High-end PC voor P3D

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boonens
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 apr 2014, 20:32
Locatie: Beusichem

High-end PC voor P3D

Bericht door boonens »

Een van mijn goede voornemens voor dit jaar is mijn flight sim activiteiten naar een hoger niveau tillen. Om dit te ondersteunen ben ik mij aan het orienteren op een nieuwe PC, maar ik ben slecht op de hoogte van het huidige hardware-aanbod en kan wel wat hulp gebruiken van de kenners op dit forum. Ik draai P3Dv3 en het budget is ongeveer 2.000,- (monitoren etc. niet inbegrepen).

Ik begrijp dat, buiten de processor, een goede videokaart voor P3D een must is. Ik lees voornamelijk adviezen voor een i7-6700K & een GTX 980 Ti. Verder tast ik echter volledig in het duister. Iemand met wat advies c.q. een link naar een goede configuratie?
-- Smooth seas do not make skillful sailors --
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: High-end PC voor P3D

Bericht door FlipS »

Lijkt me inderdaad een goed voornemen! Ik volg de ontwikkelingen niet op de voet waardoor ik geen pasklaar advies kan geven. Daarom even enkele algemeenheden.
i7-6700K en GTX 980 Ti zijn een prima basis. Met videokaarten is het een onduidelijk verhaal: P3D maakt evenals FSX nog steeds weinig gebruik van de rekenkracht van de videokaart (hoewel P3D wat meer dan FSX). Maar een snelle beeldverwerking stelt niet alleen eisen aan de gpu maar ook aan architectuur van de videokaart en aan het videogeheugen. Dan kom je toch bij de duurdere videokaarten terecht. Hoe dan ook is de cpu maatgevend voor de frane rate. Bovendien is een cpu moeilijker te vervangen dan een videokaart (de cpu moet ondersteund worden door de BIOS en dat impliceert dat je niet zomaar een cpu kunt omruilen; een videokaart moet in het slot passen maar verder gaat dat altijd goed). Dat houdt in dat je zeker een goede cpu moet kiezen; de videokaart is eventueel later te vervangen door een zwaarder exemplaar. Maar als je voor de GTX 980 Ti kiest, zal dat de komende jaren niet aan de orde zijn.

Bij een zware cpu hoort een zware koeling. Luchtkoelers kunnen even goed koelen als waterkoelers maar met waterkoeling voer je de warmte direct buiten de kast af. Met een luchtkoeler moet de warmte ook nog een keer door een kastventilator worden afgevoerd. Luchtkoelers werken alleen in verticale positie echt goed. In de meeste kasten staat het moederbord verticaal waardoor de koeler horizontaal komt, en dan dus niet goed koelt (in een luchtkoeler zitten natrium gevulde buisjes en die zorgen voor het grootste warmtetransport maar alleen als ze verticaal staan).

Ook het moederbord is bepalend voor de snelheid, althans in die zin dat een slecht moederbord de prestaties van de cpu omlaag kan halen. Kies een niet te goedkoop moederbord van een gerenommeerd merk of laat je adviseren door een bedrijf dat computers op bestelling samenstelt (bijvoorbeeld Alternate of Informatique; er zijn er meer).
Als je de pc uitsluitend voor P3D gebruikt, heeft het geen zin om meer dan 8 GB RAM te installeren. P3D is een 32-bits toepassing (net zoals FSX; X-Plane is 64-bits) en 32-bits toepassingen kunnen nooit meer dan 4 GB RAM toegewezen krijgen; ongeacht hoeveel RAM geïnstalleerd is. Windows heeft ook wat nodig en sommige add-ons werken buiten de 'engine' van P3D om zodat die ook wat extra RAM nodig hebben, maar je komt niet gauw boven 6 GB. Omdat RAM tegenwoordig niet veel kost, kun je dat omhoog 'afronden' op 8 GB.

Tijdens het virtueel vliegen gaat het laden vanaf een snelle harde schijf snel genoeg. Het opstarten kost echter wel veel tijd en hoe mooiere add-ons je installeert, hoe langer het opstarten duurt. Je kunt het opstarten aanmerkelijk versnellen met een Solid State Drive. Ik weet niet in hoeverre die de kinderziekten zijn ontgroeid. Mijn eerste SSD, een OCZ, was na drie jaar defect en niet meer te repareren. De tweede, ook een OCZ, kon middels software weer aan de praat gebracht worden. Die draait nu nog; het is even geleden dat ik voor het laatst bekeken heb hoe goed die functioneert (daar zijn programmaatjes voor). De derde SSD is een Samsung EVO. Die hadden de nare eigenschap om geleidelijk trager te worden; de snelheid kon zelfs tot onder die van een snelle HDD dalen. Ook daar is een 'restauratieprogramma' voor, maar de snelheid is daarmee niet voor 100% te herstellen. Ik veronderstel dat de huidige Samsungs alweer beter zijn dan het anderhalf jaar oude exemplaar dat ik heb. Crucial leverde de beste SSD's en dat is wellicht nog zo.
Kortom: een HDD is bijna absoluut betrouwbaar maar het opstarten van P3D duurt dan lang, SSD's zijn sneller maar kunnen voor hinderlijke problemen zorgen.

Voeding wordt altijd ruim bemeten, gewoonlijk driemaal het nominale verbruik van de pc. Ik heb niet bekeken wat de i7-6700K en GTX 980 Ti voor vermogen vragen; dat moet je even informeren. Het vermogen van de voeding wordt ruim genomen om te garanderen dat de spanning ook tijdens piekbelastingen constant blijft.
Uiteraard moet dit allemaal in een ruime en stevige kast met voldoende openingen voor koeling.
Tegenwoordig haal je de meeste programma's en add-ons binnen via Internet zodat een CD/DVD drive niet noodzakelijk is. Anderzijds zijn die zo goedkoop dat ik er toch nog eentje zou installeren.

Ik hoop dat je hiermee alvast vooruit kunt.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
boonens
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 apr 2014, 20:32
Locatie: Beusichem

Re: High-end PC voor P3D

Bericht door boonens »

Dank voor je uitgebreide reactie FlipS, hier kan ik zeker wat mee! Ik zal mij eens wat verder verdiepen in SSD's, daar ik hier nog geen ervaring mee heb. Ook waterkoeling is nieuwe materie voor mij, dus er valt nog een hoop uit te zoeken! Ik heb inmiddels ook wat sites gevonden van bedrijven die specifiek systemen bouwen voor flight sim gebruik. Altijd interessant om eens door de lijst van specs te lopen van wat zij bouwen.

Nogmaals bedankt FlipS!
-- Smooth seas do not make skillful sailors --
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: High-end PC voor P3D

Bericht door FlipS »

Graag gedaan! En als je vragen hebt, dan mag je die gerust stellen. Dan zal ik kijken of ik daar een antwoord op weet of kan vinden. Of wellicht één van de andere bezoekers van dit forum.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
pilotvince
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 141
Lid geworden op: 04 mar 2012, 18:07

Re: High-end PC voor P3D

Bericht door pilotvince »

Ik zal morgen een uitgebreide reactie geven, maar ik wil al wel even laten weten dat als je het enkel voor games gaat gebruiken, je beter een i5-6600k neemt. Wat ook nog een mogelijkheid is met dit budget is voor het X99 platform te gaan. Dan kan je 6 of 8 cores hebben, en 12 of 16 threads, maar dan moet je wel echt overclocken, anders is het zonde.

Mijn Fsx staat op een 250gb samsund 850evo ssd en fsx laadt heel snel + bij approach is de scenery sneller geladen!
Terug van weggeweest!
Windows 10 64Bits|i5 4690K@4,4ghz|GTX950 2GB|8GB DDR3|Samsung 850 SSD 250GB

FSX|PMDG737|PMDG777|REX4
Gebruikersavatar
boonens
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 apr 2014, 20:32
Locatie: Beusichem

Re: High-end PC voor P3D

Bericht door boonens »

Thx pilotvince! Wellicht relevant om te melden dat de PC, naast flight sim, ook gebruikt wordt voor (amateurniveau) fotobewerking en heel af en toe voor het monteren van een leuk vakantievideootje. Ik heb geen ervaring met overclocken, maar wat wel van plan mij hier voorzicht aan te wagen. Vandaar de keuze voor de 6700K.

Ik heb inderdaad elders wat topics gelezen over Z170 vs X99, maar de gegeven info was vaak net wat te technisch voor mij om de implicaties voor het draaien van P3D in te schatten. Ben dan ook erg benieuwd naar jouw visie hierop.
-- Smooth seas do not make skillful sailors --
ph-dla
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 jan 2014, 16:27
Locatie: delft

Re: High-end PC voor P3D

Bericht door ph-dla »

hallo

ook ik wilde even reageren .
Ik dacht dat een i5 processor genoeg was voor gaming . Dat had ik gelezen nl hier : http://nl.hardware.info/pcadvies/1014/g ... ember-2015

ik heb mijn pc ook gebaseerd op een i5 , Alleen dat is al weer twee jaar geleden .
Mijn frames bij pd3 zijn ( gelockt ) op 30. ( meer heeft toch geen zin )
.
dennis
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: High-end PC voor P3D

Bericht door FlipS »

Inderdaad is een i5 vaak voldoende maar FSX en P3D stellen hoge eisen en hoe mooier je het wilt hebben, hoe hoger de eisen die het stelt. Ik heb zelf een pc met i5 2500K en HD6950. Op een mooi ORBX FTX vliegveldje (zie bijvoorbeeld http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... 75#p257333) zakt de frame rate bij mij tot 10-13 en als ik dan over ORBX FTX London vlieg, zakt de frame rate nog verder. Dat is in FSX; in P3D zal de frame rate nog lager zijn. Ik heb in P3D nog geen scenery van ORBX maar boven NL2000 en Belgium 2012 heb ik in FSX een hogere frame rate dan in P3D zodat ik voor ORBX hetzelfde verwacht.
Ik begin dus langzamerhand ook over een nieuwe pc te denken. Voor zover ik weet wordt geen enkele flight simulator voor pc als benchmark gebruikt, waarschijnlijk omdat flight simulatoren teveel variabelen hebben. Ik kan dus alleen kijken naar ranglijsten die met andere games als benchmark zijn opgesteld en het is dus mogelijk dat de performance in FSX of P3D zal afwijken van de cijfers die in die lijsten gegeven worden. De prestaties van cpu's worden onder andere door PassMark vergeleken in cpu benchmark. Je ziet dan dat de beste i7's beter presteren dan de beste i5's en ik vermoed dat dat in FSX en P3D ook zo zal zijn.
(Gegevens over videokaarten zijn te vinden op videocard benchmark)

Fotobewerking en monteren van video's stellen veel lagere eisen dan een flight simulator.
Voor zover ik dat kan beoordelen, hebben meer dan 4 cores geen zin voor FSX of P3D omdat de 'engine' ondeelbaar is en één van de cores tot 100% belast. De andere cores die zorg dragen voor de grafische voorbewerking worden minder belast. Met meer dan 4 cores blijft de 'engine' in één core draaien en worden alleen de cores die voor de beeldverwerking zorgen, minder belast, maar die hadden het toch al niet erg zwaar. Hierin ligt ook de verklaring dat FSX of P3D beter draaien als je de 'engine' in core 1 laat draaien in plaats van in core 0 waarbij de grafische voorbewerking alleen door de cores 2 en 3 verricht wordt. Dus met de 'engine' in core 1 draait FSX of P3D in drie cores sneller dan in de 4 cores die je beschikbaar hebt als het programma in core 0 draait.

Zoals gezegd hangen de eisen dus af van hoe mooi je het wilt hebben maar de ontwikkeling van FSX en P3D sinds FSX op de markt kwam, is vrijwel uitsluitend gericht op een mooier beeld. Zet maar eens een recente add-on van PMDG naast een default 737 of ORBX FTX naast default scenery. Dan hebben we ook nog REX. Ik heb bovendien de bomendichtheid verhoogd naar 6000 per cell en lod_radius (de afstand waarbinnen scenery in hoogste kwaliteit wordt weergegeven) naar 5.5. Ik heb dat zelfs op 6.5 gehad maar vanwege OOM's was ik genoodzaakt dat weer te verlagen, maar nog altijd hoger dan de default instelling van 4.5. Gisteren maakte ik een vlucht in ORBX FTX Pacific Fjords en op sommige plaatsen is het beeld dan niet van echt te onderscheiden. Toen FSX net uitkwam, was dat niet mogelijk omdat pc's eenvoudig niet voldoende presteerden. Uit die tijd kom je nog adviezen tegen dat een dual core cpu (hoewel niet echt noodzakelijk) toch wel is aan te raden en zo mogelijk 512 MB RAM ... In zo'n pc draaien PMDG en ORBX echt niet.
Mijn advies is dus om binnen het budget dat je hebt, voor het beste te kiezen waarbij de cpu en het moederbord het belangrijkst zijn.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
pilotvince
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 141
Lid geworden op: 04 mar 2012, 18:07

Re: High-end PC voor P3D

Bericht door pilotvince »

Oké heb even iets samengesteld voor jou bij azerty.nl. Zij zijn een van de goedkopere winkels.

https://azerty.nl/winkelmandje/winkelma ... 28532%5D=1

Ik ben voor de nieuwste i7 skylake gegaan, vanwege zijn hoge clocksnelheid. Je kan hem nog heel goed overclocken icm dit moederbord en de waterkoeling. De H110 is een van de beste waterkoelers momenteel op de markt.

Videokaart ben ik all out gegaan, maar zoals FlipS ook al zei is FSX/P3D voor het grootste deel nog cpu gebonden. Ik persoonlijk zou dan toch geen 750 euro besteden aan een gpu als het puur voor P3D is. Dan zou ik eerder voor een GTX970 of een AMD R9 390(X) gaan. De komende zomer komen de nieuwe gpu's die tot wel 35% beter gaan zijn.
Ik ken P3D niet goet genoeg om te weten of er zoveel verschil gaat zitten tussen een GTX970 en GTX980(TI)...

Ik zelf draai een i5 4690k op 4,5 GHz momenteel, met maar een GTX950, en in FSX heb ik zelfs op de drukste vliegvelden met REX, PMDG, ORBX nog acceptabele frames +- 20-25 fps denk ik. P3D gebruikt wel iets meer GPU power, maar niet zo heel veel.

Wat ik vooral merk bij FSX/P3D, hoe hoger de single clock speed, hoe beter de frames (zie uitleg FlipS :wink: ). Ik raad dus echt aan van stevig te overclocken, dat gaat je nog de beste boost geven denk ik!

Voeding is kwalitatief een van de beste, kast ook, HDD van 1TB ook.

SSD van Samsung van 500GB. Ikzelf zit met een 250GB en OS + FSX is nu al 150GB denk ik. Je komt dus wel toe met 250GB, maar het is altijd leuk om wat meer GB ruimte te hebben voor je ssd, en je hebt het budget.

Geheugen is 16GB, 8GB is minimum tegenwoordig dus daar ook weer een beetje meer voor goed te zitten voor de toekomst.

Moederbord is van MSI. Overclockbare chipset, de nieuwste usb poorten (3.1 Type C), een M.2 poort voor de toekomst. Hier zit je zeker goed mee en momenteel heeft MSI een cashback actie van 25 euro dus is de prijs wat lager.

Hier ga je zeker veel plezier aan beleven. Een goed overclockte cpu, goede gpu en allemaal degelijk materiaal dat een lange tijd meekan.

Ga je het zelf assembleren? Windows nodig?

Als je nog vragen hebt, shoot dan maar :)
Terug van weggeweest!
Windows 10 64Bits|i5 4690K@4,4ghz|GTX950 2GB|8GB DDR3|Samsung 850 SSD 250GB

FSX|PMDG737|PMDG777|REX4
Gebruikersavatar
boonens
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 apr 2014, 20:32
Locatie: Beusichem

Re: High-end PC voor P3D

Bericht door boonens »

Echt onwijs bedankt voor de tijd die je hebt genomen om een systeem samen te stellen, alsook voor de uitgebreide uitleg. Een paar vraagjes mijnerzijds, daar ik ondanks mijn beperkte kennis van dit onderwerp het allemaal wel goed wil begrijpen :)

Tijdens mijn eigen research en voorzichtige stappen om een systeem samen te stellen, had ik gekozen voor een duurdere HD, de WD Black. Nu begrijp ik dat besturingssysteem en P3D vanaf de SSD zal draaien. Kortom, een duurdere HD heeft geen enkele invloed?

Mijn enige kennis van overclocken is dat het de prestaties flink positief kan beinvloeden, maar dat bij verkeerd handelen er risico's aan kleven. Is goed en veilig overclocken een vaardigheid die enkel is voorbehouden aan (semi-)professionele IT'ers? Of is dit met het lezen van een paar How-To's goed onder de knie te krijgen? Indien iemand kennis heeft van een goede website die e.e.a. vanaf de basis uitlegt, dan houd ik mij zeker aanbevolen.

Je geeft aan dat er een nieuwe generatie gpu's aankomt. Nu kun je met elektronica aankopen blijven uitstellen omdat de 'the next best thing' op het punt van lanceren staat, maar heeft de introductie een dusdanige impact dat ik beter nog een half jaartje kan wachten? Stel dat ik over een jaar wil upgraden naar deze nieuwe gpu, is dat met dit systeem dan mogelijk zonder dat ik tegen bepaalde beperkingen op loop c.q. andere componenten dien te vervangen?

Nogmaals enorm bedankt voor de genomen moeite!
-- Smooth seas do not make skillful sailors --
pilotvince
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 141
Lid geworden op: 04 mar 2012, 18:07

Re: High-end PC voor P3D

Bericht door pilotvince »

Tijdens mijn eigen research en voorzichtige stappen om een systeem samen te stellen, had ik gekozen voor een duurdere HD, de WD Black. Nu begrijp ik dat besturingssysteem en P3D vanaf de SSD zal draaien. Kortom, een duurdere HD heeft geen enkele invloed?
WD Blue is goed genoeg voor data zoals films, foto's, muziek en ook andere games. WD Black is hier niet nodig ;)
Mijn enige kennis van overclocken is dat het de prestaties flink positief kan beinvloeden, maar dat bij verkeerd handelen er risico's aan kleven. Is goed en veilig overclocken een vaardigheid die enkel is voorbehouden aan (semi-)professionele IT'ers? Of is dit met het lezen van een paar How-To's goed onder de knie te krijgen? Indien iemand kennis heeft van een goede website die e.e.a. vanaf de basis uitlegt, dan houd ik mij zeker aanbevolen.
De basis, waar je echter al heel wat mee kan bereiken, is zeker te begrijpen na een paar handleidingen online. Kijk zeker op youtube en zoek naar "skylake overclocking guide", of zoek dat op via google. Het duurt een paar uur, waarvan je voornamelijk stress tests bent aan het doen om te zien of je pc stabiel draait.

Kijk zeker hier ook eens: http://www.overclock.net/t/1570313/skyl ... statistics
Je geeft aan dat er een nieuwe generatie gpu's aankomt. Nu kun je met elektronica aankopen blijven uitstellen omdat de 'the next best thing' op het punt van lanceren staat, maar heeft de introductie een dusdanige impact dat ik beter nog een half jaartje kan wachten? Stel dat ik over een jaar wil upgraden naar deze nieuwe gpu, is dat met dit systeem dan mogelijk zonder dat ik tegen bepaalde beperkingen op loop c.q. andere componenten dien te vervangen?
Ik begrijp wat je bedoeld en ik ben zeker niet de eerste om te zeggen wacht op de komende gpu's. Echter gaat het dit jaar helemaal anders zijn. Videokaarten worden echt enorm beter bij de nieuwe generatie. Een foto van de komende evolutie: http://wccftech.com/nvidia-pascal-gpu-gtc-2015/. Kijk maar eens bij de eerste grafiek. We zitten nu bij Maxwell en gaan naar Pascal. De komende jaren stijgt het dus enorm!

Nu, of dit invloed gaat hebben bij P3D betwijfel ik dan wel weer. P3D is cpu-intensief en niet gpu-intensief. De weegschaal bij een build zou dus meer naar de cpu moeten liggen bij FSX/P3D, tenzij je een groot budget hebt. Ik heb echt gekozen om een duurdere cpu te kopen, maar dan moest ik wel inboeten op de kwaliteit van de gpu. Ik heb daar nog geen moment spijt van gehad, want FSX draait zoveel beter.

Ik vermoed niet dat P3D een GTX980Ti volledig gaat benutten, dus heeft het denk ik niet zoveel zin om een nog betere gpu te kopen, tenzij P3D plots een manier vindt om de gpu meer te belasten. Ik weet niet of je van plan bent om andere games te gaan spelen, maar dan moet je zeker jezelf eens afvragen of je wilt wachten op de volgende generatie, en het nu even stellen op een goedkope gpu.

Wat je ook altijd kan doen, is nu voor een goedkope gpu gaan, om bij de release van de nieuwe gpu's een 4K scherm kopen + een high-end pascal gpu. P3D in 4K is denk ik fantastisch, en zou ikzelf zeker durven overwegen.

Hopelijk heb je er iets aan! Heel fijn dat je men hulp apprecieert!
Terug van weggeweest!
Windows 10 64Bits|i5 4690K@4,4ghz|GTX950 2GB|8GB DDR3|Samsung 850 SSD 250GB

FSX|PMDG737|PMDG777|REX4
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: High-end PC voor P3D

Bericht door FlipS »

Het is een goed uitgangspunt om alles te willen begrijpen! Daarom zal ik nog wat aanvullen op de informatie die pilotvince gaf.
Inderdaad kan overklokken een risico met zich meebrengen. Het vroegere risico op schade aan de hardware door te hoge temperaturen bestaat eigenlijk niet meer. Alle daarvoor in aanmerking komende onderdelen in de pc zijn voorzien van sensoren, cpu en gpu zijn zelfs van meerdere sensoren voorzien. Zodra de temperatuur ergens te hoog wordt, wordt de klokfrequentie automatisch teruggeschakeld naar een veilige waarde. Zou de koeling totaal uitvallen, dan gaat de pc automatisch in de slaapstand. Normaal gesproken zal er dus niets kunnen sneuvelen.

Maar een ander risico bestaat nog steeds en om dat risico te verkleinen zijn er 'stress tests' ontwikkeld. Het grootste risico is beschadiging van de software doordat met name het RAM minder goed gaat functioneren bij hogere kloksnelheden. Ondanks geheel geautomatiseerde, steriele en gecontroleerde productie, hebben alle elektronische componenten variatie in de kwaliteit. Digitale informatie bestaat uit 0-en en 1-en die op alle informatiedragers worden omgezet in situaties met wel of geen lading. Geheugencellen hebben tijd nodig om van de ontladen toestand, geladen te worden en omgekeerd. De lading is nooit helemaal 0 en ook nooit helemaal 1. Omdat de pc alleen met 0-en en 1-en werkt, wordt bijvoorbeeld een lading van 0,1 geïnterpreteerd als 0 en 0,9 als 1. Hoe hoger de kloksnelheid, hoe groter de afwijking van volkomen ontladen en volkomen geladen. De pc kan niet meer herleiden of een lading van 0,5 eigenlijk een 0 of een 1 moet zijn. De variatie van geheugencellen zit in de snelheid waarmee die geladen of ontladen kunnen worden. De snelheid waarvoor RAM modules verkocht worden, is gegarandeerd veilig. Maar er kunnen zwakke broeders tussen zitten die bij snelheden boven de gegarandeerde snelheid aan het licht komen.

Bij installeren, defragmenteren en bij het ophalen en terugschrijven van configuratiebestanden wordt de informatie tijdelijk opgeslagen in het RAM. Als de klokfrequentie zo hoog is dat sommige cellen in het RAM maar half geladen of half ontladen worden, ontstaan fouten in de software. Binnen redelijke grenzen kan de pc fouten herstellen maar je kunt een grens passeren dat dat niet meer lukt. De software wordt dan geleidelijk in de gort gedraaid. Als je geluk hebt, kun je het operating system en de flight simulator herstellen met de repair functie van de installatie-software. In een ver gevorderd stadium van beschadiging is de enige oplossing om alle harde schijven en solid state drives te formatteren en alles opnieuw te installeren.

De belangrijkste test is daarom de geheugentest. Daarin worden langdurig alle geheugencellen afwisselend geladen en ontladen waarna de lading telkens gemeten wordt. Ik heb dat een keer gedaan. Het programma dat ik gebruikte (Memtest86+; te vinden op Hiren's Boot CD waarvoor je de bestanden gratis kunt downloaden), adviseert om minimaal zeven cycli te draaien, wat bij mijn pc even zovele uren kostte. Bij iedere verhoging van de kloksnelheid moet je die test opnieuw doen.

Ik veronderstel dat je nu een pc wilt kopen en niet over een half jaar. Ik zou dus adviseren om een niet te dure videokaart te kopen. Een videokaart is eenvoudig te vervangen. Zou de nieuwe generatie videokaarten voordelen hebben voor de flight simulator (wat ik niet verwacht omdat FSX en P3D vooral gebruik maken van de cpu) dan kun je alsnog upgraden. Er bestaat redelijk veel vraag naar tweedehands videokaarten zodat je de kaart die je nu koopt, t.z.t. wel weer kunt verkopen om het financiële verlies te beperken.
Ook met meer dan 8 GB RAM zou ik wachten. Op elk goede moederbord zijn voldoende slots aanwezig om extra modules te plaatsen; soms kun je aanwezige modules vervangen door grotere. Modules zullen heel lang te koop blijven, eerst via de normale kanalen en nadat de restpartijen gedumpt zijn, via alternatieve circuits. Kort geleden kocht ik nog geheugenmodules voor een ruim 15 jaar oude laptop. De verzendkosten waren toen al hoger dan de aankoopkosten. Er is dus geen reden om haast te maken met meer dan 8 GB RAM.

Aan mijn informatie over de keuze HDD/SSD kan ik weinig toevoegen. Onder zware omstandigheden zie ik in FSX blauwe flitsen voorbijkomen. Dat betekent dat de bestanden voor de scenery niet op tijd geladen konden worden. Maar ik weet niet waar de bottleneck zit. Omdat dit verschijnsel zich voordoet zowel bij bestanden op HDD als op SSD vermoed ik dat bij mij de cpu de bottleneck is. In P3D treden bij mij veel minder flitsen op. Voor FSX zijn tweaks maar als één van de kernen van de cpu voor 100% belast is, ga je het ene gat met het andere dichten. Er zijn enkele instellingen (één via Settings, andere via fsx.cfg c.q. p3d.cfg) waarmee je de verdeling van de tijd die de cpu aan de werkzaamheden besteedt, kunt wijzigen. Een hogere frame rate gaat dan ten koste van bijvoorbeeld het laden van scenery, of omgekeerd. Daarom is het belangrijk een cpu te hebben die altijd ruimte overhoudt, al is het maar 1%.
Omdat ik in de loop van de jaren steeds meer en mooiere add-ons heb geïnstalleerd, heb ik intussen een situatie gecreëerd waarin één van de kernen van de cpu vaak continu voor 100% is belast en dan zakt de frame rate en/of scenery wordt niet op tijd geladen. Met een goed getekend (relatief weinig polygonen) en niet te geavanceerd (geen of weinig programma-uitbreidingen) vliegtuig boven niet te gedetailleerde scenery haalt mijn pc nog steeds een mooie frame rate terwijl nagenoeg geen blauwe flitsen optreden maar ik kan ook een keuze maken waarbij ik een soort diashow krijg, of, met wijziging van instellingen, een betere frame rate maar een blurry beeld met veel flitsen.

Weer terugkerend bij de vraag: HDD of SSD: ik vermoed dat FSX en P3D probleemloos draaien vanaf een HDD black edition. Wel zal het opstarten van de pc en van de flight simulator dan wat langer duren. In mijn vorige, nog tragere pc met trage HDD duurde opstarten van Windows 3 minuten en opstarten van FSX minstens 7 minuten. Nu start ik op van SSD (zowel Windows als de flight simulator) en ben ik altijd binnen 2 minuten aan het vliegen nadat ik de powerknop van de pc heb ingedrukt. Hoe die tijden zijn met een HDD black edition weet ik niet.

Succes met de overwegingen en met de aankoop!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Karel1739
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2016, 17:34

Re: High-end PC voor P3D

Bericht door Karel1739 »

Hoi allen,

Sinds enkele weken overweeg ook ik om een nieuwe pc te gaan bouwen. Tot voor kort "vloog" ik met fsx vanaf mijn laptop (i7-3612QM), maar na omschakeling naar P3D omdat het met fsx niet meer uit te houden was, loop ik tegen grote traagheden aan waarbij 12 fps de max was (vaker 4 fps). Kortom, het wordt tijd voor wat anders.
Daarom ben ik onderdelen aan het uitzoeken en heb ik me ingelezen, en filmpjes gekeken over hoe dat allemaal werkt en gaat, want de stekkers aansluiten van een toetsenbord, lan etc. lukt me wel, maar nog nooit een kast open gehad haha. Ben wel technisch, lees me in, en met wat duidelijke uitleg kom ik er wel, en ik heb back-up-hulp.

Nu is het zo dat ik eigenlijk ondergesneeuwd raak in de enorme hoeveelheden aan mogelijkheden van componenten. Ik lees veel over verschillende processoren, en kom na wat gezoek uit bij de i7-4790K, maar nu is de 6700K nieuwer. Wat is dan wijs? Ik kan niet extreem grote verschillen vinden, behalve de prijs.

Een processor moet uiteraard op een goed moederbord. Maar welke? Ik lees een hoop over de Asus Z97-A, maar alternatieven vinden, vind ik lastig.

En dan de videokaart: Ik kom nu uit bij de MSI, GTX 960 4G. Las er, ook hier op het forum, over deze kaart die misschien zelfs "over the top" zou zijn. Ook 4gb ipv, omdat er minimaal 2 gb wordt geadviseerd voor P3D.

Qua opslag, een SSD voor Windows en P3D (en een HDD voor de rest), of twee aparte (2 ssd's, één voor windows, één voor p3d, en een hdd voor de rest), wat is wijs? RAM, ik heb gelezen dat P3D vanwege de x32 max. 4gb aan RAM toegewezen krijgt. Op die manier lijkt me 8GB wel voldoende. Bij meer behoefte kun je altijd nog "bijprikken".

Om het nog wat ingewikkelder te maken: Ik studeer bouwkunde en gebruik daarbij programma's om technische tekeningen (soms 3d) te maken (autocad & in de toekomst ook revit, dat vraagt (las ik) vooral een stabiele kaart). Maar ik verwacht daarmee met deze specs geen problemen mee. Met mijn laptop nu lukt dat namelijk ook prima. Verder is mijn algemene instelling dat een hobby gerust wat mag kosten, maar ik wil me niet laten gek maken, want als het soepel functioneert ben ik blij.

Ik hoop dat deze vraag op de goede manier gesteld heb, in het juiste forum, zo niet dan hoor ik het graag.

Groeten,

Karel
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: High-end PC voor P3D

Bericht door FlipS »

Welkom op dit forum, Karel!

Inderdaad is het niet moeilijk om ondergesneeuwd te raken in alle informatie en nieuwe hardware. Extra complicaties zijn dat geen enkele flight simulator wordt gebruikt als benchmark zodat prestatie-indices in het gunstigste geval een indicatie geven maar nooit uitsluitsel, en dat P3D nog grotendeels met de verouderde 'engine' van FSX werkt waardoor niet optimaal gebruik gemaakt kan worden van de nieuwste hardware. Het Aces-team is wel bezig met een inhaalslag maar in hoeverre P3D v.3 al gemoderniseerd is, weet ik niet.
Of in gewoon Nederlands gezegd: ik kan wat tips geven maar het verlossende woord over de componenten die je het meeste waar voor hun geld bieden, kan ik niet uitspreken.

In een bericht hierboven verwees ik al naar de lijsten met prestatie-indices op PassMark. Daar scoort de i7 4790K zelfs iets beter dan de de i7 6700K. Waarschijnlijk is P3D nog niet zo up-to-date dat een i7 6700K enig voordeel biedt boven een i7 4790K. Ik vermoed dus, dat je gerust de i7 4790K kunt kiezen, die bovendien het minst duur is.

Ik heb me de laatste tijd niet veel verdiept in moederborden. Op tom's HARDWARE kun je je inlezen. De link brengt je direct op de beginpagina over moederborden, maar op diezelfde site is uiteraard ook veel informatie over andere componenten.

Het volgen van de desktop-best-buy-guide op Tweakers.net is leerzaam. Wordt het je allemaal teveel, dan zou je zelfs eenvoudig hun advies kunnen volgen.

Ik weet niet hoeveel videogeheugen optimaal is voor P3D. Omdat er al enkele bottlenecks gepasseerd moeten worden voor de bestanden het videogeheugen bereiken, heb ik het vermoeden dat zelden meer dan 2 GB gebruikt wordt. Omdat er weinig high-end videokaarten zijn met minder dan 2 GB VRAM, vermoed ik dat er meestal meer dan voldoende is.
Zoals hierboven zowel door pilotvince als door mij al is aangehaald, is de capaciteit van de processor doorslaggevend voor P3D (en FSX). Wat overigens niet betekent dat een eenvoudige grafische adapter al toereikend is; ik zou altijd voor een high-end videokaart kiezen. Maar ik zou dus vooral investeren in een goed moederbord en dito cpu.

Ik verwacht dat een GTX 960 goed zal voldoen. Zouden er toch problemen ontstaan die met zekerheid tot de videokaart te herleiden zijn, dan verwacht ik dat je die problemen kunt oplossen door de frame rate niet boven 30 te laten oplopen; desnoods nog lager. Als je vanuit de VC simt, zijn 20 fps voldoende. Kijk je dwars op het vliegtuig, dan zou je dubbele beelden kunnen gaan zien met 20 fps. Er is geen reden om met een moderne high-end pc naar een hogere frame rate te streven; wat jij met je ogen kunt waarnemen, blijft hetzelfde.

Windows en P3D (of FSX) kunnen gerust samen op één SSD. In een HDD werken alle schrijf/leesarmen gelijktijdig waardoor het aan te bevelen was Windows en P3D/FSX op verschillende schijven te zetten en zelfs P3D/FSX en scenery op verschillende schijven, maar die beperking hebben SSD's niet. Je zou zelfs kunnen overwegen Windows op de HDD en alleen P3D/FSX met alle scenery op de SSD zetten. Windows op de SSD is prettig op het moment dat je de pc aanzet maar daarna merk je er niets meer van. Mijn pc moet abnormaal vaak systeemherstel uitvoeren. Ik weet niet wat daar de oorzaak van is maar het zou de ouder wordende SSD kunnen zijn. Ik zou dagen aan het her-installeren zijn, anders zou ik graag eens proberen of dit probleem opgelost is met Windows op de HDD.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Karel1739
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2016, 17:34

Re: High-end PC voor P3D

Bericht door Karel1739 »

Hoi FlipS,
Dank voor je reactie. Verrassend dat je schrijft om Windows op de HDD te zetten. Ik heb ook gelezen (misschien zelfs in dit topic) dat de SSD's vaak trager worden naarmate de leeftijd vordert. Is dat iets dat vandaag de dag nog steeds zo zou zijn, of was dat een kinderziekte?
In ieder geval ben ik met deze tips van je alvast erg geholpen.

Groet,

Karel
Plaats reactie