Hardware vraag

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
geuze001
Observer
Observer
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2014, 14:38

Hardware vraag

Bericht door geuze001 »

Hallo DutchFS,

Ik heb een vraag over de hardware in mijn pc.

Ik heb drie jaar geleden een complete pc gekocht bij de media markt van het merk packard bell.
De pc heeft de volgende specs

- Harde schijf: 580GB
- Geheugen: 6GB
- Videokaart: Nvidia GeForce GT120 512MB
- Processor: IntelCore i7 970 2.97 GHz.
- maximale wattage voeding: 400 watt

Het probleem is dat ik qua hardware een complete flop ben, ik kan wat dingetjes opzoeken etc. maar een pc bouwen of de geschikte onderdelen voor mijn pc uitkiezen is echt niet voor mij weggelegd.

Ik vlieg zelf ontzettend veel met de 737NGX van PMDG, de mooiste addon voor fsx in mijn mening. Helaas kan ik hier niet lekker mee vliegen in combinatie met addon airports door te weinig fps.
Zelf denk ik dat het komt omdat mijn videokaart dit niet ondersteund (zie link beneden voor de requirements )

http://www.precisionmanuals.com/pages/p ... x6700.html

Daarom wil ik een nieuwe videokaart aanschaffen. Ik ben al aan het zoeken geweest op alternate.nl
Mijn keuze is gevallen op de GTX 750. (zie link beneden)

https://www.alternate.nl/html/product/i ... aphicscard

Ik ben bang dat ik deze aanschaf en dat hij vervolgens niet in mijn pc kan omdat mijn specs niet goed zijn, of dat het probleem met de PMDG 737NGX nog steeds niet is opgelost omdat mijn processor bagger is...

Mijn vraag aan jullie is: zouden jullie mij van advies willen voorzien? Kan ik die kaart met een gerust hart kopen of moet ik nog meer dingen veranderen?

bvd en een prettig weekend

Dick
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Hardware vraag

Bericht door FlipS »

Welkom op dit forum, Dick!

De GTX 750 lijkt een goede keuze, maar het is een moeilijke materie. FSX draait vooral op de cpu. Een groot deel van de grafische bewerkingen wordt door de cpu verricht, die daar helemaal niet voor ontworpen is. Desondanks heb je een vrij goede videokaart nodig. De minimale eis is dat de videokaart DX9 compatible is. Dat is jouw videokaart, anders zou FSX niet geïnstalleerd worden en tijdens de installatie een foutmelding geven. Andere ondersteuning door de videokaart is niet aan de orde.
De cpu die je hebt, is in orde. Als je naast de 737NGX van PMDG ook nog zware scenery hebt en eventueel REX, zal geen enkele combinatie van cpu en videokaart vlekkeloos draaien. Maar het lijkt me dat de i7 970 bij jou niet de bottleneck is.

De videokaart die je hebt is erg krap voor FSX; waarschijnlijk te krap.
Windows kan in beperkte mate taken verdelen over cpu en videokaart. Met de videokaart die je hebt, is het mogelijk dat de cpu nog meer grafische bewerkingen moet uitvoeren dan in een goed systeem het geval is.
In principe heeft de videokaart weinig invloed op de frame rate, maar als de videokaart erg krap is, zou het best kunnen dat je toch een betere frame rate bereikt met een zwaardere kaart; echter niet in verhouding tot de prestaties van de kaart. De GTX 750 presteert ongeveer het tienvoudige van de GT 120. Je zult zeker geen vertienvoudiging van de frame rate halen; ik denk dat je zelfs niet mag rekenen op een verdubbeling maar dus wel een verhoging van de frame rate.
Daarnaast komt er met een zwaardere kaart die bovendien meer videogeheugen heeft, ruimte vrij om vrijwel met behoud van frame rate, zwaardere textures van scenery toe te passen; met andere woorden: om een mooier beeld te krijgen zonder stutters en andere haperingen van het beeld.
Om zo goed mogelijk gebruik te maken van het videogeheugen moet je in fsx.cfg de regel HIGHMEMFIX=1 toevoegen. Als je fsx.cfg getweaked hebt met venetubo, is deze regel al toegevoegd.

Je kunt ook enige ruimte winnen door preview DX10 aan te vinken in combinatie met de Shader Release van Steve Parsons. DX10 gaat efficiënter met grafische bewerkingen om dan DX9. Verwacht echter geen wonderen van preview DX10; wel een juist merkbare verbetering. Het beeld wordt ook mooier met preview DX10; vooral mooiere schaduwen en mooiere reflecties op glas en andere glanzende oppervlakken. Maar er zijn ook oude add-ons die niet DX10 compatible zijn.

Voor zover ik weet, kun je de GT 120 en GTX 750 omruilen. Wel heeft de GTX 750 een groter stroomverbruik. Hoewel de voeding die je hebt, voldoende zwaar zou moeten zijn voor de zwaardere videokaart, is het gebruikelijk om toch een zwaardere voeding te installeren dan minimaal nodig is om zeker te zijn van stabiele spanningen. Met de cpu die je hebt en de GTX 750 zal in het algemeen een voeding van circa 700 Watt geïnstalleerd worden. Je kunt gewoon proberen of het gaat met de voeding van 400 Watt; zakken de spanningen dan te ver in elkaar, dan krijg je een storing maar er gaat niets stuk. Je kunt ook overwegen direct een zwaardere voeding te plaatsen. Erg duur zijn die niet.

6 GB RAM is voldoende maar wel 'net aan'. FSX is een 32-bits toepassing die nooit meer dan 3,3 GB RAM krijgt toegewezen. Er is een patch waarvan de maker pretendeert dat FSX dan 4 GB RAM toegewezen krijgt maar ik heb dat nog niet ervaren; bij mij blijft FSX op 3,3 GB steken. Wel heeft FSX die 3,3 GB nu helemaal voor zich alleen; zonder patch zou de 3,3 GB ook nog met Windows gedeeld moeten worden. Windows heeft 1,5 - 1,7 GB nodig. Als dan ook nog andere processen op de achtergrond draaien (bijvoorbeeld automatische updates) kom je al gauw in de richting van 6 GB en mogelijk zelfs iets meer. Overweeg dus om er nog 2 GB RAM bij te steken. Ook dit kun je afwachten; zolang je geen Out of Memory error krijgt, is er voldoende RAM.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: Hardware vraag

Bericht door Japio »

Er wordt een vraag gesteld m.b.t. hardware, vervolgens geeft Flips een m.i. perfekt antwoord en advies maar daarna is het stil, dat bevreemd mij te zeerste.
Het is natuurlijk aan de vraagsteller om er wel of niet iets mee te doen maar een reactie is dan toch het minste wat je kunt doen. :rr:
Littlebird81
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 jun 2012, 22:44
Locatie: Lekkerkerk

Re: Hardware vraag

Bericht door Littlebird81 »

Hey FlipS,

Mooie uitleg weer. Zeer begrijpelijke taal.
Jammer dat FSX zoveel de nadruk legt op de CPU en zo instabiel is. Microsoft en hun Aces Team hebben 'ons' hard in de steek gelaten in 2009. Samenstellen van desktops en laptops voor FSX blijft een drama. Ik hoop dat er ooit een alternatief komt die CPU-vriendelijker is.

@Japio: Is inderdaad een gewenste omgangsvorm, maar ach, wij hebben er ook wat aan toch? :lol:
“If birds can glide for long periods of time, then… why can’t I ?”
Orville Wright.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Hardware vraag

Bericht door FlipS »

De 'engine' van MSFS is ontwikkeld in de tijd dat videokaarten niet meer waren dan 'beeldschermadapters'. Er zijn steeds krachtiger videokaarten op de markt gekomen maar gpu's die net zo krachtig zijn als cpu's zijn pas ontwikkeld in de tijd dat Microsoft al gestopt was met FSX.
Het is dus niet zozeer het Aces team dat ons in de steek gelaten heeft als wel Microsoft.
Lockheed-Martin heeft het Aces team (of in elk geval wie daarvan nog beschikbaar was) aangenomen om MSFS door te ontwikkelen onder de naam Prepar3D. Daar hebben we een aparte rubriek voor: http://www.dutchfs.nl/forum/viewforum.php?f=133. P3D komt geleidelijk los van FSX; er zijn nog veel add-ons van FSX compatible met P3D maar dat worden er geleidelijk minder. Tegelijk worden steeds meer add-ons voor P3D ontwikkeld. De ontwikkeling van P3D heeft nog tijd nodig maar in elk geval maakt dit nieuwe programma al veel beter gebruik van de videokaart en de ontwikkeling gaat door.
Voordeel van P3D: nagenoeg geen stutters en flashes; vrij stabiele frame rate. Voordeel van FSX: zeer veel add-ons. Ik had ze beide geïnstalleerd maar na problemen met een migration tool heb ik de pc leeg gemaakt en ben nu opnieuw aan het installeren; wederom ga ik zowel FSX als P3D installeren.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Kees Duijzer
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2016, 12:57

Re: Hardware vraag

Bericht door Kees Duijzer »

Hoi Flips,

Ik heb volgens jou beschrijving hierboven de patch gedownload van de site NTCore. Maar het als ik het ding na uitpakken aanklik dan vraagt hij om de file die gepatched moet worden. Op de site van NTCore kon ik dat niet uitvinden. Welke file moet worden gepatched en waar kan ik die vinden. Ik heb een Windows 7 Home premium machine.

Groet,
Kees
System: Asus moederbord; Intel i7-6700K CPU 4.00 GHz;16 Gb RAM; Nvidia Gforce GTX 1070; Samsung SSD 750 EVO 250GB; Samsung SSD 850 EVO 500GB; Windows10.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Hardware vraag

Bericht door FlipS »

Je moet via de patch de file fsx.exe (in de root directory van Microsoft Flight Simulator X) aanklikken (of p3d.exe etc.). Je hoeft deze actie maar eenmaal uit te voeren.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Kees Duijzer
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2016, 12:57

Re: Hardware vraag

Bericht door Kees Duijzer »

Bedankt FlipS. Nu geen OOM meer gehad.

HG Kees.
System: Asus moederbord; Intel i7-6700K CPU 4.00 GHz;16 Gb RAM; Nvidia Gforce GTX 1070; Samsung SSD 750 EVO 250GB; Samsung SSD 850 EVO 500GB; Windows10.
Plaats reactie