Als je schoonvader met een virtuele Cessna wil leren vliegen, kan ik nog wat aanvullingen geven. De beste Cessna's die er voor FSX zijn, zijn die van A2A Simulations. Op hun
home page zijn enkele video's te vinden met informatie. Er zijn enkele redenen waarom de Cessna's (172R en 182) van A2A Simulations zo goed zijn. Ten eerste hebben deze een door A2A Simulations ontwikkeld hulpprogramma Accu-Sim dat enkele eigenschappen van FSX verbetert en er enkele aan toevoegt. Scott Gentile, de oprichter en zaakvoerder van A2A Simulations, vliegt in het echte leven zelf met deze Cessna's. Hij is zeer veeleisend, zowel aan zichzelf als aan zijn medewerkers en was pas tevreden toen de ervaringen met de virtuele versies zo dicht mogelijk bij die van de echte vliegtuigen kwamen.
A2A Simulations voegde ook een goede mogelijkheid voor het uitvoeren van een pre flight check toe; negeren van slijtage en dergelijke leidt tot uitvallen van onderdelen. Je moet de vliegtuigen onderhouden (regelmatige onderhoudsbeurten, olie, dope voor de olie, bougies) zoals je de echte moet onderhouden. Een privé piloot die zijn routine op peil houdt met één van deze virtuele vliegtuigen, schreef op het A2A forum dat hij na een vlucht met één van de A2A vliegtuigen zijn veiligheidsgordels wilde losmaken, om pas toen tot de ontdekking te komen dat hij op een bureaustoel zat. Een ander forumlid toonde een video van een ternauwernood geslaagde landing nadat hij ontdekte dat één van de roeren niet goed functioneerde. Hij had peentjes gezweet achter zijn beeldscherm.
De A2A Cessna's zijn niet goedkoop ($ 49,99, hetgeen op dit moment € 44,74 is) maar hun geld zeker waard. Je krijgt er een digitale manual bij en je kunt deze vliegtuigen ook aan de hand van de real world manuals (POH's) vliegen. A2A Simulations heeft een druk bezocht forum waar je heel veel van kunt opsteken.
Het is natuurlijk mogelijk om te beginnen met de Cessna 172SP die in FSX wordt meegeleverd. Als ik de C172 van A2A Simulations beoordeel met het schoolcijfer 10 (omdat er op dit moment niets beters is) dan kan ik de FSX C172SP een 5 of misschien een zesje geven. Er zijn wel wat mogelijkheden om de FSX C172SP wat te verbeteren, laat ik zeggen tot een rapportcijfer 7. Als daar belangstelling voor is, kan ik wel uitleggen wat de mogelijkheden zijn.
Verder zou ik de Nederlandse scenery van
NL-2000 compleet installeren. Deze scenery is gratis en van goede kwaliteit. De ondergrond is 'foto real' en de vliegvelden zijn vrij compleet. De bossen in NL-2000 zien er prachtig uit maar steden zien er een beetje uit alsof er een bom is gevallen. Elk gebouw moet 3-D getekend worden en omdat dat een enorme klus is die uitsluitend door vrijwilligers wordt verricht, zijn in de steden alleen de meest herkenbare gebouwen getekend. Maar dankzij de foto real ondergrond kun je met deze scenery prima op zicht vliegen ('VFR' = Visual Flight Rules).
Voor wat langere vluchten kan ook
Belgium 2012 met Belgische vliegvelden geïnstalleerd worden; dat is eveneens freeware. Ook deze scenery heeft een foto real ondergrond. Vooral rondom Brussel zijn veel bomen en huisjes geplaatst; sommige andere delen van België zijn nogal kaal.
Van Nederland en België bestaat geen betere scenery dan deze.
De vliegtuigen van A2A Simulations, de NL-2000 en Belgium 2012 scenery stellen wel enige eisen aan de pc maar geen buitengewoon zware eisen. Met een 4790K en GTX970 moet een zeer bevredigende frame rate mogelijk zijn op allerhoogste settings. Ik heb een pc die minder presteert terwijl ik sommige settings in fsx.cfg nog extra verhoogd heb (maximale resolutie van textures van 1024 naar 4096 en de lod_radius, dat is de afstand waarover textures in hoogste resolutie worden weergegeven van 4,5 naar 5,5 nm. Bovendien heb ik de dichtheid aan bomen verhoogd van 4500 naar 6000 per cel); toch heb ik met deze add-ons een voldoende hoge frame rate. Op vliegvelden soms wat krap maar nooit problematisch.
Ik adviseer om de Target Frame Rate op 24 te zetten om een 'vloeiend' beeld te krijgen zonder haperingen, hoewel met de 4790K een hogere en op sommige plaatsen zelfs veel hogere frame rate mogelijk is.
Je kunt alles nog mooier maken met REX. Daar wordt de ervaring zeker realistischer door maar het kost wel wat fps. Met de beoogde hardware zal dat geen probleem zijn. Zoals alle add-ons, kan REX ook pas later worden toegevoegd.
De oude FSX boxed version heeft enkele bugs die je moet oplossen; lees daarover
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=18436. Voor zover ik weet, zijn deze problemen in de Steam Edition opgelost.
Verder is het nuttig FSX te tweaken. Ik neem aan dat daar in de Steam Edition ook al iets aan gedaan is. Tot voor kort was er op Internet een automatische tool voor het tweaken maar die is uit de lucht. Dat zou, naar men zegt, tijdelijk zijn. Ik ken de belangrijkste tweaks voor de boxed version maar wat daarvan nodig is voor de Steam Edition, weet ik niet.
Ik heb geen ervaring met meerdere beeldschermen zodat ik hoop dat iemand anders daar zijn ervaring over wil delen. Ik heb een scherm 1920 x 1200, dus iets hoger dan de normale HD schermen. Toch zie ik, als ik zoom tot een 'natuurlijke grootte' van het instrumentenpaneel, maar een klein strookje van dat paneel. Met drie schermen naast elkaar zie je wel veel in de breedte, maar niets of zeer weinig van het instrumentenpaneel. Drie schermen is prettig maar zeker geen 'must'. Schaf je wel drie beeldschermen aan, dan zou ik de aanschaf van een vierde beeldscherm overwegen om daar het instrumentenpaneel op weer te geven. Of een groter, enkel scherm (de meeste high-end videokaarten ondersteunen een resolutie van 2560 x 1440, sommige dure videokaarten ondersteunen 3840 x 2160).
Geheel los van het voorafgaande: je kunt via
AIS Netherlands alle benodigde informatie van Nederlandse vliegvelden downloaden. Klik op: Integrated Aeronautical Information Package. Klik op het menu: + AD 2 AERODROMES zodat het uitklapt. Daarna vliegveld naar keuze aanklikken, dan krijg je een lange lijst informatie met onderaan een kader waarbinnen pdf-bestanden staan die je kunt downloaden.
Wij wensen je schoonvader alvast heel veel plezier met het virtueel vliegen!
EDIT: nog vergeten: Saitek heeft een aparte Cessna lijn. Vergeet het Cessna trimwiel niet!