Controller niet verstaan

Informatie over verschillende On-line-flying-Netwerken en Online-evenementen.

Moderator: VBA007

Controller niet verstaan

Berichtdoor FSXvidsHD op 21 jul 2013, 16:16

Hey allemaal, ik vlieg sinds een paar dagen op IVAO, maar ik stuit steeds op het probleem dat ik de controller niet versta. Hij praat wel normaal en goed op toon maar het klinkt heel onduidelijk. Meestal nadat ik een paar keer say again heb gezegt begin ik het wel een beetje te snappen maar ook niet altijd. Weet iemand miss want ik hieraan kan doen?
FSXvidsHD
Instructor
Instructor

Re: Controller niet verstaan

Berichtdoor Xolon op 21 jul 2013, 20:21

Kan het zijn dat het niet aan hem of de verbinding ligt, maar aan jou? Ik weet uit ervaring dat veel beginnende piloten (ook op professioneel vlak) best moeite heeft met de r/t.
Afbeelding
FO Boeing 737-800 | C-47 Grease Monkey
Xolon
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor FSXvidsHD op 21 jul 2013, 20:55

Maar ik heb het soms wel en soms niet, en soms versta ik hem ook helemaal maar soms lijkt het net of diegene mompelt.. misschien ligt het aan zijn mic?
FSXvidsHD
Instructor
Instructor

Berichtdoor Xolon op 21 jul 2013, 21:12

Dat kan inderdaad aan zijn microfoon liggen of de persoon in kwestie is niet helemaal vertrouwd met de r/t (verlegen). Daarnaast speelt uitspraak/accent ook zeer veel parte. Je moest eens weten hoe vaak wij problemen hebben met de Spaanse ATC: soms onmogelijk om te verstaan..
Afbeelding
Xolon
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor FSXvidsHD op 22 jul 2013, 08:05

Ja dat zou ook nog eens kunnen, maar in ieder geval versta ik sommige controllers gelukkig wel :)
FSXvidsHD
Instructor
Instructor

Berichtdoor zero-7 op 23 jul 2013, 19:57

Hey Airboy,

Het heeft mij wel bijna een jaar gekost om de controllers goed te verstaan. Je moet lekker veel oefenen dan wordt het vanzelf beter. Op buitenlandse velden heb ik nog steeds wel 's moeite, de controller kan soms een sterk accent hebben of matig Engels spreken. Op Franse velden wordt er onderling ook vaak Frans gesproken wat het ook onduidelijker kan maken. Vaak heb ik een kladblokje liggen om snel wat te krabbelen als je bijvoorbeeld een clearance moet gaan herhalen.

De bereidwilligheid om je te helpen is echter vaak groot dus met oefenen kom je er wel.

Succes
Laatst bijgewerkt door zero-7 op 06 aug 2013, 18:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
zero-7
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor Xolon op 23 jul 2013, 20:00

En zet anders in de remarks veld van je vliegplan dat je nieuw online bent. De controllers zien dit meestal en zullen zo op de hoogte zijn en meer geduld hebben :dup:
Afbeelding
Xolon
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor lexsis op 23 jul 2013, 20:08

Daar slaat Xolon de spijker volledig op zijn kop. :wink:

Het wordt op het netwerk zelfs aangeraden om in de remarks iets als ''newbie'' te zetten. Zodat iedereen weet, ongeacht hoe druk, dat ze een beetje rekening moeten houden.

En geloof me, op het netwerk kom ik soms de beste controllers tegen, en soms de slechtste. Vooral in Engeland, zitten er vaak erg goede tussen, duidelijk te verstaan en dat accent is opzich goed te begrijpen. Ook Nederland, Belgie, Duitsland en Oostenrijk.

Maar landen als Spanje en Italië, ppfff, ik geloof dat wat dat aan gaat IVAO net zo dichtbij komt als de werkelijkheid als het gaat om de verstaanbaarheid van de controllers. Het ergste geval was zelfs eens een keer dat ik vanaf Alicante vertrok en de TWR die daar zat geen woord Engels kon verstaan en ook niet sprak, waardoor ik dus soms google translate-achtige dingen hoorde. Gelukkig was er wel een Spaanse piloot die Engels sprak, met zijn hulp kon ik mijn intenties alsnog overbrengen aan de controller.
Soms zou je toch wel willen dat deze talen werden geschrapt als de ICAO-talen. Misschien geen idee om met een grote groep real-life piloten een actie hiertegen te beginnen? Hahaha :lol:
lexsis
Instructor
Instructor

Berichtdoor FSXvidsHD op 23 jul 2013, 20:42

Ik zet ook altijd in mn remarks please speak clearly new to ivao :P
FSXvidsHD
Instructor
Instructor

Keer terug naar Online Flying, the Networks