Het Grote IVAO Topic deel III

Informatie over verschillende On-line-flying-Netwerken en Online-evenementen.

Moderator: VBA007

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor thebest07111 op 07 mei 2012, 14:57

iemand?
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Avatar gebruiker
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 811
Geregistreerd: 10 feb 2012, 14:12
Woonplaats: ergens op de wereld.

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor Damien van der Aart op 07 mei 2012, 19:27

Ik geloof niet dat ik je vraag helemaal begrijp.

Als jij een vluchtplan maakt in je FMC dan ga ik ervan uit dat je IFR gaat vliegen?

De SID voor de departure is dan Woody. Ook de STAR voor de arrival is Woody. In je FMC bij DEP/ARR selecteer je een baan voor de landing (bijvoorbeeld 25L en dan de, uit mijn hoofd, WDY4A arrival) waarna je via NICKY en ANTWERPEN VOR richting de BRUNO DVOR/DME. Vanaf Bruno vlieg je richting baan 25L (of elke andere willekeurige baan natuurlijk)

Onafhankelijk van welke baan het gaat worden geeft jouw PMDG FMC keurig een lijntje vanaf je departure (EHRD) via alle punten (inclusief SID en STAR) tot aan de baandrempel. Je FMC dient dat in de MAP modus te staan (of PLAN voor een overzicht modus)
Afbeelding
Aviosim webshop heeft een opfrisbeurt gekregen! Bezoek de winkel nu!
Nederlandse Reseller voor Sismo Soluciones en Simworld!
Damien van der Aart
Instructor
Instructor
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 06 jan 2009, 18:03
Woonplaats: Den Haag, Nederland

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor thebest07111 op 07 mei 2012, 19:42

ik

selecteer dus bij dep arr de dep eerst met woody als sid?
dan ga ik naar arr maar je weet toch nog niet waar je moet landen.?
maar als je dat weet dan selecteer ik bij arr 25l. maar hoe weet ik dan dat ik wdy4a moet hebben. waar staat dat. en dat daarna snap ik het helemaal niet meer.

misschien heeft u een filmpje die het duidelijk uitlegt.
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Avatar gebruiker
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 811
Geregistreerd: 10 feb 2012, 14:12
Woonplaats: ergens op de wereld.

Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor Damien van der Aart op 08 mei 2012, 00:22

Hey,

Op de grond en voor vertrek selecteer je de vertrekbaan +SID. De SID vanaf EHRD is Woody. Eenmaal in de lucht (of in het geval van een korte vlucht als deze al op de grond) selecteer je de aankomstbaan + STAR. Als je in je FMC de baan aanklikt waar je gaat landen krijg je alleen nog maar arrivals (stars) te zien die beschikbaar zijn voor de geselecteerde baan. De star begint in de regel bij het laatste punt van je route en de sid bij het eerste punt. In het voorbeeld van EHRD WOODY EBBR is dus zowel de sid als de star woody. Woody4A kun je dan teruglezen in je fmc.

Je kunt op 2 manieren achter de juiste landingsbaan komen. Je kunt op IVAO de ATIS van een EBBR controller opvragen als die online is of je bepaalt het aan de hand van de windrichting als er geen controller is.
Overigens is je sid en star niet altijd hetzelfde (punt). Als je van Amsterdam zou vliegen (EHAM LEKKO UN871 WOODY) zou je sid LEKKO zijn en je star WOODY.

Alles is altijd te vinden op de airport charts of via je FMC. Immers, als je een baan (start of landingsbaan) selecteert krijg je alle voor die baan beschikbare sids en stars te zien. Je kiest altijd:

- Eerste punt uit je vluchtplan voor de sid
- laatste punt uit je vluchtplan voor de star

Een filmpje heb ik niet, misschien iemand anders?


Published with TapaTalk for a BlackBerry device
Afbeelding
Aviosim webshop heeft een opfrisbeurt gekregen! Bezoek de winkel nu!
Nederlandse Reseller voor Sismo Soluciones en Simworld!
Damien van der Aart
Instructor
Instructor
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 06 jan 2009, 18:03
Woonplaats: Den Haag, Nederland

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor thebest07111 op 08 mei 2012, 07:15

Oké bij de departure doe ik dan nu Woody de act zelf bv Woody alfa.

als je in de lucht bent selecteer ik mijn landingsbaan met de star erbij maar als ik de landingsbaan aanklink in d fmc dan komen onder de landingsbaan ook nog een of 2 regels te staan zijn dat dan de stars of staan die stars links.

En moet ik ook opde bovenste legg drukken en dan execute.



Gr.
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Avatar gebruiker
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 811
Geregistreerd: 10 feb 2012, 14:12
Woonplaats: ergens op de wereld.

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor Awesomeblack op 08 mei 2012, 13:41

De namen die je onder de rwy krijgt zijn je transitions. Weet niet precies waar ze voor zijn, maar volgens mij een via-waipont, of waar je IAF begint.
Als alles goed gaat, druk je (uit mijn hoofd) op execute, en dan zit hijer in. Daarna altijd dubbel checken of er geen discontunitys zijn, dat eneurt soms nog wel eens!

Awesome
Afbeelding [;] Afbeelding
Awesomeblack
Instructor
Instructor
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 02 mei 2011, 15:04
Woonplaats: Stijg op rwy27, flauwe bocht links, eerte stad die je tegen komt.

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor thebest07111 op 08 mei 2012, 14:52

bedankt awesomeblack.

maar ik snap het helaas nog niet echt.
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Avatar gebruiker
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 811
Geregistreerd: 10 feb 2012, 14:12
Woonplaats: ergens op de wereld.

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor Bartflyer op 08 mei 2012, 16:15

Maar, dit staat toch allemaal op youtube, dit forum en op de rest van het internet al besproken?
Ik geloof niet dat je de eerste bent met een vraag over het instellen van de FMC.
Overigens begrijp ik nog niet helemaal wat je niet meer snapt? Let wel op dat je van A naar B moet vliegen, en niet een rondje om het veld en dan weer landen..
Ga naar www.rfinder.asalink.net/free ,typ daar de icao codes in en er komt een route uit rollen.
Het eerste waypoint, woody, andik of wat dan ook word je sid. Daar komt een getal en letter achter als je de baan van vertrek erbij selecteerd. De rest van de route zet je er gewoon in. En het laatste waypoint word je STAR, en dan heb je als het goed is een route die mooi aansluit.

Maar ik vertel nu precies wat anderen ook al uitgelegd hebben, en dit is puur basis van het FMS. Dus overal te vinden als je even gebruik maakt van google.
Kun je precies vertellen wat je hieraan niet snapt?
Groeten Bart,Student Maritiem Officier en luchtvaartgek
vergeet niet mijn blog te bekijken; lees mee op: www[dot]bartpower.reismee.nl
Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 763
Geregistreerd: 11 jun 2011, 09:50
Woonplaats: In de polder

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor arno op 08 mei 2012, 16:27

Bartflyer schreef:Maar ik vertel nu precies wat anderen ook al uitgelegd hebben, en dit is puur basis van het FMS. ?

Dus wordt het een beetje een herhaling. Ik denk nu ook dat we het hier bij moeten laten. Ik adviseer "thebest.." om eerst wat dieper te duiken in het fenomeen fmc en de instellingen daar van. Er zijn naar mijn bescheiden mening wel handleidingen daarvoor te vinden op het grote www. Ik dank Bartflyer en anderen wel voor zijn inzet om dit toch nog fijner uit te leggen, maar er ligt toch ergens een grens.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Avatar gebruiker
arno
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 10473
Geregistreerd: 04 jan 2007, 18:51
Woonplaats: ergens op deze aardbol

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor thebest07111 op 08 mei 2012, 16:27

ik ga het proberen.

maar je linkje doet het niet

ik had een nederlandse tutorial op youtube gevold van instellen fmc maar die deed niks met sids en stars.

ik snap ook wel hoe ik hem moet instellelen nu ok met die sids en stars maar wat moet ik met die letters doen bijvoorbeeld ik heb nu deze vlucht

eham egll

EHAM (0.0nm) -SID-> GORLO (63.1nm) -UL980-> REFSO (83.0nm) -UL980->
XAMAN (99.5nm) -UL980-> LOGAN (122.4nm) -STAR-> EGLL (201.4nm)

wat moet ik dan doen met bijvoorbeeld ul980. en refso want dat is geen star meer.
Laatst bijgewerkt door thebest07111 op 08 mei 2012, 16:31, in totaal 1 keer bewerkt.
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Avatar gebruiker
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 811
Geregistreerd: 10 feb 2012, 14:12
Woonplaats: ergens op de wereld.

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor arno op 08 mei 2012, 16:31

Heb je al bij onze handleidingen gekeken? Kevin heeft daar een mooie begrijpelijke handleiding geschreven. Zelfs ik snap het. En dat wil wat zeggen :G:
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Avatar gebruiker
arno
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 10473
Geregistreerd: 04 jan 2007, 18:51
Woonplaats: ergens op deze aardbol

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor thebest07111 op 08 mei 2012, 16:36

dus als ik die volg kan ik goed met sids en stars vliegen.


Waarom is mij laatse reactie die ik hieronder typ steeds weg.
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Avatar gebruiker
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 811
Geregistreerd: 10 feb 2012, 14:12
Woonplaats: ergens op de wereld.

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor thebest07111 op 09 mei 2012, 12:28

ik weet dus niet welke star ik moet kiezen om goed voor de runway uit te komen. want nu vlieg ik altijd over het vliegveld heen. terwijl ik wel een arr heb gekozen.
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Avatar gebruiker
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 811
Geregistreerd: 10 feb 2012, 14:12
Woonplaats: ergens op de wereld.

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor Awesomeblack op 09 mei 2012, 14:23

Dat komt omdat een star je naar je IAF brengt, je Initionl Approach Fix. Vanaf dat punt krijg je normaal vectors naar de rwy, of naar een mooi punt om op visual over te gaan. De FMC is er in preciepe niet op gebouwd om je naar de baan te begeleiden. Al kan dat volgens mij tegenwoordig wel met sommige toestellen dmv RNav precission approach, wat samen werkt met de GPS.

Awesome
Afbeelding [;] Afbeelding
Awesomeblack
Instructor
Instructor
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 02 mei 2011, 15:04
Woonplaats: Stijg op rwy27, flauwe bocht links, eerte stad die je tegen komt.

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor thebest07111 op 09 mei 2012, 14:37

ik heb pmdg 747
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Avatar gebruiker
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 811
Geregistreerd: 10 feb 2012, 14:12
Woonplaats: ergens op de wereld.

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor Xolon op 09 mei 2012, 14:51

De FMC is prima gebouwd om je naar de baan te leiden.

Je hebt een route tussen 2 vliegvelden (zoals je route tussen EGLL en EHAM hierboven). Je SID/STAR keuze is daarna goed te bepalen:

Je weet vanaf welke baan je vertrekt en ook welke baan je verwacht bij aankomst (check metar/taf voor wind info). Selecteer de juiste baan en kies dan de SID/STAR die aansluit op je route. Soms heb je nog een transition nodig (zoals bijv de SID´s van Bergamo) en soms heb je verschillende ivm vliegtuig categorien en/of wel of geen Holding (bijv rhodos).

Bekijk je vliegkaarten, zoek de verschillen en je kan vrij snel bepalen welke SID/STAR je nodig hebt. Hoe dit alles weer in de FMC gezet kan worden, wordt perfect door Kevin uitgelegd.
Afbeelding
FO Boeing 737-800 | C-47 Grease Monkey
Avatar gebruiker
Xolon
Supervisor
Supervisor
 
Berichten: 1472
Geregistreerd: 15 jan 2007, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor thebest07111 op 09 mei 2012, 15:03

oke maar ik heb nu een chart van eham maar ik snap er helemaal niks van
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Avatar gebruiker
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 811
Geregistreerd: 10 feb 2012, 14:12
Woonplaats: ergens op de wereld.

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor greencan op 09 mei 2012, 16:05

Om aan deze martelgang met succes een eind te maken kan ik je de volgende raad geven:
Log in met Teamspeak3 op A-51. (ts.a51-zone.net)
Ts2 werkt niet!
Ga naar de lobby en kijk wie er aanwezig is/zijn.
Vraag vervolgens aan één van de aanwezigen of die je wil helpen met de FMC en maak gezamenlijk een vlucht.
Op die manier kun je stap voor stap je vragen stellen en antwoorden krijgen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3343
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor thebest07111 op 09 mei 2012, 16:20

maar daar is meestal niemand online als ik kijk
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Avatar gebruiker
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 811
Geregistreerd: 10 feb 2012, 14:12
Woonplaats: ergens op de wereld.

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor greencan op 09 mei 2012, 16:39

Kijk dan eerst even hier:
http://www.tsviewer.com/index.php?page= ... &ID=912424
Het zal duidelijk zijn dat men standaard niet in de lobby zit, maar als je even wacht komt er wel iemand kijken is mijn ervaring.
En anders een afspraak proberen te maken met één van de heren, die bijna allemaal ook lid van DFS zijn.
Een pb zou dan voldoende moeten zijn.
Zelf kan ik niet helpen met FMC. Die gebruik ik nooit.
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3343
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor Awesomeblack op 09 mei 2012, 17:44

We hebben ondertussen al; een afspraak gemaakt voor na de examens, als ik meer tijd heb, om samen een vlucht uit te voeren, en dat ik hem kan begeleiden. Maar als iemand hem voor die tijd kan helpen, is het ook goed. Aangezien ik pas vanaf 29 mei kan, wat nog wel even duurt :D

Awesome
Afbeelding [;] Afbeelding
Awesomeblack
Instructor
Instructor
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 02 mei 2011, 15:04
Woonplaats: Stijg op rwy27, flauwe bocht links, eerte stad die je tegen komt.

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor thebest07111 op 09 mei 2012, 17:47

maakt niet uit hoor awesomeblack.

ik wacht wel en probeer het zelf ook uit te vogelen.
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Avatar gebruiker
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 811
Geregistreerd: 10 feb 2012, 14:12
Woonplaats: ergens op de wereld.

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor Ikkeweer op 09 jul 2012, 00:03

Even snel vraagje tussendoor;

Ik ben een groot fan van lange IFR vluchten. Ik zit er echter niet de gehele vlucht achter en drink dan ook regelmatig wat beneden of ik ga een balletje trappen.

Als ik bijvoorbeeld van EHAM naar KLAX vlieg, of van EHAM naar WSSS, is het dan toegestaan om in een AFK/BRB mode te gaan?
http://www.youtube.com/user/FsxHDmovies
Avatar gebruiker
Ikkeweer
Instructor
Instructor
 
Berichten: 237
Geregistreerd: 18 aug 2008, 13:13
Woonplaats: Gendt

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor thebest07111 op 09 jul 2012, 07:43

Er is een channel. Die heet unicom.

Als er geen atc is ga je daarheen en daar kan je gewoon weg. Als er atc is dan zeg je bv. Je callsign is leaving the cockpit for about en dan je minuten,

Dus het kan wel ja.

Gr
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
Avatar gebruiker
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 811
Geregistreerd: 10 feb 2012, 14:12
Woonplaats: ergens op de wereld.

Re: Het Grote IVAO Topic deel III

Berichtdoor VBA007 op 09 jul 2012, 09:09

Even wat meer uitleg.

In princiepe dien je bij je computer te blijven voor het geval dat er een controller online komt. Je mag volgens mij 15 of 20 minuten weg, maar dit dien je dan wel even in je remarks te zetten. Blijf je dan langer weg dan kan de controller je laten disconnecten via een admin van het netwerk en ben je je uren van die dag kwijt.

Groeten,

Cor
Join V-Bird VA. Look at vbirdva.com
Afbeelding
VBA007
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 04 jan 2007, 19:37
Woonplaats: Brasschaat, Belgium

VorigeVolgende

Keer terug naar Online Flying, the Networks

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast