Saitek Switch Panel (alweer)

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Saitek Switch Panel (alweer)

Berichtdoor EZYTWIV op 06 apr 2017, 17:26

Beste mede FS liefhebbers.

Voor 69 euries bij BOL.com...dus die hebben we maar aan de collectie toegevoegd. Nu (alweer) de vraag...hoe krijg ik dit paneel goed aan de praat. Ik heb menig uur gezocht hier, op AVSIM, op Google en op Youtube, maar ik kom er niet uit.

Ik gebruik FSXSE en registered FSUIPC

De bijgeleverde Saitek CDrom heb ik nog niet aangeraakt want daar lees ik niet veel goeds over.

1. A2A C172 en PMDG 737. Moet ik de registered SPAD.NEXT aanschaffen om het paneel te kunnen gebruiken?

2. FSLabs Airbus 320X. Ik vond de volgende link...

https://www.avsim.com/forums/topic/5026 ... s-a320-05/

Ik heb Linda al gedownload maar nog niet unzipped. Klopt het dat ik hiermee in combinatie met mijn registered FSUIPC, al behoorlijk wat functies aan verschillende joystick controllers (bv Leo Bodnar) kan toewijzen ? Wederom...heb ik hier dan de registered SPAD.NEXT voor nodig?

Alvast bedankt voor iedere reactie, ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer.

Vincent
EZYTWIV
Observer
Observer

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Berichtdoor FlipS op 07 apr 2017, 11:03

Het Saitek Switch Panel moet geïnstallerd worden en het moet gekoppeld worden via het bestand exe.xml in ...\gebruikers\[jouw naam]\AppData\Microsoft\FSX (of de overeenkomstige locatie als die voor SE een andere naam heeft). Als het goed is, wordt deze koppeling tijdens de installatie aangebracht door de CD-rom.
Als dit niet lukt, kun je de koppeling handmatig aanbrengen. Je kunt exe.xml openen en bewerken met het kladblok. Er moet onder meer het volgende blok tekst in staan:

<Launch.Addon>
<Name>Saitek Panel(s) Plugin for FSX</Name>
<Disabled>False</Disabled>
<Path>C:\Program Files (x86)\Saitek\Pro Flight Panels\SaiPanels.exe</Path>
<CommandLine>-run</CommandLine>
</Launch.Addon>

Je kunt deze tekst zelf toevoegen. Let op dat je de bestaande structuur in tact houdt.
De eerste en laatste regel worden voorafgegaan door een tab, de tussenliggende regels door twee tabs, maar ik meen dat dat geen invloed heeft op de werking.
Er is meer hardware en er zijn add-ons die ook gekoppeld worden via exe.xml. Als het goed is, worden koppelingen toegevoegd tijdens installatie, maar het is mij ook overkomen dat het bestand werd overschreven waarna alleen het laatst geïnstalleerde nog werkte. Bewaar dus een back-up zodat je heb bestand altijd weer kunt herstellen.

Voor de A2A C172 heb je bovendien SPAD nodig, althans als je wilt dat ook de BAT en ALT schakelaar werken. De andere schakelaars werken met de A2A C172 ook zonder SPAD. Lees over het hoe en waarom in het A2A forum. Waarschijnlijk zal dat voor diverse andere vliegtuigen ook nodig zijn. SPAD is freeware.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
FlipS
Moderator
Moderator

Berichtdoor EZYTWIV op 07 apr 2017, 20:40

Bedankt voor de reactie. Ik heb eerst geprobeerd de Saitek Switch en Radio panels aan de praat te krijgen met Linda en de A2A C172 Linda module. Dit leverde na lang vogelen nog niet het gewenste resultaat. Daarna tevens in combinatie met SPAD.NEXT trial. Daarmee kon ik in ieder geval zien dat alle knoppen op de panels werkten maar doordat tevens Linda bij stond klopte er niets van. De Saitek CDrom heb ik nog niet gebruikt. Uiteindelijk heb ik de oude freeware SPAD maar gedraaid zonder Linda en dit werkte nog het best, al lukt het me nog steeds niet om de Master BAT&ALT werkend te krijgen. Zelfs niet met KEYs aanwijzen in de A2A 172 input configurator en SPAD....morgen weer een dag.
EZYTWIV
Observer
Observer

Berichtdoor FlipS op 07 apr 2017, 21:15

Probeer eerst eens wat bijvoorbeeld de default C172 doet. Daar zouden alle schakelaars correct moeten werken. Pas als dat werkt, zou ik verder zoeken naar instellingen voor vliegtuigen die om afwijkende commando's vragen.
FlipS
Moderator
Moderator

Berichtdoor Moerk255 op 07 dec 2017, 01:14

Beste FS leden,
Na jaren heb ik FS weer opgepikt en geïnstalleerd. Samen met de Saitek yoke, rudder en throttle die prima werken heb ik ook de Saitek panelen geïnstalleerd. Die panelen werken voor geen meter. Inmiddels heb ik via dit forum het exe.xml bestand gezocht. Het bestond niet dus aangemaakt met de specificatie zoals door een van de leden vermeld. Geen resultaat, de panelen werken nog steeds niet. Inmiddels het hele FSX programma opnieuw geïnstalleerd maar ook dat helpt niet. Ik lees hier over een SPAD bestand en over een installatie CD. Bij de hardware heb ik geen CD ontvangen maar van de site van Logitech diverse bestanden gedownload. Waar vind ik het SPAD bestand? Wie weet een goede aanpak om alles werkend te krijgen?
Moerk255
Observer
Observer

Berichtdoor FlipS op 07 dec 2017, 11:25

Welkom op dit forum!

Zoals ik elders op dit forum al heb vermeld, help ik met een flight simulator hier op het vliegveld. Die is opgebouwd met FSX en een compleet Saitek instrumentenpaneel. Dat paneel is al een aantal jaren oud, dus van de tijd toen Saitek nog zelfstandig was. Het is ons nog niet gelukt de Flight Instrument Panels (mini displays) goed aan de praat te krijgen maar de andere panelen (switch-, radio- en multi panel) werken wel. Wij hebben zoveel pogingen gedaan dat ik niet zeker weet met welk installatiebestand de panelen het zijn gaan doen. Ik ben er vrij zeker van dat je voor deze panelen het installatiebestand FSX_Plugin_x64_Software_8.0.144.0.exe (of een oudere versie met vrijwel gelijke naam) nodig hebt.

In mijn eigen pc vond ik een bestand Saitek_Pro_Flight_Panels_SD6_All_Software.exe. Zoals de naam al zegt zou dat drivers installeren voor alle Saitek onderdelen. Ik vermoed dat ik mijn eigen switch panel met dit bestand aan de gang heb gekregen. Alleen is dit bestand waarschijnlijk niet meer op internet te vinden. Als het hiervoor genoemde installatiebestand (dat je via de site van Logitech kunt downloaden) je niet helpt, zou ik je dit bestand kunnen mailen.

SPAD kun je hier downloaden.

Succes met de installatie! Lukt het niet, dan zoeken we verder.
FlipS
Moderator
Moderator

Berichtdoor Moerk255 op 07 dec 2017, 17:17

Hallo FlipS, dank je voor jouw reactie. Ik ga er mee aan de slag en hoop dat e.e.a. lukt. Anders kom ik misschien nog wel weer bij je terug voor dat andere bestand dat je noemde. Het genoemde Plug-in bestand staat nu met versie 146 op de site. Is het aan te raden die oudere versie te gebruiken of werkt de nieuwste ook?
Moerk255
Observer
Observer

Berichtdoor FlipS op 07 dec 2017, 17:59

Blijkbaar is dan heel kort geleden een nieuwe versie uitgebracht. Ik zou die nieuwste versie gebruiken en alleen als niets lukt, zou ik de oudere proberen, als je daar het installatiebestand van hebt. Ik ga de nieuwste versie nu ook proberen.
Wel merkwaardig dat die op 31 oktober is gepubliceerd terwijl ik twee weken geleden versie 8.0.144.0 kreeg.
FlipS
Moderator
Moderator

Berichtdoor FlipS op 10 dec 2017, 16:26

Even wat beter gekeken. FSW-Plugin_x64_Software_8.0.146.0 is voor Flight Sim World en FSX-Plugin_x64_Software_8.0.144.0 is voor FSX en P3D.
FlipS
Moderator
Moderator

Berichtdoor Moerk255 op 10 dec 2017, 17:12

:) Dank je. Ga er iets mee doen.
Moerk255
Observer
Observer

Keer terug naar Hardware