IVAO tutorial

Informatie over verschillende On-line-flying-Netwerken en Online-evenementen.

Moderator: VBA007

Gebruikersavatar
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4658
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: IVAO tutorial

Bericht door zoek34 » 31 jul 2009, 22:35

uiteraard mag je op IVAO met GPS vliegen, alleen wel vermelden in je remarks.

PS: of is VASFMC ook een optie?
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper

Patrick

Re: IVAO tutorial

Bericht door Patrick » 31 jul 2009, 22:53

Ik heb inmiddels INS gevlogen. Als je in je vluchtplan vermeld dat je INS of GPS vliegt en dat je vectors nodig hebt ipv waypoints, moet dat goed gaan. In de examens van de ATCers wordt daar ook aandacht aan besteed. Mochten ze het over het hoofd hebben gezien in je flightplan, dan moet je even zeggen dat je GPS vliegt, dus vectors vragen.

Gebruikersavatar
Ruben
Instructor
Instructor
Berichten: 373
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:24

Re: IVAO tutorial

Bericht door Ruben » 01 aug 2009, 13:17

zoek34 schreef:uiteraard mag je op IVAO met GPS vliegen, alleen wel vermelden in je remarks.

PS: of is VASFMC ook een optie?
Kunnen, tuurlijk! Hoewel ik het je sterk afraadt Mitchell, om verschillende redenen: een route in je standaard GPS programmeren is bijna onmogelijk, omdat de helft van alle waypoints die je nodig hebt er niet in staan. GPS vliegen is perfect als je VFR-gaat, IFR levert het vaak een enorme hoop rompslomp op, niet prettig voor jou, en ATC.

Wat Bas al zei, VASFMC is een geweldig (gratis) alternatief navigatiemiddel, je kunt m in bijna elke kist gebruiken, en als ik het goed heb is de navigatiedatabase (AIRAC) ook nog best up-to-date.
Linkie: http://www.vas-project.org/

Gtz,
Ruben :wink:

PS: Als je nieuw bent op IVAO, zet het even vooraan in je flightplan (RMK/NEWBEE), dan kan ATC daar rekening mee houden. 8)
Afbeelding

Gebruikersavatar
mitchell
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1326
Lid geworden op: 17 jun 2007, 15:20
Locatie: Delft/Den Haag

Re: IVAO tutorial

Bericht door mitchell » 01 aug 2009, 16:36

Oke bedankt :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
run2dayko
Instructor
Instructor
Berichten: 214
Lid geworden op: 07 mei 2008, 15:46

Re: IVAO tutorial

Bericht door run2dayko » 06 mei 2010, 11:06

Ben nu langzaam aan het oefenen met vliegen op ivao.
Gisteravond vloog ik van schiphol naar dusseldorf en ongeveer boven arnem moest ik naar UNICOM.
Hoe zit het dan op unicom? Hoef je daar niet te praten etc?
En wanneer weet je of je weer naar een andere frequentie meot waar iemand zit?
Want zag nog dat er ieamdn op eddl tower zat, dus daar heen geswitched.
Maar geen reactie dus toen heb ik hem maar geland :G:

Giel

Gebruikersavatar
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4658
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: IVAO tutorial

Bericht door zoek34 » 11 mei 2010, 07:41

op UNICOM moet je gewoon je intenties melden zoals KLM123 overhead ARNEM, descending to FL120, expecting runway 23L at EDDL
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper

Gebruikersavatar
run2dayko
Instructor
Instructor
Berichten: 214
Lid geworden op: 07 mei 2008, 15:46

Re: IVAO tutorial

Bericht door run2dayko » 12 mei 2010, 09:40

hm okee.
IK heb tot nu toe vrij weinig mensen dat zien doen.
EN dan moet je dus hele kijken of je weer in een controller area zit?

Gebruikersavatar
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4658
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: IVAO tutorial

Bericht door zoek34 » 12 mei 2010, 10:30

het is wel handig om IVAE geinstaleerd te hebben zodat je dat kan zien.

over het weinige melden van anderen, bekend probleem :G:
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper

Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3414
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: IVAO tutorial

Bericht door Kevin » 12 mei 2010, 19:16

zoek34 schreef:op UNICOM moet je gewoon je intenties melden zoals KLM123 overhead ARNEM, descending to FL120, expecting runway 23L at EDDL
Ik vlieg alweer een tijdje op IVAO en de laatste tijd eigenlijk bijna nooit meer offline. Toch bestaat er over UNICOM bij mij nog veel onduidelijkheid, maar ik ben niet de enige waarbij die onduidelijkheid bestaat. Hoe vaak moet je deze informatie namelijk melden? De één meldt bijna ieder waypoint, de ander meldt zich bijvoorbeeld iedere tien minuten en weer een ander (ik bijvoorbeeld :wink:) meldt alleen gebeurtenissen als top of climb, top of descent, take-off, established on the ILS, runway vacated en/of climb/descent to FLxxx/xxxxft. Wat melden jullie op UNICOM en hoe vaak? En zijn hier officiële richtlijnen voor te vinden?
Afbeelding

Gebruikersavatar
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4658
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: IVAO tutorial

Bericht door zoek34 » 12 mei 2010, 23:40

ik had daar een keer iets over gelezen, maar ik kan het nu niet vinden, misschien dan MarcoMK hier antwoord op kan geven.

ik gebruik trouwens het schuingedrukte gedeelte [vlieg]
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper

MarcoMK
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 186
Lid geworden op: 09 jan 2007, 12:33
Locatie: Sliedrecht

Re: IVAO tutorial

Bericht door MarcoMK » 13 mei 2010, 00:10

Het is inderdaad een vrij grijs gebied, de R&R (Rules and Regulations) zegt er het volgende over:
6.3.4 - In areas without air traffic control, pilot users must monitor "UNICOM" 122.800 on their communications radio.
Het is dus de bedoeling dat je, wanneer je 'ATC loos' bent je je bewegingen op Unicom meldt, dit gaat enkel om baan opdraaien (vertrekken), klimmen, dalen, indraaien voor een baan, landing, baan verlaten. Het is natuurlijk de grootste onzin om je bewegingen ieder waypoint te melden, en al helemaal niet als je in de 'middle of nowhere' aan het rondfladderen bent.

Het kan wel handig zijn, zeker als je zonder ATC op een druk moment in bijvoorbeeld Nederland aan het vliegen bent, even nét wat meer meldingen te doen. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat als ik zeker weet dat er geen ander verkeer in mijn buurt zit, ik ook bijna niets meldt op 'honderdtweeëntwintig punt acht'. Houdt dus zoals Bas al zegt, altijd even IvAe of ServInfo in de gaten om te kijken of er ander vertrekkend, dan wel landen/naderend verkeer is.

In het kort: Meldingen op Unicom (als ze nodig zijn) kort bondig, en alleen de belangrijkste zaken.

Succes! ;)

Groet,
Intel Core i7-2600K at 4,8Ghz | Asus P8Z68-V PRO | 16GB Kingston HyperX | 2x EVGA GTX580 SLI | 2x OCZ Vertex 3 120GB
Afbeelding

Gebruikersavatar
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4658
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: IVAO tutorial

Bericht door zoek34 » 13 mei 2010, 00:20

dan stel ik nog een vraag want ik hoor er meerdere verhalen over:

wat is de range van je berichten op UNICOM?

sommigen zeggen 500 NM, andere 200 NM, soms zelfs 1000 NM :G:
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper

MarcoMK
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 186
Lid geworden op: 09 jan 2007, 12:33
Locatie: Sliedrecht

Re: IVAO tutorial

Bericht door MarcoMK » 13 mei 2010, 00:25

Ook dat is een vaag begrijp, en hangt af van verschillende factoren:

- Hoogte verschil
- Laterale afstand

Normaliter wanneer mensen op vrijwel de zelfde kruishoogte zitten is de afstand plusminus 250 nautische mijlen. Wanneer één van beide bovengenoemde factoren tussen vliegtuigen groter worden, zul je minder berichten ontvangen.
Intel Core i7-2600K at 4,8Ghz | Asus P8Z68-V PRO | 16GB Kingston HyperX | 2x EVGA GTX580 SLI | 2x OCZ Vertex 3 120GB
Afbeelding

jendell
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 mei 2010, 06:13

Re: IVAO tutorial

Bericht door jendell » 20 jul 2010, 12:22

waar zou ik mij in moeten logen bij ivao

Gebruikersavatar
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4658
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: IVAO tutorial

Bericht door zoek34 » 21 jul 2010, 09:47

1. Heb je je al geregristreerd/
2. heb je eenbericht met je VID en passwords?
3. Wat wil je doen (vliegen, ATC)?
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper

jendell
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 mei 2010, 06:13

Re: IVAO tutorial

Bericht door jendell » 21 jul 2010, 10:04

is het mogelijk om wild tevliegen zonder dat je door ivao of andere progamas word afgertrapt ? want er zit een jonge in mij klas die met een heeeeeelleee boel mensen teglijke tijd de lugt in gaat zondertoesteming enz, hij zet wel dat die bijvoorbeeld vam schiphol naar duitsland gaat, en toen vroeg ik hebben je mede spelers er geen last van, hij zij dat zij geen last hadden van hem. en hij zij dat hij niks kreeg hij vloog gewoon van hier naaar daar overde kop raare dingen( hij is ook niet zoo in zijn hooft )maar ik weet niet of hij nou de war hijd spreekt(vast niet) maar is dat mogelijk?? hij zij jze kunnen mij er uit gooien het is openbaar en niet prive het is voor iedereeen







jendell :D

Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3414
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: IVAO tutorial

Bericht door Kevin » 21 jul 2010, 10:10

Ik zal het zo zeggen: op IVAO is men met dat gedrag op z'n zachtst gezegd niet zo blij. Niet doen dus! :wink:
Afbeelding

jendell
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 mei 2010, 06:13

Re: IVAO tutorial

Bericht door jendell » 21 jul 2010, 10:11

kunnen de mensen inde verkeerstoren nederlands niet dat ik dat ga spreeken. :?:
maar kevin spreek je je achter naam uit als scheepers ? want ik had een jonge in mijn klas die okk scheper of scheeper is

Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3414
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: IVAO tutorial

Bericht door Kevin » 21 jul 2010, 10:17

Ik denk dat het voor jou verstandig is de IVAO NL site eens goed door te lezen, om grote teleurstellingen te voorkomen. :wink:
Afbeelding

Patrick

Re: IVAO tutorial

Bericht door Patrick » 21 jul 2010, 10:54

Jendell, ik denk niet dat jij op IVAO moet gaan vliegen. Want als je zo gaat handelen, dan lig je er binnen een paar minuten uit. Bovendien schaad je de belangen van Nederlandse vliegers en verkeersleiders in de hele wereld met dergelijk gedrag. Ik geloof je verhaal van je klasgenoot ook niet, sterker nog, ik vermoed dat je het zelf verzonnen hebt.

Bij IVAO heb je te maken met mensen over de hele wereld. Ik raad je aan, als je dit soort gedrag wil vertonen, in de lokale speeltuin dat te proberen. Verbaas je niet als dan binnen een paar seconden een vader voor je neus staat.

De manier waarop je hier schrijft, onleesbaar, vol spelfouten, etc, doet me vermoeden dat je een flamer bent. Maar dat is aan de forumleiding om dat te bepalen. Ben je dat niet, dan krijg je het nog heel moeilijk in je leven, met dergelijk gedrag.

Dus, mocht ik fout zitten, denk na over wat je hier opschrijft. Je vraagt als 1e hoe er gereageerd wordt als je regels gaat overtreden. Denk na hoe mensen dan over je gaan denken.

Gebruikersavatar
arno
Site Admin
Site Admin
Berichten: 10640
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: IVAO tutorial

Bericht door arno » 21 jul 2010, 11:19

Verder denk ik, dat als je met anderen wilt vliegen, dat je op z'n minst een klein beetje Engels spreekt en verstaat.
Anders kom je niet echt ver.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

Patrick

Re: IVAO tutorial

Bericht door Patrick » 21 jul 2010, 21:27

Volledig eens. De voertaal op IVAO, ook als je binnen Nederland vliegt, is Engels. Er wordt wel regelmatig Nederlands gesproken, maar dat is niet de bedoeling. Bovendien kan je een Engelstalige verkeersleider treffen.

Edit: Ik heb zitten studeren op je laatste zin en ben eruit:
hij zij jze kunnen mij er uit gooien het is openbaar en niet prive het is voor iedereeen
Het is wel degelijk prive en niet openbaar. De servers zijn eigendom van een prive-organisatie. Nl IVAO en haar sponsors.

Gebruikersavatar
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 847
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:48
Locatie: Zevenaar, Gelderland
Contacteer:

IVAO tutorial

Bericht door Jules » 21 jul 2010, 22:45

De situatie die jendell schetst kan wel... Alleen niet op IVAO of VATSIM. Misschien Gamespy.
Piloot voor V-Bird VA |www.vbirdva.com|PMDG 747-400X|MD-11X|DA Fokker 100/70|Aerosoft F-16|PBY Catalina

Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3414
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: IVAO tutorial

Bericht door Kevin » 21 jul 2010, 22:54

Dit topic gaat echter over IVAO en is zelfs bedoeld om beginners wegwijs te maken in het vliegen op IVAO (ja, dát betekent 'tutorial'). Jendell is overduidelijk niet van plan op IVAO te gaan doen wat er van iedereen verwacht wordt, namelijk het vliegen in een virtueel luchtruim 'as real as it gets, within limits', dus zou ik hem willen adviseren in dit topic alleen nog maar te reageren wanneer hij daadwerkelijk serieus een start op IVAO wil maken.
Ik ben het met Patrick helemaal eens: wanneer je ergens aan wilt gaan deelnemen, begin je niet met de vraag wat je te wachten staat als je je niet aan de regels houdt. Je houdt je gewoon aan de regels! :rr:
Afbeelding

Gebruikersavatar
run2dayko
Instructor
Instructor
Berichten: 214
Lid geworden op: 07 mei 2008, 15:46

Re: IVAO tutorial

Bericht door run2dayko » 29 okt 2010, 12:55

Is er misschien ook zo'n tutorial voor Ivac?
Wil namelijk atc'er worden, maar in op dit forum vind daar vrij weinig over, en trouwens ook op google vind ik niet echt een goede uitleg.

Giel

Plaats reactie

Terug naar “Online Flying, the Networks”