maar vooral die van West-Europa.
Diverse payware add-ons vervangen ook bomen; onder andere ORBX (waar je kunt instellen of je de wijziging wel of niet wilt). Als je bepaalde bomen wilt (TreeX óf ORBX etc.) moet je de bomen die je wilt hebben als laatste installeren. TreeX is ook bruikbaar in P3D.
Versie 2 werkt bij mij niet maar zoals ik het begrijp, zijn de daarin gebruikte bestanden dezelfde als in v1.

FSX Power Project - Ray Porter
Afbeelding
Elektriciteitsmasten en -centrales (en met name de koeltorens) zijn vanuit de lucht herkenbare objecten. Dit programmaatje voegt vele van deze objecten toe. Maar in veel scenery add-ons (NL2000, ORBX) zijn deze objecten al aanwezig. Je kunt in het bestand de objecten weghalen uit de landen die al op een andere manier voorzien zijn. Nog niet geprobeerd maar ik neem aan dat dit programmaatje probleemloos geïnstalleerd kan worden in P3D.
Laatste versie: v4.

FSX Massive Crash - Nick Needham
Afbeelding
Neerstorten in FSX is meestal maar een lauwe bedoening. Desintegrerende toestellen zijn al helemaal niet mogelijk maar een lekkere fik zit er ook niet in. Massive Crash voorziet hierin. Lijkt me ook bruikbaar in P3D.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Avatar gebruiker
FlipS
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3231
Geregistreerd: 22 sep 2011, 11:15
Woonplaats: Teuge

Re: Bijzondere add-ons voor FSX en P3D

Berichtdoor greencan op 07 nov 2016, 17:50

Perfecte post!
Een klein dingetje: '' Neerstorten in FSX is meestal een lauwe bedoening.''
Totdat je een toestel aanschaft met Tacpack ondersteuning en Tacpack zelf.
Dat kost wat flappen, maar dan is de lauwe bedoening verleden tijd.
Alle settings op 'real' en zo hoog mogelijk.
Tot nu toe alleen beschikbaar voor de 'Military Planes' helaas, maar ook wel weer logisch.
Bommen, raketten en granaten zijn niet ieders ding.
Vrijblijvend een rondje vliegen is er niet meer bij, tenzij je kiest voor alles safe.
Maar dan is Tacpack aanschaffen geldverspilling.
Zie:
viewtopic.php?f=140&t=20247&p=265994&hilit=tacpack#p265994
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3473
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum


Keer terug naar Freeware Addon's FSX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast