'notitieblaadje' gezocht

Informatie over verschillende On-line-flying-Netwerken en Online-evenementen.

Moderator: VBA007

Plaats reactie
Ikkeweer
Instructor
Instructor
Contacteer:

'notitieblaadje' gezocht

Bericht door Ikkeweer » 05 sep 2011, 21:37

Beste simmers,

Ik ben sinds 3 dagen IVAO een beetje aan het uitvogelen. Ik vind het erg leuk, het voegt
een hele nieuwe dimensie eraan toe!

Het alfabet moet ik nog een beetje uit m'n kop leren. Verder snap ik de meeste instructies wel,
het enige probleem is dat ik soms de controller nauwelijks kan verstaan.

Waarom?

Omdat ze vaak veel te snel praten, te onduidelijk etc.

Ik onthoud ook niet altijd wat ze zeggen... Dus ik vroeg me af,
is er een soort kant-en-klare 'checklist/notitieblaadje', die je dus kan uitprinten en je
de gegevens per kolom in kan voeren,

bijvoorbeeld een kolom 'taxi', 'approach' etc etc.

En hoe doen jullie dit?

Alvast bedankt!
http://www.youtube.com/user/FsxHDmovies

Kevin
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: 'notitieblaadje' gezocht

Bericht door Kevin » 05 sep 2011, 21:46

Ik gebruik zo'n simpele grijze (recycle) kladblok, te koop voor een paar cent bij de HEMA ofzo. :wink: Wat jij bedoelt ken ik zelf van één van de heren van Aviosim, maar ik zou zo snel niet weten waar hij het vandaan heeft.

Je kunt zoiets natuurlijk ook heel gemakkelijk zelf maken. Ik gebruik voor het maken van m'n flightplans altijd vRoute. Hieruit rolt dan ook een zogenaamde 'flight progress card'. Daarop vind je aan de linkerkant ook een aantal regels waar je ATC gegevens kunt invullen. Misschien dat het als inspiratie kan dienen. Hier een voorbeeldje: http://dl.dropbox.com/u/2502726/flightc ... -09-06.pdf. :wink:

Overigens herken ik het probleem van 'te snel praten' wel. De meeste starters op IVAO zetten als remark in hun flightplan 'newbie' of 'first time on IVAO' of iets dergelijks. De meeste controllers hebben daar alle begrip voor en zullen bij het lezen daarvan rekening houden met je onervarenheid. Er zijn echter een aantal controllers die dan juist bewust sneller gaan praten of moeilijke instructies gaan geven, die je als beginner nog niet snapt. Laat je er niet door uit het veld slaan; 98% van de mensen op IVAO wil je alleen maar zo goed mogelijk op weg helpen! :)
Afbeelding

Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor

Re: 'notitieblaadje' gezocht

Bericht door Bartflyer » 07 nov 2011, 22:49

Hey.
Ik gebruik gewoon een kladblokje, 1 velletje (of meer) per keer.
Nooit 2 vluchten op 1 blaadje, dat brengt je in de war.
En daarop schrijf ik gewoon mn clearance en taxi route, dat zijn de moeilijkste dingen om te onthouden.

Overigens sta ik 100% achter wat Kevin zegt. 98 (of zelfs 99% :mrgreen: )van de IVAO members (zowel piloten als atc) willen je helpen.

Maar je moet niet op Schiphol met 4 toestellen op approach uitleg aan de atc gaan vragen. Sterker nog: ik ben de eerste maand weggebleven bij drukke velden zoals EHAM.
Dan was ik rustig aan het dalen naar EHRD toe, met nog een vliegtuig die vertrok, en dan had de ATC alle tijd voor mij, als ik om wat uitleg vroeg.

Als je nog vragen hebt: ik vlieg er al een tijdeje enik ben net begonnen als ATC, zit vaak op Delivery op EHRD en EHGG (groningen eelde) Dus als je Bart Boer ziet; vraag gerust.
En ik denk dat dit eigenlijk voor alle controllers geld hoor, iedereen is zo begonnen, en ik ook eergisteren :mrgreen:
Groeten Bart,Student Maritiem Officier en luchtvaartgek
vergeet niet mijn blog te bekijken; lees mee op: www[dot]bartpower.reismee.nl

Plaats reactie

Terug naar “Online Flying, the Networks”