IVAO handleiding

Stel hier je vragen betreffende On-line-flying met Flightsimulator.

Moderator: VBA007

Gesloten
Aron
Controller
Controller
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2012, 11:08

IVAO handleiding

Bericht door Aron » 12 aug 2014, 18:09

IVAO handleiding - Registreren en software downloaden.

Hierbij een IVAO handleiding die ik de afgelopen periode in elkaar gezet heb. Ik hoop dat sommige er wat mee kunnen en dat er een paar nieuwe leden bij komen op deze geweldige community. Zeer aan te raden!
________________________________________________________________

Registreren op het IVAO netwerk :
Voordat we op het IVAO netwerk kunnen gaan vliegen moeten we ons eerst registreren. Dit moet via de site ; https://www.ivao.aero/ . Volg de stappen hieronder voor een goede registratie.

Klik op het linker menu op ‘Join Us’ en vervolgens ‘Person’. Lees het verhaaltje wat daar is gepost door IVAO en klik vervolgens op ‘Continu with registration’. Lees de ‘Important Information before joining’ en klik nogmaals op ‘Continu with registration’.

Vul vervolgens op de volgende pagina het onderstaande tabelletje in ;

Afbeelding

Na het invullen hiervan bevestig je dat je 13 jaar en ouder bent, en klik je op ‘Join IVAO’. Er zal nu een mail worden verstuurd met de gegevens die je nodig hebt voor het online vliegen, het bezoeken van het forum en het juist instellen van de software. Het kan even duren voordat deze mail binnenkomt. Geef deze gegevens nooit aan andere!
________________________________________________________________

Software van IVAO :
Willen we op het IVAO netwerk kunnen vliegen moeten we natuurlijk wel beschikken over de juiste programma’s. Ik zal kort uitleggen welke programma’s noodzakelijk zijn en waar deze voor dienen.

Allereerst de benodigde programma’s :
1. IVAp : Dit programma zorgt ervoor dat je Flight Simulator verbinding maakt met het IVAO netwerk.
2. MTL : Dit programma zal er voor zorgen, wanneer dit goed is geïnstalleerd, dat je andere vliegtuigen om je heen zal zien. Zonder dit programma zie je alleen maar de standaard Flight Simulator vliegtuigen. Kortom ; MTL maakt het realistischer.
3. WebEye : WebEye is geen programma maar een site. Hierop kan je onder andere zien wie waar vliegt, en waar er ATC online is. Site : https://www.ivao.aero/
4. Teamspeak : Teamspeak is een programma wat de communicatie tussen piloten en ATC verzorgt. Dit hoeft overigens niet gedownload te worden gezien het automatisch, na bevestigen, zal gebeuren bij het programma IVAp.
________________________________________________________________

Software van IVAO downloaden :
Ga naar https://www.ivao.aero/ en klik in de linker menubalk op ‘Departments’ en vervolgens op ‘Software Development’. Hier kan je alle software vinden die we moeten downloaden om online te kunnen vliegen. Zorg ervoor dat je IVAp en de MTL download.

LET OP : In het installatie systeem van IVAp wordt op ten duur de vraag gesteld of je Teampeak wilt downloaden. Bevestig dit! Dan wordt dit gelijk voor je geregeld.

LET OP : Wanneer je bezig bent met de installatie van MTL moet je niet vergeten na het downloaden hiervan alle vliegtuigen te installeren. Dit kan via de groene ‘FULL INSTALL’ knop rechtsboven. Dit kan even tijd kosten maar zorgt er wel voor dat je de andere vliegtuigen zult zien. Extra gaaf dus!
________________________________________________________________

Instellen van Teamspeak :
Om er voor te zorgen dat de communicatie perfect verloopt moet je wel voor de goede instellingen zorgen. Volg de onderstaande stappen en alles moet gesmeerd verlopen ;
1. Open Teamspeak.
2. Klik op ‘Settings’.
3. Klik dan op ‘Sound Input/Output Settings.
4. Vink vervolgens ‘Push-to-talk’ aan.
5. Klik dan op ‘set’. Je kan nu een toets kiezen die je ingedrukt moet houden als je wilt praten. Meestal is de CTRL een goede keuze. Deze wordt in het spel niet vaak gebruikt.

De ‘Push-to-talk’ knop is overigens verplicht. Moet je voorstellen dat je continu iemands hond in je oortelefoon hoort blaffen of er ergens een baby staat te krijsen terwijl jij lekker in je cockpit zit ..
________________________________________________________________

Dit zijn de eerste stappen van het IVAO netwerk. Een deze dagen zal ik een vervolg van deze handleiding geven en een voorbeeld vlucht met jullie doornemen en onder andere dus uitleggen hoe we gaan connecten.

Aron
Controller
Controller
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2012, 11:08

Re: IVAO handleiding

Bericht door Aron » 12 aug 2014, 18:33

IVAO handleiding - Route plannen en connecten

Als alle programma's goed zijn gedownload en alles correct werkt kunnen we beginnen met het maken van onze eerste vlucht. Maar eerst ; route maken en connecten met IVAO netwerk.
________________________________________________________________

Route plannen :
Voordat we de lucht in kunnen is moeten we een route te maken. Persoonlijk gebruik ik FSCommander maar omdat dit een payware software is zal ik gewoon een route planner van internet gebruiken gezien meerdere mensen dit ook doen. Om online een route te laten plannen gebruikte ik vaak een van deze site’s : http://rfinder.asalink.net/free/ of http://www.euroutepro.com/fp/fp_main.ph ... anguage=en.
Vertrek en bestemming invullen en al snel komt er een route uit rollen. In deze voorbeeld vlucht zal ik vanaf EHRD (Rotterdam) naar EHEH (EIndhoven) vliegen met IFR. Ik krijg dan al snel de route ; INKET

Een korte uitleg over deze route :
INKET -> Dit is een SID. Dat staat voor Standard Instrument Departure. Dit is een bepaalde route wanneer je vertrekt vanaf EHRD.
INKET is ook voor Eindhoven een STAR. Dit houd in dat het een Standard Terminal Arrival Route is. Deze route moet dus gevlogen worden voor een landing op Eindhoven.

Deze route kan je later in de GPS invoeren zodat je deze via de automatische piloot kan vliegen.
________________________________________________________________

Connecten met het IVAO :
Het is zover! We hebben een route bij de hand, we zijn klaar om ons te connecten met het IVAO netwerk. Hieronder staan in een paar enkele stappen hoe dit moet gebeuren.
Je maakt een Free Flight aan ; je kiest je vliegtuig, vertrek plaats en klikt vervolgens op ‘start flight’. LET OP : Start nooit je vlucht op een runway! Andere mensen kunnen daar flinke hinder van hebben! Zet je vliegtuig dus altijd eerst aan een gate!

Inmiddels is FSX geladen en we staan netjes op Parking 3 geparkeerd met onze Cessna 172. We zijn nog niet online .. Klik op de ALT knop en er zal boven in het beeld een blauwe balk komen. Klik vervolgens op ‘Add-ons’ en vervolgens op ‘Start IvAp’. Zie onderstaande afbeelding.
Afbeelding

Er zal nu in je beeld een radio paneel verschijnen. Zie afbeelding hieronder.
Je klinkt nu rechtsonder op ‘CONN’.

Afbeelding

Vervolgens opent er weer een nieuw venster. Zie afbeelding hieronder.

Afbeelding

Je vult netjes een callsign in. Deze bestaat vaak uit 2 letters en 3a4 cijfers. Het kunnen echter ook alleen letters zijn. Je echte naam, het airport waar je je bevindt en je VID en password vul je ook in! LET OP : Niet je website wachtwoord maar het IVAN wachtwoord!

Klik nu op connect en je bent online. Je ziet andere vliegtuigen om je heen en we kunnen beginnen met onze eerste vlucht.
________________________________________________________________

In het volgende deel van deze handleiding zullen we een vlucht maken vanaf EHRD naar EHGLL. Hierin zal onder andere alle radiocomminucatie aan te pas komen en goed worden behandeld.
Laatst gewijzigd door Aron op 13 aug 2014, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Aron
Controller
Controller
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2012, 11:08

Re: IVAO handleiding

Bericht door Aron » 13 aug 2014, 19:35

IVAO handleiding - Radio Contact en eerste vlucht

Radio contact, hoe werkt dat? :
Voordat we contact kunnen gaan maken met de ATC is het handig om nog het 1 en ander door te nemen. Zo is het erg belangrijk dat je duidelijk spreekt op de radio en durft te zeggen wat je wilt zeggen. Maar wie moet ik nou eigenlijk contacten?

Heel simpel ; In de luchtvaart zijn er op de meeste luchthavens 5 posities. Genaamd : DEL / GRD / TWR / APP / CTR. Deze hebben allemaal een eigen functie. Hieronder zal ik deze kort behandelen.

DEL – DELIVERY : Bij de Delivery zal je je vluchtplan moeten versturen. Zij zullen dan een clearance aan je geven. Hier staat onderandere in ; de SID die je moet vliegen, de actieve runway, de hoogte waarna je moet klimmen en je squawk. Hij zal je daarna door verbinden naar ground frequentie.
GRD – GROUND : De Ground roep je op wanneer je klaar bent voor het aanzetten van de motoren en pushback om naar de baan te taxiën. Zij zullen dan de route geven hoe je moet taxiën. Als je bij het holding point bent van de runway zullen zij je door verbinden met de tower.
TWR – TOWER : Als je wilt landen of stijgen roep je de Tower op. Zij zullen je de clearance geven en wat wind informatie. Als je stijgt zullen ze je door verbinden met de Approach maar ben je landend verkeer zal je worden overgedragen aan de Ground.
APP – APPROACH : Approach zal je veilig voor de baan zetten wanneer je moet landen en wanneer je vertrekkend verkeer bent je veilig door laten vliegen naar je waypoint.
CTR – CONTROL : De Control zal je veilig door laten vliegen naar de luchthaven en op een gegeven moment over geven aan de Approach.

LET OP : Wanneer een positie niet online is zal deze worden vervangen door de positie die daar boven staat. Dus voorbeeldje : Geen Ground online? Dan krijgt de Tower deze taak erbij.

De eerste vlucht maken :
We staan op EHRD (Rotterdam) en gaan zo onze eerst vlucht maken, met vluchtnummer T227, richting EHEH (Eindhoven) waar we een ILS landing zullen maken op rwy 21. Onze route is : INKET.

Voordat we de motor aangaan zetten en een clearance aanvragen bij de delivery doen we eerst een radio check. Dit om de verbinding tussen jou en de ATC te checken. We schakelen in het radiostack bij Com 1 de volgende frequentie in : 122.175. Dit is de frequentie van Rotterdam Delivery.

Rotterdam Delivery [Actieve ATC], T227 [Callsign], radiocheck on 122.175 [Desbetreffende freq.]
T227, read you 5 by 5.

LET OP : Read you 5 is prima. Wanneer dit onder de 4 (dus 3, 2 of 1) komt is het aangeraden om je microfoon te checken. Anders kan de ATC je niet goed verstaan ..

Nu we weten dat we goede verbinding hebben kunnen we ons vliegplan maken, versturen en vervolgens vragen of we ons vliegtuig mogen opstarten. Maar hoe maken we nou zo’n vliegplan? Hieronder staat kort het 1 en ander uitgelegd.

Afbeelding

1. Callsign. Gebeurd automatisch.
2. IFR, VFR, IFR dan VFR of andersom. Aangeduid met 1 letter.
3. Militaire vlucht, civiel, geplande, ………… .
4. Voor hoeveel personen het FP geldt. LET OP : Altijd is dit 1.
5. Type vliegtuig afgekort in ICAO. Bijv. F100
6. Turbulentie van vliegtuig. Gebeurd na invullen van 5 automatisch.
7. Instrumenten die zich aan boord bevinden waarmee de piloot bekend is.
8. Type transponder in het vliegtuig. Bijv. S = mode S Transponder.
9. Vliegveld van vertrek in ICAO code.
10. Tijd van push-back.
11. Snelheid waarop er wordt gevlogen tijdens de cruise.
12. Flightlevel. Altijd 3 getallen.
13. Route die er wordt gevlogen. In ons geval dus REFSO L980 LAM
14. Aankomst vliegveld in ICAO code.
15. Totale reisduur. Bijv. 0230.
16. Alternatief vliegveld.
17. 2e alternatieve vliegveld.
18. Overige informatie. Bijv. ‘New on IVAO’
19. Aantal uren dat het vliegtuig kan vliegen op fuel.
20. Personen aan boord.
21. Naam van piloot. Wordt automatisch gedaan.

Als je dit helemaal hebt ingevuld is het tijd om dit te versturen. De ATC kan dit dan doornemen en een clearance voor je klaar zetten. Deze gaan we zo opvragen maar eerst de start-up.

Rotterdam Delivery [Aanwezige ATC], T227 [ Callsign], D3 [Gate], information JULIET [Actieve informatie], IFR to Eindhoven [VFR/IFR naar bestemming], request start-up.


T227, start-up approved, information JULIET correct, runway 24 in use, QNH1031

Start-up approved, runway 24 in use, QNH1031, T227 [Bericht herhalen + eindigen met callsign].

Oke, we mogen het vliegtuig opstarten en dus de motor aanzetten. We doen kort nog even wat checks en zetten vast de route in de GPS. Als dit gebeurd is kunnen we onze departure clearance aanvragen.

Rotterdam Delivery, T227, Request departure clearence


T227 cleared to Eindhoven, INKET 1B Departure [De SID], initial climb 3000ft, squawk 7347

Cleared to Eindhoven, REFSO 1B departure, initial climb 3000ft, sqauwk 7347. T227


T227, readback correct. Contact Rotterdam tower on 118.200 for taxi

118.200, T227


We hebben nu de departure clearance binnen en kunnen de squawk instellen en vast de autopilot op 3000 feet zetten. Als dit is gebeurd kunnen we gaan aanvragen of we mogen taxiën naar runway 24.
LET OP : Omdat EHRD geen Ground positie heeft zal de Tower ons een route geven voor het taxiën.

Rotterdam Tower, T227, D3, request taxi.

T227, taxi holding point runway 24 via NOVEMBER and VICTOR


Taxi holding point runway 24, via NOVEMBER and VICTOR, T227


We mogen nu dus via de November en Victor naar holding point 24 taxiën. Als we voor het holding point staan en klaar zijn roepen we nog 1x de tower op en vragen of we de lucht in kunnen. Want we mogen niet zomaar zonder toestemming de baan op rijden.

Ready for departure, T227

T227, winds 190, 15 knots, runway 24, cleared take-off

Copy the wind, cleared for take-off, T227

We mogen nu de baan op draaien en vertrekken richting Londen. Transponder activeren, trhottle full, rotate en airborne. Zo zal de Tower ons contacten en overschakelen naar d…………………….. daar heb je het al ;

T227, contact Rotterdam Approach on 127.025

127.025, T227, THANKS FOR ATC!*
*Het is gebruikelijk om altijd te bedanken voor de ATC. Doe dit dan ook!

We zijn nu uit het gebied van de Tower en moeten dus overschakelen naar de Approach. In ons radiostack vullen we bij Com1 127.025 in en ondertussen vliegen we naar 4000 feet zoals we moesten doen. We maken contact nu contact met de Approach. Het moment van overschakelen naar deze positie is meestal rond de 2000 feet.

Rotterdam Approach, T227, INKET 1D Departure, passing 2000 ft climbing FL 040

T227, radar contact passing 2000ft, continue climb FL 070


Climb FL 070, T227

We hebben dus aangegeven dat we richting de 4000 feet gaan maar de Approach wil ons naar de 7000 feet hebben. En na wat kleine aanpassingen in de autopiloot zijn we op weg naar flightlevel 070 terwijl we ondertussen onze INKET 1D Departure vliegen.

Zo zal de Approach ons door schakelen naar de Radar van Amsterdam. Zij zullen ons dan verder begeleiden richting Eindhoven en ons snel daarna over laten schakelen naar Eindhoven Approach waar we natuurlijk willen eindigen.

T227, Contact Amsterdam Radar on 127.750

125.750, T227, THANKS FOR ATC!


We gaan weer naar het radiostack en zorgen dat we 125.750 actief maken. Hoppa, we hebben
vanaf nu verbinding met Amsterdam Radar. Omdat we nu al bijna bij EHEH (Eindhoven) zijn is het een mooi moment om de daling in te zetten. We vragen daarom een wat lager vliegniveau aan.

Amsterdam Radar, T227, 7000feet, request descending and maintain to 2500feet.

T227, request approved, descending and maintain 2500feet.

Kort daarna gaat Amsterdam Radar ons overzetten naar Eindhoven Approach omdat we daar al bijna in vliegen..

T227, switch to Eindhoven Approach on 124.525. Have a nice day!

Switch to Eindhoven Approach on 124.525, T227, THANKS FOR ATC!

We schakelen dus over naar Eindhoven Approach en die zullen ons een paar headingen en hoogtes gaan geven die we moeten opvolgen. Uiteindelijk zal hij ons dan recht voor de baan laten manouvreren. Omdat ik deze vlucht letterlijk uit mijn duim zuig weet ik niet echt welke heading ik zou kunnen krijgen en dus laat ik dat open staan. Dit kan je natuurlijk zelf wel in orde krijgen gezien de ATC dit netjes continu zal doorgeven.

Eindhoven Approach, T227, 2500feet, Information X

T227, with you

Nu weet Eindhoven Approach dat ik eraan kom en gaan ze voor mij zorgen door mij netjes voor de baan te loodsen.

T227, descent to flightlevel 020, heading xxx, reduce speed to 100 knots, QNH xxxx

Descent to flightlevel 020, heading xxx, reduce speed to 100 knots, QNH xxxx, T227

Nu zullen ze aan ons door gaan geven dat we zometeen de localizer moeten activeren en op welke rwy.

T227, cleared to intercept the localizer runway xx

Cleared to intercept the localizer runway xx, T227


Kort daarna zullen ze ons de laatste heading geven en kunnen we de localizer gaan activeren en dus het vliegtuig een automatische landing kunnen laten maken.

T227, turn right, heading xxx, to intercept localizer runway xx.

Turn right, heading xxx, to intercept localizer runway xx


When established, call Eindhoven Tower on 122.100


Eindhoven Tower on 122.100 when established, T227

Nu gaan we dus de localizer activeren en zullen we recht voor de runway komen. De hoogste tijd om contact op te nemen met de toren.

Eindhoven Tower, T227, established ILS runway xx

T227, the wind is xxx from xx , runway xx, cleared to land.

Cleared to land, runway xx, T227

We mogen nu dus landen en dan zo snel mogelijk de taxi baan verlaten. Uiteraard zal de ground dit voor ons regelen en de route geven naar de gate. Kortom, tijd om over te schakelen naar de Ground op 121.925
Als we eenmaal geland zijn zal er het volgende gebeuren, namelijk ; hij zal ons vragen de baan te verlaten via links of rechts, en dan een vervolg route geven naar de gate.

T227, take first taxiway right when able and hold.


First taxiway right and hold, T227

Dus zo snel mogelijk de baan verlaten naar rechts, wanneer dit mogelijk is en dan stand houden op die plek. Ground zal ons dan een vervolg route geven naar een gate.

T227, taxi to Gate x, via xx and x.

Taxi to Gate x, via xx and x, T227.

We mogen dus nu naar de gate taxiën en daar onze vlucht afsluiten. Als we af willen melden doen we het volgende ;

Eindhoven Ground, T227, request switch off.

T227, switch off approved.

THANKS FOR ATC! T227

Nu kunnen we de radio uitzetten en afmelden op het IVAO netwerk. Je hebt je eerste vlucht voltooid.

____________________________________________

Ik hoop dat jullie wat hebben mogen opsteken van deze handleiding. Mocht je vragen hebben kan je deze natuurlijk stellen of mij bereiken op mijn email adress ; aronv1999[at]hotmail.com.

Mocht ik wat (spel)foutjes hebben gemaakt, gelieve dit even door te geven zodat ik deze Handleiding up to date kan houden! Bedankt voor je tijd!

Fijne vlucht en tijd op IVAO,
Aron Verhoeven

Gebruikersavatar
arno
Site Admin
Site Admin
Berichten: 10618
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: IVAO handleiding

Bericht door arno » 13 aug 2014, 19:42

Om de handleiding niet te laten "vervuilen" met allerlei vragen, deze handleiding gesloten. Vragen in een apart onderdeel plaatsen: http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=34&t=19468
Indien er nog een volgende handleiding komt dan komt die aansluitend op dit onderdeel.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

Gesloten

Terug naar “Online Flying (general)”