Dit is echt vliegen

The Military Corner. Questions and answers about the Warbirds, but... in Peacetime!!

Moderator: Moderator-groep

Dit is echt vliegen

Berichtdoor Mark op 18 jan 2007, 14:13

Hallo,

Ik heb een mooi filmpje gevonden op youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=JR5bDfD5XV8

Kijk en geniet

Groeten Mark
Mark

Berichtdoor Chrisemed op 18 jan 2007, 14:20

Zooooo... zoo mooi.. en zeker vet.. :shock: :lol: 8) :twisted: :wink: :D :o :mrgreen: :ap: :R:
Chrisemed

Berichtdoor pythoniels op 18 jan 2007, 14:23

Vet 8)

Welke toestellen zijn dat allemaal? Ik herken:
Northrop F-5 Tiger
McDonnell Douglas F/A-18 Hornet
Edit: Mirage III

greets niels
Laatst bijgewerkt door pythoniels op 18 jan 2007, 15:01, in totaal 2 keer bewerkt.
pythoniels

Berichtdoor Bandbox op 18 jan 2007, 14:51

Dat is niet de Mirage 2000 maar de Mirage III
Bandbox
Senior Supervisor
Senior Supervisor

Berichtdoor Rik op 18 jan 2007, 14:56

Ziet er gaaf uit wat ze doen... hoewel ik een civiel liefhebber ben geeft dit me ook wel kriebels! :D

leuk filmpje

Rik
Rik

Berichtdoor VeniVidiVici-NL- op 18 jan 2007, 15:18

Ik wil bij de zwitserse luchtmacht! Lijkt me echt fantastisch om zo door de bergen te vliegen, dat geeft echt zo'n grote kick denk ik.
VeniVidiVici-NL-

Berichtdoor Edwin op 18 jan 2007, 16:02

Supervet!!! :D Die piloten zullen het wel redelijk zwaar hebben in zo'n kist, denk ik :P
Edwin

Berichtdoor doantje op 18 jan 2007, 16:08

Ik denk het wel :wink:

Alleen jammer dat het filmpje zoveel hetzelfde is!
Ze hadde beter een Dogfight kunne doen :wink:
doantje

Berichtdoor Marcel van Kollenburg op 18 jan 2007, 16:11

Zwaar, in welk opzicht, fysiek of lichamelijk?
Reken maar op beide, de workload in een jager is effe anders geregeld dan die van onze Airbussen en Boeings. Over het algemeen sta je er alleen voor in een cockpit die niet is gebouwd om je happy te maken, dan krijg je aan de stok met fighters en begint de ellende.

Situation Awareness : Who's where, who is who, how do i get in a comitted position to enter the fight? Where is my leader / wingman?

Communication : Now i know where i am, how do i get my wingman to spot me, my bandit, his bandit, tell Awacs where i am.

Dan heb je de vijand verslagen en ga je ingress target. Tussen al die gebouwen moet je net dat ene hebben, dan wordt er vanaf de grond ook nog eens op je geschoten...

Try Falcon of Lock-On maar eens, you'll get the idea!!!
Marcel van Kollenburg
Instructor
Instructor

Berichtdoor KLM 2006 op 18 jan 2007, 16:24

bedoelt hij niet zwaar door de grote hoeveelheden G krachten die je ervaart als piloot?
Afbeelding Afbeelding
KLM 2006
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Mark op 18 jan 2007, 17:02

doantje schreef:Ik denk het wel :wink:

Alleen jammer dat het filmpje zoveel hetzelfde is!
Ze hadde beter een Dogfight kunne doen :wink:

u vraagt wij serveren :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=dhQn21BcYXY
http://www.youtube.com/watch?v=KKJMAiB_XVQ
http://www.youtube.com/watch?v=cyUWbftoWhU
http://www.youtube.com/watch?v=0-gQf-RexqE

Groeten Mark
Laatst bijgewerkt door Mark op 18 jan 2007, 17:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Mark

Berichtdoor Marcel van Kollenburg op 18 jan 2007, 17:06

Lichamelijk is het nog zwaarder. Iedereen die wel eens in een achtbaan of echte kermis attractie heeft gezeten weet waar ik over praat. Wat je dan voelt is een kriebel in je buik, vlinders, en soms wordt je echt ziek ( Zeker na oliebollen enzo )
De gemiddelde gevechtsvlieger doet daar een schep bovenop. In een F-16 heb je niet door dat je bij 440 knopen zo aan een 9G turn zit, voor je het weet weegt elke liter bloed in je lijf er 9 en is je hoofd 9 x zo zwaar, je moet strainen om het bloed in je romp te houden, nabij je hart, korte adem stoten, druk op al je spieren en een korte teug adem in en uit om de druk in je aderen en je spieren hoog te houden...

G-Lock ( Gravity Induced Loss of Conciousness ) is je grootste vijand. Er is geen vaste grens, het ene moment kun je 2 x een bocht van 9G maken en hou je het maar 10 seconden vol, het uur erna hou je het 20 seconden vol.

G-Krachtten zijn erg veradelijk. Ik heb zelf in de G-Sim mogen zitten toen ik 18 was, als verjaardag's kado van mijn oom en zijn collega's. Ik haalde 7.8G voor ik tunneling kreeg. De volgende sectie was tot 9G, maar bij 8 raakte ik me ritme kwijt en viel in slaap.

Tijdens deze fysieke afstraffing moet je dan ook nog eens al het bovenstaande doen...dus wij hebben het makkelijk in onze 747's en Airbussen.
Marcel van Kollenburg
Instructor
Instructor

Berichtdoor pythoniels op 18 jan 2007, 18:06

Maar piloten van militaire kisten hebben daarom een drukpak aan. Dan kunnen ze langer hoge G-krachten trekken. Ze moeten ook zelf een beetje meehelpen, maar het pak doet wel heel veel voor ze :P

greets niels
pythoniels

Berichtdoor Marcel van Kollenburg op 18 jan 2007, 18:25

Nou Niels, dat pak is geen pak, niet in de F-16 tenminste, maar enkel een broek die tot aan je middenrif komt. Deze drukt bloed uit je benen naar je borstkast maar enkel in harmonie met je ademhaling.
Dus stel je voor, er zit een MiG-29 achter je aan, die probeer je te ontwijken ( da's al heel wat ) en dan moet je ook nog op je ademhaling letten....hoezo druk?

In de Eurofighter hebben ze ook het borstdeel ingepakt zeg maar, ook de lucht die in je masker komt staat daar onder een bepaalde druk zodat je longen goed vol zitten.
Marcel van Kollenburg
Instructor
Instructor

Berichtdoor proudvirtualpilot op 24 mei 2007, 14:16

prachtig filmpje :shock: maar ik geloof dat ik hem hier eerder al gepost het :P

daan :P
proudvirtualpilot

Berichtdoor fsflyergroningen op 24 mei 2007, 15:11

OMG :shock:
DAT FILMPJE IS ECHT GEWELDIG!

Allon
Vorige Forum-naam:FsflyerGroningen,Member sinds 26 december 2005