Ja "een" Mitchell, Jan Kees deed hem immers eerder.
Allemaal mooi paints.
Toch doe ik juist deze in "Repaints Reviewed".
Heel begrijpelijk als je dan vraagt "Waarom juist deze Mitchell" want is dit nou zo een geweldige paint?
Welnee helemaal niet ,dit is volgens mij eigenlijk nouwelijks een repaint te noemen ,een handje vol vlaggen en een registratie , heel keurig geplaatst dat wel natuurlijk.
Jan Kees deed veel moeilijker dingen.
Deze Mitchell is eigenlijk voor mij extra het vermelden waard vanwege het verhaal dat erbij hoort.
Dit heb ik even uit de presentatietekst van Jan Kees geknipt.
Hier zien jullie nog een repaint voor dat vliegtuig, maar dan met een vreemde registratie.
Goed, terug naar de B-25. De paints die ik gemaakt heb zijn allemaal voor Mitchell van de ML-KNIL, dus vliegtuigen die in Indie vlogen (en later naar de Indonesische luchtmacht zijn gegaan).
De ML begon al in 1943 met het vliegen met B-25's, die toen nog de registratie N5-*** kregen. Deze toestellen werden afgeleverd in Australia en vlogen bij het 18e squadron vanuit Batchelor, Northern Territories, met Nederlandse vlaggen als nationaliteits teken. Een aantal toestellen werd omgebouwd tot transport toestel, en aangezien in Australia deze een VH- radio callsign kregen, werden deze ook aan de Nederlandse toestellen gegeven, en op een aantal toestellen ook dadwerkelijk aangebracht, zoals N5-158, die zo heeft rondgevloegen tot het in mei 1944 een noodlanding moest maken. Daarna ging deze code over op N5-143. N5-158 werd wel weer gerepareerd, is in 1946 zelfs nog op en neer gevlogen naar Nederland, en heeft nog tot 1957 dienst gedaan bij de Indonesische luchtmacht.
Een kwaliteits-repaint alléén is leuk ,een goed gefundeerd interessant verhaal erbij is de kers op de pudding.
Nederlandse Mitchell vliegend met Australische civiele registratie, heel apart.
Met dank aan Jan Kees voor de paint EN het verhaal.
Leen de Jager
Voor de Mitchell van MAAM , American B-25J Mitchell 'Briefing Time' ,payware voor FS9 http://www.maam.org
deze paint hier te downloaden http://aussiex.org/forum/index.php?app= ... wfile=1068