iris f-16d

The Military Corner. Questions and answers about the Warbirds, but... in Peacetime!!

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
falcon

iris f-16d

Bericht door falcon » 15 mar 2014, 16:12

Hallo, ik ben nieuw op dit forum

Ik vroeg me af of iemand weet of die nog ergens te krijgen is?

FlipS
Moderator
Moderator

Re: iris f-16d

Bericht door FlipS » 15 mar 2014, 17:13

Welkom op dit forum, falcon!

Kijk eens op de site van iris.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

falcon

Bericht door falcon » 15 mar 2014, 17:20

staat hij helaas ook niet op :(, heb er veel naar gezocht,lijkt wel spoorloos

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 15 mar 2014, 19:55

Sorry, ik was te haastig. Ik vermoed dat Iris deze F-16 van de markt heeft gehaald maar blijkens deze pagina wel van plan is deze opnieuw uit te brengen want er staat: 'Designed and developed for the upcoming IRIS Pro Series F-16D, [...]'.
Er is een alternatief voor FSX: de Aerosoft F-16 (diverse modellen maar niet de D). Dan is er ook nog de zelfstandige flight sim BMS Falcon.

Op Internet zijn enkele vergelijkingen te vinden. Daar word je niet veel wijzer van; de één vindt de Iris versie aanmerkelijk beter, de ander de versie van Aerosoft. Voor de Iris zijn nooit updates uitgekomen, voor de Aerosoft wel zodat het mogelijk is dat aanvankelijke tekortkomingen inmiddels zijn gecorrigeerd. Ik heb alleen de Aerosoft F-16 (met de laatste updates); die staat inmiddels in de schaduw van wat er nu op de markt komt. Er is geen groot kwaliteitsverschil tussen de Aerosoft F-16 en de freeware straaljagers van Dino Cattaneo (T-45C Goshawk, F-14D Tomcat en F-35 Lightning II). Wellicht was er helemaal geen vraag meer naar de Iris F-16 en wordt nu gewerkt aan een versie die zich weer kan meten met hedendaagse releases. De naam 'Pro series' doet dat in elk geval vermoeden.

Ik vond nog niet wanneer de Iris F-16 weer op de markt komt. Als alternatief zou je de Aerosoft F-16 kunnen aanschaffen; vergeleken met hedendaagse releases is de kwaliteit daarvan zeker niet uitmuntend maar wel nog altijd voldoende. Of de BMS Falcon of één van de straaljagers van Dino Cattaneo.

Er is nog iets veranderd aan de site van Iris: tot voor kort kon je verouderde add-ons daar als freeware downloaden. Die pagina kan ik nu ook niet meer vinden. Wellicht streeft Iris ernaar om weer bij de top van de add-on bouwers te komen en zijn beleid en website daarom veranderd.

aeroabaticsfs
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door aeroabaticsfs » 15 mar 2014, 20:02

irissimulations.com.au/ en dan the hangar page waar 3 categorieën zijn: payware aircraft, payware soundpack en freeware soundpack

falcon

Bericht door falcon » 15 mar 2014, 20:04

bedankt voord e hulp en informatie. Ik heb zelf falcon 4.0 en de Aerosoft f16 en was benieuw hoe de iris f-16 vloog, ook vind ik de vliegtuigen van Dino Cattaneo er goed
Laatst gewijzigd door falcon op 15 mar 2014, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

aeroabaticsfs
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door aeroabaticsfs » 15 mar 2014, 20:04

En volgens mij staat die tekst er al een heel tijdje:?

falcon

Bericht door falcon » 15 mar 2014, 20:09

ja klopt, ik dacht eerst nog dat er een soort van update voor zou komen, dat je hem later wel weer kon aanschaffen.

falcon

Bericht door falcon » 16 mar 2014, 13:41

Heeft iemand dit vliegtuig?

rubenonline
Senior Instructor
Senior Instructor
Contacteer:

iris f-16d

Bericht door rubenonline » 16 mar 2014, 22:49

Bedoel je de Aerosoft F-16? Indien ja; ik heb hem. Het is best een mooi toestel om mee te vliegen, maar echt realistisch vind ik hem niet (afgezien van de FSX beperkingen). Systemen werken niet echt realistisch etc. Natuurlijk ligt het er ook persoonlijk aan wat je er mee wilt, maar ik vind hem niet denderend. Maar nogmaals wellicht is dit voor jou wel voldoende.

falcon

Bericht door falcon » 17 mar 2014, 13:14

Nee, ik bedoelde de iris f-16D. Ik heb het idee dat die aerosoft f-16 niet echt realistisch vliegt. En volgens mij kun je met de iris meer switches in de cockpit bedienen.

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 17 mar 2014, 13:36

Ik heb de indruk dat de Aerosoft F-16 (met laatste updates) wel realistisch vliegt maar dat de tekortkomingen zitten in het kunnen gebruiken van knoppen en mfd's etc. Misschien kan Ruben daar wat meer over vertellen.
Bedenk verder dat alle moderne vliegtuigen vliegen 'by wire' dat veel eenvoudiger te programmeren is dan een vintage vliegtuig waar stuurknuppel en pedalen via staalkabels met de roeren verbonden zijn. 'Fly by wire' oftewel de boordcomputer controleert alle handelingen van de piloot en corrigeert die.
In een review las ik dat juist de Iris F-16 onrealistisch is bij take-off en wellicht ook een veel te hoge snelheid kan bereiken. Maar de waarde van reviews is niet erg groot omdat de één vliegtuig A beter vindt dan vliegtuig B, de ander juist andersom.

En dat niet alleen: als je 'afdaalt' in .air-bestand en aircraft.cfg kun je fouten in de flight dynamics zelf corrigeren. Probleem: ik vlieg niet met een echte F-16. Ik heb zelfs geeneens een brevet ... Ik zou dus niet weten wat ik moet veranderen, hoewel ik wel weet hoe ik het moet veranderen. :G:

falcon

Bericht door falcon » 17 mar 2014, 15:01

misschien zat mijn gevoel er ook wel naast, kan ik ook niet beoordelen aangezien ik ook nergens een brevet voor heb.

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 17 mar 2014, 15:39

Voor zover ik dat aan de bestanden kan beoordelen, streven zowel Aerosoft als Iris naar realistische vliegeigenschappen. Dat doen niet alle bouwers van add-ons; er zijn er ook die erg mooie maar gemakkelijke vliegtuigen aanbieden. De default FSX vliegtuigen hebben meestal vereenvoudigde vliegeigenschappen en meestal matige modellen en textures.
In hoeverre Aerosoft en Iris erin geslaagd zijn om de werkelijke vliegeigenschappen te benaderen, hangt ervan af of ze ervaren piloten hebben kunnen vinden die geadviseerd hebben. De basis wordt gevormd door de technische specificaties van de vliegtuigen, praktijkervaringen zijn vaak in publicaties te vinden. Maar het beste blijft advies van ervaren piloten.
In elk geval verwacht ik dat zowel de Aerosoft als de Iris F-16 op zijn minst voldoende goede vliegeigenschappen hebben. Ik ben benieuwd of Iris een nieuwe versie van hun F-16 gaat uitbrengen.

falcon

Bericht door falcon » 17 mar 2014, 15:44

ik heb dat gevraagd op de facebook pagina van iris simulations :dup: ,Ik wacht nog op een antwoord

Catcher
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door Catcher » 19 mar 2014, 22:59

Het flightmodel van de BMS F16 is t meest realistisch, maar t minst dynamisch.
Met andere woorden; Er zitten in t model van BMS minder variabelen.

Het vlieg gedrag van zowel Aerosoft als Iris laat nog veel te wensen over, zoals bijvoorbeeld t roll-gedrag en roll-rate.
Ook rudder behaviour, gedrag, kan beter.

Maar t is tenminste iets, laten deze software makers vooral de kunst bij BMS afkijken.

plus puntje bij Aerosoft is; grafisch erg mooi
min puntje bij Iris is de fuel consumptie

Ik hoop echt op een goeie F16 die geschikt is om in P3D redelijk realistische taken uit te voeren.
F16 HomeCockpitBuilder

rubenonline
Senior Instructor
Senior Instructor
Contacteer:

Bericht door rubenonline » 20 mar 2014, 07:50

Ben het helemaal eens met Catcher. En inderdaad in de Aerosoft F-16 is de MFD niet echt realistisch.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 20 mar 2014, 09:06

Als jullie me gegevens kunnen verstrekken over de eigenschappen die gewijzigd zouden moeten worden, wil ik wel proberen of ik de flight dynamics van de Aerosoft F-16 kan aanpassen. In het .air-bestand zitten zes variabelen voor de roll eigenschappen (nog los van het effect van de ailerons en rudder) en met het aircraft.cfg is ook een mogelijkheid om de roll te beïnvloeden.
Voor het effect van de rudder is vooral een tabel in het .air-bestand van belang; in het aircraft.cfg zit een regel waarmee het effect zoals dat in de tabel is ingesteld met een factor vergroot kan worden. Hetzelfde geldt voor ailerons en elevator.
Zoals ik al noteerde: ik heb geen enkele echte vliegervaring met een F-16, dus ik moet me bij het aanpassen van flight dynamics helemaal laten leiden door mensen die daar meer van weten dan ik. Dus als jullie me goede suggesties kunnen aandragen: graag!

(Ik heb de BMS niet geïnstalleerd omdat ik tot nu toe mijn tijd besteed aan het doorgronden en aanpassen van FSX. Ik kan dus zelf niet vergelijken).

falcon

Bericht door falcon » 22 mar 2014, 15:37

ik zou misschien iets over de eigenschappen van de f-16 op de luchtmachtdagen kunnen vragen. is dat een idee?

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 23 mar 2014, 11:11

Lijkt me een goed idee! Dan zou je vooral naar de eigenschappen moeten vragen waarvan je denkt dat ze voor de Aerosoft F-16 niet goed geprogrameerd zijn. Nog mooier zou zijn als je een F-16 piloot vindt die bereid is achter de flight simulator te gaan zitten.

Catcher
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door Catcher » 17 jul 2015, 14:15

Om dit oude draadje weer tot leven te wekken :mrgreen:

Ik vlieg nu sinds een half jaar uitsluitend met BMS 4.32 in mijn cockpit.

Ik kom terug op mn bewering dat vlieg model niet goed genoeg zou zijn, het is ronduit fantastisch.
Deze sim kan je gratis op internet vinden, alsmede een "weapon delivery planner"
www.weapondeliveryplanner.nl/

De cockpit 95% functioneel, ook alle wapens en bommen zijn realistisch.
Ok geen super eyecandy als in P3D enzo, maar toch nog heeeeel mooi.

Ook zijn er verschillende theatres (scenery maps) te vinden, ook weer meerendeel gratis

Info: http://www.freeonlineflightsimulator.co ... -4-32-bms/
http://viperinstructors.com/main/mediaw ... d_Theaters

Het is mogelijk om via de al ingebouwde software extra schermpjes te laten werken, kan je eindelijk die thrusmaster mfd's echt maken.
Als je echt, maar dan ook echt wil weten hoe een F16 werkt en hoe je em in moet zetten, probeer BMS 4.32

Thrustmaster kopen en speakers open [vlieg]
F16 HomeCockpitBuilder

falcon

Bericht door falcon » 27 jul 2015, 21:00

Is inderdaad een hele mooie F-16 Simulator, vind alleen de scenery en de AI (behalve de F-16's) niet eye candy, de F-16 zelf wel.

Catcher
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door Catcher » 29 jul 2015, 12:13

Klopt, kwam als Falcon4 in '98 op de markt en in 2002 lekte de source code.(omdat Microprose t hele ontwikkel team in 98 een dag voor Kerst op straat hadden gegooid)

Daarna hebben liefhebbers em verder opgebouwd en zo veel mogelijk gepimpt.
De beleving van een echte operatie zoals in F16 is heel dicht benaderd.

Alles klopt, wapen gedrag, cockpit, AI doet het buitengewoon goed, alle missions in campaign mode zijn uniek gegenereerd.
FPS op een beetje goeie pc zijn heel hoog wat t vliegen tot een waar genot maakt.
Er zitten supermooie instellingen in wbt TrackIR en export naar externe schermpjes, mijn cockpit draait erop als een zonnetje.
AWAC,Tower,FAC,Refeuler,Wingman, Element, Flight AI doen t allemaal

Zomaar een paar voorbeelden, ff spammen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
https://www.youtube.com/user/campgroundVFS
https://youtu.be/kODqHUlaH2E
https://youtu.be/NZGa8sH-C7M
https://youtu.be/NWZq3zB5oxA
https://youtu.be/G66aDOGti-0
Deze is mooi in HD:
https://youtu.be/5NnX9HclkYM

En als je de Weaponplanner software gebruikt dan is dat gedeelte eigenlijk t zelfde wat een echte vlieger doet.
F16 HomeCockpitBuilder

Plaats reactie

Terug naar “Military Aviation”