Budget PC voor FSX

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
tjibbey
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2011, 19:36

Budget PC voor FSX

Bericht door tjibbey »

Hallo iedereen,

Nadat ik ruim anderhalfjaar geen FSX meer gespeeld heb omdat mijn PC het begeven had en ik er zelf een beetje op uitgekeken was, is het hoog tijd om een comeback te maken, met een nieuwe pc.

Ik heb zelf alleen heel weinig verstand van PC's en de componenten en daarom zou ik graag jullie hulp vragen.

Ik wil niet meer uitgaven dan €500/€600.
Na zelf wat research te hebben gedaan blijkt dat FSX beter draait op Intel processors dan AMD. Klopt dit?
En is een goede videokaart van groot belang bij FSX?

Ik ben van plan om wel wat zware add-ons er op te draaien zoals PMDG, Airbus X Extended etc.

Graag hoor ik jullie tips.

Hoogachtend,

tjibbey
Gebruikersavatar
zzip
Instructor
Instructor
Berichten: 292
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:44
Locatie: Tsonjingboldog/Mongolia

Re: Budget PC voor FSX

Bericht door zzip »

Hoy Tjibbey
Welcome back, zou ik zeggen .

indien je echt zware add-ons wilt draaien vrees ik dat 500-600€ nogal krap is .
Het zal wel lukken, maar zoals altijd is meer beter .
Het is natuurlijk een investering op lange termijn, binnen enkele jaren draait hij nog steeds (hopelijk) .
Wat de videokaart betreft, dat is een zeer belangrijk gegeven voor flightsims, welke sim je ook draait .
Hier geldt weer hetzelfde, hoe meer hoe beter .

Grtz
Peter
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Budget PC voor FSX

Bericht door FlipS »

Inderdaad zul je voor € 500,- tot € 600,- geen pc vinden die FSX met zware add-ons goed kan trekken. Vooral de vliegtuigen van PMDG eisen veel rekenvermogen.
Ik ben er niet van overtuigd dat FSX beter draait in een Intel processor dan in een AMD processor maar het is wel zo dat de krachtigste processors op dit moment allemaal van Intel komen. Een processor die FSX goed aankan, kost algauw € 250,-. Goed moederbord erbij (minimaal € 100,-), videokaart (denk voor FSX aan minimaal € 150,-) en nog wat spullen (denk aan een goede cpu-koeler) en je gaat al over de € 600,- heen. En dan heb je een pc die met FSX en een PMDG toestel krap 20 fps haalt; tijdens approaches nog minder.
Je kunt natuurlijk wel kijken of je een goede tweedehands game-pc kunt vinden.

FSX maakt minder gebruik van de videokaart dan andere flight simulatoren. Je hebt voor FSX een vrij goede videokaart nodig maar de frame rate wordt alleen bepaald door de processor. Voor FSX heeft het geen zin om aan een videokaart meer uit te geven dan aan de processor.
De nieuwste generatie flight simulatoren (Prepar3D v4, X-Plane 11 en de nog niet uitontwikkelde sims Flight Sim World en Aerofly FS2) zijn 64-bits; bovendien maken die veel beter gebruik van de videokaart. Met 32-bits toepassingen zoals FSX en oudere versies van Prepar3D is het RAM gebruik beperkt tot ongeveer 3,5 GB en daar zit je met zware add-ons gauw tegenaan.
Maar de nieuwste generatie flight simulatoren is weer veel mooier dan FSX en dat eist meer rekenkracht (die dan wel goed verdeeld wordt over cpu en gpu). Voor deze nieuwe flight simulatoren zou ik een videokaart kiezen die minstens zo duur is als de processor. Per saldo heb je voor de nieuwste sims een nog zwaardere pc nodig dan voor FSX.

Je moet dus van te voren wel een keuze maken waar je in de (nabije) toekomst naartoe wilt met je flight simulator. Er worden nog steeds add-ons gemaakt voor FS2004 zodat je mag verwachten dat er nog heel lang add-ons gemaakt zullen worden voor FSX maar het programma zelf wordt al acht jaar niet meer ondersteund. FSX Steam Edition (van Dovetail Games) wordt nog wel ondersteund maar omdat DG Flight Sim World heeft uitgebracht, is het de vraag hoe lang FSX SE nog ondersteund zal worden.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie