En over de Sopwith Camel gesproken: er zijn er diverse voor FSX (waarvan sommige alleen voor FSX + Acceleration Expansion Pack) waarvan in elk geval die van Craig Richardson, Matt Ivey, Pam Brooker en Paul Frimston werkende mitrailleurs heeft. Het regent dan patroonhulzen en je ziet de lichtspoorkogels maar je kunt niets neerschieten.
Hoewel de flight dynamics als 'goed' beoordeeld worden, heb ik daar toch wat aan gesleuteld. De onstabiliteit was gerealiseerd door het zwaartepunt drie voet boven het vliegtuig te leggen en de motor (in het aircraft.cfg) uit het midden te plaatsen. Ik heb het zwaartepunt iets verlaagd, maar nog steeds boven het vliegtuig, ik heb de motor in het midden geplaatst, en ik heb de eigenschappen voor stabiliteit, torsiekrachten en p-factor gebruikt om de reacties nog wat realistischer te maken. En vooral heb ik de gyroscopische effecten gebruikt om de reacties op de rotatiemotor te simuleren. Een 'rotatiemotor' heeft niets met een Wankel-motor te maken maar ontleent zijn naam aan het feit dat de krukas is vastgebout aan het airframe zodat de hele motor met propeller rond de krukas draait.
Dat was een constructie die bedacht is om de motor meer koeling te geven want in de begintijd van de luchtvaart lukte het nog niet om voldoende pk's uit een kleine motor te persen zonder de motor over te belasten of over te verhitten. Maar zo'n grote ronddraaiende massa aan een heel licht vliegtuigje heeft natuurlijk grote effecten: trek je aan de stuurknuppel, dan gaat de neus niet alleen naar boven maar ook naar rechts, druk je, dan gaat de neus naar omlaag en naar links. Er zijn vrijwel zeker meer Camels verongelukt door onervaren piloten die niet op al deze bewegingen konden anticiperen, dan dat er neergeschoten zijn door de vijand. Wat niet wegneemt dat de geallieerden met de Camel de hegemonie in de lucht eindelijk terugwonnen op de Duitsers met hun Fokkers en Albatrossen.
Dat heeft natuurlijk niets met Flight Simulator 2014 te maken maar vermoedelijk is deze add-on zonder meer te gebruiken in P3D (32-bits) en in elk geval in FSX.