Vraagjes over IVAO (beginner)

Informatie over verschillende On-line-flying-Netwerken en Online-evenementen.

Moderator: VBA007

Re: Vraagjes over IVAO (beginner)

Berichtdoor timflightx op 25 jan 2010, 16:56

w=maar hoe krijg ik de ATIS informatie staat niet in die box ofzo?
timflightx
Instructor
Instructor

Berichtdoor MarcoMK op 25 jan 2010, 17:31

Wanneer je naar een andere frequentie switched, krijg je de ATIS info gewoon in je IvAp schermpje te zien.
Intel Core i7-2600K at 4,8Ghz | Asus P8Z68-V PRO | 16GB Kingston HyperX | 2x EVGA GTX580 SLI | 2x OCZ Vertex 3 120GB
Afbeelding
MarcoMK
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor 89vliegaap op 25 jan 2010, 17:33

Als je connect met de controller dan komt de ATIS als het goed is meteen in IVAP te staan. Je kunt scrollen met de toetsen links van het tekstvakje. (LSK L3 tot LSK L6 zo uit m'n hoofd, moet je even proberen).
Als je een atis wil opvragen van een controller dan typ je gewoon ".atis <callsign van controller>"
Bijvoorbeeld:
Code: Selecteer alles
.atis EHAM_W_APP

of
.atis EHBK_TWR

of
 .atis EDDL_GND
Afbeelding
89vliegaap
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor timflightx op 25 jan 2010, 18:04

Als er op schiphol een paar IVAO'ers staan bij de gate en de EHAM_A_TWR is daarmee in gesprek en ik vraag om een clearance, dan zegt hij mijn callsign bijvoorbeeld KLM123 please standby? wat betekent dat, dat ik moet wachten?

EDIT : nog ff een vraag, als je departure sid en squawk niet goed hebt gehoord, wat moet je dan zeggen in het engels, can you repeat that message?????
timflightx
Instructor
Instructor

Berichtdoor Jules op 25 jan 2010, 19:18

Volgens mij weet je het allemaal best, toch? Ik werd ook wel eens overspoelt, en als je het dan niet volgt, vraag je gewoon of ze het nog een keer willen zeggen, en anders vraag je of ze het willen 'texten'.

Boven Duitsland volgde ik het eens totaal niet, een lang verhaal kreeg ik te horen. Ik zei mij terug wat ik dacht dat gehoord had, maar het sloeg eigenlijk nergens op. De controller was even van zijn stuk, maar begreep dat ik het totaal niet had gevolgd en zijn volgende boodschap was kort en helder.

Niet een goed voorbeeld, maar geef gewoon aan dat je het niet volgd. Een kwestie van training ook trouwens, heb er nu geen moeite meer mee. De engelse taal moet je trouwens wel machtig zijn hoor.

Kwam je heel toevallig gisteren online (1100)? Toen kwam er ook een beginner online. Nieuwsgierig of jij dat was :roll:
Piloot voor V-Bird VA |www.vbirdva.com|PMDG 747-400X|MD-11X|DA Fokker 100/70|Aerosoft F-16|PBY Catalina
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor MarcoMK op 25 jan 2010, 19:21

Om klaring aan te vragen moet je altijd zeker zijn dat de lopende 'conversaties' tussen kisten en verkeersleiding afgelopen zijn voordat jij je gang mag gaan. Daarna is het inderdaad een kwestie van klaring aanvragen. Als een controller een stand-by geeft, betekent dat dat hij jou terug zal roepen (althans zo zou het moeten zijn). Mocht het te lang duren (lees: mocht hij je vergeten zijn) geef dan zelf weer even een seintje.

Als je iets niet goed hebt verstaan is dat geen probleem. Een simpel: 'Did not copy the clearance, please say again, KLM123' is dan voldoende.

Succes!
Intel Core i7-2600K at 4,8Ghz | Asus P8Z68-V PRO | 16GB Kingston HyperX | 2x EVGA GTX580 SLI | 2x OCZ Vertex 3 120GB
Afbeelding
MarcoMK
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor 89vliegaap op 25 jan 2010, 19:34

Als de tower bezig is met een andere piloot ga er dan niet doorheen praten maar wacht op je beurt. Doorgaans is dat NA de readback van de piloot.

Standby betekent inderdaad dat je even moet wachten. Overigens hoef je daar GEEN readback op te geven. Als tower je de instructie "standby" geeft betekent dat dat je je mond moet houden en moet wachten. Als tower alles moet doen op een druk moment kun je verwachten dat je moet wachten. Verkeer voor een IFR clearance komt onderaan de prioriteitenlijst.
1. Landend verkeer
2. Vertrekkend verkeer
3. Taxiende vliegtuigen
4. IFR clearance

Houd ook pen en papier bij de hand. Ik heb altijd een blaadje op mijn bureau liggen met het vliegplan en daar maak ik ook notities op.
Wat je ook kunt doen als je niet zeker bent dat je iets goed verstaan hebt is toch gewoon terug lezen. Als je het fout terug leest dan hoort ATC je te corrigeren.
Als je bijvoorbeeld alleen de squawk niet goed verstaan hebt is er ook geen man overboord, geef een readback van wat je weet en vraag om het laatste dingetje wat je niet weet.

En Marco is weer zo snel :mrgreen:
Afbeelding
89vliegaap
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor timflightx op 26 jan 2010, 16:58

okee maar ik praat er ook niet doorheen maar iemand anders :P !

(at) Jules : ik was dat niet maar erg bedankt !

en maro ook ;)

p.s : ik snap sids stars approach flightroutes enzo allemaal wel, maar HOE ziet precies zon flightplan er uit waar je je departure invult en squawk?
timflightx
Instructor
Instructor

Berichtdoor Jules op 26 jan 2010, 17:44

Dat staat dus in de handleiding van IVAP, waar naar ik de link heb gepost. Daar heb ik zelf ook heel veel aan gehad. Ga nu eens zelf op zoek naar informatie. De meeste vragen die je steld had ik ook ooit, maar zijn ook gewoon op de websites van IVAO te vinden. Natuurlijk kun je hier vragen stellen, maar het blijkt steeds weer dat je niet eerst de informatie hebt doorgenomen die al voorhanden is.
Piloot voor V-Bird VA |www.vbirdva.com|PMDG 747-400X|MD-11X|DA Fokker 100/70|Aerosoft F-16|PBY Catalina
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor timflightx op 26 jan 2010, 18:03

(at) Jules je begrijpt het niet !

ik bedoel de flightplan van IvAp ook niet ! de IvAp manual helemaal 3x doorgelezen en alleen nog een paar hel heel heele kleine vraagjes die ik rustig weet op te lossen maar gewoon een flightplan, zoals in FS9 topic en dan ''Make it real...Dispatch'' daar zie je de 2e link een normale flightplan, hoe krijg ik zon flightplan zonder die vroute te moeten hebben want daar kan je heel makkelijk je squawk atis runway en taxi route enzo invullen? gewoon een normaal flightplan?
timflightx
Instructor
Instructor

Berichtdoor Jules op 26 jan 2010, 18:24

Een flight progress card? Als je hierop googlet vind je wel wat hoor. Zoals http://www.emirates-va.net/Progress%20Flight%20Card.pdf. Maar je zou toch ook gewoon je vluchtplan in vroute kunnen zetten?
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor timflightx op 26 jan 2010, 19:49

jaa, ik heb VROUTE gratis en niet premium en ik weet niet of ik bij die gratis versie die flight proces card kan krijgen want ik zoek zon kaart in de stijl van die van vroute dat screenshot?
timflightx
Instructor
Instructor

Berichtdoor timflightx op 29 jan 2010, 18:24

klopt het wanneer ik IVAP, Teamspeak & MTL heb geinstalleerd dan mijn flightsim heel langzaam opstart (fs9)? ik moet soms heel lang wachten ! soms kan het 5 minuten duren voor alleen opstarten terwijl ik ervoor nog geen 10 seconden? is hier een oplossing voor?

,Tim
timflightx
Instructor
Instructor

Berichtdoor Jules op 29 jan 2010, 18:28

Bij de MTL-updater heb je linksonder naast de 'Select all'-knop een vierkantje waar je een vinkje kunt zitten voor 'show aircraft in FS'. Heb je die wel uitgezet bij het installeren?
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor timflightx op 30 jan 2010, 00:03

dat staat er niet bij mij maar misschien bedoel je het volgende : ''only defaults'' & ''Show only missing MTL'' . is dat misschien de knop die je bedoelt?
timflightx
Instructor
Instructor

Berichtdoor Jules op 30 jan 2010, 09:27

Nee, dat is niet de knop die ik bedoel. Helemaal linksonder.
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor timflightx op 30 jan 2010, 10:02

kun je a.u.b een screenshotje laten zien want kzie het echt niet staan !! :G:
timflightx
Instructor
Instructor

Berichtdoor MarcoMK op 30 jan 2010, 20:10

Beter en simpeler is nog, nadat je alle MTL via de installer hebt geinstalleerd, om naar Start (linkssonderin) te gaan --> Alle programma's --> IVAO --> IvAp --> Hide traffic (of iets in die geest). Als het gelukt is moet je een berichtje krijgen. Nu haalt deze de MTL uit je FS lijst, en start FS ineens een stuk sneller op.

Succes!
Afbeelding
MarcoMK
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor timflightx op 03 feb 2010, 14:53

wanneer ik hide aircraft doe dna geeft ie een melding : MTL 2v run complete ! verder kan ik niks
timflightx
Instructor
Instructor

Berichtdoor Jules op 03 feb 2010, 14:58

Oke. Maar is het nu opgelost?
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor MarcoMK op 04 feb 2010, 09:49

Die melding is de goede, probleem zou nu verholpen moeten zijn!
Afbeelding
MarcoMK
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor timflightx op 04 feb 2010, 13:50

ik heb nog niet nog een x getest maar ik kijk strax even !!
timflightx
Instructor
Instructor

Berichtdoor arno op 04 feb 2010, 14:27

Probeer zoveel mogelijk de Nederlandse Taal te gebruiken. x en strax komen niet voor als woorden om iets aan te duiden in de Nederlandse Taal. Het lijkt op MSN-taal en dat gebruiken we hier niet!

Weer terug naar het onderwerp!
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
arno
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor performance70 op 05 feb 2010, 22:42

Zojuist me eerste IFR vlucht gedaan naar Parijs.

Een paar problemen gehad met teamspeak die niet direct doorverbind ! moest allemaal handmatig gebeuren :|
een moeilijk verstaanbare controller maakt het er niet makkelijker op, en de kist had een raar probleem tijdens het taxieën.

Ik ben ondanks dat niet ontvreden :y:

mvg,
Jim
Oxford here i come.
performance70
Controller
Controller

Berichtdoor 89vliegaap op 05 feb 2010, 23:38

Heb dat met teamspeak ook gehad met het crowded skies event, verder nooit gehad. Probeer het gewoon nog eens, misschien is het dan goed.

Kon je de andere controllers wel goed verstaan? En welke controller was slecht te verstaan? De hogere controllers in Nederland zijn meestal goed te verstaan. Zal misschien ook een stukje wennen zijn?

In Spanje heb ik wel regelmatig dat controllers onverstaanbaar zijn omdat ze nauwelijks Engels spreken en dan ook nog met een verschrikkelijk accent. Misschien heb je dat probleem in Frankrijk ook. Vlieg dan eerst op Duitsland, Engeland, Oostenrijk en Scandinavië, dat is vaak een stuk duidelijker.

Als alle controllers onverstaanbaar zijn dan moet je eens kijken naar je geluids instellingen e.d.
Afbeelding
89vliegaap
Senior Controller
Senior Controller

VorigeVolgende

Keer terug naar Online Flying, the Networks