Storing altimeter op IVAO

Informatie over verschillende On-line-flying-Netwerken en Online-evenementen.

Moderator: VBA007

Storing altimeter op IVAO

Berichtdoor zero-7 op 29 nov 2013, 13:41

De volgende situatie deed zich voor tijdens vlucht op IVAO van OMAA naar HKJK:

Boven Yemen binnen een tijd van drie seconden een verandering van de waarde op de altimeter van FL430 naar FL273. Dit terwijl het vliegtuig fysiek niet daalde.
Daarna een langzame continue terugloop van de waarde op de altimeter tot -300 ft. Op de rode lijn bovenin mijn beeldscherm (FS9) stond wel steeds een Alt van FL430. Het vliegtuig hing ook nog steeds op de zelfde hoogte en reageerde niet op de altimeter door te willen stijgen.

Uiteindelijk de vlucht afgebroken, alles opnieuw gestart en opnieuw begonnen. Exact boven dezelfde plek (zuidwest Yemen) weer de zelfde problemen. Nu stug weg door gevlogen en niet gereageerd waarna het vliegtuig zich tijdens het oversteken van de Rode Zee en het bereiken van Ethiopië spontaan weer herstelde.

Heeft iemand dit ook wel eens ervaren of een idee wat dit kan zijn en waardoor het veroorzaakt wordt?

Specs: FS9 - IVAP - Eaglesoft Citation X v2 -

Screenshot toont dat in het midden van de vlucht de snelheid niet op pijl kan blijven: dit is het gedeelte waar de altimeter een gestoorde waarde aangeeft. De IAS is afhankelijk van de hoogte op altimeter:
Afbeelding
Afbeelding
zero-7
Student Pilot
Student Pilot

Re: Storing altimeter op IVAO

Berichtdoor Kevin op 29 nov 2013, 14:11

Gebruik je een weather engine, zoals Active Sky, REX of die van Ivap zelf?
Afbeelding
Kevin
Moderator
Moderator

Berichtdoor zero-7 op 29 nov 2013, 16:26

IVAO weather engine met rex : nooit eerder problemen gehad.
Afbeelding
zero-7
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor Kevin op 29 nov 2013, 16:30

Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat er zich toch iets vreemds heeft voorgedaan in de weather engine. Zeker gezien de locatie waar je vloog.

Hoe kom je trouwens aan dat plaatje?
Afbeelding
Kevin
Moderator
Moderator

Berichtdoor zero-7 op 29 nov 2013, 18:48

Ik denk ook dat het een fout in de weather engine is geweest maar dat het ook verbonden lijkt aan een geografische positie vind ik bijzonder.

Het plaatje krijg ik bij https://www.virtualpilots.org/ een VA waar ik lid van ben met een behoorlijk uitgebreide analyse van je vluchten. Je krijgt een groot aantal metingen, een grafiek en natuurlijk je PIREP. Daarnaast vlieg je voor punten om zo je ranking op te krikken.
Afbeelding
zero-7
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor Kevin op 29 nov 2013, 20:03

Ik denk dat de locatie factor te maken heeft met de veronderstelling dat er voor Yemen wel eens weinig gegevens m.b.t. het weer beschikbaar zouden kunnen zijn en dat de gegevens die er op dat moment waren, corrupt zijn geweest.
Afbeelding
Kevin
Moderator
Moderator

Keer terug naar Online Flying, the Networks